Gå til innhold

En fra Rom-folket på døre


Gjest Psyk av alt

Anbefalte innlegg

''1) Bruke resten av EU til å legge et stort press på Romania, for å forbedre romfolkets kår der.''

Det er jeg svært enig i, men når man stikker fingeren i jorda så er det vel slik at Norge har liten påvirkning på andre land.

''2) Sette av en "jordflekk" (eller flere små "jordflekker") til reisende nær Oslo, slik at de ikke jages som dyr fra sted til sted.''

Interessant forslag. Umiddelbart slår det meg noen spørsmål: Hvem skal gi bort jord? Hvordan løser man de sanitære forholdene? Hva skal de leve av?

''3) Kreve at ungene til de som bor der går på skole.''

? Jeg trodde ikke at man skulle kreve noe av dem, jeg?

''4) Ev. starte prosjekter med hus, jobbtrening, osv, slik de har hatt stor suksess med i Spania.''

Var det ikke det man prøvde også i Norge tidligere? De fikk boliger, de fikk skoleplasser, de ble tilbydt utdanning - men valgte å reise? Jeg er forøvrig helt sikker på om jeg vil kalle Spania-prosjektet så veldig vellykket, når man lykkes 50 %. Med et så stort antall mennesker som var involvert, så er det jo fortsatt veldig mange som ikke ønsket den løsningen der.

Spanialøsningen har kun 3-4% som reiser.

Med tanke på en historie av 800 år med ikke-effektive tiltak så er 50% i jobb og 50% som eier eget hus en helt utrolig suksess.

Ingen har sagt man ikke kan kreve noe av dem. Derimot har det vært påpekt at krav må være av en art de har mulighet til å innfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 633
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    171

  • mrxx

    94

  • PieLill

    52

  • Colette

    34

Mest aktive i denne tråden

Jo, men når dette er skrevet på en slik måte at det oppfattes som trakasering og gi meg meninger, så blir det ikke slik.

Hvis du mener at dette er en helt normal måte å stille spørsmål på i denne settingen så sliter du skikkelig med mellommenneskelig kommunikasjon, både med forståelse av hva du skriver og hvordan du skriver. Da må du ta det til etterretning og heller beklage at det ble misforstått.

Det er et vanlig spørsmål.

At du forsøker å fremstille det som noe annet får du ta på egen kappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror du har gått glipp av de siste 10 dagers tråder.''

Det kan godt hende, jeg har prøvd å lese meg gjennom denne - har vært på reise og ikke fulgt så godt med. Ta gjerne en rask oppdatering for meg.

Da en desperat 70-år gammel syk romkvinne i Sofienbergparken sa at hun ville ta selvmord hvis hun ble satt på gaten igjen, så ble det startet tråder/innlegg med at hun bare burde gjøre det. Hele rombefolkningen ble holdt ansvarlig for hennes utsagn.

Og det var en rekke innlegg med at "alle romfolk var udugelige" og det som verre er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spanialøsningen har kun 3-4% som reiser.

Med tanke på en historie av 800 år med ikke-effektive tiltak så er 50% i jobb og 50% som eier eget hus en helt utrolig suksess.

Ingen har sagt man ikke kan kreve noe av dem. Derimot har det vært påpekt at krav må være av en art de har mulighet til å innfri.

''Spanialøsningen har kun 3-4% som reiser.

Med tanke på en historie av 800 år med ikke-effektive tiltak så er 50% i jobb og 50% som eier eget hus en helt utrolig suksess.''

OK, det er mulig, men hvis jeg forstår flere av dere riktig, så ønsker jo egentlig alle av disse reisende å få det bedre, de ønsker ikke å være fattige. Hvorfor hopper de da ikke på et slik tilbud, alle som en? Eller er det slik at de helst ikke vil jobbe/gi ungene utdanning, men fortsette å reise og få penger for å gjøre ingenting?

''Ingen har sagt man ikke kan kreve noe av dem. Derimot har det vært påpekt at krav må være av en art de har mulighet til å innfri.''

Jo, det ble tydelig sagt i tråden her at krav var helt urimelig, men det var kanskje frillen som skrev det. Forøvrig er jeg helt enig i at krav må stilles og at disse må være av en slik karakter som man har mulighet til å innfri, og jeg tror også at disse reisende har mye i seg og store ressurser om de velger å bruke dem positivt i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da en desperat 70-år gammel syk romkvinne i Sofienbergparken sa at hun ville ta selvmord hvis hun ble satt på gaten igjen, så ble det startet tråder/innlegg med at hun bare burde gjøre det. Hele rombefolkningen ble holdt ansvarlig for hennes utsagn.

Og det var en rekke innlegg med at "alle romfolk var udugelige" og det som verre er.

''Da en desperat 70-år gammel syk romkvinne i Sofienbergparken sa at hun ville ta selvmord hvis hun ble satt på gaten igjen, så ble det startet tråder/innlegg med at hun bare burde gjøre det. Hele rombefolkningen ble holdt ansvarlig for hennes utsagn.''

Hvis jeg ikke husker feil, så hadde hun diabetes, sa at hun ikke maktet turen tilbake til Romania igjen og truet med å ta selvmord dersom hun måtte det.

Da var det noen som skrev at da fikk hun bare ta livet sitt. Det vil ikke si at man ønsker hun skal gjøre det, men heller ikke at man skal oppnå noe ved å true med selvmord.

Dette ble meget grundig "gått opp" i den tråden, så at du fortsatt messer på dette er ganske utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel, det er ingen her som har sagt at enkeltindivider skal blakke seg, eller engang kritisert de som ikke gir.

''Nuvel, det er ingen her som har sagt at enkeltindivider skal blakke seg, eller engang kritisert de som ikke gir.''

For all del, jeg syns ikke at man skal gi til tiggere overhode, det er kun med på å opprettholde tigging, men når man argumenterer så sterkt for denne formen for "jobb" bør man helt klart se seg selv og sitt eget liv i sammenheng med de man sympatiserer med. Og da har de fleste mer å bidra med, det er jo bare å se på sin egen velstand. Man må jo ikke bo i akkurat _den_ leiligheten, man må ikke gå ut og spise middag, man trenger ikke alt man faktisk har. Og uansett om man kvitter seg med sine egne dyre ting, har man det bedre enn de man hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da en desperat 70-år gammel syk romkvinne i Sofienbergparken sa at hun ville ta selvmord hvis hun ble satt på gaten igjen, så ble det startet tråder/innlegg med at hun bare burde gjøre det. Hele rombefolkningen ble holdt ansvarlig for hennes utsagn.

Og det var en rekke innlegg med at "alle romfolk var udugelige" og det som verre er.

''Da en desperat 70-år gammel syk romkvinne i Sofienbergparken sa at hun ville ta selvmord hvis hun ble satt på gaten igjen, så ble det startet tråder/innlegg med at hun bare burde gjøre det. Hele rombefolkningen ble holdt ansvarlig for hennes utsagn.

Og det var en rekke innlegg med at "alle romfolk var udugelige" og det som verre er.''

Dette har jeg ikke fått med meg, men når det er sagt - romfolket selv betrakter seg som en gruppe. De opptrer ikke som enkeltindivider. De framsetter krav på vegne av sin gruppe, som f.eks. at de skulle ha en million hver for å reise. Og de er veldig opptatt av at de ikke skal splittes, f.eks., og da må de jo også ta vare på sine gamle såvel som sine barn.

Jeg vet ikke helt hvem den gamle damen mente at skulle ta vare på henne?

Jeg tror ikke romfolket som folkeslag er udugelige, men de har selv gjort veldig mye for å få et dårlig rykte. Det er også bare de selv som kan forandre på dette, og jeg tror de har så mye ressurser av mennesklig karakter at de kan gjøre det om de vil. Både som enkeltindivider og som gruppe.

Og jeg må si at jeg stusser veldig på det de sier; i et innslag på en nyhetssending sier de først at de ikke har noe sted å dra hvis de blir jaget fra Oslo. Samtidig sier de at de kan reise hvis de får en million hver. Da forstår jeg ikke helt sammenhengen, må jeg innrømme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Da en desperat 70-år gammel syk romkvinne i Sofienbergparken sa at hun ville ta selvmord hvis hun ble satt på gaten igjen, så ble det startet tråder/innlegg med at hun bare burde gjøre det. Hele rombefolkningen ble holdt ansvarlig for hennes utsagn.

Og det var en rekke innlegg med at "alle romfolk var udugelige" og det som verre er.''

Dette har jeg ikke fått med meg, men når det er sagt - romfolket selv betrakter seg som en gruppe. De opptrer ikke som enkeltindivider. De framsetter krav på vegne av sin gruppe, som f.eks. at de skulle ha en million hver for å reise. Og de er veldig opptatt av at de ikke skal splittes, f.eks., og da må de jo også ta vare på sine gamle såvel som sine barn.

Jeg vet ikke helt hvem den gamle damen mente at skulle ta vare på henne?

Jeg tror ikke romfolket som folkeslag er udugelige, men de har selv gjort veldig mye for å få et dårlig rykte. Det er også bare de selv som kan forandre på dette, og jeg tror de har så mye ressurser av mennesklig karakter at de kan gjøre det om de vil. Både som enkeltindivider og som gruppe.

Og jeg må si at jeg stusser veldig på det de sier; i et innslag på en nyhetssending sier de først at de ikke har noe sted å dra hvis de blir jaget fra Oslo. Samtidig sier de at de kan reise hvis de får en million hver. Da forstår jeg ikke helt sammenhengen, må jeg innrømme...

Se mitt svar til Sør her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, da ble det jo litt mer nyansert. Takk!

''Ah, da ble det jo litt mer nyansert. Takk!''

Ja, jeg synes det! Bare hyggelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''jeg vet utmerket godt hva du mente''

Men du ønsket å leke martyr, derfor her du skrevet om det igjen og igjen. Ikke fordi du ikke forstod, men fordi du ville lage kvalm.

"Takk."

Hehe, du prøver deg igjen, selv om du har gått skikkelig i baret, du vet utmerket godt hva du prøvde deg på, som jeg har sagt, enten så prøvder du deg på trakasering, kverulering, provosering eller å tillegge meg meninger, eller så har du ett stort problem i mellommenneskelig kommunikasjon. Det vil jeg tro at det er mulig å få hjelp for.

Igjen, hvis du mente noe annet enn det du skrev, så burde du ha oppklart det i innlegg nr. to, men det gjorde du ikke. Såpass oppegående burde du har vært, hvis du følte at jeg mistforsto det du skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og det skrev jeg jo heller ikke.

Hva mener du da med at jeg er martyr? Ikke minst hvorfor forklarer du det ikke til Psyk av alt? Eller har du problemer med å forklare det og forsøker i mellomtiden å finne på noe godt svar? skal du bruke to dager på det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det betyr at jeg er usikker på om de vil ha mat.''

Så da er det vel OK at jeg også spurte spørsmål?

Det har vel mer med hvordan du spurte spørmålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''jeg vet utmerket godt hva du mente''

Men du ønsket å leke martyr, derfor her du skrevet om det igjen og igjen. Ikke fordi du ikke forstod, men fordi du ville lage kvalm.

"Takk."

Enda et personfokusert innlegg fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et vanlig spørsmål.

At du forsøker å fremstille det som noe annet får du ta på egen kappe.

Ok, da må vi konkludere med at du har store problemer med mellommenneskelig kommunikasjon, så lenge du ikke klarer å se hvordan du stiller spørsmålene eller hvordan du formulerer påstandene.

Da bør du faktisk ta det til etterretning og lære deg til å beklage at du formulerte deg dumt og få det oppklart slik at du kan få svar på det du spør etter.

I tillegg bør du også vurdere å diskutere mindre skriftlig når du har sånne problemer og kanskje be om hjelp av profesjonelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du må lære deg å stille sprøsmålene annerledes, så hadde du fått ett godt svar av meg.''

Du må lære deg hva spørreform og "?" betyr. Vanskeligere er det ikke.

Jeg får gjenta dette på svaret ditt:

Ok, da må vi konkludere med at du har store problemer med mellommenneskelig kommunikasjon, så lenge du ikke klarer å se hvordan du stiller spørsmålene eller hvordan du formulerer påstandene.

Da bør du faktisk ta det til etterretning og lære deg til å beklage at du formulerte deg dumt og få det oppklart slik at du kan få svar på det du spør etter. I tillegg bør du også vurdere å diskutere mindre skriftlig når du har sånne problemer og kanskje be om hjelp av profesjonelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest old man

''Spanialøsningen har kun 3-4% som reiser.

Med tanke på en historie av 800 år med ikke-effektive tiltak så er 50% i jobb og 50% som eier eget hus en helt utrolig suksess.''

OK, det er mulig, men hvis jeg forstår flere av dere riktig, så ønsker jo egentlig alle av disse reisende å få det bedre, de ønsker ikke å være fattige. Hvorfor hopper de da ikke på et slik tilbud, alle som en? Eller er det slik at de helst ikke vil jobbe/gi ungene utdanning, men fortsette å reise og få penger for å gjøre ingenting?

''Ingen har sagt man ikke kan kreve noe av dem. Derimot har det vært påpekt at krav må være av en art de har mulighet til å innfri.''

Jo, det ble tydelig sagt i tråden her at krav var helt urimelig, men det var kanskje frillen som skrev det. Forøvrig er jeg helt enig i at krav må stilles og at disse må være av en slik karakter som man har mulighet til å innfri, og jeg tror også at disse reisende har mye i seg og store ressurser om de velger å bruke dem positivt i samfunnet.

''Jo, det ble tydelig sagt i tråden her at krav var helt urimelig, men det var kanskje frillen som skrev det. Forøvrig er jeg helt enig i at krav må stilles og at disse må være av en slik karakter som man har mulighet til å innfri, og jeg tror også at disse reisende har mye i seg og store ressurser om de velger å bruke dem positivt i samfunnet.''

Det stemmer dette. Det er flere som har moderert seg i løpet av et par uker her.

Til å begynne med, så var det ikke viktig at ungene til romfolket fikk utdannelse. Og heller ikke skulle ordet "krav" skrives i samme setning som ordet "romfolk".

Alt er "vår" feil, for romfolket har bare vært forfulgt de. I hundrevis av år.

For å bruke en forumdeltager sin retorikk : "Hvor relevant er det da ? Vi levde ikke for hundrevis av år siden, så da var det altså ikke vi som forfulgte de og var slemme med de da også vel..."

Romfolket er ikke ansvarlig for sine handlinger i det hele tatt.

Alle vil bare være "slemme" med de, hvis vi ikke stod med åpne armer og godok deres væremåte i ett og alt.

At det ser ut som en svinesti etter disse, er noe alle er innforstått med.

Enten det gjelder leiligheter de bor i, toalett på camping plasser, eller område de oppholder seg i.

"Europa rundt med frekkheten som nådegave", og vi spiller rollen som offer. Den er bankers, samme hva.

Litt ydmykhet er på sin plass.

Det er millioner som er fattige her på jord, og som har en totalt annen holdning en frekkheten til romfolket.

Men de aller fattigste hører vi ikke om, for de kommer seg ikke rundt.

"Give us 100 000,- and we will leve. That is nothing for rich Norway". Blæh !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Da en desperat 70-år gammel syk romkvinne i Sofienbergparken sa at hun ville ta selvmord hvis hun ble satt på gaten igjen, så ble det startet tråder/innlegg med at hun bare burde gjøre det. Hele rombefolkningen ble holdt ansvarlig for hennes utsagn.

Og det var en rekke innlegg med at "alle romfolk var udugelige" og det som verre er.''

Dette har jeg ikke fått med meg, men når det er sagt - romfolket selv betrakter seg som en gruppe. De opptrer ikke som enkeltindivider. De framsetter krav på vegne av sin gruppe, som f.eks. at de skulle ha en million hver for å reise. Og de er veldig opptatt av at de ikke skal splittes, f.eks., og da må de jo også ta vare på sine gamle såvel som sine barn.

Jeg vet ikke helt hvem den gamle damen mente at skulle ta vare på henne?

Jeg tror ikke romfolket som folkeslag er udugelige, men de har selv gjort veldig mye for å få et dårlig rykte. Det er også bare de selv som kan forandre på dette, og jeg tror de har så mye ressurser av mennesklig karakter at de kan gjøre det om de vil. Både som enkeltindivider og som gruppe.

Og jeg må si at jeg stusser veldig på det de sier; i et innslag på en nyhetssending sier de først at de ikke har noe sted å dra hvis de blir jaget fra Oslo. Samtidig sier de at de kan reise hvis de får en million hver. Da forstår jeg ikke helt sammenhengen, må jeg innrømme...

''De framsetter krav på vegne av sin gruppe, som f.eks. at de skulle ha en million hver for å reise. ''

At et individ gjør dette, er jo ingen garanti for at de snakker for noen andre enn seg selv.

Hvem som helst kan jo påstå at de snakker på vegne av romfolk, nordmenn, kristne, muslimer og "menneskeheten". Det handler om ambisjonsnivået hos individet som uttaler seg enn om de faktisk representerer noen som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Spanialøsningen har kun 3-4% som reiser.

Med tanke på en historie av 800 år med ikke-effektive tiltak så er 50% i jobb og 50% som eier eget hus en helt utrolig suksess.''

OK, det er mulig, men hvis jeg forstår flere av dere riktig, så ønsker jo egentlig alle av disse reisende å få det bedre, de ønsker ikke å være fattige. Hvorfor hopper de da ikke på et slik tilbud, alle som en? Eller er det slik at de helst ikke vil jobbe/gi ungene utdanning, men fortsette å reise og få penger for å gjøre ingenting?

''Ingen har sagt man ikke kan kreve noe av dem. Derimot har det vært påpekt at krav må være av en art de har mulighet til å innfri.''

Jo, det ble tydelig sagt i tråden her at krav var helt urimelig, men det var kanskje frillen som skrev det. Forøvrig er jeg helt enig i at krav må stilles og at disse må være av en slik karakter som man har mulighet til å innfri, og jeg tror også at disse reisende har mye i seg og store ressurser om de velger å bruke dem positivt i samfunnet.

1) Det handler vel om historien - deres erfaring med storsamfunnet har ikke akkurat vært så hyggelig. Bortsett fra jødene var de den (prosentvis) største gruppen som ble utryddet i konsentrasjonsleirene - oppmot 500000!

Det tar tid å ordne dette; Spania-eksempelet beviser at det kan gjøres, men ikke at det er lett, eller at "det gjelder alle".

2) Bra du er enig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

''Hva får deg til å trekke konklusjonen at jeg ikke har invitert noen av disse menneskene hjem/inn til meg?''

Det ville du nok ikke greid å la være å fortelle om, rett og slett.

''Jeg har aldri hatt noen boende her, jeg leier så det umuliggjør det. Særlig med utleier i nabohuset :)''

Men - må du bo akkurat der, da? Med ditt engasjement burde du jo finne en løsning på dette, slik at du i praksis kan gjøre det ditt hjerte renner over av.

''Jeg tror ikke jeg skal skrive for mye om de ulike tingene jeg gjør her, da flere reagerer på nestekjærlighet ved å bli uvel ;)''

Jeg tror ikke du finner så mange som blir uvel av nestekjærlighet. Det er vel mer et spørsmål om folk flest mener at det du uttrykker ER nestekjærlighet.

''Men jeg gjør så godt jeg kan og det kan flere gjøre. De kan i hvertfall la være å behandle de dårlig på ulike vis.''

Det er vel ikke så mange her som behandler Romfolket på Årvoll dårlig? Og jeg tror det også er en stor forskjell på å sitte trygt i sitt eget hjem og mene at det er greit at de gjør som de gjør, framfor å ha faktisk ha dem i hagen sin.

Innlegget ditt oser av spydigheter ;) Som jeg har skrevet andre steder i mine svar, jeg kjenner slike som deg. Du har kun en et mål, trykke ned. Jeg har ei oppfordring til deg, særlig siden du er mor til 3. Forsøk å se livet som noe vakkert. Møt medmennesker med omsorg, raushet og smil. Grip alt med stor entusiasme. Fine greier å gi videre til sine barn gjennom å hver dag leve det ut i nærheten av dem. Fortsatt god sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...