Gå til innhold

Barn med ikke-vestlig bakgrunn har mer hull i te

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke etniske nordmenn har statistisk sett lavere tilknytning til arbeidslivet, lavere inntekt, lavere sosioøkonomisk status osv...

"Høy utdannelse gir god tannhelse

En rapport fra Statistisk Sentralbyrå fra 2010 fant at de med høy utdannelse vurderte at deres egen tannhelse var god i større grad enn med lav inntekt. De med høy utdannelse går oftest til tannlege, mens de med lavest inntekt sjeldnest gjennomfører tannlegebesøk."

Gjest togli

Jeg vil tro tannpussvaner ikke har særlig mye med intelligens å gjøre :P

I Norge har vi i mange år vært opptatt av små barns tannhelse, og dagens barn har nok derfor sterkere tenner enn generasjonene før oss. I svært mange andre land og kulturer har ikke tannhelse fått noen spesiell oppmerksomhet.

Annonse

Gjest njahdh

Det er litt genetisk og, har hørt at afrikanske barn har både sterkere og hvitere tenner enn oss bleikfiser, litt genetisk og litt pga de spiser sukkerroer?

Asiatere har kanskje svakere tenner..

også er det litt om kultur og hva de er opplyst om.

I Norge var det også dårlgi tannhelse før, men det var før de fikk vite hvorfor det var viktig å børste tenner og bruke fluoer. Moren min hadde ikke hørt om tannbørste før hun ble 16... og da var tennene så dårlig at hun måtte trekke nesten alle og få seg gebiss :)

Om tannhelsa er bedre, jeg vet ikke...varierer litt,

noen barn er vanskelige å få pusset skikkelig... ikke lett å få det nøye med ville protester...

også har vi colagenerasjonen... etser bort tenna :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...