Gå til innhold

Impulskontroll: personlighetstrekk eller tillært

Anbefalte innlegg

Gjest nattevåken
Skrevet

Han får plutselig lyst på en ting, blir intenst opptatt av det og kjøper det. Kan godt være at han etterpå er lite interessert i det han kjøpte (ja, dette kan forresten hende meg også- til tross for at jeg har god impulskontroll)

Eller han søker skoleplass, og dagen etter søknadsfrist bestemmer han seg plutselig for heller å ville gå annen linje- til neste år (dette kunne jeg aldri gjort. Hadde jeg først søkt, så hadde jeg ment jeg skulle starte skolen om jeg kom inn)

Dette er bare et par eksempler for å illustrere hva jeg mener. Plutselig innkjøp, plutselige avgjørelser, og avgjørelsene kan plutselig endres osv.

Er dette et personlighetstrekk- eller lærer man økt impulskontroll med alder?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er et personlighetstrekk. I tillegg har det tydeligvis ikke inntrådt den modning som fører til at han har kontroll med impulsene.

Gjest nattevåken
Skrevet

Dette er et personlighetstrekk. I tillegg har det tydeligvis ikke inntrådt den modning som fører til at han har kontroll med impulsene.

Leser det du skriver, og undres om det går ann å lære styre impulsene i andre halvdel av tenårene/første halvdel av tjueårene? Hvordan bidra til slik læring i så fall?

Gjest germinate
Skrevet

Leser det du skriver, og undres om det går ann å lære styre impulsene i andre halvdel av tenårene/første halvdel av tjueårene? Hvordan bidra til slik læring i så fall?

Det skal i hvert fall gå an om man får profesjonell hjelp til det..

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det viktigste er at personen innser problemet o ønsker å endre seg.

Det er også viktig at en må ta konsekvensene av sine impulser. Hvis en har foreldre/partnere/andre som retter opp for en og glatter over, er det mindre grunn til å endre seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...