Gå til innhold

Hvem såret du sist?


Anbefalte innlegg

Ikkeanonymnok
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så de som ikke inkluderer har ingen ansvar tenker du? 

Anonymkode: 8bb7a...a46

Det kommer helt an på. Mener du at de alltid skal inkludere eller holder det å spørre en gang i måneden? Hva om du ikke kan? Må de spørre neste gang eller blir det da ditt ansvar? 

Jeg mener folk generelt har for store forventninger til andre i sånne settinger og tar for lite ansvar selv. 

 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg såret moren min for en stund siden, ved å si noe som var ment som et kompliment, men som hørtes negativt ut i det jeg sa det. 

Jeg husker en gang på ungdomsskolen, det var en skoleavslutning eller noe, hele skolen var der i hvertfall, med foreldre. Jeg satt rundt et bord sammen med venner, og det var en ledig plass som ei vi ventet på skulle ha. Det kom bort en jente fra et annet trinn, som ingen av oss kjente, og spurte om hun kunne sette seg, og jeg svarte at vi holdt av plassen til venninnen vår. En liten stund etter kommer moren til hun som spurte om å få sette seg bort, og kjeftet meg huden full fordi jeg ikke inkluderte datteren hennes. Jeg husker jeg ble veldig lei meg, for jeg hadde aldri ment  å ekskludere noen, jeg likte de fleste egentlig. Og nå er det faktisk ca. 30 år siden, og det sitter i meg enda. 

Anonymkode: 27713...f4c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

De som ikke inkluderer har et ansvar for at de ikke inkluderer. (Så kan det også være mange årsaker til at de ikke gjør det).

Men dine følelser er alltid ditt ansvar. Og hvis noen gjør noe som sårer deg så er det ditt ansvar å kommunisere dette. Folk er ikke tankelesere. 

Jeg har selv erfart at jeg har såret venner uten å vite at jeg gjorde det, og de har såret meg uten å vite at de gjorde det. Ingen av oss gjorde det bevisst og ingen av oss var klar over at den andre ble såret. Eneste måten vi fant ut av det på, løste det og kom oss videre var ved å kommunisere med hverandre. 

Anonymkode: 2e843...294

Ja, det er sant. Noen gang vil de gjøre ting bare dem f.eks. Jeg skjønner det selvom det kan være sårende og føle seg på utsiden og evt de er bedre venner. 
 

Det er forståelig at man kan såre noe uten å vite det fordi man ikke alltid vet hva som sårer. 
 

Så fint at dere klarte å si det til hverandre å løste det. Det kommer vel oftest tilbake til det med kommunikasjon. Jeg kan bare snakke for meg selv. Har aldri vært så flink til det. Syne ikke det er så lett og blir litt sårbar. Og hvordan skal man si ting og man føler det blir dumt og så lar man vær. 

Anonymkode: 8bb7a...a46

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så fint at dere klarte å si det til hverandre å løste det. Det kommer vel oftest tilbake til det med kommunikasjon. Jeg kan bare snakke for meg selv. Har aldri vært så flink til det. Syne ikke det er så lett og blir litt sårbar. Og hvordan skal man si ting og man føler det blir dumt og så lar man vær. 

Anonymkode: 8bb7a...a46

Og det er ditt ansvar, ikke andres. 

Anonymkode: 2e843...294

Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (11 minutter siden):

Det kommer helt an på. Mener du at de alltid skal inkludere eller holder det å spørre en gang i måneden? Hva om du ikke kan? Må de spørre neste gang eller blir det da ditt ansvar? 

Jeg mener folk generelt har for store forventninger til andre i sånne settinger og tar for lite ansvar selv. 

 

Jeg har skjønt at folk tenker på seg og sitt og ikke på andre, men si f.eks disse to skal møtes det hadde ikke jeg kunne vite. Hadde vært fint å bli spurt da. Skjønner at jeg også kunne tatt initiativ til det og forstår at de også kunne ønsket å ikke hatt meg med. Synes av og til det taes for lite hensyn til dem på utsiden. Selvom som du sier det er deres ansvar. Men det er lett for dem som er inkludert. Ikke like lett for dem på utsiden. 

Anonymkode: 8bb7a...a46

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg tror jeg såret moren min for en stund siden, ved å si noe som var ment som et kompliment, men som hørtes negativt ut i det jeg sa det. 

Jeg husker en gang på ungdomsskolen, det var en skoleavslutning eller noe, hele skolen var der i hvertfall, med foreldre. Jeg satt rundt et bord sammen med venner, og det var en ledig plass som ei vi ventet på skulle ha. Det kom bort en jente fra et annet trinn, som ingen av oss kjente, og spurte om hun kunne sette seg, og jeg svarte at vi holdt av plassen til venninnen vår. En liten stund etter kommer moren til hun som spurte om å få sette seg bort, og kjeftet meg huden full fordi jeg ikke inkluderte datteren hennes. Jeg husker jeg ble veldig lei meg, for jeg hadde aldri ment  å ekskludere noen, jeg likte de fleste egentlig. Og nå er det faktisk ca. 30 år siden, og det sitter i meg enda. 

Anonymkode: 27713...f4c

Det er lett å såre uten å mene det som med din mor, men fikk dere snakket om det? 
 

Jeg forstår godt at dere holdt av plassen til venninnen deres. Synes at det ble urimelig av moren til denne andre selvom hun prøvde å støtte datteren, men heit feil spør du meg. Du fortjente ikkenoe kjeft for dette. 

Anonymkode: 8bb7a...a46

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, det er sant. Noen gang vil de gjøre ting bare dem f.eks. Jeg skjønner det selvom det kan være sårende og føle seg på utsiden og evt de er bedre venner. 
 

Det er forståelig at man kan såre noe uten å vite det fordi man ikke alltid vet hva som sårer. 
 

Så fint at dere klarte å si det til hverandre å løste det. Det kommer vel oftest tilbake til det med kommunikasjon. Jeg kan bare snakke for meg selv. Har aldri vært så flink til det. Syne ikke det er så lett og blir litt sårbar. Og hvordan skal man si ting og man føler det blir dumt og så lar man vær. 

Anonymkode: 8bb7a...a46

Det er ikke alltid det å føle seg såret betyr at andre har gjort noe galt.

F.eks vi er en venninngjeng på tre stk. Noen ganger er vi sammen alle tre og noen ganger er vi sammen to og to.

For litt siden så jeg på Facebook at de to hadde lagt ut at de var sammen og gjorde noe gøy. Jeg følte først et vondt stikk over at jeg ikke var inkludert. Men for det første så var det de gjorde sammen noen de har interesse av og ikke meg. Og for det andre så har jeg vært alene med dem begge to og to også for ikke så lenge siden. Så jeg hadde ingen grunn til å føle meg såret. De har ikke gjort noe galt.

Anonymkode: 2e843...294

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har skjønt at folk tenker på seg og sitt og ikke på andre, men si f.eks disse to skal møtes det hadde ikke jeg kunne vite. Hadde vært fint å bli spurt da. Skjønner at jeg også kunne tatt initiativ til det og forstår at de også kunne ønsket å ikke hatt meg med. Synes av og til det taes for lite hensyn til dem på utsiden. Selvom som du sier det er deres ansvar. Men det er lett for dem som er inkludert. Ikke like lett for dem på utsiden. 

Anonymkode: 8bb7a...a46

Ikke deres ansvar skulle det stå. 

Anonymkode: 8bb7a...a46

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke alltid det å føle seg såret betyr at andre har gjort noe galt.

F.eks vi er en venninngjeng på tre stk. Noen ganger er vi sammen alle tre og noen ganger er vi sammen to og to.

For litt siden så jeg på Facebook at de to hadde lagt ut at de var sammen og gjorde noe gøy. Jeg følte først et vondt stikk over at jeg ikke var inkludert. Men for det første så var det de gjorde sammen noen de har interesse av og ikke meg. Og for det andre så har jeg vært alene med dem begge to og to også for ikke så lenge siden. Så jeg hadde ingen grunn til å føle meg såret. De har ikke gjort noe galt.

Anonymkode: 2e843...294

Det er sant. Og det er det som ikke er så lett alltid og man må jobbe med. 
 

Man er ikke pliktet til å alltid ha alle med. Det forstår jeg. 
 

Jeg forstår godt stikket, men så er det som du reflekterte over at de gjorde ikke noe galt med å bare møtes dem og at du har møt dem også to og to. Så det er viktig å tenke som du gjør. Har blitt såret av samme tin som deg der. Kanskje jeg ikke har vært like god som deg og blitt lei meg, men har bearbeidet det på litt lengre tid og neste gang blitt litt bedre med å takle mine følelser. 
 

 

Anonymkode: 8bb7a...a46

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er sant. Og det er det som ikke er så lett alltid og man må jobbe med. 
 

Man er ikke pliktet til å alltid ha alle med. Det forstår jeg. 
 

Jeg forstår godt stikket, men så er det som du reflekterte over at de gjorde ikke noe galt med å bare møtes dem og at du har møt dem også to og to. Så det er viktig å tenke som du gjør. Har blitt såret av samme tin som deg der. Kanskje jeg ikke har vært like god som deg og blitt lei meg, men har bearbeidet det på litt lengre tid og neste gang blitt litt bedre med å takle mine følelser. 
 

 

Anonymkode: 8bb7a...a46

Må legge til at jeg er blitt mer og mer klar over at jeg veldig sårbar og et følelsesmenneske. Skulle ønske jeg var mer hardbarka. 

Anonymkode: 8bb7a...a46

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...