Gå til innhold

Stille om romfolket nå

Anbefalte innlegg

Men skal man forskjellsbehandle da sør? Spanjolene som kom for noen måneder siden, måtte jo returnere?

''Men skal man forskjellsbehandle da sør? Spanjolene som kom for noen måneder siden, måtte jo returnere? – serenity777''

Men spanjolene (i hvert fall de fleste av dem) hadde tross alt noe å returnere til, med (restene) av en velferdsstat, osv.

Selv de har det veldig mye bedre enn romfolket generelt i Romania, hvor noen av dem lever i kloakken og de blir trakassert.

De har det altså såpass mye verre at jeg synes det er grunn nok til å "gjøre noe". Ikke fordi de er romfolk, men fordi de er i en så håpløs situasjon.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

22

• serenity777

5

• meg__123!

4

• Mandolaika

3

Mest aktive i denne tråden

Er det slutt på at alle som har lovlig opphold i Norge får norskkurs? Det kunne jo være et sted å begynne.

Det gjelder ikke folk fra EØS-området.

Og selv om man tilbød dem norsk-kurs, så må de jo ha et sted å bo først.

Dessuten er mange av dem analfabeter, og da tar det vesentlig lengre tid, ettersom de må lære seg skriftspråk først.

Annonse

Det gjelder ikke folk fra EØS-området.

Og selv om man tilbød dem norsk-kurs, så må de jo ha et sted å bo først.

Dessuten er mange av dem analfabeter, og da tar det vesentlig lengre tid, ettersom de må lære seg skriftspråk først.

''Det gjelder ikke folk fra EØS-området.''

Er du sikker på det? Jeg har da undervist nederlendere på slike kurs.

Gjest kaninu

Tipper det har med 22. juli-markeringen å gjøre, Man vil vel ikke sette Norge i et dårlig lys som et intolerant og rassistisk folkeslag med hat-retorikk når blitzlampene er rettet mot oss fra hele verden. La oss vente med det til vi får være i fred med våre holdninger ;)

Tipper det har med 22. juli-markeringen å gjøre, Man vil vel ikke sette Norge i et dårlig lys som et intolerant og rassistisk folkeslag med hat-retorikk når blitzlampene er rettet mot oss fra hele verden. La oss vente med det til vi får være i fred med våre holdninger ;)

Det samme tenkte jeg - en rose i den ene handa og utkastelsesordre i den andre...

Haha , de skal få hus og jobb men ikke de norske uteliggerne som er her??

''Haha , de skal få hus og jobb men ikke de norske uteliggerne som er her??''

En digresjon:

Noen uteliggere har fått mange tilbud om hus og jobb/utkomme, men ikke taklet det. Rusmisbrukere kan f.eks. selge inventaret for å ruse seg. Noen raserer stedet de bor. Og noen takler rett og slett ikke å bo. Tragisk nok.

Ikke alle er uteliggere av mangel på tilbud, men mange er det helt sikkert.

mvh

Annonse

serenity777

''Men skal man forskjellsbehandle da sør? Spanjolene som kom for noen måneder siden, måtte jo returnere? – serenity777''

Men spanjolene (i hvert fall de fleste av dem) hadde tross alt noe å returnere til, med (restene) av en velferdsstat, osv.

Selv de har det veldig mye bedre enn romfolket generelt i Romania, hvor noen av dem lever i kloakken og de blir trakassert.

De har det altså såpass mye verre at jeg synes det er grunn nok til å "gjøre noe". Ikke fordi de er romfolk, men fordi de er i en så håpløs situasjon.

Med vennlig hilsen

Ja, men sør, da vil norge gå til hundene dersom vi tar i mot alle i verden som det er litt synd på. Det er allerede for mange utlendinger her..

Spanjolene har det ganske desperat mange av de og, og også hellenerne.

Gjest old lady

Ja, men sør, da vil norge gå til hundene dersom vi tar i mot alle i verden som det er litt synd på. Det er allerede for mange utlendinger her..

Oi, oi, oi, fordommer !

Stikker å lager popcorn, for nå får du svar :-)

Hei,

Jeg mener da ikke vi skal redde hele verden, men samtidig så kan vi gjøre en del mer, uten å bli "oversvømt". Det er jo ikke slik at alle romfolk i Romania flyttet til Spania, selv før finanskrisen, og selv om 50% av spanske romfolk har kunnet kjøpe eget hus.

En stor del av problemet er jo at de kunnskapene som romfolket tradisjonelt har hatt, har gått ut på dato. Det er begrenset hvor mange blikkenslagere og knivslipere man trenger i 2012.

Samtidig, det må være mulig å avse "en jordflekk" til dem, og så gjøre noe mer fornuftig enn å jage dem rundt landet?

Vi må ta noen skritt for å bryte denne onde sirkelen som har vart i flere hundre år, for jeg tror vi er enige i at den ikke bryter seg selv.

Med vennlig hilsen

serenity777

Hei,

Jeg mener da ikke vi skal redde hele verden, men samtidig så kan vi gjøre en del mer, uten å bli "oversvømt". Det er jo ikke slik at alle romfolk i Romania flyttet til Spania, selv før finanskrisen, og selv om 50% av spanske romfolk har kunnet kjøpe eget hus.

En stor del av problemet er jo at de kunnskapene som romfolket tradisjonelt har hatt, har gått ut på dato. Det er begrenset hvor mange blikkenslagere og knivslipere man trenger i 2012.

Samtidig, det må være mulig å avse "en jordflekk" til dem, og så gjøre noe mer fornuftig enn å jage dem rundt landet?

Vi må ta noen skritt for å bryte denne onde sirkelen som har vart i flere hundre år, for jeg tror vi er enige i at den ikke bryter seg selv.

Med vennlig hilsen

Jeg er nok rimelig sikker på att ryktet ville gått fort dersom man begynte å dele ut velferdsgoder til romfolket som kommer hit, da ville det raskt bli en invasjon. La oss heller støtte gode prosjekter i de landene de har holdt til i hundrevis av år.

Støttes! Meget bra formulert ;)

Jeg er nok rimelig sikker på att ryktet ville gått fort dersom man begynte å dele ut velferdsgoder til romfolket som kommer hit, da ville det raskt bli en invasjon. La oss heller støtte gode prosjekter i de landene de har holdt til i hundrevis av år.

Men det skjedde jo ikke i Spania.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...