Gå til innhold

Hvor kan jeg finne såreksperter

Anbefalte innlegg

Såret har ikke vært vondt men det klør en del da. Kanskje ikke skorpen er bakterien??. Ble veldig usikker nå.

Alle sår får skorpe, det er kroppens måte å beskytte vevet under slik at det kan heles. At det klør er vanligvis et godt tegn, det betyr at det gror under skorpen. Jeg ville bare latt det være så lenge det ikke er vondt, rødt og hovent eller varmt. Til slutt faller skorpen av og da er som regel såret under helet.

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

5

• Dorthe

2

• ....AV

2

• Mandolaika

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest annlovinda

Såret har ikke vært vondt men det klør en del da. Kanskje ikke skorpen er bakterien??. Ble veldig usikker nå.

Fant dette på nettet, og det er slik det står på skjemaet vi fikk med hjem fra legevakten

''hvis huden rundt såret blir rød, varm, hoven, eller stadig smertefull, en sårinfeksjon kan være til stede og medisinsk behandling bør tilstrebes''

Jeg får da gule skorper på "vanlige" skrubbsår selv.... Uten at jeg tror det er betent av den grunn!

Tror, som de andre, at mer tålmodighet er det eneste som hjelper her ;) Alternativt dekke til med kompress som byttes ofte, hver gang det er fuktig eller svett, sånn at det ikke er like lett å dulte borti eller skrape opp igjen!

Gjest til å grine av

Du har fått god informasjon av Gpn i denne tråden. Synes du skal stole på det vedkommende sier. Sårskorpe med gult i, er svært vanlig. Skjønner at det er irriterende at gutten bør forsøke å gi såret nok ro til at det kan lukkes ordentlig, men tror tålmodighet er beste metoden nå :-)

Jeg vil gjerne stole på dette. Men følte meg ikke helt sikker siden jeg i går leste at det kunne være tegn på stafykokker.

Gjest til å grine av

Jeg vil gjerne stole på dette. Men følte meg ikke helt sikker siden jeg i går leste at det kunne være tegn på stafykokker.

Det var dette jeg fryktet med gule skorper.

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/brennkopper-impetigo-1616.html

Begge ungene mine fikk brennkopper, det gikk opp for meg hva det var først da vi var på hytte på fjellet, et godt stykke unna lege og internett for å si det sånn. Så jeg løste problemet med vask med lunkent vann morgen og kveld for å løse opp skorpene + smøring med brulidin krem + at ungene hadde egne håndklær og var veldig strikt på håndhygiene til sårene var grodd. Det gikk greit og kjapt over med denne behandlingen hos oss.

Hos guttungen var hele nesa full - også inni! Jeg trodde han var bare forkjøla og hadde et lite munnsår, men ved nærmere ettersyn var det ikke så enkelt som det. Han pellet av det han greide og så smurte vi forsiktig på brulidin krem også ytterst inne i nesa med en q-tips husker jeg.

Annonse

Er du helt sikker?? Mener ganske sikkert jeg leste et sted at en lege skrev at slike gulse skorper besto av bakterier.

Når en har et sår, siver plasma ut av sårkantene. Plasma er blod uten blodlegemer (blodvæsken). Den er steril og levrer seg til en gul skorpe. Dette er første stadium i sårtilhelingen. Hvis skorpen og såret forøvrig får være i fred og ro, starter arrdannelsen og det hele er på rett vei.

Pirking, skraping og så mye bevegelse at skorpen revner vil forsinke sårtilhelingen.

Gjest til å grine av

Begge ungene mine fikk brennkopper, det gikk opp for meg hva det var først da vi var på hytte på fjellet, et godt stykke unna lege og internett for å si det sånn. Så jeg løste problemet med vask med lunkent vann morgen og kveld for å løse opp skorpene + smøring med brulidin krem + at ungene hadde egne håndklær og var veldig strikt på håndhygiene til sårene var grodd. Det gikk greit og kjapt over med denne behandlingen hos oss.

Hos guttungen var hele nesa full - også inni! Jeg trodde han var bare forkjøla og hadde et lite munnsår, men ved nærmere ettersyn var det ikke så enkelt som det. Han pellet av det han greide og så smurte vi forsiktig på brulidin krem også ytterst inne i nesa med en q-tips husker jeg.

Ja det er dette jeg er redd for selv om det like godt kan hende at det er en uskyldig skorpe. Skulle hatt en ekspert til å se på det som kunne avgjort kanskje men tror jeg prøver et par dager med brulidine før jeg evt. prøver å finne en slik.

Ja det er dette jeg er redd for selv om det like godt kan hende at det er en uskyldig skorpe. Skulle hatt en ekspert til å se på det som kunne avgjort kanskje men tror jeg prøver et par dager med brulidine før jeg evt. prøver å finne en slik.

Det er ikke brennkopper - det sprer seg med lynets hastighet omtrent om man ikke behandler det!

Gjest til å grine av

Når en har et sår, siver plasma ut av sårkantene. Plasma er blod uten blodlegemer (blodvæsken). Den er steril og levrer seg til en gul skorpe. Dette er første stadium i sårtilhelingen. Hvis skorpen og såret forøvrig får være i fred og ro, starter arrdannelsen og det hele er på rett vei.

Pirking, skraping og så mye bevegelse at skorpen revner vil forsinke sårtilhelingen.

Ok takk for svar! Er det lurt med brulidine på?

Er litt usikker på penicilinen han fikk også. Han fikk Amoxicillin. Når jeg leser om det så skal det være medisin mot bronkitt, magesår mm. Står ikke noe om hudinfeksjoner. Tror du medisinen stemmer? Ble ikke tatt sårprøve.

Ok. Kan det spre seg i huden også, altså der det ikke er åpne sår?

Det sprer seg utover fra et sår ja, men min erfaring er altså at det forholdsvis lett lar seg behandle med salve og strengt renhold, men jeg vet at en del får antibiotika for brennkopper. Det er veldig smittsomt ved berøring.

Gjest til å grine av

Det sprer seg utover fra et sår ja, men min erfaring er altså at det forholdsvis lett lar seg behandle med salve og strengt renhold, men jeg vet at en del får antibiotika for brennkopper. Det er veldig smittsomt ved berøring.

Ok. Den gule skorpen her er over bittesmåe sår som ligger ytterst på der såret har vært. Det andre ser ut til å ha grodd selv om det er rødblått og littegrann hevet. Hevelsen har gått noe ned. Blir nå mer overbevist om at det sikkert er naturlig ren skorpe. Takk til alle som svarer. setter stor pris på det, føles litt lettere nå. Leit når ferien skal få så mange begrensinger p.g.a en hele tiden må beskytte såret. Får bare håpe det gror fort nå. . Kanskje best å droppe brulidine likevel da?

Annonse

Gjest Psyk av alt

Er du helt sikker?? Mener ganske sikkert jeg leste et sted at en lege skrev at slike gulse skorper besto av bakterier.

Jeg synes du virker så bekymret og usikker på dette at jeg synes du skal ta en ny tur til legen . Da får du vurdert såret på nytt, mulig han trenger en annen type antibiotika. Og du selv, ikke minst, blir beroliget.

Gjest Psyk av alt

Ok. Den gule skorpen her er over bittesmåe sår som ligger ytterst på der såret har vært. Det andre ser ut til å ha grodd selv om det er rødblått og littegrann hevet. Hevelsen har gått noe ned. Blir nå mer overbevist om at det sikkert er naturlig ren skorpe. Takk til alle som svarer. setter stor pris på det, føles litt lettere nå. Leit når ferien skal få så mange begrensinger p.g.a en hele tiden må beskytte såret. Får bare håpe det gror fort nå. . Kanskje best å droppe brulidine likevel da?

Hvis legen har sagt at du ikke skal bruke brulidin, så skal du forholde deg til det. ta en ny tur til legen slik at du slipper å være så bekymret. Dette er slikt som er litt uegnet å diskutere på dol, ingen har sett såret og jeg tror ingen av oss er leger.

Gjest til å grine av

Jeg synes du virker så bekymret og usikker på dette at jeg synes du skal ta en ny tur til legen . Da får du vurdert såret på nytt, mulig han trenger en annen type antibiotika. Og du selv, ikke minst, blir beroliget.

Vurderer det men er nå mer beroliget :-)

Har også spurt barnelegen på DOL så tror jeg ser det an litt til til han har svart.

Gjest Psyk av alt

Vurderer det men er nå mer beroliget :-)

Har også spurt barnelegen på DOL så tror jeg ser det an litt til til han har svart.

Det kan du jo gjøre :-)

Men hadde det ikke vært godt for deg å bare tatt med gutten til legen så du blir ferdig med det? Tror du at du kommer til å bli helt beroliget av barnelegens svar? Og det kan ta tid før han svarer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...