Gå til innhold

Bella Dotte er G-A-L !!!!!

Anbefalte innlegg

Gjest maiapril
Skrevet

Men man kan like fint ha denne nysgjerrigheten og interessen for casen, selv om man ikke er fagperson...

''Men man kan like fint ha denne nysgjerrigheten og interessen for casen, selv om man ikke er fagperson''

Det er også helt sant. :) Jeg er selv en av dem som har vært mer enn gjennomsnittlig opptatt av ham under rettsaken, hva som skrives om ham i media, om han er syk eller ikke, tilregnelig eller ikke, osv.

Men jeg tar da ikke kontakt med ham. Jeg tror at det er mer farlig for en leg å opprette kontakt med ham enn det er for en lærd.

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

15

• XbellaX

12

• Bookworm

8

• Nils Håvard Dahl, psykiater

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest maiapril
Skrevet

Hva tror du gjelder, da?

Jeg skjønte ikke helt spørsmålet ditt. (Er ikke blant de skarpeste knivene i skuffen, serru! ;))

Skrevet

er det ikke slik at alle har gode sider.. eller er det naivt å tro..?

Jeg kan vanskelig se for meg at ingen har i det minste noen gode sider, men det er selvfølgelig slik at i et tilfelle som ABB, så ser vi bare den handlingen 22. juli. Men jeg mener det langt fra er naivt å tro at alle har gode sider. Derimot skal ikke disse gode sidene gjøre at man får mildere straff/behandling for de ugjerninger man evt. gjør.

Gjest Why are they feeding me?
Skrevet

Jeg skjønte ikke helt spørsmålet ditt. (Er ikke blant de skarpeste knivene i skuffen, serru! ;))

Trur du forstod, men mente i alle fall at man må være nysgjerrig før man klarer å lære noe.

Skrevet

''Men man kan like fint ha denne nysgjerrigheten og interessen for casen, selv om man ikke er fagperson''

Det er også helt sant. :) Jeg er selv en av dem som har vært mer enn gjennomsnittlig opptatt av ham under rettsaken, hva som skrives om ham i media, om han er syk eller ikke, tilregnelig eller ikke, osv.

Men jeg tar da ikke kontakt med ham. Jeg tror at det er mer farlig for en leg å opprette kontakt med ham enn det er for en lærd.

Men jeg regner med at du kjenner Bella Dottes utfordringer? Dermed tenker hun kanskje litt annerledes enn du og jeg - og jeg synes det ikke var spesielt bra av deg å starte en egen tråd om dette (selv om jeg nå ser at du har beklaget dette)...

NHDs ord renner meg i hu; det er stort sett det eneste jeg gidder å sitere fra ham: På seg selv kjenner man ingen andre:-)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Men jeg tar da ikke kontakt med ham. Jeg tror at det er mer farlig for en leg å opprette kontakt med ham enn det er for en lærd''

Det er jo noe som hører med til aspergerdiagnosen at de blir så opphengt i det de blir interesert i og går grundigere til verks (kanskje dumt forklart) enn det andre gjør for å få d svarene de lurer på. Madelenemie skrev jo brev til han.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Hun er bare interessert i å bli kjent med han, hun vet som meg at han også har normale sider, han er ikke en ting, ond på kryss og tvers.

Jeg ville neppe klare å møte han av en grunn, jeg blir syk og kald når jeg sitter ovenfor mennesker som liker å plage andre, dette har skjedd en gang jeg husker godt. Det var en slakter som plaget meg en gang med hvordan kan likte å mishandle dyrene på et slakteri. Jeg prøvde først å si noe, så ble jeg skjelven og kvalm, det føltes som å sitte ovenfor djevelen selv, jeg følte meg skikkelig svak, hjelpesløs, jeg så bare ned i gulvet for alt ved han stakk i hjertet.

Jeg har tenkt på om jeg vil møte ABB, men så kom jeg på den slakteren, og på ABB som gikk rundt og henrettet mannesker med anabole steroider i seg og musikk på ørene.

Jeg tenkte på de som bad for sine liv og på et steinhardt hjerte som ikke lot noen bønn nå inn. Jeg tenkte at om jeg møter han så blir jeg sikkert like sliten, kvalm og hjelpesløs som jeg var ovenfor den sadistiske slakteren.

Jeg trodde jeg var så stor og sterk, men jeg tror jeg nå må innrømme at selv om jeg er sterk i armene så er hjertet mitt svakt i vertfall for andres nød. Man er nok svak når man ikke blir sint eller full av hat, men bare vil krype under et teppe når møter hender som har drept så ufattelig mange.

I teorien kan man kanskje klare å møte noen, men jeg tror ikke jeg er så sterk inni meg. Jeg kan sloss med en mann med store muskler, men ovenfor den stolte som tror han/hun har rett da tror jeg at jeg blir redd inni meg, for skummelt med de som kan drepe selv når man ser tårer i øynene.

Skrevet

''Har sett fra begynnelsen av at det var"noe"med denne karen.''

Det er fullt mulig, men det har liksom så utrolig lite med 22. juli å gjøre... Er det "noe" med ham, som du mener - var det der før hendelsen også...

Det har du nok helt rett i. Klarer ikke og forklare hva jeg hele tiden har reagert på. Men det var jo raskt frampå en psykiater som forklarte hvorfor han reagerte med vold denne kvelden/natta. Han hadde sett ABB i retten dagen før denne hendelsen. Jeg tror det er en farlig utvikling hvis man skal skylde på reaksjoner fra Utøya resten av livet - uansett hva man foretar seg.

Skrevet

Det har du nok helt rett i. Klarer ikke og forklare hva jeg hele tiden har reagert på. Men det var jo raskt frampå en psykiater som forklarte hvorfor han reagerte med vold denne kvelden/natta. Han hadde sett ABB i retten dagen før denne hendelsen. Jeg tror det er en farlig utvikling hvis man skal skylde på reaksjoner fra Utøya resten av livet - uansett hva man foretar seg.

''eg tror det er en farlig utvikling hvis man skal skylde på reaksjoner fra Utøya resten av livet''

Joda, men dette er ikke "resten av livet" - dette var i november(?), fire måneder etter hendelsen og samme dag som han igjen sto ansikt til ansikt med gjerningsmannen. Det har enda ikke gått ett år, og det er traumatiserte ungdommer vi snakker om her.

Ellers er jeg helt enig med i at dette ikke er noe de kan "skylde på" resten av sitt liv, men det er det jo mange av dem vi har sett har sagt også; at de nettopp IKKE ønsker å være "h*n som overlevde Utøya.

Skrevet

''eg tror det er en farlig utvikling hvis man skal skylde på reaksjoner fra Utøya resten av livet''

Joda, men dette er ikke "resten av livet" - dette var i november(?), fire måneder etter hendelsen og samme dag som han igjen sto ansikt til ansikt med gjerningsmannen. Det har enda ikke gått ett år, og det er traumatiserte ungdommer vi snakker om her.

Ellers er jeg helt enig med i at dette ikke er noe de kan "skylde på" resten av sitt liv, men det er det jo mange av dem vi har sett har sagt også; at de nettopp IKKE ønsker å være "h*n som overlevde Utøya.

La oss se hvor lenge det varer. Jeg har en mistanke om at det vil vare lenge. "Sekundærgevinster" er alltid gode og ha.

Skrevet

''Og jeg forstår også såpass at jeg forstår at til tross for det forferdelige han har gjort, så _kan_ han likevel ha positive sider - det er disse Bella Dotta er nysgjerrig på, og jeg kan ikke forstå at dette skal skape en så sjokkerende effekt hos deg..''

Kunne ikke vært mer enig med deg. Ikke alle Utøya-ofre er skinnende hvite heller. Tydeligvis. Men de har jo en unnskyldning for sin oppførsel til evig tid.

http://www.tv2.no/nyheter/politisk/adrian-pracon-tiltalt-for-grov-vold-mot-to-personer-3821742.html

''Kunne ikke vært mer enig med deg. Ikke alle Utøya-ofre er skinnende hvite heller. Tydeligvis. Men de har jo en unnskyldning for sin oppførsel til evig tid.''

Ingen av oss som lever på denne jord er skinnende hvite, vi har alle "noe". Jeg synes det er ufint av deg å skrive dette.

Skrevet

''Kunne ikke vært mer enig med deg. Ikke alle Utøya-ofre er skinnende hvite heller. Tydeligvis. Men de har jo en unnskyldning for sin oppførsel til evig tid.''

Ingen av oss som lever på denne jord er skinnende hvite, vi har alle "noe". Jeg synes det er ufint av deg å skrive dette.

Det må du bare få lov til og synes. Virkeligheten har vært litt "på trynet" det siste året. Og virkeligheten har ofte vært skildret som svart/hvit. Noe jeg misliker sterkt.

Hvorfor reagerer ingen på at denne mannen slår ned en person, for deretter og sparke h*n når offeret ligger på bakken? Og deretter slår en person som vil hjelpe offeret, slik at denne personen må sy 6 sting i ansiktet, og foreta operasjon på nesen?

Skrevet

Det må du bare få lov til og synes. Virkeligheten har vært litt "på trynet" det siste året. Og virkeligheten har ofte vært skildret som svart/hvit. Noe jeg misliker sterkt.

Hvorfor reagerer ingen på at denne mannen slår ned en person, for deretter og sparke h*n når offeret ligger på bakken? Og deretter slår en person som vil hjelpe offeret, slik at denne personen må sy 6 sting i ansiktet, og foreta operasjon på nesen?

Jeg har ikek sagt noe om at jeg ikke ragerer på det vedk har gjort. Jeg reagerer på det du skriver her: ''Ikke alle Utøya-ofre er skinnende hvite heller. Tydeligvis. Men de har jo en unnskyldning for sin oppførsel til evig tid.''

Jeg synes det er ufint.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg reagerer selvsagt på det, men jeg har ikke sett på han det du har sett. Jeg har bare sett en liten, snill og homofil gutt. Ble ganske sjokkert over at han kunne være i stand til dette.

Skrevet

Jeg har ikek sagt noe om at jeg ikke ragerer på det vedk har gjort. Jeg reagerer på det du skriver her: ''Ikke alle Utøya-ofre er skinnende hvite heller. Tydeligvis. Men de har jo en unnskyldning for sin oppførsel til evig tid.''

Jeg synes det er ufint.

Så får du bare vente og se. En psykiater har allerede kommet med en forklaring på denne hendelsen ut i fra det som skjedde AP dagen før.

Mange mennesker opplever traumatiske ting i sin hverdag. Jeg har opplevd at en psykotisk x ville slå seg gjennom døren min med balltre midt på natten. Men jeg tviler på at det ville holde som unnskyldning den dagen jeg reagerte offentlig mot en annen person - med vold.

Skrevet

Så får du bare vente og se. En psykiater har allerede kommet med en forklaring på denne hendelsen ut i fra det som skjedde AP dagen før.

Mange mennesker opplever traumatiske ting i sin hverdag. Jeg har opplevd at en psykotisk x ville slå seg gjennom døren min med balltre midt på natten. Men jeg tviler på at det ville holde som unnskyldning den dagen jeg reagerte offentlig mot en annen person - med vold.

Collette, nå må vi stoppe opp litt. Jeg reagerer på ordbruken din, jeg sier ikke at jeg er uenig eller enig.

Skrevet

Collette, nå må vi stoppe opp litt. Jeg reagerer på ordbruken din, jeg sier ikke at jeg er uenig eller enig.

Min ordbruk er slik som den er naturlig og være ut i fra hva jeg har opplevd. Mitt liv har vært i fare flere ganger - ut i fra en like reell virkelighet som ofrene på Utøya. Det blir ikke noe mindre betydningsfult for meg om våpenet heter pistol eller balltre. Eller for den sakens skyld - sterke hender som klemmer rundt halsen min til jeg gisper etter luft. Jeg var alene da ting hendte meg, men jeg kan ikke se at det gjør opplevelsen mindre traumatisk - for meg.

Beklager hvis dette er totalt politisk ukorrekt. Men et liv er et liv.

Skrevet

Min ordbruk er slik som den er naturlig og være ut i fra hva jeg har opplevd. Mitt liv har vært i fare flere ganger - ut i fra en like reell virkelighet som ofrene på Utøya. Det blir ikke noe mindre betydningsfult for meg om våpenet heter pistol eller balltre. Eller for den sakens skyld - sterke hender som klemmer rundt halsen min til jeg gisper etter luft. Jeg var alene da ting hendte meg, men jeg kan ikke se at det gjør opplevelsen mindre traumatisk - for meg.

Beklager hvis dette er totalt politisk ukorrekt. Men et liv er et liv.

Dette har ikke med PK eller ikke PK å gjøre, men med normal folkeskikk. Jeg tror absolutt du har et poeng ang dette med å falle for fristelsen til å bruke en hendelse til sin gevinst, jeg reagerer bare på måten du ordlegger deg på og forhåndsdømmingen av et menneske du ikke kjenner.

Skrevet

Dette har ikke med PK eller ikke PK å gjøre, men med normal folkeskikk. Jeg tror absolutt du har et poeng ang dette med å falle for fristelsen til å bruke en hendelse til sin gevinst, jeg reagerer bare på måten du ordlegger deg på og forhåndsdømmingen av et menneske du ikke kjenner.

Mine opplevelser her i livet har gjort det til en ganske enkel jobb og identifisere mennesker ut i fra forholdsvis "små ting." Dessverre, og heldigvis. Jeg forsvarer ingen som utøver grov vold - og det burde ingen andre gjøre heller. Uansett hva slags erfaringer de har.

Har du erfaringer med mennesker som utøver vold?

Skrevet

Mine opplevelser her i livet har gjort det til en ganske enkel jobb og identifisere mennesker ut i fra forholdsvis "små ting." Dessverre, og heldigvis. Jeg forsvarer ingen som utøver grov vold - og det burde ingen andre gjøre heller. Uansett hva slags erfaringer de har.

Har du erfaringer med mennesker som utøver vold?

Jeg har den erfaringen av at jeg ikke dømmer etter en avisartikkel eller tre. Jeg sier ikke at jeg er uenig men jeg tenker at det er viktig å ikke tolke det som kan være en forklaring på handlingen, som en unnskyldning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...