Gå til innhold

forberede seg til ferietur man gruer litt for..

Anbefalte innlegg

Kan dere ikke bruke bl.a. ønskene om å stoppe litt forskjellige steder, som påskudd til å kjøre hver sin bil? Eller er begrunnelsen at ingen av svigerne vil være sjåfør? (Jeg fikk inntrykk av at dere skulle bruke svigerbilen, men mulig det er feil?)

Hvis dere har egen bil, blir ting mye mer fleksible når dere har kommet fram. Dere kan jo allikevel oppføre dere veldig pent på veien til og fra (i betydningen kjøre sammen og avtale alle stopp - men legge inn den pausen dere har lyst til også).

Jeg skjønner begge parter her når det gjelder å feriere sammen, men jeg har IKKE forståelse for at de evt. ønsker å kontrollere dere i detalj under hele oppholdet. Det er ikke normalt at voksne folk ikke er mer fleksible enn som så. Men så er det heller ikke helt normale forhold svigermoren din praktiserer, i mine øyne.

Jeg støtter denne. Egen bil MÅ være en forutsetning. Og klare avtaler om at dere skal ha 2-3 dager helt for dere selv.

Fortsetter under...

• Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1

28

• ekte nick

11

• mariaflyfly

8

• Axcia

6

Mest aktive i denne tråden

Hva i all verden er det du har funnet på? Selv min egen mor ville jeg ikke reist på en slik ferietur med.

Jeg tror jeg ville lagt meg "syk" dagen før, og droppet det hele....

Ellers støtter jeg Labans svar til deg nedenfor.

Fint å høre at du har fått hjelp av psykolog til å takle din svigermor forresten!

Bøker, blader, kryssord/sudoku, men særlig strikketøy har reddet meg på ukelange campingturer i regn med svigers (turene var kanskje bare to-fire dager, men jeg husker dem som ukelange). Da sitter man der med kaffekoppen og kjeder vettet av seg, men får i hvertfall strikka masse. Vi har gått turer for oss selv, det vakte litt forbauselse, men var ok så lenge vi kom hjem til middag. Ellers virker du godt forberedt, turen er på deres premisser, da blir du ikke skuffet når det viser seg at det er akkurat det. Du får spørre hver dag: Hvilke planer har DERE for morgendagen, og så opplyse om hvilke deler av programmet dere deltar på og ikke.

Gjest Nickløsheletida

Jeg synes du skal be mannen din si til foreldrene sine noe sånt som: "Dere, på nedoverveien så vil vi gjerne ha en stopp i X eller i Y. Vi har ikke vært der før, så vi har lyst til å se det stedet/ Vi har vært der for Z år siden og det hadde vært så moro å kikke seg litt rundt igjen. Kan vi ikke legge lunsjen/hovedstoppen til den byen?" Husk at han må si VI og ikke LAGUNA.

Jeg synes det er veldig leit at ikke svigermor og jeg går særlig godt sammen. jeg er veldig glad i henne og ser at hun har mange gode kvaliteter - men vi er to vidt forskjellige personligheter, og vi irriterer oss veldig over hverandre. Og hun forteller til ungene hva hun irriterer seg over meg. Og ungene og mannen min blir stående i skvis....

Mannen min går ikke noe bra sammen med faren min. Det synes jeg er veldig leit. Min far vil gjerne ha et greit forhold til ham, men mannen min irriterer seg fryktelig over min far og klarer ham ikke.

Skulle ønske vi kunne være en stor lykkelig familie - både år vi er med mine foreldre og når vi er med hans mor (faren er død).

:-(((

''Jeg synes du skal be mannen din si til foreldrene sine noe sånt som: "Dere, på nedoverveien så vil vi gjerne ha en stopp i X eller i Y. Vi har ikke vært der før, så vi har lyst til å se det stedet/ Vi har vært der for Z år siden og det hadde vært så moro å kikke seg litt rundt igjen. Kan vi ikke legge lunsjen/hovedstoppen til den byen?" Husk at han må si VI og ikke LAGUNA''

Ofte i råd som blir gitt på dol så har jeg lagt merke til at kvinner råder andre kvinner til å diktere mannen sin til å si ditt og gjøre datt overfor sine foreldre. Synes det er merkelig at mannen skal måtte snakke på kvinnens vegne og bli diktert i hva han skal si. Spesielt slitsomt må det være hvis kvinnene klarer å lage intriger om alt og ingenting. Da er det ikke enkelt å være mann.

Gjest Nickløsheletida

Kriterier for å bli med; Egen bil og ektemann med baller. Det er noe med at HAN må være den som står mellom dere og stopper problemene.

Da tror jeg faktisk du kan overleve en uke. :0)

'' Det er noe med at HAN må være den som står mellom dere og stopper problemene''

Stakkars mann! Han vil få en umulig oppgave.

Gjest Elextra

''Jeg hadde aldri gjort det der. Selv ikke med mine svigerser som jeg har et godt forhold til. Å være sammen med dem hver dag en hel uke og spise alle måltider med dem? No way.''

Jeg må være helt sprø, jeg har vært i syden i 14 dager sammen svigers ;-) Men vi er selvsagt normale, omtrent alle mann *hahaha*

Det gikk forresten supert! Vi var 17 stk, så det var litt sirkulering.

''Det gikk forresten supert! Vi var 17 stk, så det var litt sirkulering.''

Ja, det er lettere å være en del av en stor gruppe enn en liten - i en liten gruppe er man mer henvist til hverandre hele tiden.

Annonse

Vedr. avreisedato/bryllupsdag så tror jeg nok du bare må svelge den.

Kanskje kan du snakke med svigers på forhånd om at du og mannen ønsker å spise middag en kveld alene - for å feire bryllupsdagen? Hvis ikke det går, så drar dere ut en dag før eller etter ferien :)

Ellers tror jeg det kan være lurt å snakke litt mer konkret sammen om hvilke forventninger dere har. Skal dere sitte sammen ved bassenget hver dag? Skal dere på noen turer? Skal dere bo på samme rom? (!)

Vi reiste med svigers til syden i fjor (svogers også da), og det fungerte helt utmerket. Vi spiste frokost hver for oss. Treftes ved bassenget på formiddagen. Spiste lunsj når det passet hver av oss. Også spiste vi felles middag. På kveldene gjorde vi hva vi ville. Noen ganger var vi sammen, andre ganger hver for oss.

Ta med deg solbriller, masse lesestoff, iPad med lydbøker, podcaster og musikk og baser deg på å bli deilig brun mens du koser deg i solen.

Forsøk å få litt alenetid sammen med din kjære, og så tar du på deg din mest overbærende maske og takler denne uka kjempegreit :)

Gjest prust

''Jeg synes du skal be mannen din si til foreldrene sine noe sånt som: "Dere, på nedoverveien så vil vi gjerne ha en stopp i X eller i Y. Vi har ikke vært der før, så vi har lyst til å se det stedet/ Vi har vært der for Z år siden og det hadde vært så moro å kikke seg litt rundt igjen. Kan vi ikke legge lunsjen/hovedstoppen til den byen?" Husk at han må si VI og ikke LAGUNA''

Ofte i råd som blir gitt på dol så har jeg lagt merke til at kvinner råder andre kvinner til å diktere mannen sin til å si ditt og gjøre datt overfor sine foreldre. Synes det er merkelig at mannen skal måtte snakke på kvinnens vegne og bli diktert i hva han skal si. Spesielt slitsomt må det være hvis kvinnene klarer å lage intriger om alt og ingenting. Da er det ikke enkelt å være mann.

Det er jo fordi laguna har sagt at mannen er litt konfliktsky, men at han blitt mye mer bevisst på dette nå, og mye sterkere tar hennes side nå enn før.

Han trenger sikkert litt hjelp til å være konkret overfor mora, tenker jeg.

Men du har jo litt rett i det du sier. Mannen min liker ikke at jeg ymter frempå hva han skal si til sin mor hvis det er noe jeg ønsker han skal formidle. Som regel sier jeg det jo direkte til henne, men noen ganger funker ting best om han sier det. men det forutsetter jo at ekteparet er enige da om det som skal formidles.

Gjest Elextra

Jeg har godt forhold til svigerforeldrene mine, men jeg ville aldri reist på en ukes ferie med bare dem, og SÆRLIG vil jeg ikke sittet i baksetet på deres bil til og fra! Enda så søt svigermor er grøsser jeg ved tanken. Nå har jeg stor behov for å være voksen og selvstendig, men det har jeg inntrykk av at du også har.

Nei, kjør i det minste egen bil, og vær klinkende klare på at dere planlegger å ha en dag eller to samt en kveld eller to for dere selv i løpet av turen.

Etter alt du har fortalt her tidligere tror jeg nesten det har klikka for deg i planleggingen ;).

Gjest Nickløsheletida

Det er jo fordi laguna har sagt at mannen er litt konfliktsky, men at han blitt mye mer bevisst på dette nå, og mye sterkere tar hennes side nå enn før.

Han trenger sikkert litt hjelp til å være konkret overfor mora, tenker jeg.

Men du har jo litt rett i det du sier. Mannen min liker ikke at jeg ymter frempå hva han skal si til sin mor hvis det er noe jeg ønsker han skal formidle. Som regel sier jeg det jo direkte til henne, men noen ganger funker ting best om han sier det. men det forutsetter jo at ekteparet er enige da om det som skal formidles.

''Han trenger sikkert litt hjelp til å være konkret overfor mora, tenker jeg''

Og hvis han selv føler han ikke har behov for den hjelpen?

Jeg mener det er bedre å flytte hvis de to damene ikke klarer å komme overens istedenfor at mannen skal ha den håpløse oppgaven og være mellommann. Jeg har på følelsen at det ikke blir en liten oppgave han i så fall må påta seg.

''Det gikk forresten supert! Vi var 17 stk, så det var litt sirkulering.''

Ja, det er lettere å være en del av en stor gruppe enn en liten - i en liten gruppe er man mer henvist til hverandre hele tiden.

Helt enig, Elextra, flere muligeheter med flere folk. Alle gjør ikke det samme til enhver tid. Med det svigersforholdet laguna beskriver, er det helt tåpent å legge i vei på ferie i baksetet på deres bil.

Vi får sikkert noen reisebrev fra laguna, så det blir ikke kjedelig her i sommer ;-)

Gjest Elextra

duh, det er akkurat sånt jeg prøver å ikke tenke! ;p :D

''duh, det er akkurat sånt jeg prøver å ikke tenke! ;p :D''

Ære være deg for det! Spekulerer du i skjulte motiver er ferien dømt til å bli mislykket uansett.

Men hold oss oppdatert, da! :P

Jeg mener det er bedre å flytte hvis de to damene ikke klarer å komme overens istedenfor at mannen skal ha den håpløse oppgaven og være mellommann. Jeg har på følelsen at det ikke blir en liten oppgave han i så fall må påta seg.

''Jeg mener det er bedre å flytte hvis de to damene ikke klarer å komme overens istedenfor at mannen skal ha den håpløse oppgaven og være mellommann. Jeg har på følelsen at det ikke blir en liten oppgave han i så fall må påta seg.

''

Enig!

Annonse

Jeg støtter alle de som foreslår at dere kjører egen (leie)bil.

Når man velger å si ja til denne typen gave, så må dere på sett og vis finne dere i at ikke alt kan bli som dere vil. Akkurat det med å stoppe et bestemt sted på veien nedover, tenker jeg at du må kunne gi avkall på dersom dere sitter i felles bil.

Synes forslaget et annet sted i tråden om at du av og til går en tur med svigerfar mens mannen din gjør noe sammen med moren din er konstruktivt.

Når dere har ankommet feriestedet, så står dere etter min oppfatning fritt til å gjøre noe for dere selv fra tid til annen. Dere finner sikkert en eller annen transportløsning.

Jeg tror det lureste hadde vært om du ikke hadde sagt ja til å motta en slik gave fra svigerforeldrene, og tenker at du kunne ha begrunnet det på en måte som ikke virket sårende. Du kunne f.eks. ha sagt noe sånt som at du anser deg selv for sær/vanskelig og med et stort behov for frihet, slik at du ikke er så egnet til å reise på slike fellesferier. Du hadde ikke vært nødt til å mene nettopp dette, men det ville være en måte å få sagt nei takk uten å gjøre ting vanskeligere i forhold til svigerforeldrene.

duh, det er akkurat sånt jeg prøver å ikke tenke! ;p :D

Jeg regner det som temmelig sikkert at du i etterkant kommer til å få servert hvor utakknemlig du er for ditt og datt - de som spanderte denne ferien på dere og alt! *hehe*

Gjest Kayia

''Jeg mener det er bedre å flytte hvis de to damene ikke klarer å komme overens istedenfor at mannen skal ha den håpløse oppgaven og være mellommann. Jeg har på følelsen at det ikke blir en liten oppgave han i så fall må påta seg'' Helt enig.

Jeg har godt forhold til svigerforeldrene mine, men jeg ville aldri reist på en ukes ferie med bare dem, og SÆRLIG vil jeg ikke sittet i baksetet på deres bil til og fra! Enda så søt svigermor er grøsser jeg ved tanken. Nå har jeg stor behov for å være voksen og selvstendig, men det har jeg inntrykk av at du også har.

Nei, kjør i det minste egen bil, og vær klinkende klare på at dere planlegger å ha en dag eller to samt en kveld eller to for dere selv i løpet av turen.

Etter alt du har fortalt her tidligere tror jeg nesten det har klikka for deg i planleggingen ;).

vi har ikke egen bil :) Vi kunne sikkert lånt pappas, men jeg tror de synes noe av poenget er at vi skal kjøre med dem.

Jeg lurer også på om jeg har klikka litt..;) men jeg prøver så godt jeg kan å ikke være negativ, og dette er jo godt ment. Dessuten er det MEGET vanskelig å åle seg unna, det blir tatt ille opp, og da blir det telefonert til MEG!

Vi har da presisert at vi komer til å ønske oss alene tid også, og at vi (jeg) i utgangspunktet føler meg litt fremmed for denne typen ferier. Men understreket at det ikke er noe galt i dem pr se. Det er en voldsom balansegang..;p

Vedr. avreisedato/bryllupsdag så tror jeg nok du bare må svelge den.

Kanskje kan du snakke med svigers på forhånd om at du og mannen ønsker å spise middag en kveld alene - for å feire bryllupsdagen? Hvis ikke det går, så drar dere ut en dag før eller etter ferien :)

Ellers tror jeg det kan være lurt å snakke litt mer konkret sammen om hvilke forventninger dere har. Skal dere sitte sammen ved bassenget hver dag? Skal dere på noen turer? Skal dere bo på samme rom? (!)

Vi reiste med svigers til syden i fjor (svogers også da), og det fungerte helt utmerket. Vi spiste frokost hver for oss. Treftes ved bassenget på formiddagen. Spiste lunsj når det passet hver av oss. Også spiste vi felles middag. På kveldene gjorde vi hva vi ville. Noen ganger var vi sammen, andre ganger hver for oss.

Ta med deg solbriller, masse lesestoff, iPad med lydbøker, podcaster og musikk og baser deg på å bli deilig brun mens du koser deg i solen.

Forsøk å få litt alenetid sammen med din kjære, og så tar du på deg din mest overbærende maske og takler denne uka kjempegreit :)

Takk for kjempehyggelig svar og gode tips! :) Kanskje det faktisk går greit. Jeg får mobilisere alt jeg har av tålmodighet og overbærenhet, samt ha med meg hyggelige ting. OG ha alenetid med darlingen. Det har vi sagt i fra at vi vil ha :)

Bøker, blader, kryssord/sudoku, men særlig strikketøy har reddet meg på ukelange campingturer i regn med svigers (turene var kanskje bare to-fire dager, men jeg husker dem som ukelange). Da sitter man der med kaffekoppen og kjeder vettet av seg, men får i hvertfall strikka masse. Vi har gått turer for oss selv, det vakte litt forbauselse, men var ok så lenge vi kom hjem til middag. Ellers virker du godt forberedt, turen er på deres premisser, da blir du ikke skuffet når det viser seg at det er akkurat det. Du får spørre hver dag: Hvilke planer har DERE for morgendagen, og så opplyse om hvilke deler av programmet dere deltar på og ikke.

Takk! :) Massevis av gode ideer og tips! :)

Hva i all verden er det du har funnet på? Selv min egen mor ville jeg ikke reist på en slik ferietur med.

Jeg tror jeg ville lagt meg "syk" dagen før, og droppet det hele....

Ellers støtter jeg Labans svar til deg nedenfor.

Fint å høre at du har fått hjelp av psykolog til å takle din svigermor forresten!

Jo, psykologen er hjelpsom og grei (og sier at jeg har fått meg noe å slite med her..Han kjenner henne..Mulig han bryter taushetsplikt, men DEILIG for meg å få litt fortåelse og få blåst ut litt frust:))

Ja, hvordan jeg kunne finne på dette..:S For det første tror jeg jo det er oppriktig velment, de vil spandere på oss og være snille (Det er veldig fjernt for dem å tenke at noen kanskje ikke kunne ha lyst) og for det andre følte jeg meg ganske pressa opp i et hjørne.

Så, jeg får vel prøve mitt beste, og håpe at turen blir så bra den kan bli. (En liten støttepromille kan vel også dyrkes. Det er jo ferie..;p)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...