laguna1 Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 ...for denne tråden skal handle om både svigerfolk OG penger! ;p Men altså. Traff på svigermor nå, drakk kaffe og sånn, og alt var hyggelig. MEN ; plutselig lanserer hun at de har tenkt fra noen måneder frem tid frem i tid å ta 2000 kr i måneden av meg og mann for gammel gjeld mann har til sine foreldre. De skulle ha igjen penger av alle som skyldte dem penger, fra årevis til bake, som mann, søsteren hans og andre slektninger. Javel. Men vi lever da allerede på et eksistensminimum. Mann betaler allerede noen penger dit(for gud vet hva egentlig, jeg har ike fått noe ordentelig innsyn i det), han har gjeldsordning, og jeg går på dagpenger fra NAV. Jeg har fått striks beskjed av gjeldrådgiver fra NAV om å konsentrere meg om nåværende utgifter og å sette gammel gjeld på hold. Jeg har ikke 2000 kroner i måneden (og har heller aldri lånt av dem), men de synes vi burde ha felles økonomi og skiter i hvem som betaler bare noen gjør det. Slik jeg forstår det er dette oppsamlinger av smålån mann gjorde i slutten av tenårene og opp til midt i tyveåra. (Og som forøvrig jeg i ditto tilfeller har blitt ettergitt av mine foreldre!) Jeg sa rett og slett at de pengene har vi ikke nå, da må alle gå til en gjeldrådgiver på NAV å snakke om det ELLER vente til mann er ferdig på gjeldsordning om 2 år. Eller så må vi flytte. Jeg kan selvsagt håpe at jeg har fått meg jobb innen den tid, men det ser noe svart ut det også for å si det rett ut. Disse folka har 2 nye biler, handler mat for tusenvis av kroner i måneden og er på ferie flere ganger i året og, ikke minst, de er veldig i slekt med mann da..;p Jeg synes det er JÆVLIG dårlig gjort å skulle innkreve denne gjelda nå, mens vi ikke har nåla i veggen. Jeg visste ikke engang om at denne gjelda var noe som ble tatt seriøst, jeg har hørt sånn vennlig tulling om summer skrevet opp i en bok og som aldri skulle bli glemt og sånn, men gikk faktisk ut i fra at detr var tull. Tusenlapper gitt til egne sønner for mere enn 15 år siden synes jeg det er sørgelig å skulle ta opp.Jeg tror noe av denne gjelda stammer fra at de kjøpte hvitevarer til ham i den første leiligheten hans, som han ikke hadde spurt om å få eller å få låne til engang, men som han bare fikk. Kan en kreve tilbake sånt a? Dessuten burde det jo hvert under gjeldsordnigen hans om det var noe de ønsket at skulle inn fast i budsjettet, og mannen faktisk har en gjeldsordning? (Eller vente til ordningen er ferdig og han tjener ordentelig?)) Er jeg urimelig her? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Veldig vanskelig å gi et svar på slikt bare ut i fra det du skriver. Jeg tenker at saken nok har flere sider enn den du fremstiller. Jeg synes det er urimelig av deg å nevne hva svigerforeldrene har og ikke har, de er en god del år eldre og har kanskje jobbet mange år lengre enn dere. Jeg synes det var urimelig av svigermor å ta denne samtalen med deg, dersom dette dreier seg om gammel gjeld sønnen har til dem. Hva de mener og ikke mener om hvorvidt dere bør ha felles økonomi eller ikke, behøver du ikke bry deg noe om! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/#findComment-3367527 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløve Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 ''Javel. Men vi lever da allerede på et eksistensminimum. Mann betaler allerede noen penger dit(for gud vet hva egentlig, jeg har ike fått noe ordentelig innsyn i det), han har gjeldsordning, og jeg går på dagpenger fra NAV.'' Har mannen din gjeldsordning på gammel gjeld, uten at foreldrene hans har meldt inn kravet da han inngikk gjeldsordningen? Hvis så er tilfellet er kravet faktisk foreldet. Dessuten er det dårlig gjort av foreldre å komme 20 år etterpå og innkreve lån gitt til tenåringer. Kravet blir foreldet, hvis ikke det purres på innen to år. Dermed er kravene faktisk foreldet etter to forskjellige regelverk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/#findComment-3367528 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine. For det første så kunne det ikke falt meg inn og kreve ungene mine for penger mange år etter. Min datter er 21 og student og jeg har ikke tenkt og kreve henne for penger fo møblene på studenhybelen. Skulle vi liksom kreve dette tilbake etter at hun ble gift og attpåtil kreve ektefellen hennes for penger? Nei, dette er det rareste jeg har hørt. Du og mannen din høres ut til å være uøkonimiske og litt uansvarlige (sorry) begge to, men svigermoren din er fortsatt verdnes største skrulle. Sikkert hennes påfunn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/#findComment-3367529 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 23. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2012 ''Javel. Men vi lever da allerede på et eksistensminimum. Mann betaler allerede noen penger dit(for gud vet hva egentlig, jeg har ike fått noe ordentelig innsyn i det), han har gjeldsordning, og jeg går på dagpenger fra NAV.'' Har mannen din gjeldsordning på gammel gjeld, uten at foreldrene hans har meldt inn kravet da han inngikk gjeldsordningen? Hvis så er tilfellet er kravet faktisk foreldet. Dessuten er det dårlig gjort av foreldre å komme 20 år etterpå og innkreve lån gitt til tenåringer. Kravet blir foreldet, hvis ikke det purres på innen to år. Dermed er kravene faktisk foreldet etter to forskjellige regelverk. Kravet inngikk ikke i ordningen. Da synes jeg ikke de kan ta nå, under ordningen heller, men vente til han er ferdig, og tjener ordentelig. DE sulter ikke akkurat, altså. Mann kommer nok til å betale, men NÅ, det ville rett og slett ta rotta på oss. (Dessuten er jeg såpass bortskjemt og kjip at jeg ville blitt helt vantro og trodd det var en spøk, om foreldra mine hadde sagt de skulle ha igjen, være seg gaver eller lån, som har kommet meg til gode gjennom årene og som ikke akkurat er dagsferske. Jeg er faktisk redd jeg hadde sagt tvert nei, men det er nå meg og mine;p) Jeg kan godt være med å betale på dette, men jeg vil ikke, og kan ikke, nå. Og jeg synes at da kan vi ta det med en nøytralperson tilstede, foreksempel en familie eller gjeldsrådgiver. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/#findComment-3367532 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest old lady Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 At dere sliter i den familien, er iallafall sikkert. Jeg kjenner dere ikke, men du skriver mann og svigermor. Da er dere kansje gift da ? Du får ikke innsyn i hans økonomi, og vet ikke hva han steller med i så måte ? Din svigermor må ta dette med sønnen sin, og ikke deg. Er det skrevet en avtale, så er det greit. Er de ikke det, så er det bare tøv. Og hadde jeg vært deg, så hadde jeg holdt meg langt unna denne svigermoren. Det virker ikke å være et sunt forhold slik det er nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/#findComment-3367533 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 23. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2012 Veldig vanskelig å gi et svar på slikt bare ut i fra det du skriver. Jeg tenker at saken nok har flere sider enn den du fremstiller. Jeg synes det er urimelig av deg å nevne hva svigerforeldrene har og ikke har, de er en god del år eldre og har kanskje jobbet mange år lengre enn dere. Jeg synes det var urimelig av svigermor å ta denne samtalen med deg, dersom dette dreier seg om gammel gjeld sønnen har til dem. Hva de mener og ikke mener om hvorvidt dere bør ha felles økonomi eller ikke, behøver du ikke bry deg noe om! Grunnen til at jeg nevnte hva de har er at jeg aldri hadde plukket penger av noen som hadde ca 20 ganger mindre enn meg..UANSETT. Men det er mulig det er usakelig da. Tar det til etteretning. er bare ikke vant til sånt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/#findComment-3367534 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 23. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2012 Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine. For det første så kunne det ikke falt meg inn og kreve ungene mine for penger mange år etter. Min datter er 21 og student og jeg har ikke tenkt og kreve henne for penger fo møblene på studenhybelen. Skulle vi liksom kreve dette tilbake etter at hun ble gift og attpåtil kreve ektefellen hennes for penger? Nei, dette er det rareste jeg har hørt. Du og mannen din høres ut til å være uøkonimiske og litt uansvarlige (sorry) begge to, men svigermoren din er fortsatt verdnes største skrulle. Sikkert hennes påfunn. Takk. Godt å se det var fler som synes den var litt rar Vi er ikke kjempeflinke nei, og vi har surra mye, men vi gjør da pr nå vårt beste for å holde hodet over vannet, og rett og skjel. Synes dette var litt av en greie å presentere sånn ut av det blå. Det er dobbelt så mye som jeg har til meg selv i måndenen det der. på en god måned 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/#findComment-3367535 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Kravet inngikk ikke i ordningen. Da synes jeg ikke de kan ta nå, under ordningen heller, men vente til han er ferdig, og tjener ordentelig. DE sulter ikke akkurat, altså. Mann kommer nok til å betale, men NÅ, det ville rett og slett ta rotta på oss. (Dessuten er jeg såpass bortskjemt og kjip at jeg ville blitt helt vantro og trodd det var en spøk, om foreldra mine hadde sagt de skulle ha igjen, være seg gaver eller lån, som har kommet meg til gode gjennom årene og som ikke akkurat er dagsferske. Jeg er faktisk redd jeg hadde sagt tvert nei, men det er nå meg og mine;p) Jeg kan godt være med å betale på dette, men jeg vil ikke, og kan ikke, nå. Og jeg synes at da kan vi ta det med en nøytralperson tilstede, foreksempel en familie eller gjeldsrådgiver. Dere må få klarhet i om det var gave eller gjeld. Det bør din mann vite. Klart man kan si at det er foreldet, men gjeld til familie vil man sikkert betale. Men jeg er enig i at det bør skje etter at han er ferdig med sin ordning. Og blir de jævlige hadde jeg sagt at det var foreldet Og det virker litt kjipt at de kommer med det nå det må jeg si. Men ganske typisk skrullete foreldre vil jeg tro 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/#findComment-3367537 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Kravet inngikk ikke i ordningen. Da synes jeg ikke de kan ta nå, under ordningen heller, men vente til han er ferdig, og tjener ordentelig. DE sulter ikke akkurat, altså. Mann kommer nok til å betale, men NÅ, det ville rett og slett ta rotta på oss. (Dessuten er jeg såpass bortskjemt og kjip at jeg ville blitt helt vantro og trodd det var en spøk, om foreldra mine hadde sagt de skulle ha igjen, være seg gaver eller lån, som har kommet meg til gode gjennom årene og som ikke akkurat er dagsferske. Jeg er faktisk redd jeg hadde sagt tvert nei, men det er nå meg og mine;p) Jeg kan godt være med å betale på dette, men jeg vil ikke, og kan ikke, nå. Og jeg synes at da kan vi ta det med en nøytralperson tilstede, foreksempel en familie eller gjeldsrådgiver. ''Jeg kan godt være med å betale på dette, men jeg vil ikke, og kan ikke, nå'' Du er ikke ansvarlig for den gjelda. Du har ingenting med den å gjøre og du burde ha ledd din svigermor rett opp i trynet som i det hele tatt tar opp dette med deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/#findComment-3367538 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Grunnen til at jeg nevnte hva de har er at jeg aldri hadde plukket penger av noen som hadde ca 20 ganger mindre enn meg..UANSETT. Men det er mulig det er usakelig da. Tar det til etteretning. er bare ikke vant til sånt. Det er sånn serru at noen foreldre gir forskudd på arv, mens andre krever inn tenåringsgjeld, tydeligvis 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/#findComment-3367539 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Grunnen til at jeg nevnte hva de har er at jeg aldri hadde plukket penger av noen som hadde ca 20 ganger mindre enn meg..UANSETT. Men det er mulig det er usakelig da. Tar det til etteretning. er bare ikke vant til sånt. ''Grunnen til at jeg nevnte hva de har er at jeg aldri hadde plukket penger av noen som hadde ca 20 ganger mindre enn meg..UANSETT. Men det er mulig det er usakelig da. Tar det til etteretning. er bare ikke vant til sånt. Jeg synes også dette er merkelig hvis de ikke har avtalt med sønnen at dette skulle være et lån. Sikkert bare noe dama har fått for seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/#findComment-3367540 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 23. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2012 At dere sliter i den familien, er iallafall sikkert. Jeg kjenner dere ikke, men du skriver mann og svigermor. Da er dere kansje gift da ? Du får ikke innsyn i hans økonomi, og vet ikke hva han steller med i så måte ? Din svigermor må ta dette med sønnen sin, og ikke deg. Er det skrevet en avtale, så er det greit. Er de ikke det, så er det bare tøv. Og hadde jeg vært deg, så hadde jeg holdt meg langt unna denne svigermoren. Det virker ikke å være et sunt forhold slik det er nå. Det går opp og ned. Noen ganger har vi det kjempehyggelig, og andre ganger kommer det sånt som det her..:S Prøver ofte å styre unna temaer der vi har forskjellige grunnverdier, men dette tok nå hun opp og mente vi skulle fikse, og tok det da med meg, og sa vi kom til å bli innkalt til et møte. I den forbindelse sa jeg, javel, men vi har ikke pengene, og i så fall må vi få lov til å snakke med en gjeldsrådgiver eller noe først, gjerne også ha en nøytal tredjepart tilstedet også under dette "møtet" Det er ikke noen skriftelig avtale. Mann betaler nok gladelig summer fra 1993 han, men jeg synes han kan få vente til han er ferdig med gjeldsordningen og de ikke akkurat lider noen nød. Det mener hvertfall jeg da 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/#findComment-3367541 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Du har ingen forpliktelser, når det gjelder din manns eldgamle gjeld til sin familie. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/#findComment-3367542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 23. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2012 Det er sånn serru at noen foreldre gir forskudd på arv, mens andre krever inn tenåringsgjeld, tydeligvis Ja ikke sant? Jeg tør ikke å tenke på det hvis mamma og papppa plutselig skulle legge sammen alt jeg har fått fra jeg var atten til nå, i gaver og (sløvt ubetalte og ettergitte) smålån. Herreminhatt. Jeg hadde vel bare ledd og ikke tatt det alvorlig, selvom jeg unner dem alt godt, også penger, hadde jeg hatt noen. Men det har jeg da ikke, de har langt flere enn meg, og gir, og har gitt meg litt her og der, med glede. Antagelig haddde jeg trodd det haddde løsna en skrue. Og sagt det. Men det tør jeg ikke helt til svigermor, selvom jeg ble litt stram og sa at det kom brått på, og at dette måtte det jo snakkes med mann om. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/#findComment-3367543 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs D Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 ''Disse folka har 2 nye biler, handler mat for tusenvis av kroner i måneden og er på ferie flere ganger i året og, ikke minst, de er veldig i slekt med mann da..;p'' Dette er noe som ikke har noe med saken å gjøre overhodet! Hva de har av penger skyldes sikkert at de har jobbet for pengene. Det er ikke uvanlig at folk får bedre råd med årene, men det er DERES penger. Mannen din er liksom voksen, han skal klare seg selv, og han skal IKKE forvente å få del av den kaka foreldrene hans har opparbeidet seg. ''Jeg synes det er JÆVLIG dårlig gjort å skulle innkreve denne gjelda nå, mens vi ikke har nåla i veggen.'' Nå kommer det an på hva slags avtale som ligger bak denne gjelda, da. Har de bedt mannen din betale tilbake tidligere uten at han har gjort det? I så fall kan det hende de er lei av å vente på pengene sine og føler de må stille krav for å få dem tilbake. For noen er et lån et lån, selv om det lånet er gitt til egne barn. Det er tross alt (sansynlgvis) et rentefritt og dermed gunstig lån. Er det snakk om 2000 kr måneden over flere måneder har han jo lånt ganske mye av dem? Å ta for gitt at penger man har lånt bare skal ettergis vitner ikke om særlig forståelse for hva som f.eks fører til en god økonomi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/#findComment-3367544 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Det går opp og ned. Noen ganger har vi det kjempehyggelig, og andre ganger kommer det sånt som det her..:S Prøver ofte å styre unna temaer der vi har forskjellige grunnverdier, men dette tok nå hun opp og mente vi skulle fikse, og tok det da med meg, og sa vi kom til å bli innkalt til et møte. I den forbindelse sa jeg, javel, men vi har ikke pengene, og i så fall må vi få lov til å snakke med en gjeldsrådgiver eller noe først, gjerne også ha en nøytal tredjepart tilstedet også under dette "møtet" Det er ikke noen skriftelig avtale. Mann betaler nok gladelig summer fra 1993 han, men jeg synes han kan få vente til han er ferdig med gjeldsordningen og de ikke akkurat lider noen nød. Det mener hvertfall jeg da ''men dette tok nå hun opp og mente vi skulle fikse, og tok det da med meg, og sa vi kom til å bli innkalt til et møte. I den forbindelse sa jeg, javel, men vi har ikke pengene, og i så fall må vi få lov til å snakke med en gjeldsrådgiver eller noe først, gjerne også ha en nøytal tredjepart tilstedet også under dette "møtet"'' Du burde heller ha sagt at dette har ikke du noe med å gjøre og at et slik møte må hun ta med sin sønn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/#findComment-3367545 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 23. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2012 Du har ingen forpliktelser, når det gjelder din manns eldgamle gjeld til sin familie. Nei, jeg synes i grunn ikke det. Men det som rammer ham, rammer jo meg, og jeg synes ikke jeg kan la han stå alene med dritten heller da. Men presser de oss på dette nå, må vi nok enten slutte å spise eller slutte å bo..;p (Kanskje ikke SÅ drastisk, men knallhardt kan en si det blir) Kanskje jeg skulle spørre min far om han kunne kausjonere oss på et lån jeg betaler. Jeg håper de hadde syntes det var litt pinlig...;p 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/#findComment-3367546 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 23. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2012 ''men dette tok nå hun opp og mente vi skulle fikse, og tok det da med meg, og sa vi kom til å bli innkalt til et møte. I den forbindelse sa jeg, javel, men vi har ikke pengene, og i så fall må vi få lov til å snakke med en gjeldsrådgiver eller noe først, gjerne også ha en nøytal tredjepart tilstedet også under dette "møtet"'' Du burde heller ha sagt at dette har ikke du noe med å gjøre og at et slik møte må hun ta med sin sønn. Hun tar oss som en enhet ser du. Men jeg sa hun måtte ta det med ham, og at jeg ikke så hvordan vår økonomi, både sammenlagt, eller hver for seg kunne bære dette akkurat nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/#findComment-3367547 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 jeg hadde sagt klart i fra, at slike økonomiske avtaler Mann har med sine foreldre fra gammel av, ikke gjelder deg. Jeg tror uansett de ikke har noen gode grunner for å gjøre dette akkurat nå. De må faktisk vente i 2 år til gjeldssaneringen til Mann er over, de er ikke med i planen, rett og slett. De klarer nok å vente om dere setter hardt mot hardt. Men da er det jo viktig at dere ikke fortsetter å låne av de også, at du finner deg en jobb og at dere er SUPERGJERRIGE de 2 årene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/#findComment-3367550 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.