Gå til innhold

Den perfekte kroppen

Anbefalte innlegg

Gjest spyrja

Jeg har noen venner og bekjente fra midten av tyveårene og opp til tredve, som har typiske treningsblogger. Her legger de ut bilder av drømmekroppen, og forteller om deres stramme treningsprogram og sunne kosthold.

Jo for all del, jeg er enig i at det er godt med et sunt kosthold, så lenge man ikke er fanatisk i forhold til det. Og jo, jeg kan godt se at slike bilder kan hjelpe på motivasjonen til disse, med å komme i gang med treningen.

Derfor har jeg et noe konfliktfylt forhold til dette; for som samtidig som det er fornuftig å holde seg i form, virker dette å være sterkt kropsfokusert. Drømmekroppen er nemlig en tynn veltrent kvinnekropp, helt uten magefett eller noen ekstra små kilo. Og disse som skriver disse bloggene har slanke kropper, men med kvinnelige former. Slik som min kropp. Og av en eller annen grunn har jeg nå ikke spesielt lyst til å vise meg i bikinien sammen med dem;)

Kroppsidealet endrer seg jo med tiden, så det kan forandre seg igjen- men jeg merker et jag etter denne slanke kroppen som et tegn på skjønnhet og sunn livsstil. Hvorfor i alle dager skal en sunn,slank 25- åring faste i flere dager? Det kan da umulig være sunt, eller?

Synes dere slike blogger er litt foruroligende, eller er det bare meg?

Jeg er også bare så lei av disse som gang på gang går på slankekurer uten å legge om kosthold og vaner på permanent basis. Som føler en glede over å ha tapt 10 kilo, men som legger de på igjen utover de neste seks måneder..men det er litt annet sak..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381484-den-perfekte-kroppen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Jeg er også bare så lei av disse som gang på gang går på slankekurer uten å legge om kosthold og vaner på permanent basis. Som føler en glede over å ha tapt 10 kilo, men som legger de på igjen utover de neste seks måneder..men det er litt annet sak..''

Dersom dette ikke er et problem som er aktuelt for deg, så skjønner jeg ikke helt hvorfor du irriterer deg. Er ikke det du selv her kritiserer, uttrykk for nøyaktig det samme som mange av disse bloggerne tenker?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381484-den-perfekte-kroppen/#findComment-3362398
Del på andre sider

Gjest spyrja

''Jeg er også bare så lei av disse som gang på gang går på slankekurer uten å legge om kosthold og vaner på permanent basis. Som føler en glede over å ha tapt 10 kilo, men som legger de på igjen utover de neste seks måneder..men det er litt annet sak..''

Dersom dette ikke er et problem som er aktuelt for deg, så skjønner jeg ikke helt hvorfor du irriterer deg. Er ikke det du selv her kritiserer, uttrykk for nøyaktig det samme som mange av disse bloggerne tenker?

1. Jeg irriterer meg over et sterkt fokus på "den perfekte kroppen"- noe jeg tror kan være direkte skadelig for psyken. Man blir jo aldri "bra nok".

2. Jeg irriterer meg over folk som går på jojo kurer, fordi de burde vite at det ikke holder i lengden- om de ikke gjør noe med konstholdet på sikt. Det er ofte overvektige folk som går på slike kurer, og ikke folk med normale kropper.

Jeg irriterer meg over disse ting, men jeg har aldri sagt at jeg ikke har forståelse for hvordan de tenker og handler. Kan sette meg inn i det til en viss grad. Kanskje mener treningsbloggere at slankekurer ikke fungerer- I dont know.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381484-den-perfekte-kroppen/#findComment-3362404
Del på andre sider

Gjest spyrja

1. Jeg irriterer meg over et sterkt fokus på "den perfekte kroppen"- noe jeg tror kan være direkte skadelig for psyken. Man blir jo aldri "bra nok".

2. Jeg irriterer meg over folk som går på jojo kurer, fordi de burde vite at det ikke holder i lengden- om de ikke gjør noe med konstholdet på sikt. Det er ofte overvektige folk som går på slike kurer, og ikke folk med normale kropper.

Jeg irriterer meg over disse ting, men jeg har aldri sagt at jeg ikke har forståelse for hvordan de tenker og handler. Kan sette meg inn i det til en viss grad. Kanskje mener treningsbloggere at slankekurer ikke fungerer- I dont know.

normale kropper = "normale kropper".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381484-den-perfekte-kroppen/#findComment-3362405
Del på andre sider

''2. Jeg irriterer meg over folk som går på jojo kurer, fordi de burde vite at det ikke holder i lengden- om de ikke gjør noe med konstholdet på sikt. Det er ofte overvektige folk som går på slike kurer, og ikke folk med normale kropper.''

Selvfølgelig er det de som sliter i forhold til mat og vekt som prøver ulike metoder - inklusive de dårlige. "Folk med normale kropper" sliter neppe med vektproblemer i tilsvarende grad.

Jeg synes det blir noe moraliserende i det å irritere seg over at andre ikke gjør det du mener _de burde_ eller at _de burde vite_ er det beste.

Forøvrig er jeg enig med deg i at det neppe er sunt eller fremmer folkehelsen at fokuset på perfekte kropper er så stort.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381484-den-perfekte-kroppen/#findComment-3362407
Del på andre sider

Annonse

Gjest spyrja

''2. Jeg irriterer meg over folk som går på jojo kurer, fordi de burde vite at det ikke holder i lengden- om de ikke gjør noe med konstholdet på sikt. Det er ofte overvektige folk som går på slike kurer, og ikke folk med normale kropper.''

Selvfølgelig er det de som sliter i forhold til mat og vekt som prøver ulike metoder - inklusive de dårlige. "Folk med normale kropper" sliter neppe med vektproblemer i tilsvarende grad.

Jeg synes det blir noe moraliserende i det å irritere seg over at andre ikke gjør det du mener _de burde_ eller at _de burde vite_ er det beste.

Forøvrig er jeg enig med deg i at det neppe er sunt eller fremmer folkehelsen at fokuset på perfekte kropper er så stort.

Ja, jeg forstår at de som sliter med vekten prøver ulike ting...men jeg synes jeg møter mange overvektige som ikke gjør annet enn å "sulte seg" i korte perioder, eller gå på kurer i korte perioder.

Det vitner om mangel på viljestyrke- å gjennomføre en kostholdsendring og innføre litt mosjon i hverdagen. Kanskje er det til en viss grad nedlatende å uttale seg om det, siden mangel på viljestyrke kan komme av psykiske problemer eller personlige problemer- jeg tror for mange det virker lettere å bare spise en "slankesuppe" i tre uker.

Ja, jeg kan være enig i at det er litt nedlatende å uttale seg om dette. Jeg synes også synd på dem, og det er jo også litt nedlatende? Men dette er følelser, og jeg kan ikke noe for at jeg føler dette, så jeg står for det jeg skrev.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381484-den-perfekte-kroppen/#findComment-3362423
Del på andre sider

Gjest Skulleønskehunvarmin

Hm ja, men åpenbart ikke dette som er det generelle idealet blandt de fleste i dag har jeg inntrykk av. Men det kan ha noe med mine "facebook venner" å gjøre også da ;)

Det vil jeg tro.

Jeg får spader av folk som er så kroppsfokusert, at de tenker ikke på annet.

Å trene i utstillingsvinduetpå Sats, og bare snakke kropp, wææææææ

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381484-den-perfekte-kroppen/#findComment-3362440
Del på andre sider

"Synes dere slike blogger er litt foruroligende, eller er det bare meg?"

Jeg synes det er veldig foruroligende!

Jeg synes også mennesker som bare interesserer seg for seg selv, hvordan de ser ut, hva de spiser, hvor mye de trener, hvor pene barna deres er, hvor flinke de er, hvor mange lesere de har på bloggen, hvor fint de har innredet hjemme.... er svært uinteressante mennesker. Rett og slett :(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381484-den-perfekte-kroppen/#findComment-3362466
Del på andre sider

Jeg synes også mennesker som bare interesserer seg for seg selv, hvordan de ser ut, hva de spiser, hvor mye de trener, hvor pene barna deres er, hvor flinke de er, hvor mange lesere de har på bloggen, hvor fint de har innredet hjemme.... er svært uinteressante mennesker. Rett og slett :(

amen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381484-den-perfekte-kroppen/#findComment-3362478
Del på andre sider

Ja, jeg forstår at de som sliter med vekten prøver ulike ting...men jeg synes jeg møter mange overvektige som ikke gjør annet enn å "sulte seg" i korte perioder, eller gå på kurer i korte perioder.

Det vitner om mangel på viljestyrke- å gjennomføre en kostholdsendring og innføre litt mosjon i hverdagen. Kanskje er det til en viss grad nedlatende å uttale seg om det, siden mangel på viljestyrke kan komme av psykiske problemer eller personlige problemer- jeg tror for mange det virker lettere å bare spise en "slankesuppe" i tre uker.

Ja, jeg kan være enig i at det er litt nedlatende å uttale seg om dette. Jeg synes også synd på dem, og det er jo også litt nedlatende? Men dette er følelser, og jeg kan ikke noe for at jeg føler dette, så jeg står for det jeg skrev.

''Det vitner om mangel på viljestyrke- å gjennomføre en kostholdsendring og innføre litt mosjon i hverdagen.''

Jeg er forsåvidt enig i dette, men med en viktig presisering: Det kreves normalt _mye_ større viljestyrke for en som strever med vekten, enn for de fleste andre. En av grunnene er visstnok at svært mange av de overvektige ikke opplever metthet på tilsvarende måte som flertallet av de normalvektige. Dette er vel også en av grunnene til at så mange velger ekstremkurer fremfor mer stabile langsiktige opplegg, fordi det oppleves som lettere å holde styr på en ekstremkur enn å "spise normalt" . Det blir litt som med alkoholisme; for en del er totalavhold mye lettere å få til enn måtehold.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381484-den-perfekte-kroppen/#findComment-3362599
Del på andre sider

Annonse

Gjest sangsol

''Det vitner om mangel på viljestyrke- å gjennomføre en kostholdsendring og innføre litt mosjon i hverdagen.''

Jeg er forsåvidt enig i dette, men med en viktig presisering: Det kreves normalt _mye_ større viljestyrke for en som strever med vekten, enn for de fleste andre. En av grunnene er visstnok at svært mange av de overvektige ikke opplever metthet på tilsvarende måte som flertallet av de normalvektige. Dette er vel også en av grunnene til at så mange velger ekstremkurer fremfor mer stabile langsiktige opplegg, fordi det oppleves som lettere å holde styr på en ekstremkur enn å "spise normalt" . Det blir litt som med alkoholisme; for en del er totalavhold mye lettere å få til enn måtehold.

Enig i det med viljestyrke og overvektige. Jeg tror absolutt at flere overvektige faktisk ikke kjenner metthet i samme grad som slanke.

Er litt der jeg også.... Kan ha lyst på mat- mens jeg egentlig må være mett. Liker ikke være "passelig mett", men foretrekker stapp-mett (uten at det er vondt).

Jeg må alltid bevisst begrense spising. Apetitten begrenser det ikke- for følger jeg den slavisk, så legger jeg på meg. Nå høres det kanskej som om jeg går sulten- men det gjør jeg ikke. Men jeg må avstå "lyst på mat" når jeg ikke kjenner meg sulten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381484-den-perfekte-kroppen/#findComment-3362612
Del på andre sider

Enig i det med viljestyrke og overvektige. Jeg tror absolutt at flere overvektige faktisk ikke kjenner metthet i samme grad som slanke.

Er litt der jeg også.... Kan ha lyst på mat- mens jeg egentlig må være mett. Liker ikke være "passelig mett", men foretrekker stapp-mett (uten at det er vondt).

Jeg må alltid bevisst begrense spising. Apetitten begrenser det ikke- for følger jeg den slavisk, så legger jeg på meg. Nå høres det kanskej som om jeg går sulten- men det gjør jeg ikke. Men jeg må avstå "lyst på mat" når jeg ikke kjenner meg sulten.

''Jeg må alltid bevisst begrense spising. Apetitten begrenser det ikke- for følger jeg den slavisk, så legger jeg på meg. Nå høres det kanskej som om jeg går sulten- men det gjør jeg ikke. Men jeg må avstå "lyst på mat" når jeg ikke kjenner meg sulten.''

Sånn er jeg også. Kunne garantert glatt spist 3 ganger så mye som jeg gjør i løpet av en dag og jeg spiser normalt altså! 2-3 brødskiver til frokost og det samme til lunjs, en god porsjon middag og av og til noe til kvelds i tillegg til litt frukt mellom.

Jeg må spise etter klokka og spise det jeg vet egentlig er nok, skulle jeg spist til jeg var skikkelig mett til hvert eneste måltid hadde jeg gått opp i vekt i rekordfart...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381484-den-perfekte-kroppen/#findComment-3362645
Del på andre sider

Gjest Alt med måte

Hjertens enig!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381484-den-perfekte-kroppen/#findComment-3363165
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...