Gjest Veldig frustrert mor Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Poden som snart fyller 13 år er begynt å tigge etter penger for å henge i sentrum. Gjerne en 50 lapp. Ved et energidrikk så pengene han får vanligvis går neppe til iste men til energidrikk. Jeg må lære han til at vi ikke kan gi han så mye penger ofte. Og at det er en fin måte å bli fattig på å bruke opp alle pengene i kiosken. Jeg synes ikke noe om denne Burn greia. Og leser på nettet at det er den nye motedrikken blant unge, og at det frarådes. Leste også at de mest lykkelige ungdommene er de som har foreldre som er midt mellom de autortære og de for ettergivende. Nemmlig foreldre som setter grenser men samtidig viser varme og omsorg. Nå er jeg bare en sur og sliten mor som gir etter for at jeg er redd for at barnet mitt skal skille seg ut i forhold til hva "alle andre får". Hjelp hva gjør jeg?? Kjenner at jeg begynner å bli redd for fremtiden med videre fristelser i ungdomslivet. Og en "ungdom" som synes mor er litt dust. Heldigvis har jeg en mann også. Men Poden spør alltid meg, gud vet hvorfor. Da far egentlig er mer unnvikende, eller ser i alle fall mer bort i fra aldersgrenser på spill og filmer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381397-12-%C3%A5ring-drikker-burn-energidrikk-osv/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Veldig frustrert mor Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Ser at noe av teksten falt ut. Men han har altså fått penger for å kjøpe iste og is foreksmpel. Men ved et overnattingsbesøk oppdaget vi at det er energidrikker det går i 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381397-12-%C3%A5ring-drikker-burn-energidrikk-osv/#findComment-3361151 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Gjør det klart at du ikke sponser koffeinholdige energidrikker. Gi ham et fast beløp i uka som er stort nok til is o.l. i rimelige mengder, og hold beinhardt på at det ikke blir noe mer. Hvis han skal på kino eller noe sånt - forsøk å kjøpe billetter og andre naturalia, i stedet for å gi ut kontanter. Gjør evt. unntak mot at han viser kvittering. Du kan ikke overvåke ham hele dagen lenger, så du kan ikke hindre at han ofrer isen og kjøper Burn i stedet, men da har du i hvert fall begrenset mengden. Jeg lot, ved én enkelt anledning i perioden da Burn hadde nyhetens interesse og var veldig stas, junior drikke ganske mange bokser Burn etter hverandre. Det var et introtilbud med en sixpack eller noe sånt. Det ga ham en ubehagelig kveld, så det fjernet noe av trangen ;-) Dette er jo høyst upedagogisk og jeg sier ikke at du skal gjøre det samme. Jeg vil bare fortelle at det finnes ungdommer som får dette "problemet" uten at foreldrene er helt bevisstløse, og at det finnes andre utganger på det enn at de blir narkomane året etter. Du får sikkert svar fra mange som mener at det bare er å forklare hvorfor det ikke er så bra å drikke koffein (eller alkohol for den saks skyld). Du må gjerne være tydelig på det, så kan han lagre denne informasjonen til senere bruk, men ikke regn med at han etterlever det øyeblikkelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381397-12-%C3%A5ring-drikker-burn-energidrikk-osv/#findComment-3361165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Kjenner det igjen -vi la ned FORBUD mot slike drikker og dermed også lommepenger. Det står bakpå dem at det er 14 års aldersegrense. Tror du må vise at du mener det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381397-12-%C3%A5ring-drikker-burn-energidrikk-osv/#findComment-3361172 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Ser at noe av teksten falt ut. Men han har altså fått penger for å kjøpe iste og is foreksmpel. Men ved et overnattingsbesøk oppdaget vi at det er energidrikker det går i Det er aldergrense ved kjøp av disse drikkene. !4 eller 15 år, husker ikke helt. Jeg ga min sønn klar beskjed om at han ikke hadde lov å drikke disse energidrikkene før han var gammel nok. Da hadde jeg ihvertfall sagt det. At han allikevel snek seg til å drikke det...det er vel svært mulig. Men da visste han hva jeg mente om saken. Det er kanskje noe slikt du kan prøve? Jeg synes ikke at du behøver å være veldig frustrert over dette. Dette er slikt de prøver ut og de fleste går igjennom disse fasene. Han syntes det var veldig kult den dagen han var gammel nok, måtte vise legitimasjon i kassa på kiwi og greier. Han gikk fort lei av både burn og red bull fordi han ble kvalm av å drikke det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381397-12-%C3%A5ring-drikker-burn-energidrikk-osv/#findComment-3361173 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Jeg tenker at du må gjøre din mening veldig klar og tydelig: Du vil absolutt ikke at han drikker Burn. Du må også gjøre det klart og tydelig hva Burn egentlig er. Utover det, så kan du ikke lage noe totalforbud, med mindre du følger med ham hele tiden - og det vil vel ingen av dere. Jeg synes ikke du skal gi ham penger når han spør for å få. Du kan heller si at han kan få, f.eks. 50,- i uka som han kan bruke på is osv. Igjen, du kan ikke kontrollere at han ikke kjøper Burn, men han får i alle fall ikke mer penger enn 50,- den uka. Du kan også snakke litt med ham om Burn. Synes han egentlig det er godt? Hvorfor kjøper han det? Er det for å være "en av gjengen"? Hvorfor er det i så fall viktig å kjøpe det samme som de andre? Snakk også generelt om det med å være i gruppe, og gruppepress. Selv om alle andre i gruppa gjør noe, så må ikke du gjøre det - ikke sant. Om alle hoppet ut fra en bru og ned på en trafikert vei - så ville vel ikke han gjort det, eller? Det er lov å ha egne meninger. Det er faktisk veldig kult å ha egne meninger. Kanskje hvis han finner ut at han skal kjøpe en Solo i stedet for, så er det andre i gruppa som blir veldig glad for det - og kjøper noe annet en Burn de også? Dette er ting som har virket på mine største i forhold til å "høre til". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381397-12-%C3%A5ring-drikker-burn-energidrikk-osv/#findComment-3361215 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Jeg tenker at du må gjøre din mening veldig klar og tydelig: Du vil absolutt ikke at han drikker Burn. Du må også gjøre det klart og tydelig hva Burn egentlig er. Utover det, så kan du ikke lage noe totalforbud, med mindre du følger med ham hele tiden - og det vil vel ingen av dere. Jeg synes ikke du skal gi ham penger når han spør for å få. Du kan heller si at han kan få, f.eks. 50,- i uka som han kan bruke på is osv. Igjen, du kan ikke kontrollere at han ikke kjøper Burn, men han får i alle fall ikke mer penger enn 50,- den uka. Du kan også snakke litt med ham om Burn. Synes han egentlig det er godt? Hvorfor kjøper han det? Er det for å være "en av gjengen"? Hvorfor er det i så fall viktig å kjøpe det samme som de andre? Snakk også generelt om det med å være i gruppe, og gruppepress. Selv om alle andre i gruppa gjør noe, så må ikke du gjøre det - ikke sant. Om alle hoppet ut fra en bru og ned på en trafikert vei - så ville vel ikke han gjort det, eller? Det er lov å ha egne meninger. Det er faktisk veldig kult å ha egne meninger. Kanskje hvis han finner ut at han skal kjøpe en Solo i stedet for, så er det andre i gruppa som blir veldig glad for det - og kjøper noe annet en Burn de også? Dette er ting som har virket på mine største i forhold til å "høre til". Virker på mine og. ;0P Dessuten tar jeg meg tidvis friheten til å gjøre som Mr. Teutul Sr. Stiller meg opp med hendene i hoftene og gaper "KOM HIT OG SNU DEG RUNDT SÅ JEG KAN KLAPPE DEG I BAKHODET!" Hvis de virkelig har dratt strikken langt. De kommer aldri men av en eller annen grunn funker gapinga mi okke som. :0) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381397-12-%C3%A5ring-drikker-burn-energidrikk-osv/#findComment-3361363 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Virker på mine og. ;0P Dessuten tar jeg meg tidvis friheten til å gjøre som Mr. Teutul Sr. Stiller meg opp med hendene i hoftene og gaper "KOM HIT OG SNU DEG RUNDT SÅ JEG KAN KLAPPE DEG I BAKHODET!" Hvis de virkelig har dratt strikken langt. De kommer aldri men av en eller annen grunn funker gapinga mi okke som. :0) LOL! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381397-12-%C3%A5ring-drikker-burn-energidrikk-osv/#findComment-3361502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Min 14 åring drikker Burn, men ikke i store mengder slik mange av hans venner gjør. Han begynte å like Burn da han var 12 år. Det er 14 års aldersgrense på Burn og her får de faktisk ikke kjøpe det på butikken før de er 14.. Jeg har ikke nektet ham å drikke dette, men snakket om at det ikke er bra og fått han til å forstå at han ikke kan drikke dette hver dag. Nå kan han kjøpe det selv så jeg har ikke kontroll, men før fikk han en Burn i uka. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381397-12-%C3%A5ring-drikker-burn-energidrikk-osv/#findComment-3361506 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.