Gå til innhold

Har faktisk fått litt empati med romfolket

Anbefalte innlegg

Gjest Zrossi

Tenk å måtte bo i et steinbrudd uten et tre som skygger for den stekende solen. Kan være inne i presenningteltet da, men der må det være veldig varmt.

Så en video om hvordan de hadde det i Romania. Det var ikke noe særlig. Ingen vil gi de jobb. De må tigge, men ingen gir. De bor i noen rønner av hus.

Fortsetter under...

• Svar 131
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

56

• Goliath

28

• Mrs D

9

• flisa

3

Mest aktive i denne tråden

Høres ikke noe særlig ut nei, og folk burde ikke dømme dem.

Ingen har nok problem med å se at romfolket ikke de beste levekår i Europa. Men det må likevel være lov til å spørre hva de selv vil gjøre for å bedre tilværelsen. En god start kan være å gi barna skolegang.

Gjest terningen

Det er vel noe som heter at man bør prøve å gå i skoene til de andre før man klandrer dem, eller ser ned på dem.

Skal man ikke tørre å mene noen verdens ting om romfolket da, i frykt for å bli satt i bås med alle som "ser ned på dem" ?

Er det å se ned på dem, at vi kommer med forslag til at de kan slutte med nomadetilværelsen, og sende barna til skolen. Slik at barna kan få seg en utdannelse, slik alle andre barn i hele europa, og nesten hele verden gjør ?

Det blir spurt gang etter gang : hvem skal gi de jobb ?

Vel, det fungerer nok andre veien : først utdannelse, så jobb.

Vi har klart å lage et system idag, som gjør at du får omtrent ikke lov til å ta (eller gi) en jobb uten av vedkommende er kvalifisert for dette.

Den minste ulykke som kunne skje, så kommer det med krigsbokstaver i pressen : "Hadde ikke sikkerhetskurs", var ikke kvalifisert for denne type jobb" "var ikke godt nok forsikret", "arbeidsgiver slurver med arbeidsgiveravgift" osv. osv.

Finanskrisen strekker seg også til Norge, selv om vi er forskånet for det som de lider under i mange land.

Men arbeidsgivere er forsiktige, for det krever en del å ansette en person idag.

Da må det legges til rette for at romfolket kan få ta seg utdannelse_og_at de selv ønsker dette.

Det har (som sagt 100 ganger siste dagene) vært forsøkt å hjelpe de, gang på gang.

Men la oss ikke gi opp.

Men nøkkelen liffer i at_DE_ må ønske det også.

Jeg er passe lei hele rom debatten, for er man ikke på rom - folkets (og den politisk korrekte) side så er man automatisk puttet i bås på den som vil være "slemme" med de.

Eller har fordommer, fordi vi ikke bifaller deres måte å leve og fø frem sine barn på.

Jeg vil gjerne hjelpe, men det innebærer at_DE_må yte litt for å komme igang.

Gjest sørlig helvete

Skal man ikke tørre å mene noen verdens ting om romfolket da, i frykt for å bli satt i bås med alle som "ser ned på dem" ?

Er det å se ned på dem, at vi kommer med forslag til at de kan slutte med nomadetilværelsen, og sende barna til skolen. Slik at barna kan få seg en utdannelse, slik alle andre barn i hele europa, og nesten hele verden gjør ?

Vi har klart å lage et system idag, som gjør at du får omtrent ikke lov til å ta (eller gi) en jobb uten av vedkommende er kvalifisert for dette.

Den minste ulykke som kunne skje, så kommer det med krigsbokstaver i pressen : "Hadde ikke sikkerhetskurs", var ikke kvalifisert for denne type jobb" "var ikke godt nok forsikret", "arbeidsgiver slurver med arbeidsgiveravgift" osv. osv.

Finanskrisen strekker seg også til Norge, selv om vi er forskånet for det som de lider under i mange land.

Men arbeidsgivere er forsiktige, for det krever en del å ansette en person idag.

Da må det legges til rette for at romfolket kan få ta seg utdannelse_og_at de selv ønsker dette.

Det har (som sagt 100 ganger siste dagene) vært forsøkt å hjelpe de, gang på gang.

Men la oss ikke gi opp.

Jeg er passe lei hele rom debatten, for er man ikke på rom - folkets (og den politisk korrekte) side så er man automatisk puttet i bås på den som vil være "slemme" med de.

Eller har fordommer, fordi vi ikke bifaller deres måte å leve og fø frem sine barn på.

''Skal man ikke tørre å mene noen verdens ting om romfolket da, i frykt for å bli satt i bås med alle som "ser ned på dem" ?''

Selvfølgelig skal du ikke det! Da har du automatisk ingen argumenter og bedriver kun personangrep.

Annonse

Gjest terningen

''Skal man ikke tørre å mene noen verdens ting om romfolket da, i frykt for å bli satt i bås med alle som "ser ned på dem" ?''

Selvfølgelig skal du ikke det! Da har du automatisk ingen argumenter og bedriver kun personangrep.

Det er så langt fra min måte å diskutere på dette med å drive personangrep Men enkelte ting bør kunne sies fra om uten at jeg får beskjed om å ta det på en kjøleskap dør.

Jeg er for gammel til det.

Når et spørsmål blir stilt 10 ganger i løpet av av helg, ("hvem skal gi de jobb"), og folk svarer like mange ganger på det spørsmålet, ja da kan man lure på vitsen med det hele.

Da blir folk irriterte, og debatten blir useriøs.

Hvis det fantes et fasitsvar på disse spørsmålene, så ville det vært utført for lenge siden.

Da_kan_det kansje være lov å spørre om det er_måten_det blir debattert på som kansje kan forandres på....

Jeg er seriøst interressert i at rom-folket skal få det bra.

Men de må de - som alle andre folk i resten av verden - ville dette selv også. Og bidra litte grann.

Som jeg har sagt før : et skur i jungelen et sted på jorda, så sitter der barn for å lære.

Rom folket ? Jo, de spiller trekkspill til langt på natt, slik at vi har enda et "issue" gående.

Men la oss ikke gi opp.

Romfolket har dessverre god grunn til å frykte at barna enten blir tatt fra dem eller feilplassert, dersom de sendes på skolen.

http://www.amnesty.no/aktuelt/flere-nyheter/rombarn-plasseres-grunnl%C3%B8st-i-spesialskoler

Jeg er enig i at det er vanskelig å hjelpe noen som ikke vil blir hjulpet. Mange av dem ser nok med like mye forakt og avsky på vårt A4-liv, som mange av oss ser på dem. Det er med på å gjøre saken fastlåst og problematisk.

Gjest sørlig helvete

Det er så langt fra min måte å diskutere på dette med å drive personangrep Men enkelte ting bør kunne sies fra om uten at jeg får beskjed om å ta det på en kjøleskap dør.

Jeg er for gammel til det.

Når et spørsmål blir stilt 10 ganger i løpet av av helg, ("hvem skal gi de jobb"), og folk svarer like mange ganger på det spørsmålet, ja da kan man lure på vitsen med det hele.

Da blir folk irriterte, og debatten blir useriøs.

Hvis det fantes et fasitsvar på disse spørsmålene, så ville det vært utført for lenge siden.

Da_kan_det kansje være lov å spørre om det er_måten_det blir debattert på som kansje kan forandres på....

Jeg er seriøst interressert i at rom-folket skal få det bra.

Men de må de - som alle andre folk i resten av verden - ville dette selv også. Og bidra litte grann.

Som jeg har sagt før : et skur i jungelen et sted på jorda, så sitter der barn for å lære.

Rom folket ? Jo, de spiller trekkspill til langt på natt, slik at vi har enda et "issue" gående.

''Da_kan_det kansje være lov å spørre om det er_måten_det blir debattert på som kansje kan forandres på....''

Det _kan_ det. Og der har vært gjort svært ofte de siste 10-12 årene.

Ingen har nok problem med å se at romfolket ikke de beste levekår i Europa. Men det må likevel være lov til å spørre hva de selv vil gjøre for å bedre tilværelsen. En god start kan være å gi barna skolegang.

''Ingen har nok problem med å se at romfolket ikke de beste levekår i Europa. Men det må likevel være lov til å spørre hva de selv vil gjøre for å bedre tilværelsen. En god start kan være å gi barna skolegang. – Mrs Doolittle''

...eh.... ja? På hvilken skole da? Og hvor skal de bo, og hva skal de spise i løpet av de 12 årene det tar?

Gjest geitost

''Ingen har nok problem med å se at romfolket ikke de beste levekår i Europa. Men det må likevel være lov til å spørre hva de selv vil gjøre for å bedre tilværelsen. En god start kan være å gi barna skolegang. – Mrs Doolittle''

...eh.... ja? På hvilken skole da? Og hvor skal de bo, og hva skal de spise i løpet av de 12 årene det tar?

''...eh.... ja? På hvilken skole da? Og hvor skal de bo, og hva skal de spise i løpet av de 12 årene det tar?''

Bygde ikke Oslo-kommune fine boliger? Hva skjedde egentlig med disse?

''...eh.... ja? På hvilken skole da? Og hvor skal de bo, og hva skal de spise i løpet av de 12 årene det tar?''

Bygde ikke Oslo-kommune fine boliger? Hva skjedde egentlig med disse?

''Bygde ikke Oslo-kommune fine boliger? Hva skjedde egentlig med disse? – geitost''

Hvilken relevans har det for dagens romfolk hva andre romfolk gjorde?

Er du personlig ansvarlig for hva andre nordmenn gjør?

Gjest geitost

''Bygde ikke Oslo-kommune fine boliger? Hva skjedde egentlig med disse? – geitost''

Det har relevans fordi det ikke var den enste gangen dette har skjedd. Ei heller får du en sigøyner til å bo fast på ett sted i 12 år.

Annonse

''Hvilken relevans har det for dagens romfolk hva andre romfolk gjorde?''

Det har vel _litt_ relevans, har det ikke? Det har jo vist seg opp gjennom tiden at romfolket ikke har lett for å tilpasse seg et vanlig A4-liv med fast bosted. Er det da grunn til å tro at akkurat i år har de endret på det...?

Jeg er ikke veldig på den ene eller den andre siden her... Men, jeg lurer litt på hvor mye overvekt av egenskaper hos en gruppe mennesker som må til før du aksepterer at den gruppen har en atferd som gjør at man kan gjøre visse forutsigelser om hva andre medlemmer av gruppen mener/gjør?

''Hvilken relevans har det for dagens romfolk hva andre romfolk gjorde?''

Det har vel _litt_ relevans, har det ikke? Det har jo vist seg opp gjennom tiden at romfolket ikke har lett for å tilpasse seg et vanlig A4-liv med fast bosted. Er det da grunn til å tro at akkurat i år har de endret på det...?

Jeg er ikke veldig på den ene eller den andre siden her... Men, jeg lurer litt på hvor mye overvekt av egenskaper hos en gruppe mennesker som må til før du aksepterer at den gruppen har en atferd som gjør at man kan gjøre visse forutsigelser om hva andre medlemmer av gruppen mener/gjør?

Det er to vesentlige poeng her:

1) Den type gruppetenkning ("de er umulige fordi de er romfolk", "de vil overta verden fordi de er jøder", "de er terrorister fordi de er muslimer") er jo nettopp definisjonen på rasisme. Det er å behandle et individ basert på hva andre i samme folkegruppe visstnok skal være skyldig i.

2) Vi har forsøkt å være "slemme" med dem 500 år, inkl. å gasse nesten 500000 av dem under 2. VK. Det funket åpenbart ikke. Så siden det ikke funker å være "slemme" så får man forsøke litt mer rimelig forslag i stedet. Slik som Sverige gjør.

Med vennlig hilsen

Det har relevans fordi det ikke var den enste gangen dette har skjedd. Ei heller får du en sigøyner til å bo fast på ett sted i 12 år.

''Det har relevans fordi det ikke var den enste gangen dette har skjedd. Ei heller får du en sigøyner til å bo fast på ett sted i 12 år. – geitost''

Hva så om det ikke er første gangen det skjer? Mener du at romfolket er kollektivt ansvarlige.

Barn er neppe de som bestemmer hvor de skal bo.

Gjest geitost

''Det har relevans fordi det ikke var den enste gangen dette har skjedd. Ei heller får du en sigøyner til å bo fast på ett sted i 12 år. – geitost''

Hva så om det ikke er første gangen det skjer? Mener du at romfolket er kollektivt ansvarlige.

Barn er neppe de som bestemmer hvor de skal bo.

Nei, og hvis ikke barnevernet ikke snart begynner å gjøre jobben sin, kommer de heller aldri til å få noen utdannelse, og misæren kommer bare til å fortsette til evig tid.

Nei, og hvis ikke barnevernet ikke snart begynner å gjøre jobben sin, kommer de heller aldri til å få noen utdannelse, og misæren kommer bare til å fortsette til evig tid.

''Nei, og hvis ikke barnevernet ikke snart begynner å gjøre jobben sin, kommer de heller aldri til å få noen utdannelse, og misæren kommer bare til å fortsette til evig tid. – geitost''

Så hva mener du BV skal gjøre? Konkret?

Gjest Tante Fjose

Det har kansje mere relevans dette, enn det som skjedde under nazitiden for 60 år siden som du refererer til, gang på gang.

Ja, det er din retortikk - i retur.

De fleste av "norske sigøynerne" som Sigøynerkontoret i Oslo forsøkte å hjelpe med datidens metoder, var reisende. De ønsket ikke å være bofaste om sommeren.

De fleste i den gruppa med romfolk som kommer hit for å tigge og samle flasker, er ikke reisende i utgangspunktet. Mange av dem har deler av familien i et skur i f.eks. Romania eller Ungarn. Men de har ikke midler til å skaffe seg noe permanent, det er en av årsakene til at de kommer hit for å forsøke å skaffe penger. Det har også vært mange tilfeller der det lille de har, blir rasert / påtent, eller der de blir jaget eller utvist.

Når det gjelder skolegang, frykter nok mange romforeldre at barna skal bli tatt fra dem, trakassert eller flyttet til ressursløse spesialskoler der de ikke lærer noe, dersom de sendes på skole. Det har de da også all mulig grunn til å frykte, for det skjer i mange europeiske land.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...