Gå til innhold

Omplassert hund

Anbefalte innlegg

Det er ikke alle som har slik bolig at det er lett å begrense hvor hunden skal oppholde seg. En hund som har vært vant til å være en del av familien bør ikke plutselig begrenses til opphold i f.eks vaskerom hvis det er eneste rom allergikeren ikke kan komme i kontakt med hunden. Og hva med ny eiers ansvar?

Dersom barna i familien ikke er hyperallergiske, så vil de kunne klare å ha en hund boende en kort periode mens ny omplassering omorganiseres. Mitt poeng er ikke at de gamle eierne har forpliktelser i forhold til de som overtok hunden; poenget er forpliktelsen i forhold til dyret.

Fortsetter under...

Spørs vel her hvem man skal ta mest hensyn til, barnet med allergi eller hunden. For meg ville det vært et enkelt valg. Og jeg vet at de har hatt en ganske tøff prosess før de kom så langt at de bestemte seg for å omplassere hunden, det er ikke noe man gjør med lett hjerte. Å skulle gå gjennom prosessen en gang til skjønner jeg de ikke vil, særlig med tanke på sønnen som hadde hovedansvaret. De har ingen i nærheten som kan ta hunden, selv for en kort periode, så akkurat det er vel utelukket vil jeg tro.

''Å skulle gå gjennom prosessen en gang til skjønner jeg de ikke vil, særlig med tanke på sønnen som hadde hovedansvaret.''

Jeg tror det er værre for gutten å vite at hunden ikke fikk det bra dit den kom og så ikke vite noe mer, enn å være med på å sikre at hunden får et bra hjem.

Har man overtatt en hund, så har man overtatt en hund. Da er det ikke bare å returnere den når ikke alt ble som forventet. Selvsagt synd på hunden som nå blir kasteball, men den er faktisk nye eiers ansvar.

Jeg ser at noen under her mener at hunden er forrige eiers ansvar fordi de anskaffet den. Men det argumnetet gjelder like mye for den nye eieren. De skaffet seg også hund da de overtok den.

''Jeg ser at noen under her mener at hunden er forrige eiers ansvar fordi de anskaffet den. Men det argumnetet gjelder like mye for den nye eieren. De skaffet seg også hund da de overtok den.''

Poenget mitt var ikke at gammel eier hadde forpliktelse i forhold til ny eier, men derimot en moralsk forpliktelse i forhold til hunden. Jeg ville ha foretrukket å organisere omplassering selv enn å la hunden bli omplassert av noen som primært ønsker å bli kvitt den snarest mulig.

candyqueen_83

''Å skulle gå gjennom prosessen en gang til skjønner jeg de ikke vil, særlig med tanke på sønnen som hadde hovedansvaret.''

Jeg tror det er værre for gutten å vite at hunden ikke fikk det bra dit den kom og så ikke vite noe mer, enn å være med på å sikre at hunden får et bra hjem.

Veldig enig.

Gjest Hundedame

Mulig du har rett i det, men det er nå en gang sånn at familien selv vet best hvilken prosess de har vært gjennom og hva gutten kan tåle. Jeg tror mor nå er så fokusert på allergibarnet og at h*n ble umiddelbart bedre. Snart starter gress-sesongen, og da blir det enda mer å forholde seg til. En vanskelig avgjørelse uansett, vil jeg tro.

Gjest Hundedame

Dersom barna i familien ikke er hyperallergiske, så vil de kunne klare å ha en hund boende en kort periode mens ny omplassering omorganiseres. Mitt poeng er ikke at de gamle eierne har forpliktelser i forhold til de som overtok hunden; poenget er forpliktelsen i forhold til dyret.

Jeg ser den, og det gjør sikkert tidligere eiere også. Så da blir det en avveining i forhold til allergien. Barnet har vært småsyk over lang tid, men nå i vår ble det såpass mye verre at de fikk h*n testet for diverse allergier. Nå snart starter gress-sesongen, noe barnet også viser stort utslag på ved allergitesten.

Jeg har selv hatt barn i nær familie som har dratt på sykehus med blålys og sirener pga allergireaksjoner, og slik jeg forsto det var legen klar på at verdiene var såpass høye at det fort kunne utvikle seg til mer. Regner med det er det tidligere eiere nå er redde for.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...