Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sør: Jeg har spurt et sted i en av trådene om hva folk synes om at det kommer flere av denne typen folk - og da mener jeg folk som kommer i nød, uten særlig håp om arbeid og folk som er villige til å bo på gaten/i teltleir. Altså, hvis det går greit å ta imot 100-200 (som vel er det antallet det anslås for Årvoll nå) - er det greit om det kommer 1000? 2000? 10.000? Skal man fortsatt føle ansvar for å finne leirplass og sette opp toaletter og dusjer til dem?

Jeg er litt interessert i hvordan du (som den fremste og "hissigste" forsvareren av leiren her inne) vurderer en slik tanke... Hvor burde grensen settes?

Det blir jo litt som å spørre "Hva skjer hvis alle i Nord-Norge finner på å flytte til Stavanger?" eller "Hva skjer med barneproduksjonen hvis alle kvinner flytter til Bergen, og alle menn til Oslo?" ;-)

I prinsippet er jo avtalen beregnet på jobbsøkere, og hvis det plutselig kommer så mange så er det jo både fordi det er en stor krise i Europa, og fordi det er enklere å overleve her enn der.

Så langt er det snakk om å sette opp dusj og toalett. Det ble gjort for flere måneder siden i Kristiansand, uten at folk reiste fra Portugal for å gå på do i Kristiansand. ;-)

Mange skriver som om Årvoll er et paradis på jord, men faktum er at flertallet (90%) av romfolk i Norge velger å bo andre steder eller på gaten.

Hvis det nå skulle bli slik at millioner av folk kom til Norge, så måtte man selvsagt tenke hva man skulle gjøre, men vi er milevis (lysår) under den situasjonen.

Og til sist: Det øyeblikket man ser på mennesker (generelt) som problemer, fremfor ressurser, så er vi ille ute. Norge er ikke akkurat overbefolket.

I Spania bor det 700000 (!) romfolk; de aller fleste er godt integrerte og flytter ikke.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

43

• Goliath

18

• Katt-ja

7

• Mandolaika

6

Mest aktive i denne tråden

Sør: Jeg har spurt et sted i en av trådene om hva folk synes om at det kommer flere av denne typen folk - og da mener jeg folk som kommer i nød, uten særlig håp om arbeid og folk som er villige til å bo på gaten/i teltleir. Altså, hvis det går greit å ta imot 100-200 (som vel er det antallet det anslås for Årvoll nå) - er det greit om det kommer 1000? 2000? 10.000? Skal man fortsatt føle ansvar for å finne leirplass og sette opp toaletter og dusjer til dem?

Jeg er litt interessert i hvordan du (som den fremste og "hissigste" forsvareren av leiren her inne) vurderer en slik tanke... Hvor burde grensen settes?

Hyggelig med seriøse innlegg, forresten. Takk! :-)

Med vennlig hilsen

Hyggelig med seriøse innlegg, forresten. Takk! :-)

Med vennlig hilsen

Vel bekomme ;-)

Men...forskjellen på nordlendinger som kunne flyttet til Stavern i tusentalls og romfolk eller andre nødstedte, er jo at det ikke finnes så mange nordlendinger som ville synes det var bedre å bo på gaten/teltleir i sør enn å bli der de er. Hvis de som kommer hit får anstendige forhold og blir hjulpet til rette, selv når de kommer i hundredetall, så er det jo ingen utopi at det kommer mange, mange flere? Nå er det vel avklart at de likevel ikke får trygdeytelser ved å ha en slags fiktiv jobb, da,- men...

Jeg synes absolutt synd på dem - men jeg hadde sannsynligvis ikke vært overbegeistret om de hadde bodd (flere hundre, i leir) på nabotomten min...

Gjest Så enkelt er det!

Jeg regner med at det kanskje skulle være en mening med det der, men du får heller forklare det i klartekst.

Skremmende at du ikke forstår at jeg ønsker alle fra Rom-folket, ja alle mulige folk, velkommen i min egen stue. Jeg mener at Norge ikke burde stenge noen ute. Er du uenig i det, er du rasist!

Det blir jo litt som å spørre "Hva skjer hvis alle i Nord-Norge finner på å flytte til Stavanger?" eller "Hva skjer med barneproduksjonen hvis alle kvinner flytter til Bergen, og alle menn til Oslo?" ;-)

I prinsippet er jo avtalen beregnet på jobbsøkere, og hvis det plutselig kommer så mange så er det jo både fordi det er en stor krise i Europa, og fordi det er enklere å overleve her enn der.

Så langt er det snakk om å sette opp dusj og toalett. Det ble gjort for flere måneder siden i Kristiansand, uten at folk reiste fra Portugal for å gå på do i Kristiansand. ;-)

Mange skriver som om Årvoll er et paradis på jord, men faktum er at flertallet (90%) av romfolk i Norge velger å bo andre steder eller på gaten.

Hvis det nå skulle bli slik at millioner av folk kom til Norge, så måtte man selvsagt tenke hva man skulle gjøre, men vi er milevis (lysår) under den situasjonen.

Og til sist: Det øyeblikket man ser på mennesker (generelt) som problemer, fremfor ressurser, så er vi ille ute. Norge er ikke akkurat overbefolket.

I Spania bor det 700000 (!) romfolk; de aller fleste er godt integrerte og flytter ikke.

Med vennlig hilsen

Og grunnen til at Spania til dels har lykkes er at de har satt strenge krav til romfolket - og de som ikke møter disse krav blir sendt ut av Spania.

På samme måte som USA har lykkes med å integrere Somaliere - ved å sette strenge krav, og vært flinke til å reagere umiddelbart og strengt med utsendelse av de som ikke imøtekommer kravene.

Det er problemet med Norge - for mange rettigheter, for få krav og konsekvenser hvis kravene ikke blir møtt.

Annonse

Og grunnen til at Spania til dels har lykkes er at de har satt strenge krav til romfolket - og de som ikke møter disse krav blir sendt ut av Spania.

På samme måte som USA har lykkes med å integrere Somaliere - ved å sette strenge krav, og vært flinke til å reagere umiddelbart og strengt med utsendelse av de som ikke imøtekommer kravene.

Det er problemet med Norge - for mange rettigheter, for få krav og konsekvenser hvis kravene ikke blir møtt.

''Det er problemet med Norge - for mange rettigheter, for få krav og konsekvenser hvis kravene ikke blir møtt.''

Signeres!

Ja, og siden de er her lovlig, så forstår jeg ikke hvorfor du hele tiden forsøker å insinuere noe annet.

Skal du ha likhet for loven, så får du være med på å stoppe fordommene mot denne gruppen. Der er det nemlg IKKE likhet.

De er kun her lovlig hvis de er i stand til selvforsørgelse.

Det er de åpenbart ikke i stand til (de som lever på gaten og/eller på leiren på Årvoll) - ergo er de ikke her lovlig.

Nuvel, det er langt strengere krav til dem enn til deg (og andre nordmenn), men det "glemmer" du.

Så beleilig.

Nuvel, det er langt strengere krav til dem enn til deg (og andre nordmenn), men det "glemmer" du.

Så beleilig.

Dette har overhode ikke med nordmenn å gjøre, men hva som faktisk har vist seg å fungere.

Hvorfor ikke forsøke det, i stedet for det som har vist seg ikke å fungere....?

Skremmende at du ikke forstår at jeg ønsker alle fra Rom-folket, ja alle mulige folk, velkommen i min egen stue. Jeg mener at Norge ikke burde stenge noen ute. Er du uenig i det, er du rasist!

Det er vel egentlig det moderne jødehatet til deg og andre her som er mest skremmende.

Dette har overhode ikke med nordmenn å gjøre, men hva som faktisk har vist seg å fungere.

Hvorfor ikke forsøke det, i stedet for det som har vist seg ikke å fungere....?

800 år med trakassering og utvisning og gassing har ikke funket.

Spania har hatt suksess med integrering.

Annonse

Gjest pjokken jr

Den norske stat har gjort masse for å prøve å hjelpe sigøynerne. Når de ikke vil hjelpes, og ikke vil innrette seg etter resten av samfunnet, nytter det ikke.

Den norske stat har gjort masse for å prøve å hjelpe sigøynerne. Når de ikke vil hjelpes, og ikke vil innrette seg etter resten av samfunnet, nytter det ikke.

Hva har den norske stats gjort for individene på Årvoll?

(Hva den har gjort for ANDRE individer er selvsagt irrelevant.)

Kommenter det jeg skrev du Sør, og ikke de irrelevante påstander du kommer med.

Det jeg skrev var:

Kommenter det jeg skrev du Sør, og ikke de irrelevante påstander du kommer med.

Det jeg skrev var:

De møter samme krav som alle andre i Spania.

Ingen har sagt at romfolket i Norge skal ha bedre rettigheter enn nordmenn, ergo er det bare mer løgn fra deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...