Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Enda et eksempel på hvordan fordommer gjør det nær umulig for folk å få jobber:

''På to år har Trond Nygård søkt 1000 jobber, men jobbtilbudene uteblir. 21-åringen tror han ikke får jobb fordi han er hørselshemmet.''

''Generalsekretær i Hørselshemmedes Landsforbund, Anders Hegre, synes det er leit å høre Trond sin historie.

Han sier det finnes mange fordommer mot handikappede i arbeidslivet. Fordommene går på at disse er dyre å ha ansatt og at de ikke er produktive nok.''

Kilde: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.8241642

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381468-har-s%C3%B8kt-1000-jobber/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

11

• frosken

6

• Sør

5

• Persille1365381127

5

Gjest Hulderen

Mannen har søkt 1000 jobber på to år. Det sier meg at han da ikke har søkt bare på jobber som han er kvalifisert til. Han har neppe skreddersydd søknadene til hver enkelt jobb heller, noe som er veldig tidkrevende. Og han har absolutt ikke informert i søknaden om hvilke sterke og svake sider han har, sidn han ikke har formidlet at han ikke kan snakke i telefonen.

Det mannen trenger er et skikkelig jobbsøkerkurs.

Gjest sangsol

Jeg snakker nå IKKE om avisinnlegget- og personene beskrevet der, men på generelt grunnlag.

Hva om en funksjonshemmet får dårlige skussmål av sin referanse? Feks mye for sent komninger, glemming av avtaler osv. Likeledes viser karakterutskrifter og vitnemål dårlige karakterer og mye fravær.

Da er det "godt" å ha funksjonshemning å skylde på....som årsak til at man ikke får jobb.

Leste i avisa tilsvarende historie hvor utleiere skyldte på at de ikke tar inn barn i 2.3-roms leiligheter, når en mørkhudet familie på 3 søkte leiligheter....Der var det greit å skylde på barn som årsak til å ikke leie ut....

Mannen har søkt 1000 jobber på to år. Det sier meg at han da ikke har søkt bare på jobber som han er kvalifisert til. Han har neppe skreddersydd søknadene til hver enkelt jobb heller, noe som er veldig tidkrevende. Og han har absolutt ikke informert i søknaden om hvilke sterke og svake sider han har, sidn han ikke har formidlet at han ikke kan snakke i telefonen.

Det mannen trenger er et skikkelig jobbsøkerkurs.

Han har garantert gått på jobbsøkekurs, NAV har egne kurs for funksjonshemmede fordi det er så vanskelig å få jobb. Vi ligger bakerst i køen, til og med bak somaliere og det er som skrevet før 78 000 funksjonshemmede som går på trygd men ønsker jobb.

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Det-enkle-som-er-sa-vanskelig-6937134.html#.T_aHMgqIt9c.facebook

http://www.ivarjohansen.no/temaer/funksjonshemmede/3795.html

Han har garantert gått på jobbsøkekurs, NAV har egne kurs for funksjonshemmede fordi det er så vanskelig å få jobb. Vi ligger bakerst i køen, til og med bak somaliere og det er som skrevet før 78 000 funksjonshemmede som går på trygd men ønsker jobb.

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Det-enkle-som-er-sa-vanskelig-6937134.html#.T_aHMgqIt9c.facebook

http://www.ivarjohansen.no/temaer/funksjonshemmede/3795.html

Det du sa Dorthe!

Han kan nok sikkert ikke skrive søknader du... når han går på tv og tydelig har et godt støtteapparat bak seg.. Godt man har full oversikt over alle årsaker til folks problemer her på DOL. Jaggu!

;0)

Annonse

Det du sa Dorthe!

Han kan nok sikkert ikke skrive søknader du... når han går på tv og tydelig har et godt støtteapparat bak seg.. Godt man har full oversikt over alle årsaker til folks problemer her på DOL. Jaggu!

;0)

Hehe, dol er dol og virkeligheten noe annet. Venninna mi har søkt i 13 år uten å få annet enn arbeidspraksis og jeg har jammen meg søkt i over tredve år. Men jeg må bekjenne at jeg ikke har vært så aktiv som venninna mi siden jeg har hatt tre unger alene og ikke har jeg like god utdannelse som henne heller. Jeg er bare legesekretær og laborant.

Men jeg har gått på tre jobbekurs, jobbet i tre år på samme arbeidsplass som arbeidspraksis i Oslo Kommune, hatt andre arbeidspraksiser + gått endel merkelig kurs ;)

petter smart

Det er både trist for den enkelte og for samfunnet som går glipp av sårt tiltrengt arbeidskraft.

Men må den andre siden så forstår jeg arbeidsgiverne også. Dersom en kan velge mellom en funksjonsfrisk person og en med et handikap, så velger man den friske. Noe av problemet er at dersom man finner ut at vedkommende ikke fungerer i stillingen (grunnet funksjonshemningen) så er det umulig å bli kvitt vedkommende.

Gjest spyrja

Jeg tror også grunnen til at han ikke får jobb er fordi han er hørselhemmet. Hans potensielle arbeidsgiver har sikkert mye å gjøre, og gidder ikke å ta seg bryet med å sende en mail. Pluss at han/hun automatisk tenker problemer/utfordringer. Er det 20 stk som har søkt jobben faller han dermed fra. Det er jo litt det samme som om når de med utenlanske navn søker jobb, blir lagt i "nei bunken" kun fordi arbeidsgiveren skal ha noen sorteringsverktøyer. Lett å ty til diskriminering da;)

Jeg forstår det forresten som om han her aldri har fått mulighet til å komme på intervju, og dermed vist sin personlighet.

Gjest germinate

Det er både trist for den enkelte og for samfunnet som går glipp av sårt tiltrengt arbeidskraft.

Men må den andre siden så forstår jeg arbeidsgiverne også. Dersom en kan velge mellom en funksjonsfrisk person og en med et handikap, så velger man den friske. Noe av problemet er at dersom man finner ut at vedkommende ikke fungerer i stillingen (grunnet funksjonshemningen) så er det umulig å bli kvitt vedkommende.

''Dersom en kan velge mellom en funksjonsfrisk person og en med et handikap, så velger man den friske. Noe av problemet er at dersom man finner ut at vedkommende ikke fungerer i stillingen (grunnet funksjonshemningen) så er det umulig å bli kvitt vedkommende''

Dermed har ikke den som av en eller annen grunn har en funksjonshemming noen stor sjanse for å komme ut i arbeidslivet heller.. og mange ville sikkert blitt frisk(ere) om de fikk sjansen til å komme i jobb.

petter smart

''Dersom en kan velge mellom en funksjonsfrisk person og en med et handikap, så velger man den friske. Noe av problemet er at dersom man finner ut at vedkommende ikke fungerer i stillingen (grunnet funksjonshemningen) så er det umulig å bli kvitt vedkommende''

Dermed har ikke den som av en eller annen grunn har en funksjonshemming noen stor sjanse for å komme ut i arbeidslivet heller.. og mange ville sikkert blitt frisk(ere) om de fikk sjansen til å komme i jobb.

Jeg er helt enig med deg. Men vi kan ikke pålegge private firma å ansette noen. De kan ansette hvem de vil.

Jeg er helt enig med deg. Men vi kan ikke pålegge private firma å ansette noen. De kan ansette hvem de vil.

Hvorfor kan vi ikke pålegge arbeidsgivere det dersom arbeidssøker har samme utdannelse som en annen og samme forutsetninger? I USA får de som ikke ansetter en saftig bot og dermed er det få funksjonshemmede på uføretrygd. Det er statistikk som viser at funksjonshemmede er mindre borte fra jobb enn funksjonsfriske og ofte flinkere til å jobbe. De fleste søker ikke på en jobb man skjønner man ikke kan klare,

Det er bl.a 50 000 dollar i bot for ikke å lage nødvendige ramper i New York. Det vil dermed si at det er mye billigere å skaffe rampe enn å få bot. Tenk alle de pengene Staten hadde cashet inn her hvis det var samme regler ;)

Gjest spyrja

Hvorfor kan vi ikke pålegge arbeidsgivere det dersom arbeidssøker har samme utdannelse som en annen og samme forutsetninger? I USA får de som ikke ansetter en saftig bot og dermed er det få funksjonshemmede på uføretrygd. Det er statistikk som viser at funksjonshemmede er mindre borte fra jobb enn funksjonsfriske og ofte flinkere til å jobbe. De fleste søker ikke på en jobb man skjønner man ikke kan klare,

Det er bl.a 50 000 dollar i bot for ikke å lage nødvendige ramper i New York. Det vil dermed si at det er mye billigere å skaffe rampe enn å få bot. Tenk alle de pengene Staten hadde cashet inn her hvis det var samme regler ;)

Det er et godt forslag. Samtidig synes jeg det er dumt at det skal være slik, men sikkert nødvendig for at funksjonhemmede skal komme inn på arbeidsmarkedet.

Man kan jo bare se på kjønnskvoteringen det, som ble vurdert som nødvendig for bare ganske få år siden.

Men det er bra at noen går ut i media og snakker om disse ting- kanskje vil noen arbeidsgivere tenke seg to ganger om neste gang de får en søknad fra en funksjonshemmet?

Annonse

Det er et godt forslag. Samtidig synes jeg det er dumt at det skal være slik, men sikkert nødvendig for at funksjonhemmede skal komme inn på arbeidsmarkedet.

Man kan jo bare se på kjønnskvoteringen det, som ble vurdert som nødvendig for bare ganske få år siden.

Men det er bra at noen går ut i media og snakker om disse ting- kanskje vil noen arbeidsgivere tenke seg to ganger om neste gang de får en søknad fra en funksjonshemmet?

Kvotering er alltid teit, jeg liker det ikke i det hele tatt, men det ser ut til at det er nødvendig for at folk skal få seg jobb, tjene anstendig og slippe å være fattige på uføretrygd.

Persille1365381127

Man har jo ikke samme forutsetninger om man har et handicap, da...

''Men må den andre siden så forstår jeg arbeidsgiverne også. Dersom en kan velge mellom en funksjonsfrisk person og en med et handikap, så velger man den friske. ''

Jeg synes ikke man kan pålegge private arbeidsgivere å ansette personer med funksjonsnedsettelser. Derimot mener jeg at offentlige etater bør sørge for å ansette gjennom en form for kvoteringsordning. Dersom personen med en funksjonsnedsettelse anses for å være kvalifisert for stillingen, mener jeg at en viss prosentandel stillinger i offentlig sektor skal være reservert for dem. Dette må selvfølgelig opplyses om i stillingsannonsen til den aktuelle jobb slik at andre jobbsøkere er klar over hva som kan bli utfallet.

Mange av de mest velfungerende funksjonshemmede er mot slik kvotering fordi de da antar at alle vil tro at de ikke har klart å få seg jobb uten særbehandling. Av hensyn til alle de som ikke når opp i konkurransen om jobber, så mener jeg allikevel at kvotering vil være riktig løsning både av samfunnsøkonomiske og individuelle hensyn.

''Man har jo ikke samme forutsetninger om man har et handicap, da...''

Noen ganger har man det, andre ganger ikke. Problemet er hvorvidt arbeidsgiverne har forutsetninger for å vite hvilke funksjonsnedsettelser som kan få betydning for den aktuelle jobben og ikke. Noen ganger nektes folk jobb basert på relativt primitive fordommer, andre ganger har arbeidsgivere gode grunner for å vegre seg mot ansettelse.

Jeg kjenner en sosionom som utenfra ser ut til å ha en omfattende funksjonsnedsettelse. Hun har bedre resultater i sin jobb med klienter enn de aller fleste av hennes kollegaer. Det er nemlig kun kroppen hennes det er noe galt med; hun har intellektuell kapasitet og relasjonelle evner som overgår de flestes. Og som sosionom på sosialkontor (det heter vel noe annet nå), så er det sjelden hun trenger å dra på lengre ekspedisjoner utenfor kontoret sitt. Den eneste settingen hun er hemmet i på jobben, er ved eventuelle hjemmebesøk i boliger uten heis. Dette kan hun ikke delta på, men det er kun aktuelt med et par hjemmebesøk i året. Tatt i betraktning de feltene hun er bedre enn de fleste sosionomer på. så er arbeidsgiver uhyre fornøyd med sitt valg.

Hun hadde flaks som fikk jobb, det ble sannsynligvis avgjørende at hun søkte jobb på et sosialkontor hvor en av hennes praksisveiledere satt i ledelsen. Det hører nemlig med til historien at mens hun holdt på med utdannelsen, så var det to av praksisstedene som nektet å motta henne (et av dem presterte til og med og tilby seg å ta to andre studenter bare de kunne slippe henne...)

Klart man har. Man har da samme forutsetninger om man er funksjonshemmet, enslig mor, kvinne eller har annen hudfarge bare man kan gjøre jobben sin.

Jeg har jobbet på kontor, på laboratoriet, i barnehage, med prostituerte og som legesekretær og har da ikke gjort noen dårligere jobb enn de andre som har jobbet der.

Klart man har. Man har da samme forutsetninger om man er funksjonshemmet, enslig mor, kvinne eller har annen hudfarge bare man kan gjøre jobben sin.

Jeg har jobbet på kontor, på laboratoriet, i barnehage, med prostituerte og som legesekretær og har da ikke gjort noen dårligere jobb enn de andre som har jobbet der.

''Klart man har. Man har da samme forutsetninger om man er funksjonshemmet, enslig mor, kvinne eller har annen hudfarge bare man kan gjøre jobben sin.

Jeg har jobbet på kontor, på laboratoriet, i barnehage, med prostituerte og som legesekretær og har da ikke gjort noen dårligere jobb enn de andre som har jobbet der.''

Jeg er ikke helt enig med deg, for gitt ellers like kvalifikasjoner vil ofte en funksjonsnedsettelse innebære noen begrensninger som en helt funksjonsfrisk ikke har. Det er jo den åpne konkurransen om jobbene i tider med mange kvalifiserte søkere, som gjør at en person med funksjonsnedsettelse ofte ikke vil være _den beste_ søkeren. Derimot vil vedkommende høyst sannsynlig være i stand til å gjøre en god jobb og det meningsløse er selvfølgelig at god arbeidskraft går til spille og folk blir uføretrygdet i stedet for å få brukt sin arbeidskapasitet.

''Klart man har. Man har da samme forutsetninger om man er funksjonshemmet, enslig mor, kvinne eller har annen hudfarge bare man kan gjøre jobben sin.

Jeg har jobbet på kontor, på laboratoriet, i barnehage, med prostituerte og som legesekretær og har da ikke gjort noen dårligere jobb enn de andre som har jobbet der.''

Jeg er ikke helt enig med deg, for gitt ellers like kvalifikasjoner vil ofte en funksjonsnedsettelse innebære noen begrensninger som en helt funksjonsfrisk ikke har. Det er jo den åpne konkurransen om jobbene i tider med mange kvalifiserte søkere, som gjør at en person med funksjonsnedsettelse ofte ikke vil være _den beste_ søkeren. Derimot vil vedkommende høyst sannsynlig være i stand til å gjøre en god jobb og det meningsløse er selvfølgelig at god arbeidskraft går til spille og folk blir uføretrygdet i stedet for å få brukt sin arbeidskapasitet.

De eneste gangene jeg har hatt begrensninger var når jeg var gravid og de ville jeg hatt uansett. Jeg har jo ikke søkt på jobber hvor jeg visste jeg ikke var i stand til å gjøre jobben på en skikkelig måte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...