Gå til innhold

En fra Rom-folket på døre


Gjest Psyk av alt

Anbefalte innlegg

Og det er lov for meg å mene at før man krever at andre gjør noe, så får man gjøre noe sjøl.

Staten er ikke "andre"; staten er oss.

Jeg forventer at staten skal organisere forsvaret, og politiet, og sykehus. Jeg forventer at skal ta seg av farlige kriminelle, og en rekke andre problemer. Jeg forventer de skal bygge veier og flyplasser.

Å bare herpe med "de kan bo hos deg" blir for dumt. Skal vi bygge private fengsler, bygge flyplasser selv, osv.

Å hjelpe fattige er kanskje en av de mest grunnleggende funksjonene en stat har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 633
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    171

  • mrxx

    94

  • PieLill

    52

  • Colette

    34

Mest aktive i denne tråden

Det hjelper ikke at det i menneskerettighetene står at alle barn har rett til mat og hus når det ikke er realiteten.

Skal man betraktes som et enkeltindivid, må man opptre som et enkeltindivid. Åkke som. Er man en del av ei gruppe, og opptrer i ei gruppe, så tas man til inntekt for gruppa.

''Skal man betraktes som et enkeltindivid, må man opptre som et enkeltindivid. Åkke som. Er man en del av ei gruppe, og opptrer i ei gruppe, så tas man til inntekt for gruppa.''

Så hvis romfolket mener at nordmenn er en gruppe, og en nordmann spyttet på en av dem, så kan romfolket spytte på en vilkårlig nordmann?

Det du sier faller på sin egen urimelighet. Folk er individer, selv om du grupperer dem sammen. Og selv om de reiser sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sør jr

''Skal man betraktes som et enkeltindivid, må man opptre som et enkeltindivid. Åkke som. Er man en del av ei gruppe, og opptrer i ei gruppe, så tas man til inntekt for gruppa.''

Så hvis romfolket mener at nordmenn er en gruppe, og en nordmann spyttet på en av dem, så kan romfolket spytte på en vilkårlig nordmann?

Det du sier faller på sin egen urimelighet. Folk er individer, selv om du grupperer dem sammen. Og selv om de reiser sammen.

Du er direkte travel og kverulerende når du begynner å snakke om individer og grupper.

Du er praktisk talt den eneste her ikke som ikke forstår hva som menes.

Rett og slett.

Jeg er veldig overrasket at du kverulerer sånn på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er direkte travel og kverulerende når du begynner å snakke om individer og grupper.

Du er praktisk talt den eneste her ikke som ikke forstår hva som menes.

Rett og slett.

Jeg er veldig overrasket at du kverulerer sånn på dette.

Å behandle folk som individer er grunnleggende i både den norske Grunnloven, og Menneskerettighetene.

I Norge er det partier som Venstre og Høyre som ofte er tydeligst på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sør jr

Å behandle folk som individer er grunnleggende i både den norske Grunnloven, og Menneskerettighetene.

I Norge er det partier som Venstre og Høyre som ofte er tydeligst på det.

Så, når du minner oss stadig om at Frp er overrepresentert på alle kriminal og sosial statistikker....

Snakker du da om enkelt individ, gruppe eller tar du hele partiet under en kam ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, når du minner oss stadig om at Frp er overrepresentert på alle kriminal og sosial statistikker....

Snakker du da om enkelt individ, gruppe eller tar du hele partiet under en kam ?

Da snakker jeg om et politisk parti, som folk er frivillig medlem av. De har begått en aktiv handling for å melde seg inn.

Dette gjelder selvsagt ikke bare Frp, men alle politiske partier.

I motsetning til homofile, nepalisere, kvinner, osv osv - som er noe man er medfødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sør jr

Da snakker jeg om et politisk parti, som folk er frivillig medlem av. De har begått en aktiv handling for å melde seg inn.

Dette gjelder selvsagt ikke bare Frp, men alle politiske partier.

I motsetning til homofile, nepalisere, kvinner, osv osv - som er noe man er medfødt.

Javel, men har du da fordommer mot politiske partier ?

Eller har du fordommer bare mot Frp ?

Og så kan jeg eventuelt få lov å si at rumenere er overrepresentert på kriminalstatistikken i Oslo ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, men har du da fordommer mot politiske partier ?

Eller har du fordommer bare mot Frp ?

Og så kan jeg eventuelt få lov å si at rumenere er overrepresentert på kriminalstatistikken i Oslo ?

''Javel, men har du da fordommer mot politiske partier ? Eller har du fordommer bare mot Frp ?''

Nei, det er ikke fordommer, men en "domfellelse" basert på partiet. Det går på hva partiet gjør. Ingen sier at "alle i Frp er kriminelle".

''Og så kan jeg eventuelt få lov å si at rumenere er overrepresentert på kriminalstatistikken i Oslo ?''

Du kan selvsagt påpeke det, men det betyr ikke at andre rumenere er kriminelle. Da baserer du deg på nasjonalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sør jr

''Javel, men har du da fordommer mot politiske partier ? Eller har du fordommer bare mot Frp ?''

Nei, det er ikke fordommer, men en "domfellelse" basert på partiet. Det går på hva partiet gjør. Ingen sier at "alle i Frp er kriminelle".

''Og så kan jeg eventuelt få lov å si at rumenere er overrepresentert på kriminalstatistikken i Oslo ?''

Du kan selvsagt påpeke det, men det betyr ikke at andre rumenere er kriminelle. Da baserer du deg på nasjonalitet.

Jada, jeg bare forsøker å finne ut dine kriterier for enkeltindivid og gruppe.

Man velger ikke frivillig å være rumensk statsborger.

Men en velger frivillig å dra til Norge på tiggerjobb.

Og man velger også "frivillig" om en skal opptre på kriminalstatistikken...

Så, all den dag disse frivilligprinsippene er oppfylt, så kan jeg altså - vips - omtale de som en gruppe :-)

Det var jo enklere ennnjeg trodde jo :-)

Takker for da slipper vi å kverulere mere om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg bare forsøker å finne ut dine kriterier for enkeltindivid og gruppe.

Man velger ikke frivillig å være rumensk statsborger.

Men en velger frivillig å dra til Norge på tiggerjobb.

Og man velger også "frivillig" om en skal opptre på kriminalstatistikken...

Så, all den dag disse frivilligprinsippene er oppfylt, så kan jeg altså - vips - omtale de som en gruppe :-)

Det var jo enklere ennnjeg trodde jo :-)

Takker for da slipper vi å kverulere mere om dette.

Nei, det er ikke frivillig å være så fattig, diskriminert og trakassert i hjemlandet at man må reise derfra for å ha håp om å tjene penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sør jr

Nei, det er ikke frivillig å være så fattig, diskriminert og trakassert i hjemlandet at man må reise derfra for å ha håp om å tjene penger.

Nei akkurat.

Dumt det, for da falt dette frivillighetsprinsippet i grus her...

Så da burde NRK intervjue en for en da, der oppe på Årvoll, sånn for å få et ordentlig bile av det hele....

Litt dumt de bare intervjuet et par stykker, for jeg er jo like uvitende med hva de andre synes om situasjonen der oppe jeg altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei akkurat.

Dumt det, for da falt dette frivillighetsprinsippet i grus her...

Så da burde NRK intervjue en for en da, der oppe på Årvoll, sånn for å få et ordentlig bile av det hele....

Litt dumt de bare intervjuet et par stykker, for jeg er jo like uvitende med hva de andre synes om situasjonen der oppe jeg altså...

Har du samme bakgrunn og historie som andre nordmenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Javel, men har du da fordommer mot politiske partier ? Eller har du fordommer bare mot Frp ?''

Nei, det er ikke fordommer, men en "domfellelse" basert på partiet. Det går på hva partiet gjør. Ingen sier at "alle i Frp er kriminelle".

''Og så kan jeg eventuelt få lov å si at rumenere er overrepresentert på kriminalstatistikken i Oslo ?''

Du kan selvsagt påpeke det, men det betyr ikke at andre rumenere er kriminelle. Da baserer du deg på nasjonalitet.

Jeg tror neppe at jeg har sett noen som oppfører seg så dårlig mot andre mennesker som du gjør. Med sånn type nærmest hat innlegg mot FrP så er det klart at det er mange som føler seg støtt av alt du skriver, men det overser du glatt i din store iver etter å sverte mest mulig.

Mange som stemmer FrP som aldri har gjort noe som helst galt og som leser dette og føler seg sterkt berørt av alle dissse innleggene dine. Her inne så kan det være ganske sarte sjeler også, men det tar du aldri hensyn til.

Men vi trenger ikke å gå så langt ellers heller, du sabler ned hver eneste her inne som er motdebatantene dine, så og si hver eneste en gir du motbydelig svar, tillegger dem meninger, trakaserer og hersker så det holder.

Du er virkelig stygg med dine medmennesker som ikke er 100 % enig med deg. Dobbeltmoralen nærmerst lyser av deg når du høvler over ande som oppfører seg som deg.

Du er ikke god mot dine medmennesker, virkelig stygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nord og ned

Jeg tror neppe at jeg har sett noen som oppfører seg så dårlig mot andre mennesker som du gjør. Med sånn type nærmest hat innlegg mot FrP så er det klart at det er mange som føler seg støtt av alt du skriver, men det overser du glatt i din store iver etter å sverte mest mulig.

Mange som stemmer FrP som aldri har gjort noe som helst galt og som leser dette og føler seg sterkt berørt av alle dissse innleggene dine. Her inne så kan det være ganske sarte sjeler også, men det tar du aldri hensyn til.

Men vi trenger ikke å gå så langt ellers heller, du sabler ned hver eneste her inne som er motdebatantene dine, så og si hver eneste en gir du motbydelig svar, tillegger dem meninger, trakaserer og hersker så det holder.

Du er virkelig stygg med dine medmennesker som ikke er 100 % enig med deg. Dobbeltmoralen nærmerst lyser av deg når du høvler over ande som oppfører seg som deg.

Du er ikke god mot dine medmennesker, virkelig stygg.

Slike møkkamennesker har faktisk et navn og en diagnose: Psykopater.

Slike må og skal bekjempes, det er en plikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest odinus

Nuvel, flere av "dem" forsøker å provosere med vilje, nettopp for å trekke deg ned på deres nivå (selv om de i denne tråden faktisk har vært ganske så sivilisert sammenlignet med trådene for et par dager siden.)

De som begår personangrep gjør det kun fordi de ikke har argumenter. Du har argumenter - virkelig gode argumenter, og du formidler dem klart og tydelig, på en fin måte.

Med vennlig hilsen

''De som begår personangrep gjør det kun fordi de ikke har argumenter.''

Så det er altså grunnen til at du oppfører deg som du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sør jr

Har du samme bakgrunn og historie som andre nordmenn?

Nei, men jeg er frivillig meldt meg inn i det norske samfunn.

Er jeg da enkeltindivid, eller er jeg gruppe tro...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord og ned

''

Nei, det er det ikke. Har man et sterkt engasjement og et tydelig krav til at "andre skal gjøre noe", så får man jaggu ta tak sjøl også! ''

Kravet er at staten skal gjøre noe, og ikke at individer skal ha folk i soverommet.

Staten er alt, individet intet. Det var hovedessensen til nasjonalsosialistene i Tyskland, og det er ikke særlig forunderlig at du i all din dobbelmoral forfekter denne type tankegods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men du er jo ikke særlig tolerant når det gjelder andres meninger enn dine egne? Og da blir det ekstra tullete å dra Janteloven inn i det hele.''

Er jeg intolerant fordi jeg skriver det jeg føler og tror? Janteloven trekke jeg inn fordi du blir kvalm av at jeg tror jeg er noe. SOm jeg skriver: JEG ER NOE, DU ER NOE. Jeg har overhodet ingen tro på at jeg skal fortelle meg selv eller andre at jeg ikke er det. Tvert i mot. Jeg forteller gjerne deg at du er vakker og jeg forteller gjerne meg selv akkurat det samme.

''Dette svaret ditt forsterker bare mine følelser over at du soler deg i din egen glans av godhet og mye av teknikken ligger i å være ovenfra og ned ifh andre mennesker som mener noe annet enn du.''

Jeg har ikke noe ønske om å påvirke dine følelser i forhold til meg. Du føler det du føler.

''Og dette med microen. Bare for å ha snakket om alt. Du ønsket meg ikke lykke til med den i utgangspunktet? Grunnen til at jeg tok med dette momentet i hovedinnlegget var for å beskrive, nettopp, ubehaget den ga meg, den viste så godt forskjellen mellom meg og ham. Jeg med min "overflod", han med sin nød. Og dette har du, selv om jeg selv har påpekt det, rubbet inn. Hvorfor har du gjort det? Når jeg ser det og føler det selv? Det er ihvertfall ikke av godhet og toleranse!''

Jeg gratulerte deg tidlig med den og jeg gjorde det fordi du opplevde dette ubehaget. Jeg skrev jo det. Hvorfor jeg trodde du følte det du gjorde. Du valgte å ikke gi og med en ny micro på armen så var dette sikkert ingen god følelse. Du løser ingens fattigdom ved ikke å glede deg over en nyinnkjøpt micro. Men du hadde trolig gjort dagen litt bedre for han på din dør om du hadde gitt. Jeg tror også det hadde gitt deg noe. Men det er helt og holdent ditt valg. Jeg skal være ærlig å si at å gi han tlfnr til legevakten ikke er noe jeg forstod meningen med eller tanken bak.

''Jeg lever her, i mitt hus, i min gård. Jeg har rett til å ikke ville ha folk tiggende på døra. Det gir meg et ubehag, fordi det er innenfor mine grenser. Jeg liker heller ikke når religiøse ringer på for å forkynne sitt budskap, jeg finner det ytterst invaderende. Det er en menneskerett for meg å få være i fred innenfor husets fire vegger.''

Det har trolig hatt det slik mesteparten av ditt liv? Ditt er ditt og her og der går grensene mine. Det har sikkert fungert fint. Imidlertid er det slik at det finnes fattige i denne verden som ser seg nødt til å oppsøke andre i deres hus for å overleve. Ikke noe de ønsker. Noe de MÅ. Nå har de funnet din dør og de har et håp om at du ska hjelpe dem når de ringer på. Det du svarer med er å ikke hjelpe og i tillegg påberobe deg retten til fred og ro i ditt eget hjem. Din verden har med andre ord endret seg fra å være idyll til å bli litt invadert av andres synlige elendighet. Du må gjerne fortsette å påberope deg retten til. Det fjerner ingen fattigdom og folk vil fortsette å ringe på døra de. Kanskje de til og med slår opp noen telt i idyllen din.

''Til og med Rom folket gjerdet seg selv inn oppe i steinrøysa. For å hindre uvedkommende å komme inn. Greit, det var noe fyrverkeri greier som ikke var ok, men det var politi permanent på plassen, så de var trygge. Det er noe grunnleggende hos mennesker, dette med å få være i fred i heimen.''

Hahaha, jeg mener eh?

''Uansett, det er nok ingen forskjell på deg og meg skjønner du. Du er ikke et bedre menneske enn meg, selv om vi mener forskjellige ting. Dette handler om, nettopp, toleranse, som du så høyt påberoper deg.''

Jeg er ikke ute etter å definere bedre enn, så denne "leken" får du bedrive på egenhånd. Du er gitt like muligheter som meg til å være raus, tolerant og alt det som er kvalmende for deg. Bruk det du er gitt, bruk det ofte.

''Du er gitt like muligheter som meg til å være raus, tolerant og alt det som er kvalmende for deg. Bruk det du er gitt, bruk det ofte.''

Altså - er den eneste godkjente måten å være raus på,å gi direkte til tiggere? De få man møter på, de som er ressurssterke nok til å komme hit og som man tilfeldigvis støter på? Om man gir forholdsvis store summer til nødhjelp på jevnlig basis, er ikke det like bra i din bok? Eller _må_ man gi på begge måter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Skal man betraktes som et enkeltindivid, må man opptre som et enkeltindivid. Åkke som. Er man en del av ei gruppe, og opptrer i ei gruppe, så tas man til inntekt for gruppa.''

Så hvis romfolket mener at nordmenn er en gruppe, og en nordmann spyttet på en av dem, så kan romfolket spytte på en vilkårlig nordmann?

Det du sier faller på sin egen urimelighet. Folk er individer, selv om du grupperer dem sammen. Og selv om de reiser sammen.

Og der gav jeg bare opp... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staten er ikke "andre"; staten er oss.

Jeg forventer at staten skal organisere forsvaret, og politiet, og sykehus. Jeg forventer at skal ta seg av farlige kriminelle, og en rekke andre problemer. Jeg forventer de skal bygge veier og flyplasser.

Å bare herpe med "de kan bo hos deg" blir for dumt. Skal vi bygge private fengsler, bygge flyplasser selv, osv.

Å hjelpe fattige er kanskje en av de mest grunnleggende funksjonene en stat har.

Det er neimen ikke rart det går på dunken med land etter land når det der er holdningen.

Det skrikes opp om at nordmenn er så søkkrike at vi vasser i overflod. Men å gjøre noe, nei se det skal STATEN ta seg av, og vi skal slett ikke yte noe selv.

Å skrike på STATEN i tide og utide er en folkesykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...