Gå til innhold

Arbeidsfordeling i heimen

Anbefalte innlegg

Gjest vil ha mer samarbeid

Er det for mye forlangt å få litt mer hjelp av mannen?

Føler jeg står alene om både husarbeidet og ungene...

Han da? Nei han bidrar jo økonomisk og han tar seg av gressklipping, bilhold og snømåking om vinteren....

og vi har et stort hus og småbarn som roter fortere enn vi klarer å rydde, flere klesvasker i uken/dagen, mat som må lages til sultne små....

og jeg må ta meg av leggingen, tannpuss, bleieskft, legging... de små er litt vanskelige å legge,

så det kan ta sin tid, hadde nok gått bedre om vi samarbeidet om dette.

Begge er i full jobb, men han mener tydeligvis at jeg skal ha ansvaret for alt, og jeg føler jeg ikke makter...

og når jeg sier noe blir han sur og tar det som kritikk...

nå nettopp sprakk det for han og han føk ut døren etter et raseriutbrudd som skremte livskiten ut av ungene.... gosh!

Så nå sitter jeg her med klump i halsen. Mente jo ikke å såre han og det var ikke ment som kritikk,, jeg sa bare meningen min....

Føler han gir blanke i alt.

Om ungen har bæsjet seg ut kan hun godt gå med bleien lenge før han føler ansvar for å ta den... og huset kan se ut som et bombet horehus uten at han gidder å ta tak...

og klær - når vasket han klær sist? Kan ikke huske... kanskje en gang med det samme vi ble sammen.... og brette klær, ha på plass???

Om ting skal gjøres må jeg rett og slett be han om det,

men det å vaske gulv, ordne med klesvask og sånn,

det er visst klin umulig....

og å pusse tenner på unger, nei den kampen gidder ikke han ta.

Jeg tror nok han er deprimert og slapp.... nesten så han skulle sjekket vitaminstatus...

men jeg er slapp selv om mangler energi, i tillegg til at jeg har alt dettesom må gjøres...

Det er sånn at jeg gruer meg til om det kommer overraskende besøk, for vi er aldri ajour med husarbeidet - det hadde vi vært om vi samarbeidet mer om det.

Jeg har ymtet om samlivsekspert, men i følge han så er alt normalt...

grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/380289-arbeidsfordeling-i-heimen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har vært mange liknende innlegg her i årenes løp, det er ikke noe uvanlig problem. Du finner flere tråder om temaet her, det er bare å søke. Her er noen eksempler:

http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3811068

http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3707303

For det første kan du ikke forvente at dere klarer å ha samme standard med småbarn, som dere hadde som to voksne. Senk kravene til et nivå som det er mulig å leve med uten å bli helt utslitt.

Så må dere slutte med den fordelingen at du egentlig har alt ansvaret (enten det er du, han eller begge som har etablert den) og han liksom hjelper til. Det blir et evig gnagsår der du irriterer deg og enten maser konstant eller biter det i deg til du til slutt eksploderer.

Sett dere ned en gang det ikke er dårlig stemning fra før og ungene sover. Så sier du noe i retning av at du ikke trives med den ordningen dere nå har, og at du godt kan forstå at ikke han gjør det, heller. Derfor må dere bli enige om en fast fordeling av de viktigste tingene, slik at de går av seg selv uten at dere trenger å mase og kjefte på hverandre. Kjør på med vi og oss, ikke ta noen sjefsrolle - legg det fram som et fellesproblem.

Så lager dere en liste over alt som må gjøres i løpet av f.eks. en uke, og der skal han også bidra. Ta med det han gjør også, f.eks. ting utendørs og med bilen. Bli enige om hvor ofte ting skal gjøres, og der må dere inngå kompromisser - synes han f.eks. det er nok med hver måned og du vil ha det gjort to ganger i uka, prøv med annenhver uke.

Så velger dere begge noen faste oppgaver, på den måten at ingen må gjøre det de hater mest, og ingen ender opp med bare "nå og da"-plikter. Hos oss har vi f.eks. fast fordeling av middagsinnkjøp, middagslaging, oppvask / kjøkkenrydding etterpå og klesvask, så det diskuteres absolutt aldri. Men finn ut hva som passer for dere, du skjønner sikkert poenget - at ikke enhver filleoppgave blif gjenstand for krangel og bebreidelser. Spar på lista, slik at hvis ikke gulvene er vasket etter fire uker, kan dere ta en evaluering og analysere hva som ikke fungerer ;-)

Bortsett fra typiske husarbeidsoppgaver, må du få gjennomslag for at ungene ikke er bare dine. Bleieskift, tannpuss og et kort rydderaid når barna har lagt seg, kan ingen foreldre melde seg helt ut av. De fleste menn forstår med hodet at de ikke kan la være å mate og stelle sine egne barn. Du kan håpe på at han deltar mer hvis han vet at han "får lov" av deg til å slappe av når ungene har lagt seg og han har gjort det dere har avtalt ifølge lista.

Du får tilpasse dette til noe som passer for dere, men poenget er at dere ikke kan ha alle oppgavene hver eneste dag som potensielle krangleemner. Hvis han er uvillig, får du minne ham på at det er mye jobb å ha ungene helt alene annenhver helg og en ettermiddag pr. uke også (og at dette regnes som minimum). Lykke til!

Gjest trådstarter

Det har vært mange liknende innlegg her i årenes løp, det er ikke noe uvanlig problem. Du finner flere tråder om temaet her, det er bare å søke. Her er noen eksempler:

http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3811068

http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3707303

For det første kan du ikke forvente at dere klarer å ha samme standard med småbarn, som dere hadde som to voksne. Senk kravene til et nivå som det er mulig å leve med uten å bli helt utslitt.

Så må dere slutte med den fordelingen at du egentlig har alt ansvaret (enten det er du, han eller begge som har etablert den) og han liksom hjelper til. Det blir et evig gnagsår der du irriterer deg og enten maser konstant eller biter det i deg til du til slutt eksploderer.

Sett dere ned en gang det ikke er dårlig stemning fra før og ungene sover. Så sier du noe i retning av at du ikke trives med den ordningen dere nå har, og at du godt kan forstå at ikke han gjør det, heller. Derfor må dere bli enige om en fast fordeling av de viktigste tingene, slik at de går av seg selv uten at dere trenger å mase og kjefte på hverandre. Kjør på med vi og oss, ikke ta noen sjefsrolle - legg det fram som et fellesproblem.

Så lager dere en liste over alt som må gjøres i løpet av f.eks. en uke, og der skal han også bidra. Ta med det han gjør også, f.eks. ting utendørs og med bilen. Bli enige om hvor ofte ting skal gjøres, og der må dere inngå kompromisser - synes han f.eks. det er nok med hver måned og du vil ha det gjort to ganger i uka, prøv med annenhver uke.

Så velger dere begge noen faste oppgaver, på den måten at ingen må gjøre det de hater mest, og ingen ender opp med bare "nå og da"-plikter. Hos oss har vi f.eks. fast fordeling av middagsinnkjøp, middagslaging, oppvask / kjøkkenrydding etterpå og klesvask, så det diskuteres absolutt aldri. Men finn ut hva som passer for dere, du skjønner sikkert poenget - at ikke enhver filleoppgave blif gjenstand for krangel og bebreidelser. Spar på lista, slik at hvis ikke gulvene er vasket etter fire uker, kan dere ta en evaluering og analysere hva som ikke fungerer ;-)

Bortsett fra typiske husarbeidsoppgaver, må du få gjennomslag for at ungene ikke er bare dine. Bleieskift, tannpuss og et kort rydderaid når barna har lagt seg, kan ingen foreldre melde seg helt ut av. De fleste menn forstår med hodet at de ikke kan la være å mate og stelle sine egne barn. Du kan håpe på at han deltar mer hvis han vet at han "får lov" av deg til å slappe av når ungene har lagt seg og han har gjort det dere har avtalt ifølge lista.

Du får tilpasse dette til noe som passer for dere, men poenget er at dere ikke kan ha alle oppgavene hver eneste dag som potensielle krangleemner. Hvis han er uvillig, får du minne ham på at det er mye jobb å ha ungene helt alene annenhver helg og en ettermiddag pr. uke også (og at dette regnes som minimum). Lykke til!

Takk for gode råd...

Skulle ønske han engasjerte seg mer, men det virker som han

driter i både husarbeid og unger...

tror mest det har med at han er sliten etter jobb osv,

har lagt på seg en del og orker ikke trene etter jobb, legger

seg i sofaen når han kommer hjem og står opp for å spise før han legger seg igjen...

og spiser bare "drit".... Tror nok han hadde fått mer energi om han

begynte å trene og spise litt sunnere, i stedet for å bare legge seg og se på tv og spise....

Jeg har vært der selv og merket at jeg bare ble slappere av den livsstilen.

Egentlig kan jeg godt ta på meg alt av husarbeid jeg om han bare engasjerte seg mer med ungene og tok seg av legginga litt oftere,

da hadde jeg fått frigjort mer tid så jeg slapp å stresse med husarbeidet.

Da kunne jeg også fått gjort litt om kvelden og.

Takk for gode råd...

Skulle ønske han engasjerte seg mer, men det virker som han

driter i både husarbeid og unger...

tror mest det har med at han er sliten etter jobb osv,

har lagt på seg en del og orker ikke trene etter jobb, legger

seg i sofaen når han kommer hjem og står opp for å spise før han legger seg igjen...

og spiser bare "drit".... Tror nok han hadde fått mer energi om han

begynte å trene og spise litt sunnere, i stedet for å bare legge seg og se på tv og spise....

Jeg har vært der selv og merket at jeg bare ble slappere av den livsstilen.

Egentlig kan jeg godt ta på meg alt av husarbeid jeg om han bare engasjerte seg mer med ungene og tok seg av legginga litt oftere,

da hadde jeg fått frigjort mer tid så jeg slapp å stresse med husarbeidet.

Da kunne jeg også fått gjort litt om kvelden og.

Men da prøver du å få noe faste kvelder der han legger barna! I starten er det sikkert lurt om du går ut - treff enn venninne, gå på kino eller hva som helst - slik at han venner seg til at hver tirsdag og torsdag (f.eks.) er det hans tur. Ungene blir også mer villige til å la ham slippe til når du ikke er tilgjengelig.

Jeg har tviholdt på en hobby gjennom alle år med småbarn, den gjorde at jeg fikk en kveld uten legging hver uke. Men det krever at man ikke fraviker dette faste. Jeg har latt som om denne hobbyen hadde naziregime på oppmøte, og jeg har aldri blitt hjemme fordi jeg var sliten eller noen hadde prøve på skolen dagen etter eller noe sånt.

Noen ganger var selvfølgelig huset bomba da jeg kom hjem, men alle sov og det var positivt at jeg kunne være bare meg selv i noen timer hver uke.

Gjest SommerferieJa

Jeg tror du må sette i gang drastiske tiltak siden prating ikke har fungert om denne skjevfordelingen av ansvaret. Du må nok reise bort noen dager slik at han først får øynene opp for alt som må gjøres i et hus for at alt skal fungere. Reis til syden en uke eller besøke slektninger en uke i sommer. Dette kan bli et vendepunkt for dere.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...