Gå til innhold

- I noen ulykker har fotgjengeren ansvaret

Anbefalte innlegg

Gjest Fotgjengeren

Det må kun gjelde der det ikke er fotgjengerfelt. Ved fotgjengerfelt skal bilistene være ekstra oppmerksomme, og se om det er noen som skal krysse. Man skal også senke farten ved fotgjengerfelt i tilfelle man må stoppe.

Jeg går rett ut i fotgjengerfelt, og kommer til å fortsette med det.

http://bil.bt.no/bil/-I-noen-ulykker-har-fotgjengeren-ansvaret-22964.html

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381617-i-noen-ulykker-har-fotgjengeren-ansvaret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Jeg går rett ut i fotgjengerfelt, og kommer til å fortsette med det.''

Spiller det noen rolle hvem som egentlig har ansvaret, dersom det faktisk er en bilist som ikke ser deg i fotgjengerfeltet, og du rett og slett dør pga. skadene du pådro deg?

Ta litt ansvar for ditt eget liv også.

Så du raser bare rett i gata om du skal over på et fotgjengerfelt? Du stopper ikke først og sjekker om det kommer biler og venter til du er sikker på at sjåføren har sett deg? Det er greit å gi bilføreren en fair sjanse til å se deg også da!

Gjest Fotgjengeren

Spiller det noen rolle hvem som egentlig har ansvaret, dersom det faktisk er en bilist som ikke ser deg i fotgjengerfeltet, og du rett og slett dør pga. skadene du pådro deg?

Ta litt ansvar for ditt eget liv også.

Hvis noen kjører på meg hopper jeg opp på panseret, slår inn ruten, og drar ut føreren og gir han en skikkelig omgang.

Hvis du har uflaks og kommer ut for en som kjører i forteste laget, hjelper det deg fint lite at du har retten på din side.

Noen ganger lurer jeg på om enkelte tror at musikk i ørene og dyp konsentrasjon om mobilen, løfter dem fysisk ut av trafikken og til et sted de er helt alene. Jeg hadde aldri våget å gå rett ut i veien uten å løfte blikket.

Annonse

Gjest stopper først

Da er du ikke mye glad i livet da... tenker bare, issdah, sjåføren får skylda. Sånn er mannen min ang. kjøring og, f.eks. om noen ikke holder vikeplikta si osv...

Issdah, da får han skylda. Eh, so??? Jeg vikke at unga eller jeg skal få nakkesleng, i verste fall bli drept? Og skade på bilen, greit nok det går på den andre sjåføren sin regning/forsikring, men det tar ofte tid å få bilen fiksa... hrfm!

Bedre å være føre var. Men jeg blir litt irritert på bilister som kjører videre ved fotgjengerovergang når de ser at jeg stopper - som om de tror at jeg stopper for at de skal kjøre videre! Hallo liksom, jeg stoler ikke blindt på bilister, jeg vet at mange er uoppmerksomme (f.eks. snakker i mobiltelefon). Man er bra dum om man bare springer ut i veien.

Syklister MÅ gå av sykkel om de skal regnes som gående over fotgjengerovergang, sykler de rett over - regnes de som kjørende, og bryter dermed sin vikeplikt!

Gjest stopper først

Da er du ikke mye glad i livet da... tenker bare, issdah, sjåføren får skylda. Sånn er mannen min ang. kjøring og, f.eks. om noen ikke holder vikeplikta si osv...

Issdah, da får han skylda. Eh, so??? Jeg vikke at unga eller jeg skal få nakkesleng, i verste fall bli drept? Og skade på bilen, greit nok det går på den andre sjåføren sin regning/forsikring, men det tar ofte tid å få bilen fiksa... hrfm!

Bedre å være føre var. Men jeg blir litt irritert på bilister som kjører videre ved fotgjengerovergang når de ser at jeg stopper - som om de tror at jeg stopper for at de skal kjøre videre! Hallo liksom, jeg stoler ikke blindt på bilister, jeg vet at mange er uoppmerksomme (f.eks. snakker i mobiltelefon). Man er bra dum om man bare springer ut i veien.

Syklister MÅ gå av sykkel om de skal regnes som gående over fotgjengerovergang, sykler de rett over - regnes de som kjørende, og bryter dermed sin vikeplikt!

Ble litt irritert på kollegaen min. På jobb har vi en stor parkeringsplass, og der er det ingen overgangsfelt for fotgjengere, så en må bare være litt forsiktig for å komme seg inn til jobben :D Der stod jeg en dag og venta på om noen biler ville stoppe så jeg kunne passere, det var rett etter jobb og alle ville vel skynde seg hjem, ingen stoppa enda de så jeg venta på å få komme over! Men jeg er vel litt overforsiktig og, det hadde nok kommet en luke ganske snart... Så kommer en kollega ved siden av meg, hvorfor springer du bare ikke rett over, de har jo vikeplikt for gående! Eh har de det? Hvordan er regler for parkeringsplasser? (dvs stor parkeringsplass med "veier" imellom til de andre "avdelingene" med parkeringsplasser om dere skjønner!. Jeg hakke lyst til å bare springe ut og satse på at bilene stopper, man har selvsagt ikke påkjørselsrett selv om der ikke er vikeplikt, men en uoppmerksom stresset sjåfør kan jo kjøre ned en fotgjenger... om jeg bare springer ut. Og jeg har ikke lyst til å bli påkjørt!

Ble litt irritert på kollegaen min. På jobb har vi en stor parkeringsplass, og der er det ingen overgangsfelt for fotgjengere, så en må bare være litt forsiktig for å komme seg inn til jobben :D Der stod jeg en dag og venta på om noen biler ville stoppe så jeg kunne passere, det var rett etter jobb og alle ville vel skynde seg hjem, ingen stoppa enda de så jeg venta på å få komme over! Men jeg er vel litt overforsiktig og, det hadde nok kommet en luke ganske snart... Så kommer en kollega ved siden av meg, hvorfor springer du bare ikke rett over, de har jo vikeplikt for gående! Eh har de det? Hvordan er regler for parkeringsplasser? (dvs stor parkeringsplass med "veier" imellom til de andre "avdelingene" med parkeringsplasser om dere skjønner!. Jeg hakke lyst til å bare springe ut og satse på at bilene stopper, man har selvsagt ikke påkjørselsrett selv om der ikke er vikeplikt, men en uoppmerksom stresset sjåfør kan jo kjøre ned en fotgjenger... om jeg bare springer ut. Og jeg har ikke lyst til å bli påkjørt!

Jeg forstår ikke at folk som din kollega tør å ha en slik innstilling. Er hun/han ikke glad nok i livet, kanskje? Hva hjelper det å tviholde på sin rett, hvis andre ikke overholder sin plikt? Så blir man alvorlig skadet og ligger der på sykehuset nesten døden nær og sier "jaja, jeg hadde nå rett til å gå over uten å se meg for i alle fall". Hva hjelper det da?

Jeg står ikke på min rett hvis det medfører en risiko for å bli innblandet i en ulykke...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...