Gå til innhold

denne gangen er det ikke svigermora mi..

Anbefalte innlegg

Gjest tikktakktoe

''Det er noe med svigerfamilierelasjonene til trådstarter som er elendige uansett.''

Hva er poenget med å trekke de gamle svigermortrådene inn i dette? Hvor vil du hen med disse utsagnene?

Jeg synes det var svært ubetenksomt av svigerinnen å ikke sørge for at det var mat i huset - eller penger til handle for - men det er vel ikke akkurat verdens undergang? Jeg oppfatter i allefall ikke at laguna mener det er så big deal at det gir grunnlag for å mene at hun har en dårlig relasjon med svigerinnen generelt sett.

Dette var veldig dårlig formulert hos meg og det beklager jeg.

Jeg har rett og slett ikke forutsetninger til å forstå hvor stor sak dette blir. Jeg antar at dette bunner i misforståelser.

Fortsetter under...

• Svar 178
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1

53

• PieLill

18

• Mrs D

11

• frosken

10

Mest aktive i denne tråden

''Det at du sier dere har lite penger, og at gutten må sendes med lommepenger er ikke ensbetydene med at kjøleskapet skal være fylt opp.''

Når tenårsvakten plutselig må komme hjem til gutten i stedet for å ta ham med hjem til seg, er det mer enn litt ubetenksomt å ikke fylle opp kjøleskapet før man drar eller legge igjen minst en tusenlapp til handling av mat i tillegg til lommepengene som er guttens egne.

mvh

Helt enig, men det var jo ikke det som ble sagt i utgangspunktet - slik jeg forsto trådstarter.

Da var det snakk om at de kunne være litt hjemme hos gutten, og mest hjemme hos laguna.

mariaflyfly

Du må si det til henne! Du kan faktisk ringe henne med en gang. Si det rett ut, helt ærlig, ikke legg noe imellom annet enn at du fremfører det på en saklig og respektfull måte. Så bør hun overføre penger til deg, og dessuten skamme seg litt.

Hva i all verden skal det komme for noe godt ut av å gjøre det, da?

mariaflyfly

Du er ikke urimelig. Dere hadde jo til og med sagt tydelig fra på forhånd.

De gangene noen kommer hit for å passe ungene mine, fyller jeg alltid opp kjøleskap og kjøkkenskap med ting barnevakten(e) trenger og ting de kunne få lyst på - inkludert snacks og snop.

Når noen er greie og passer ungene mine, skal terskelen være lav, sånn at jeg legger til rette alt rundt det. Og sendes de bort til noen (eller er på tur med venners familier), har de selvfølgelig med seg lommepenger.

Det er jeg også vant til når jeg passer andres unger. Da jeg og mannen var unge og barnløse hadde vi ei tenåringsjente i familien som vi ofte passet hjemme hos tenåringen selv, når foreldrene var borte en helg el.l. Da var kjøleskap fylt opp, avtaler gjort og det lå igjen litt penger i tillegg til eventuelle aktiviteter eller innkjøp som måtte dukke opp.

Unntaket er den aller nærmeste svigerinna mi, for vi har jevnaldrende barn som henger sammen støtt og stadig og passes om hverandre, så der er det liksom utjevnet hele tiden. :)

''De gangene noen kommer hit for å passe ungene mine, fyller jeg alltid opp kjøleskap og kjøkkenskap med ting barnevakten(e) trenger og ting de kunne få lyst på - inkludert snacks og snop. Når noen er greie og passer ungene mine, skal terskelen være lav, sånn at jeg legger til rette alt rundt det. Og sendes de bort til noen (eller er på tur med venners familier), har de selvfølgelig med seg lommepenger.

''

Sånn praktiserer jeg også. Kjøleskapet har det som trengs, jeg har bunkra opp med frukt og bruk (+ snop i helgene), og barnevaktene veit at de kan forsyne seg med det de finner i skuffer og skap av mat og drikke.

Om avtalen er at barnevakta skal lage middag til ungene når de passes på hverdager, sørger jeg for å enten ha avklart på forhånd ha som skal handles inn (og gjør det), eller så legger jeg igjen noen hundrelapper slik at de kan handle. Det er bedre å legge igjen litt for mye enn litt for lite...

mariaflyfly

Nettopp!

Jeg synes forøvrig det virker sært å ikke legge igjen mer penger og/eller fylle opp kjøleskapet, men jeg hadde aldri tatt det opp med dem. Mannen får evt ta det opp på en hyggelig måte - f.eks. "det holdt ganske hardt denne helga siden vi var helt blakke, så neste gang må dere nesten fylle opp kjøleskapet litt slik at vi har mat til en sulten fjortis" - og sagt det med humoristisk snert;)

Bra løsning.

mariaflyfly

Tomt kjøleskap og tom fryser også? Kjøleskapet burde de ha fylt opp. Jeg er fæl, men jeg hadde tatt med meg guttungen og bikkja hjem til meg sjøl, Jeg hadde ikke vært barnevakt borte uten at det var mat der.

Jeg sender ikke med minstemann penger når han skal være med sine søsken. Men da er det nesten alltid de som ringer og spør om han vil komme og de har dessuten mye mere penger enn meg. Men hvis de hadde sagt de var blakke så hadde jeg sendt med penger og spurt om summen var stor nok.

''Jeg er fæl, men jeg hadde tatt med meg guttungen og bikkja hjem til meg sjøl, Jeg hadde ikke vært barnevakt borte uten at det var mat der.''

Jeg tror jeg hadde gjort det samme.

Når de andre ikke gidder å følge spillereglene, hadde ikke jeg giddet det heller.

Annonse

Mat for tre voksne (en fjortis gutt spiser som en voksen) i tre dager, pluss noe godt og en liten utflukt fra fredag til søndag. Det er to tusen kroner det. Fort vekk. :0)

Javel, så mye bruker ikke vi på en helg, med en tenåring og en elleveåring + mor. Og du kan jo ikke regne på pengene trådsstarter og mannen selv ville brukt uansett, men merkostnadene gutten medfører. Og hva man velger å bruke utenom penger til mat må da de som skal passe gutten stå inne for, ikke gutten eller foreldrene.

Man MÅ ikke på død og liv gjøre som tenåringen og foreldrene hans forventer. Man kan i etterkant si at siden han fikk så lite penger, kjøleskapet var tomt og de hadde sagt at de var blakke til mandag, så kunne de ikke gjøre de kjekke tingene de ellers ville gjort.

Er du helt på jordet? Hvis det hadde kostet så mye så hadde jeg godt konk for lenge siden. Jeg tror nok laguna klarer å lage noen hyggelige dager langt under den summen, men det er klart at 250 kr er for lite.

Det er mange som ikke har mer enn 250 kroner å bruke på en helg. Man må rett og slett bare prioritere - og prioritere vekk.

Det er mange som ikke har mer enn 250 kroner å bruke på en helg. Man må rett og slett bare prioritere - og prioritere vekk.

Men det er greit hvis det er en sjøl og egne unger i egen leilighet hvor man har mat i kjøleskap og fryseren og ting å gjøre. Jeg var på cafe med minstemann forrige helg og det kostet 150 kr for en kaffe, en cola og to kaker. og så gikk det noen kroner til lørdagsgodis så 250 kr er for lite hvis man så skal ha mat ved siden av. Og her var det snakk om fire dager, mat til tre, forventet cafebesøk og annen underholdning.

Jeg ville latt mannen din ta det opp med svigerinnen din (jeg antar hun er hans søster?). Virkelig en merkelig familie du har giftet deg inn i...! Synes synd på guttungen da...

Det gikk fint da, for vi fikk ordna både penger & mat, så det var ikke synd på guttungen :)

Men jeg synes det var irriterende, og vi kommer til å ta det opp om det blir mere spørsmål om slikt. Fint hvis mann tar det, men nå er det gjerne slik at jeg også (og noen ganger først) blir konferert (Kanskje fordi jeg er dame ?, og da kommer jeg til å si i fra at det var for lite mat/penger så lenge det var sånn at vi ikke kunne være her allikevel.

Du må si det til henne! Du kan faktisk ringe henne med en gang. Si det rett ut, helt ærlig, ikke legg noe imellom annet enn at du fremfører det på en saklig og respektfull måte. Så bør hun overføre penger til deg, og dessuten skamme seg litt.

Vi tar det opp når vi sees, og hvertfall om vi får tilsvarende spørsmål igjen. Det var ganske pesete å måtte både skaffe penger vi ikke hadde, og at ting ble omarrangert etter at de hadde dratt (At vi ikke kunne være her), men alt i alt gikk det seg jo til.

Men vi gjør det IKKE på den måten der igjen :)

Dette er etter min mening den perfekte oppskriften på å starte krig innad i en familie ;)

Her er det mannen som må på banen - noe annet vil bare virke merkelig og sært.... Hvis han ikke vil, så ville jeg forbigått det i stillhet... for meg ville nok ikke dette vært en stor sak uansett.. en ekstra voksen trenger ikke koste særlig mer i matveien når det er snakk om få dager, og man MÅ ikke bruke masse penger om man ikke har dem. Da gjelder det å bruke fantasien for å få ned kostnadene...

Vi tar det når det passer - men vi tar det.

For det der vil vi ikke ha opp igjen. Klart en voksen ikke er særlig mye ekstra i kosten om man er hjemme med tilgang på egen fryser etc, men det koster flesk når en er blakk å fylle opp andres tomme kjøleskap, hvertfall mer enn 250 kroner.

''Jeg synes forøvrig det virker sært å ikke legge igjen mer penger og/eller fylle opp kjøleskapet, men jeg hadde aldri tatt det opp med dem. Mannen får evt ta det opp på en hyggelig måte - f.eks. "det holdt ganske hardt denne helga siden vi var helt blakke, så neste gang må dere nesten fylle opp kjøleskapet litt slik at vi har mat til en sulten fjortis" - og sagt det med humoristisk snert;)''

Enig med deg! Skjønner godt at laguna ble frustrert gitt at hun hadde sagt fra på forhånd om at de var blakke, men jeg hadde nok ikke gjort noe særlig ut av en slik episode.

Nei vi skal ikke lage noen biggie - men det var dårlig gjort både mot oss, og ikke minst mot guttungen, så vi vil ikke ha noe sånt gjentatt :)

De får jo planlegge litt de også, og ikke bare overlate til oss å stuntløse relativt prekære problemerer, særlig når vi sa i fra at vi ikke hadde anledning :)

Annonse

250,- til bare mat eller 250,- til bare lommepenger ville gått, men selvsagt ikke til begge deler.

For meg er det en selvfølge å ikke påføre folk ekstra utgifter om jeg ber dem gjøre noe for meg.

Aller mest synes jeg det er kiipt og smålig gjort mot sønnen, ikke minst om de skal av gårde å kose seg. Ved en slik anleding synes jeg foreldre kan spandere litt ekstra i stedet for å ta fram den skarpeste sparekniven.

Vet ikke om jeg hadde valgt å konfrontere dem med dette om jeg på forhånd hadde sagt så klart ifra. Spesielt ikke om det var svigerfamilie og min mann ikke ville ta støyten.

Kan hende hadde jeg bare ved en senere anledning sagt at det var helt umulig å komme hjem til dem for å passe sønnen. Enten måtte tenåring og evt. bikkje komme hjem til dere eller så fikk de finne noen andre. Så hadde jeg kanskje angitt eksakt sum han trengte å ha med seg i lommepenger.

Det kiipe med dette er at det så lett blir den som sier ifra som fremstår som gniten selv om det egentlig er den andre parten som mangler folkeskikk og generøsitet.

mvh

Takk Pielill. Du sier nøyaktig det jeg mener også :)

Du er ikke urimelig. Dere hadde jo til og med sagt tydelig fra på forhånd.

De gangene noen kommer hit for å passe ungene mine, fyller jeg alltid opp kjøleskap og kjøkkenskap med ting barnevakten(e) trenger og ting de kunne få lyst på - inkludert snacks og snop.

Når noen er greie og passer ungene mine, skal terskelen være lav, sånn at jeg legger til rette alt rundt det. Og sendes de bort til noen (eller er på tur med venners familier), har de selvfølgelig med seg lommepenger.

Det er jeg også vant til når jeg passer andres unger. Da jeg og mannen var unge og barnløse hadde vi ei tenåringsjente i familien som vi ofte passet hjemme hos tenåringen selv, når foreldrene var borte en helg el.l. Da var kjøleskap fylt opp, avtaler gjort og det lå igjen litt penger i tillegg til eventuelle aktiviteter eller innkjøp som måtte dukke opp.

Unntaket er den aller nærmeste svigerinna mi, for vi har jevnaldrende barn som henger sammen støtt og stadig og passes om hverandre, så der er det liksom utjevnet hele tiden. :)

Vi er helt på linje, takk for forståelsen.

Jeg er også vant til slikt. Det trenger heller ikke være SÅ raust, men jeg synes vi burde kunne stole på ordna forhold og ca nok penger hvertfall. Når vi har sagt i fra at vi ikke kan ta utgiftene, hvertfall ikke mange av dem, denne gangen.

Men vi fikk tross alt en ganske allright helg - men den krevde hard stunting og kjappe (og litt stressete) ideer! :)

''De gangene noen kommer hit for å passe ungene mine, fyller jeg alltid opp kjøleskap og kjøkkenskap med ting barnevakten(e) trenger og ting de kunne få lyst på - inkludert snacks og snop. Når noen er greie og passer ungene mine, skal terskelen være lav, sånn at jeg legger til rette alt rundt det. Og sendes de bort til noen (eller er på tur med venners familier), har de selvfølgelig med seg lommepenger.

''

Sånn praktiserer jeg også. Kjøleskapet har det som trengs, jeg har bunkra opp med frukt og bruk (+ snop i helgene), og barnevaktene veit at de kan forsyne seg med det de finner i skuffer og skap av mat og drikke.

Om avtalen er at barnevakta skal lage middag til ungene når de passes på hverdager, sørger jeg for å enten ha avklart på forhånd ha som skal handles inn (og gjør det), eller så legger jeg igjen noen hundrelapper slik at de kan handle. Det er bedre å legge igjen litt for mye enn litt for lite...

Det er i grunn sånt jeg er vant til også :) Og er det ikke så på stell så går det fint også, men skrapa kjøleskap, omveltning i hvor vi kunne være og bare 250 spenn, det, det irriterte meg.

Jeg forstår frustrasjonen. Inntrykket mitt er at det hele bunner i misforståelse og halvkvedede viser.

Det at du sier dere har lite penger, og at gutten må sendes med lommepenger er ikke ensbetydene med at kjøleskapet skal være fylt opp. Jeg forstår veldig godt at det ble vanskelig for dere, når det manglet basisvarer for å lage mat.

250,- er jo nok penger til å kjøpe melk, egg og brød, og så kunne dere latt være å dra ut på ting som kostet penger. (Forklart gutten hvorfor også da, naturligvis).

Når svigerinnen kommer hjem, kan du (eller helst mannen din), på en pen måte, fortelle at det ble litt trøbbel av at dere ikke kunne være hjemme hos dere, og at det var nødvendig å handle inn mat. Si at dere hadde det veldig koselig, men at neste gang vil dere ha gutten, og gjerne bikkja, hjemme hos dere.

Det var egentlig ikke så mye å misforstå fra vår munn da..;)

Men vi skal selvsagt ikke lage noe kjempenummer av det, sånt skjer, men det var dårlig gjort både mot oss og gutten å forandre sted og ikke legge igjen nok penger, når vi hadde sagt i fra at vi ikke hadde midler.

Men vi skal ha helt skikkelige avtaler om vi gjør dette igjen, for det var både tullete og stressete, og de kunne ihvertfall sagt fra før de dro, og ikke bare overlatt problemet til oss :)

''Det at du sier dere har lite penger, og at gutten må sendes med lommepenger er ikke ensbetydene med at kjøleskapet skal være fylt opp.''

Når tenårsvakten plutselig må komme hjem til gutten i stedet for å ta ham med hjem til seg, er det mer enn litt ubetenksomt å ikke fylle opp kjøleskapet før man drar eller legge igjen minst en tusenlapp til handling av mat i tillegg til lommepengene som er guttens egne.

mvh

Enig. Hadde ikke trengt å være så mye som en tusing, men 250 er jo en vits.

Jeg brukte hvertfall 5-600 i tillegg til de 250 som vi lot han beholde som lommepenger, og vi gjorde ingenting som var spesielt dyrt.

Skulle dere passe hunden også, altså?

At dere bruker masse penger hver gang gutten er hos dere er da deres ansvar? Det er dere som legger opp til forventninger om happenings. Å ha en ekstra i husholdning over 4 dager utgjør nødvendigvis ikke de store summene - om dere holder dere til det dere ellers ville gjort.

Ja, også viste det seg ETTER at de hadde dratt at hunden ikke var flyttbar, OG at vi ikke kunne dra fra den (Av alle ting. Jeg har ikke hørt om sånne bikkjer før, men, men)

Så de hadde planlagt hele tiden at vi skulle være der, mens vi ettertrykkelig sa at vi gjerne ville være her litt også, på grunn av jobb etc.

Og det kom frem etter avreise, så det var fint lite vi kunne gjøre med det.

Og VI la ikke opp til dyre aktiviteter, DE foreslo noen ting, og dessuten er det ufint å legge opp til at noen skal sitte pal hjemme hos en selv i fire dager med tomt kjøleskap å ikke ha råd til å sysselsette ungen de vil ha passa. Synes jeg.

''Jeg blir alltid slått av hvor godt du skriver laguna, lettlest og forståelig, du burde skrive bøker eller tjene noen ekstra kroner på noveller eller noe annet:-)''

Er da et veldig enkelt og fjortisaktig språk, med masse uttrykk alminnelig voksne mennesker ikke bruker.

Å du er vel søt. Skjønner du fjortisspråket mitt nå eller : dra til helvete di surmaga dolmegge :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...