Gå til innhold

Kjeven knekker...


Zebra29

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et problem som har utviklet seg mer og mer over de siste månedene...

Jeg har alltid kunnet dislokere kjeven bare ved å bevege den på begge sider slik at et høyt knekk høres.

De siste månedene er det nesten hver gang jeg spiser og det begynner å bli litt irriterende fordi folk legger merke til det. Bare tenk deg en fin middag hvor alle sitter og ser på deg fordi kjeven knekker høyt hver gang du tygger...

Jeg mistenker at det er et problem med løse ligamenter i temporomandibular joint (jeg er selv doktor).... men er det noen som vet om noe faktisk kan gjøres...?

Min bestefar hadde det samme problemet, så det er gått i arv.

Noen som har opplevd noe lignende ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest germinate

Ja, jeg sliter med at kjeven knekker i perioder. Hva som kan gjøres er jeg ikke helt sikker på. Jeg har ikke prioritert å gjøre noe med det selv. Men jeg mener å ha lest/hørt at kiropraktor kan være til hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Jeg har hatt det samme i mange år, ble diagnostisert med bruksisme.

Fikk øvelser jeg skulle gjøre, gape høyt, bevege kjeven fra side til side etc. Helt uten effekt.

En dristig lege ga meg injeksjon av lokalbedøvelse og kortison (landtidsvirkende) i kjevemuskulaturen og har siden dette ikke hatt verken smerter eller knekke lyder ved gaping og bevegelse av underkjeven fra side til side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh yeah :)

Dette høres velkjent ut! Knekker bare på den ene siden, og det går litt opp og ned hvor høyt det knekker.Hvis jeg beveger kjeven sidelengs føles det som om den går litt "ut av ledd", når den går opp og ned "knekker" det bare. Kjennes ut som om den ikke er helt i "bane" ;) Aner ikke hva som påvirker det. Har lurt mye på dette selv, men har aldri spurt noen fagpersoner om hva det skyldes eller hva man kan gjøre med det. Hos meg knekker det forøvrig både i knær og håndledd i tillegg :) Og vi er flere i familien som har samme...Jeg har vel vært sånn til en viss grad hele livet, men inbiller meg at det har tiltatt litt etterhvert som jeg har blitt voksen. Enig med deg at det er sjenerende når man feks spiser sammen med andre, Så, kan ikke hjelpe, men du har min medfølelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det samme i mange år, ble diagnostisert med bruksisme.

Fikk øvelser jeg skulle gjøre, gape høyt, bevege kjeven fra side til side etc. Helt uten effekt.

En dristig lege ga meg injeksjon av lokalbedøvelse og kortison (landtidsvirkende) i kjevemuskulaturen og har siden dette ikke hatt verken smerter eller knekke lyder ved gaping og bevegelse av underkjeven fra side til side.

Måtte google bruksisme: "det å skjære tenner eller presse tennene sammen i søvne". Hva var sammenhengen? At du gjorde dette uten å merke det, og at knekkingen var symptomet?

Skar tenner når jeg var liten, men det er mange mange år siden nå.. tror ikke helt på at det er en sammenheng for min del hvertfall:)

Og det glemte jeg å skrive, men det gjør faktisk litt vondt noen ganger. Ikke sånn ordentlig smerter, men blir ømt på en måte... Ikke noe problem, litt irriterende når det skjer bare, heldigvis veldig sjelden =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til en fysioterapeut, eller aller helst en manuellterapeut. Jeg hadde problemer med dette i flere år. Kjeven låste seg, det knakk hver gang jeg tygget, jeg kunne ikke snakke liggende på rygg, og når jeg var hos tannlegen, måtte jeg sette meg opp mange ganger. Til slutt sendte legen meg til MR uten at de fant noe annet galt enn litt væske i det ene leddet.

Redningen ble som sagt en manuellterapeut. Hun oppdaget at jeg hadde stramme muskler rundt og bak det ene øret, samt nedover i nakken, og dette gjorde at kjeven ble skjev. Hun ba meg massere ofte og lenge rett over det ene øret, der var muskelen helt bølgeblikkaktig fordi den var stram. Dessuten skulle jeg gjøre diverse tøyingsøvelser jevnlig. Gjett om jeg fikk en del underlige blikk i bilkøen om morgenen og ettermiddagen, det var det perfekte stedet å tøye.

Da jeg endelig kom til en arbeidsplass som ikke lot meg sitte med laptop, men som ga meg dockingstasjon og mousetrapper, forsvant resten av problemet. Problemet kan altså være muskelstramminger i nakke, ansikt og kjeve. Jeg prøvde også kiropraktor, men det var ikke noe tess. Det hjelper ikke å knekke noe på plass hvis musklene drar det ut av posisjon igjen etter en stund.

Jeg håper dette kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Psyk av alt

Måtte google bruksisme: "det å skjære tenner eller presse tennene sammen i søvne". Hva var sammenhengen? At du gjorde dette uten å merke det, og at knekkingen var symptomet?

Skar tenner når jeg var liten, men det er mange mange år siden nå.. tror ikke helt på at det er en sammenheng for min del hvertfall:)

Og det glemte jeg å skrive, men det gjør faktisk litt vondt noen ganger. Ikke sånn ordentlig smerter, men blir ømt på en måte... Ikke noe problem, litt irriterende når det skjer bare, heldigvis veldig sjelden =)

Ja, jeg vet at jeg gjorde det når jeg sov, hadde direkte smerter i kjevemuskulaturen om morgenen. og knekkelyden var alltid verst om morgenen, men allikevel til stede hele dagen.

Så hos meg var årsaken muskulaturen. Legen satte sprøyten direkte inn i triggerpunkt i kjevemuskulatur og flere andre steder rundt kjeveleddet på begge sider.

Han mente jeg kunne trenge flere injeksjoner, kanskje 3-4 stk, men for meg holdt det med 2 stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd...det er jo ihvertfall greit å se at jeg ikke er den eneste med det problemet. Trodde ikke det var muskelen som var problemet, men kjeveleddet. Muskelen burde jo være litt lettere å få styr på. Jeg har aldri engang hørt om manuellterapeter.

Lokalbedøvelse sprøyter høres ganske alternativt ut, men hvis det funker så er det jo bra.

I dag morges til frokost så knakk det noe voldsomt..føler meg ganske dust når jeg spiser med andre folk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei ! Har slitt med dette siden jeg var ganske ung.. Inbiller meg at det kommer av stressrelaterte årsaker. Husker at det startet i den tiden jeg begynte med kaffe og prøvde ritalin og slikt selv om man ikke hadde adhd.. 

Alle jeg kjenner sier også at jeg strammer kjeven og skjærer tenner ekstremt når jeg sover.

Har lært å leve fint med dette , og har hatt det i kanskje 15 år.,.

Jeg har funnet en måte å "knekke" opp der det låser seg og føles som man har brusk eller noe som sitter fast  oppi der.. 

 

Det jeg gjør er å forsiktig kna kjeven opp å ned sakte til det knekker et ordentlig klikk, typ samme man gjør når man knekker med Nakke , eller fingre. 

Etter dette går det en stund alt fra 30 min til 1 timer før det  begynner å plage meg igjenn..

Noen ganger er det veldig lett å få det til å "knekke, andre ganger kan jeg driver å kna i en time før det knekker!

Dette har litt med været å gjøre føler jeg og litt hvor ofte jeg knekker opp.. Jo oftere for meg jo bedre føles det i hvertfall..

 

Det jeg lurer på er om jeg forverrer dette ved å "kna" kjeven ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hei, gammel tråd dette? Skriver likevel, for jeg har også hatt sånne problemer, men i mitt tilfelle er det verste utslaget av tilstanden at jeg har utviklet en "muskelknute" i masseter-muskelen, like under kinnbein. Den er hard, veksler litt i størrelse, alt etter om jeg er stressa tror jeg, og øm. En gang i mellom hovner hele halvdelen av ansikt opp, og jeg begynner å ligne på elefantmannen. Følelsen da er som om jeg har krampe, lik det man kan få i leggene.Den tilstanden er kortvarig, men jeg aner ikke hva som utsløser opphovninga.

Fikk et godt råd her; injeksjoner av lokalbedøvelse og kortison. Håper legen min er dristig nok til å prøve. Hittil har han ikke foreslått noen behandling, og jeg har fått følelsen av at det ikke er noe å gjøre.

Så takk Gjest Psyk Av Alt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...