Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Si at man har et veldig høyt matforbruk. Det kan være f.eks. hvis man er overvektig (noen overvektige spiser for mye, selv om ikke alle gjør det), eller man rett og slett trenger mye mat pga. aktivitetsnivå. Eller andre grunner.

Da vil man vel på et litt "overfladisk" plan kunne si at vedkommende ikke oppfører seg etisk - det er jo tross alt mange som sulter her i verden.

Men. Jeg mener at man ikke kan si noe sikkert om dette bare basert på ting som kroppsfasong og hvor mye penger som går til etbare ting. Det er fordi det er stor forskjell på å gafle i seg masse brus og kneipp, enn å spise biff til middag hver dag.

Så når jeg ser noen slunkne tiggere, så tenker de sikkert at jeg tar maten demmes. Men det er ikke tilfellet med meg, i alle fall. Spiser jo lite kjøtt. Grunnen til at det går mye penger til etbare ting og at jeg har en stor kropp, er at jeg drikker og spiser mye snop. Dette er varer som det først og fremst går ut over meg selv å spise. Det hadde vært verre om jeg hadde vært slank av daglige biffmiddager, som jeg tror kan være veldig slankende og sunt.

Så jeg trøster meg med det, i alle fall.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381532-h%C3%B8yt-matforbruk-og-etikk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Så når jeg ser noen slunkne tiggere, så tenker de sikkert at jeg tar maten demmes.''

Blir de noe mer mette av at du spiser litt mindre hver dag? Jeg synes du skal starte med å sette pris på hvor heldig du er. Jeg tenker på det nesten hver dag. Vi lever i et overflodssamfunn, jeg liker ikke sløsing, så jeg prøver å unngå det, både når det gjelder forbruk av strøm, vann osv. Jeg fokuserer på gjenbruk og jeg kaster ikke mat unødvendig (når får ikke de sultne barna i Afrika noe mer mat for det, men dog).

Det er faktisk slik, at hvis det var like dårlig stilt med alle, så ville ingen kunne hjulpet de svakeste.

Det er en god start om du tar vare på deg selv, din egen helse og dine nærmeste.

''Så når jeg ser noen slunkne tiggere, så tenker de sikkert at jeg tar maten demmes.''

Blir de noe mer mette av at du spiser litt mindre hver dag? Jeg synes du skal starte med å sette pris på hvor heldig du er. Jeg tenker på det nesten hver dag. Vi lever i et overflodssamfunn, jeg liker ikke sløsing, så jeg prøver å unngå det, både når det gjelder forbruk av strøm, vann osv. Jeg fokuserer på gjenbruk og jeg kaster ikke mat unødvendig (når får ikke de sultne barna i Afrika noe mer mat for det, men dog).

Det er faktisk slik, at hvis det var like dårlig stilt med alle, så ville ingen kunne hjulpet de svakeste.

Det er en god start om du tar vare på deg selv, din egen helse og dine nærmeste.

Setter stor pris på hvor heldig jeg er, jeg da. ;-)

Ja, må ta mer vare på meg selv.

Gjest sunn fornuftd

En delt kalori er en kalori spart,

i stedet for å spise hele sjokoladeplata alene, del med en venn....

Hvorfor ikke kjøpe mat til de trengende/gi penger til blå kors, for de penga du ville kjøpt unødvendige kalorier til deg selv for, og heller spise sunn mat....

Da gjør du både deg og andre en tjeneste.

En delt kalori er en kalori spart,

i stedet for å spise hele sjokoladeplata alene, del med en venn....

Hvorfor ikke kjøpe mat til de trengende/gi penger til blå kors, for de penga du ville kjøpt unødvendige kalorier til deg selv for, og heller spise sunn mat....

Da gjør du både deg og andre en tjeneste.

Jeg vet om mer enn nok å bruke pengene mine på, det er ikke det går på.

Dele sjokoladeplaten med en venn? Jeg har ingen venner.

Men men...

Gjest sunn fornuftd

Jeg vet om mer enn nok å bruke pengene mine på, det er ikke det går på.

Dele sjokoladeplaten med en venn? Jeg har ingen venner.

Men men...

Da gir det jo en forklaring på hvorfor du spiser som du gjør.. det er substitutt for noe du savner i livet. Merker selv jeg spiser mer og mer ufornuftig når jeg kjeder meg...

Du burde finne deg en hobby, komme deg ut... treningsstudio, finne deg en hobby som sagt - der du kan bli kjent med folk, kanskje en turgruppe?

Og der kan du kanskje finne venner.....

og når du har ting å bedrive tida med- så blir ikke søtsakene lenger så fristende.

Annonse

Da gir det jo en forklaring på hvorfor du spiser som du gjør.. det er substitutt for noe du savner i livet. Merker selv jeg spiser mer og mer ufornuftig når jeg kjeder meg...

Du burde finne deg en hobby, komme deg ut... treningsstudio, finne deg en hobby som sagt - der du kan bli kjent med folk, kanskje en turgruppe?

Og der kan du kanskje finne venner.....

og når du har ting å bedrive tida med- så blir ikke søtsakene lenger så fristende.

Du sier noe her, jeg må absolutt det... finne noe annet å "putte i meg" enn sukker...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...