Gå til innhold

Mer overformynderi: Kinderegg kan bli forbudt


Anbefalte innlegg

megler Smekk

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10073883

''Regjeringen foreslår et markedsføringsforbud mot usunne varer for barn. Det kan innebære at varer som Kinderegg og Happy Meal blir ulovlig, bekrefter helseminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap).

- Det skal fortsatt være lov å selge bokstavkjeks og Bamsemums, men i noen frokostblandinger med høyt sukkerinnhold er det små gaver, spesielle leketing som er rettet inn mot at foreldre skal kjøpe det til barna sine, sier Strøm-Erichsen til Dagens Næringsliv.

Forslaget er en kraftig innstramming av dagens lovverk som i første rekke forbyr TV-reklame rettet mot barn i beste barne-TV-tid, skriver Dagens Næringsliv.

I tillegg definerer departementet nå barn og unge som alle under 18 år, i motsetning til den tidligere 12-årsgrensen.

- Dette blir rett og slett for dumt. Arbeiderpartiets formynderstat kommer til uttrykk ved at man har liten tillit til at foreldrene selv vet best hva ungene skal spise eller ikke. Dette er hysteri. Arbeiderpartiet ønsker å fremstå som handlekraftig når det gjelder fedme blant unge, men dette er feilslåtte tiltak, sier Høyres familiepolitiske talskvinne Linda Hofstad Helleland til NTB.

Helleland har liten tro på at forslaget blir vedtatt.

- Mange sier at denne regjeringen har gått tom for ideer, men de er i alle fall ikke tom for idiotiske ideer, for å si det slik. Jeg tror folk rister på hodet av dette, sier Helleland.''

Formynderstaten strammer grepet. Til stor glede for de som ikke evner å tenke selv. Til stor forferdelse for alle frihetselskende individer, som har fått nok av den statlige overstyringen. Takk du O'store AP for at vi fortsatt får lov til å kjøpe Bamsemums, enn så lenge. Og takk for at det er valg neste år.

Fortsetter under...

Symbolpolitikk.

Om regjeringen virkelig ønsket å ta grep, utvidet de skoledagen med en time og dedikerte denne timen til fysisk aktivitet. I tillegg fikk de slutt på at gym skal være veie- og målefag der alt handler om karakterer, og i stedet la vekt på indivduelt tilpasset undervisning/trening og kroppsglede. Karakteren burde være deltatt/ikke deltatt.

mvh

Symbolpolitikk.

Om regjeringen virkelig ønsket å ta grep, utvidet de skoledagen med en time og dedikerte denne timen til fysisk aktivitet. I tillegg fikk de slutt på at gym skal være veie- og målefag der alt handler om karakterer, og i stedet la vekt på indivduelt tilpasset undervisning/trening og kroppsglede. Karakteren burde være deltatt/ikke deltatt.

mvh

Legg til at gym burde undervises av lærere med utdanning i gym - og ikke bare av klasseforstander - så er vi veldig enige :)

Legg til at gym burde undervises av lærere med utdanning i gym - og ikke bare av klasseforstander - så er vi veldig enige :)

Vi er vel stort sett enige.

Unntaket måtte være om skolen f.eks. har en hinderløype alle ungene skal gjennom et par ganger om dagen. Der er det ikke strengt talt nødvendig med utdannet gymlærer for akkurat det. Heller ikke for å gå en tur i skogen.

Om ikke all fysisk aktivitet skjer med gymlærer til stedet, burde alt være koordinert og planlagt av dyktige gymlærere. Og mest mulig burde også gjennomføres av dem.

Slik en del gymundervisning foregår i dag med måling, tabeller og karaktersetting som mest sentralt, ønsker jeg nesten faget ut av skolen. Det blir fort vekk mest egnet til å få de som trenger det aller mest til å avsky trening og fysisk aktivitet som pesten.

mvh

Vi er vel stort sett enige.

Unntaket måtte være om skolen f.eks. har en hinderløype alle ungene skal gjennom et par ganger om dagen. Der er det ikke strengt talt nødvendig med utdannet gymlærer for akkurat det. Heller ikke for å gå en tur i skogen.

Om ikke all fysisk aktivitet skjer med gymlærer til stedet, burde alt være koordinert og planlagt av dyktige gymlærere. Og mest mulig burde også gjennomføres av dem.

Slik en del gymundervisning foregår i dag med måling, tabeller og karaktersetting som mest sentralt, ønsker jeg nesten faget ut av skolen. Det blir fort vekk mest egnet til å få de som trenger det aller mest til å avsky trening og fysisk aktivitet som pesten.

mvh

Min innvending er basert på egen erfaring med snille og gode lærere, som gjentok det samme i det uendelige. På barneskolen var det hinderløype i gymsalen (type veldig liten) og på ungdomsskolen basketball (i det uendelige). For meg som ikke var spesielt flink i ballspill eller klatring, var gym kjedelig.

Vi var naturligvis ute når det var fint vær, men da stort sett med løping - som jeg heller ikke var særlig flink til (eller interessert i er vel riktigere å si).

Når vi kom på videregående ble det styrketrening, dans, ballspill, hinderløyper, springing, skøyter, ski - altså mye mer variert (hadde utdannet gymlærer). Da trivdes jeg.

Jeg tenker på de mange små som er overvektige, som ikke trives med å vise frem hvor "dårlige" de er i fysisk aktivitet. Da trengs det en flink og kreativ lærer som kan finne noe alle kan trives med (i alle fall de fleste gangene).

Ellers er jeg helt enig i at gymkarakter bør være basert på innsats, og ikke på hvor fort man springer 60 m.

Kanskje kan hun som springer tregest være den som forbedrer tiden sin mest i løpet av et år. Mye bedre det, enn å ikke utvikle seg :)

Annonse

Min innvending er basert på egen erfaring med snille og gode lærere, som gjentok det samme i det uendelige. På barneskolen var det hinderløype i gymsalen (type veldig liten) og på ungdomsskolen basketball (i det uendelige). For meg som ikke var spesielt flink i ballspill eller klatring, var gym kjedelig.

Vi var naturligvis ute når det var fint vær, men da stort sett med løping - som jeg heller ikke var særlig flink til (eller interessert i er vel riktigere å si).

Når vi kom på videregående ble det styrketrening, dans, ballspill, hinderløyper, springing, skøyter, ski - altså mye mer variert (hadde utdannet gymlærer). Da trivdes jeg.

Jeg tenker på de mange små som er overvektige, som ikke trives med å vise frem hvor "dårlige" de er i fysisk aktivitet. Da trengs det en flink og kreativ lærer som kan finne noe alle kan trives med (i alle fall de fleste gangene).

Ellers er jeg helt enig i at gymkarakter bør være basert på innsats, og ikke på hvor fort man springer 60 m.

Kanskje kan hun som springer tregest være den som forbedrer tiden sin mest i løpet av et år. Mye bedre det, enn å ikke utvikle seg :)

Ser dine poenger.

Jeg ville foretrukket å erstatte hele gymkarakteren med deltatt/ikke deltatt. Slik det er nå kunne noen av våre toppidrettsutøvere fått dårlig karakter i gym fordi de er for spesialiserte.

Skulle skolen ha fysisk aktivitet hver dag, ser jeg ikke for meg at alt skulle være tradisjonelle gymtimer med gymsal, skifting, dusjing og all tiden dette tar hver gang. Man kunne f.eks. hatt en hinderløype ute som elevene var gjennom noen ganger om dagen. Eller noe annet smart som gymlærere er flinkere til å komme på enn meg.

Noe av poenget burde være regelmessig fysisk aktivitet så man ble sliten og svett og lære elvene at det går an å bruke kroppen uten å starte prosjekt treningstøy/gymsal hver gang. Aller viktigst er selvsagt at barna opplever glede ved å bruke kroppen.

Er man villige til å legge de nødvendige midlene på bordet, tror jeg dyktige og entusiastiske gymlærere mer enn villig hadde plukket opp hansken.

mvh

Ser dine poenger.

Jeg ville foretrukket å erstatte hele gymkarakteren med deltatt/ikke deltatt. Slik det er nå kunne noen av våre toppidrettsutøvere fått dårlig karakter i gym fordi de er for spesialiserte.

Skulle skolen ha fysisk aktivitet hver dag, ser jeg ikke for meg at alt skulle være tradisjonelle gymtimer med gymsal, skifting, dusjing og all tiden dette tar hver gang. Man kunne f.eks. hatt en hinderløype ute som elevene var gjennom noen ganger om dagen. Eller noe annet smart som gymlærere er flinkere til å komme på enn meg.

Noe av poenget burde være regelmessig fysisk aktivitet så man ble sliten og svett og lære elvene at det går an å bruke kroppen uten å starte prosjekt treningstøy/gymsal hver gang. Aller viktigst er selvsagt at barna opplever glede ved å bruke kroppen.

Er man villige til å legge de nødvendige midlene på bordet, tror jeg dyktige og entusiastiske gymlærere mer enn villig hadde plukket opp hansken.

mvh

Amen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...