Gjest nattevåken Skrevet 12. juli 2012 Skrevet 12. juli 2012 Han får plutselig lyst på en ting, blir intenst opptatt av det og kjøper det. Kan godt være at han etterpå er lite interessert i det han kjøpte (ja, dette kan forresten hende meg også- til tross for at jeg har god impulskontroll) Eller han søker skoleplass, og dagen etter søknadsfrist bestemmer han seg plutselig for heller å ville gå annen linje- til neste år (dette kunne jeg aldri gjort. Hadde jeg først søkt, så hadde jeg ment jeg skulle starte skolen om jeg kom inn) Dette er bare et par eksempler for å illustrere hva jeg mener. Plutselig innkjøp, plutselige avgjørelser, og avgjørelsene kan plutselig endres osv. Er dette et personlighetstrekk- eller lærer man økt impulskontroll med alder? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. juli 2012 Skrevet 12. juli 2012 Dette er et personlighetstrekk. I tillegg har det tydeligvis ikke inntrådt den modning som fører til at han har kontroll med impulsene. 0 Siter
Gjest nattevåken Skrevet 12. juli 2012 Skrevet 12. juli 2012 Dette er et personlighetstrekk. I tillegg har det tydeligvis ikke inntrådt den modning som fører til at han har kontroll med impulsene. Leser det du skriver, og undres om det går ann å lære styre impulsene i andre halvdel av tenårene/første halvdel av tjueårene? Hvordan bidra til slik læring i så fall? 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 12. juli 2012 Skrevet 12. juli 2012 Leser det du skriver, og undres om det går ann å lære styre impulsene i andre halvdel av tenårene/første halvdel av tjueårene? Hvordan bidra til slik læring i så fall? Det skal i hvert fall gå an om man får profesjonell hjelp til det.. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. juli 2012 Skrevet 12. juli 2012 Leser det du skriver, og undres om det går ann å lære styre impulsene i andre halvdel av tenårene/første halvdel av tjueårene? Hvordan bidra til slik læring i så fall? Det viktigste er at personen innser problemet o ønsker å endre seg. Det er også viktig at en må ta konsekvensene av sine impulser. Hvis en har foreldre/partnere/andre som retter opp for en og glatter over, er det mindre grunn til å endre seg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.