Gå til innhold

Hvor mye har du på sparekonto?

Anbefalte innlegg

Gjest trange tider

Og sparer du fast hver mnd, evnt hvor mye?

Jeg og min mann har hver vår sparekonto,

vi hadde 150 tusen hver der, men nå har vi drevet og pusset opp,

så nå har vi bare litt over femti tusen hver, dvs 100 tusen til sammen.

I tillegg har vi to nedbetalte biler (aldri hatt lån på de) som ikke er så altfor gamle,

og huset er halvveis nedbetalt, så vi har godt med peng på fleksilånet om det skulle

bli uforutsette utgifter.

Har prøvd å spare hver mnd før, men i det siste har det vært en del utgifter... håper det blir bedre over sommeren, men da må jeg til tannlege blant annet... skrekk o gru for regningen :)

Jeg har opprettet sparekontoer til barna, der har jeg satt inn litt nå og da,

de er 2 og 4 og har vel rundt 3-5000.

Planen er jo å spare 250-500 hver mnd til de blir 20, men nå har det gått litt i stå pga trange tider....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/380256-hvor-mye-har-du-p%C3%A5-sparekonto/
Del på andre sider

Fortsetter under...

sprelline1365380900

Synes man minimum bør ha to mdrs. inntekt i krisekapital.

Misliker sterkt når kapitalen krymper i stedet for å øke. Men slik er det iblant. Vi sparer også faste beløp til ulike ting.

mvh

Har ca 180 000 på sparekonto, etter godt salg av leilighet :) Har kun huslån. Sparer på fond, kapitalkonto og 500 kr mnd til lille nurket :)

Jeg synes det høres ut som dere har det veldig bra jeg. :o)

Jeg har slett ikke alltid mer enn en netto mndslønn på sparekontoen, men jeg har nesten ikke lån, lav husleie og ingen andre lån og ikke så voldsomt med utgifter så jeg har så jeg klarer meg. Setter 2000,- på sparekontoen hver mnd, men det brukes jo av den også, nå sparer jeg til lommepenger til to utenlandsturer f.eks.

Jeg tenker som så at dersom det skulle komme på noe uforutsett som krever _mye_ penger så får jeg bare låne opp på huslånet. :o)

Annonse

candyqueen_83

Har vel litt over 500 000 på sparing. Noe på BSU, noe på vanlig sparekonto. Det meste blir vel brukt om samboeren min selger leiligheten sin og vi kjøper noe sammen.

Sparer 20000 på BSU hvert år, og skattepengene går rett på sparing. Samtidig prøver jeg å spare litt fra hver lønning, men ikke alltid det blir så mye. Det lønner seg vel å spare mest mulig før det evt.kommer barn ;O)

Gjest trådstarter

Har vel litt over 500 000 på sparing. Noe på BSU, noe på vanlig sparekonto. Det meste blir vel brukt om samboeren min selger leiligheten sin og vi kjøper noe sammen.

Sparer 20000 på BSU hvert år, og skattepengene går rett på sparing. Samtidig prøver jeg å spare litt fra hver lønning, men ikke alltid det blir så mye. Det lønner seg vel å spare mest mulig før det evt.kommer barn ;O)

Ja, før vi kjøpte huset så hadde vi solgt hver vår bolig og

satt på 1.3 mill på sparekonto :)

Beholdt vel 100 tusen hver på sparekonto, kjøpte hver vår

nyere bruktbil (1 år og 4 år) og betalte en god del på huset vi kjøpte,

tok opp lån for resten. men nå har vi drevet og pusset opp, så har tatt litt fra sparekonto og litt fra fleksilånet. Er i alle fall glad vi har hatt den muligheten.

Det er mange som ikke har sparekonto i det hele tatt eller noe å selge,

når de skal komme seg inn på boligmarkedet, ikke bare bare nei.....

Vi har i alle fall investert pengene. Huset har steget i verdi,

og selger vi alt vi eier, kjøper billigere biler,

så sitter vi nok igjen med et par mill, så kan vi bo i leilighet :D

Bella Dotte

2000 kr pr måned - omtrent samme beløp som jeg får i bostøtte - går inn på en nyopprettet Superspar-konto. Dette skal brukes til nødvendige utbedringer av leiligheten, utskifting av utstyr ved behov og andre uforutsette utgifter. Kanskje en ferietur også.

Gjest hmmmmmmmmmmmmf

2000 kr pr måned - omtrent samme beløp som jeg får i bostøtte - går inn på en nyopprettet Superspar-konto. Dette skal brukes til nødvendige utbedringer av leiligheten, utskifting av utstyr ved behov og andre uforutsette utgifter. Kanskje en ferietur også.

Hvis du har råd til å spare, hvorfor må du da ha bostøtte? Er ikke det for folk som må ha støtte for å klare de økonomiske boutgiftene?

Gjest tikktakktoe

''nødvendige utbedringer av leiligheten, utskifting av utstyr ved behov og andre uforutsette utgifter.''

Tror du at dette er et fast beløp hver måned?

Annonse

Bella Dotte

Hvis du har råd til å spare, hvorfor må du da ha bostøtte? Er ikke det for folk som må ha støtte for å klare de økonomiske boutgiftene?

Utbedring av boligen må jeg koste selv når jeg er boligeier. Det kommer da under boutgifter, mener jeg.

Bella Dotte

''nødvendige utbedringer av leiligheten, utskifting av utstyr ved behov og andre uforutsette utgifter.''

Tror du at dette er et fast beløp hver måned?

Kan du omformulere ditt spørsmål, jeg får ikke helt tak i hva du lurer på?

Gjest prust

Vi sparer 2000 kr hver pr måned som settes på to konti - en til ferier og en til investeringer (ny TV, oppvaskmaskin osv). Har vel ca 70000 tilsammen på de kontoene. Vi har lite lån.

Dersom vi skulle trenge mer penger enn det vi har på de to sparekontiene, så kan vi helt greit forhøye boliglånet eller ta opp fleksilån.

Da jeg sparte til den store ferieturen min i påsken, sparte jeg 2000 kr i tillegg pr måned.

Gjest Det der var rart

Det tenkte jeg også!!! Jeg har aldri noe til overs. Men får heller ikke bostøtte. Blir helt feil for meg å be om bostøtte for å spare/dra på ferie. Og jeg greier meg likevel.

Gjest togli

Hvis man skal tenke slik så blir det jo sånn at de som er flinke til å spare aldri kan ha rett til bostøtte etc, mens de som bruker mer enn de får inn kan ha en selvsagt rett til dette.... Noen mennesker bruker utrolig lite penger og greier å spare inn på områder der andre aldri ville greid å spare inn - og det bør de ikke tape økonomisk på;)

Gjest hmmmmmmmmmmmmf

Hvis man skal tenke slik så blir det jo sånn at de som er flinke til å spare aldri kan ha rett til bostøtte etc, mens de som bruker mer enn de får inn kan ha en selvsagt rett til dette.... Noen mennesker bruker utrolig lite penger og greier å spare inn på områder der andre aldri ville greid å spare inn - og det bør de ikke tape økonomisk på;)

Men da trenger de ikke bostøtte heller da.

Bostøtte er for de som har det så trangt at de kan ha problemer

med å beholde det stedet de bor f.eks....

Syns det blir helt feil.

Mange som ikke har råd til å pusse opp/holde vedlike huset sitt, spare -

men de har ikke rett til bostøtte, og det er ikke fordi

de ikke er flinke til å spare, men fordi de har for store utgifter og liten inntekt til å klare det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...