Gå til innhold

Hva slags syn har du på overvektige?

Anbefalte innlegg

Gjest Kolais

Når jeg ser en/ei svært overvektig synes jeg synd på vedkommende. Jeg skjønner ikke de som mobber de, og omtaler de negativt. De som gjør det har ikke emptai med folk som har det vondt. Jeg ser mennesket bak, og vil gjerne bli kjent med vedkommende. Overvektige mennesker er som regel svært hyggelige om tar kontakt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381498-hva-slags-syn-har-du-p%C3%A5-overvektige/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

4

• XbellaX

4

• Sør

3

• tonie

2

Mest aktive i denne tråden

''Når jeg ser en/ei svært overvektig synes jeg synd på vedkommende.''

Deretter sier du at du ser mennesket bak osv osv. du gjør jo egentlig ikke det når du møter dem med at du synes synd på den som er overvektig? Hvorfor kan du ikke møte dem med blanke ark istedet?

Overvektige er som folk flest. De kan være snille, slemme, blide, sure, ha godt betalte jobber, dårlig betalte jobber, ha 5 barn, ingen barn, være gift, ugift, homofil, kristen, muslim, osv.

Man trenger ikke "å synes synd på" overvektige kun _fordi_ de er overvektige. Men fører overvekten deres til alvorlig sykdom, mistrivsel, mobbing, diskriminering, o.l. er det jo synd på dem.

Gjest Kolais

''Når jeg ser en/ei svært overvektig synes jeg synd på vedkommende.''

Deretter sier du at du ser mennesket bak osv osv. du gjør jo egentlig ikke det når du møter dem med at du synes synd på den som er overvektig? Hvorfor kan du ikke møte dem med blanke ark istedet?

Det er akkurat det jeg gjør. Jeg gjør ingen forskjell på tynne og overvektige, men jeg får større lyst til å bli kjent med en overvektig enn en tynn. Jeg vet ikke helt hvorfor. Jeg synes egentlig at overvektige er hyggeligere enn tynne.

Gjest Kolais

Overvektige er som folk flest. De kan være snille, slemme, blide, sure, ha godt betalte jobber, dårlig betalte jobber, ha 5 barn, ingen barn, være gift, ugift, homofil, kristen, muslim, osv.

Man trenger ikke "å synes synd på" overvektige kun _fordi_ de er overvektige. Men fører overvekten deres til alvorlig sykdom, mistrivsel, mobbing, diskriminering, o.l. er det jo synd på dem.

Jeg tror nok det er mange overvektige som er uten jobb sammenlignet med tynne. Jeg har heller ikke jobb, og sympatiserer med dem som ikke kan skaffe seg en jobb fordi de er overvektige. Er mange fordommer mot overvektige i vårt samfunn.

Annonse

Gjest Kolais

Ser jeg en overvektig tenker jeg at hun spiser mye. Ser jeg en brun person tenker jeg at hun har vært i solen. Ser jeg en som løper med koffert, tenker jeg at hun har det travelt.

Er forskjell på en overvektig person og en brun person, og en som løper for å rekke flyet da. En overvektig er syk, og sliter som regel med en psykisk sykdom.

Gjest Nickløsheletida

Er forskjell på en overvektig person og en brun person, og en som løper for å rekke flyet da. En overvektig er syk, og sliter som regel med en psykisk sykdom.

Da må det være veldig mange psykisk syke mennesker her i USA. Nei, jeg kjøper ikke den forklaringen. Det er kostholdet og mengden mat det er noe alvorlig galt med. Her serveres det så digre porsjoner at 2 amerikanske porsjoner er nok for en norsk familie på 5 stk. Jeg tenker ikke at den amerikanske befolkningen er psyke, men jeg tenker at kostholdet er sykt og at veldig mange er helt ødelagt i ung alder. Det er bare trist.

Det er akkurat det jeg gjør. Jeg gjør ingen forskjell på tynne og overvektige, men jeg får større lyst til å bli kjent med en overvektig enn en tynn. Jeg vet ikke helt hvorfor. Jeg synes egentlig at overvektige er hyggeligere enn tynne.

''Jeg gjør ingen forskjell på tynne og overvektige''

Går du normalt sett rundt og synes synd på folk? Forstår du at det kan oppleves nedverdigende?

Annonse

Gjest det indre

Ja det kan hende, men for det meste tror jeg overvektige er misfornøyd med hvordan de ser ut.

Vekt, høyde, farge eller alder har jeg ikke noe syn på. Det er mennesket som bor innenfor skallet som har noe å si for hvordan jeg liker et menneske.

Gjest Hulderen

Det er vel derfor du liker bedre tykke enn tynne. Fordi du føler deg bedre enn dem (man føler seg mer vellykket enn dem man syns synd på). Så antagelig føler du deg litt snill når du kontakter en som er tykk. Dermed blir selvtillitten din bedre. Det merker den du snakker med, og personen virker hygeligere.

Det er bra at du liker tykke personer, men du går nok glipp av å oppdage hvor mange hyggelige tynne og "normale" personer som finnes pga holdningen din.

Da må det være veldig mange psykisk syke mennesker her i USA. Nei, jeg kjøper ikke den forklaringen. Det er kostholdet og mengden mat det er noe alvorlig galt med. Her serveres det så digre porsjoner at 2 amerikanske porsjoner er nok for en norsk familie på 5 stk. Jeg tenker ikke at den amerikanske befolkningen er psyke, men jeg tenker at kostholdet er sykt og at veldig mange er helt ødelagt i ung alder. Det er bare trist.

De har et merkelig kosthold. Ikke spiser de hjemme og bare en eller to ganger om dagen. Men jeg kjenner bare slanke amerikanere.

Ja det kan hende, men for det meste tror jeg overvektige er misfornøyd med hvordan de ser ut.

hadde jeg vært veldig overvektig og VISST at du synes synd på meg, så hadde jeg ikke vært så interessert i å bli kjent med deg... sorry... Spør du meg så har du misforstått litt. Tror du hadde tjent på å reflektere litt over de svarene du får her og utfordre menneskesynet ditt litt, istenfor å bare forsvare deg når du får motstand. Det er bare sånn vi kan utvikle oss og bli bedre, selv om jeg skjønner at det er kjipt og at du har de beste hensikter.... At du har gode hensikter er jeg ikke i tvil om!

Enig med XbellaX...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...