Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Det er da urimelig av dine svigerforeldre å ta dette etter så lang tid.

Og når dere har dårlig råd, det virker gjerrig og ufølsomt.

Jeg er selv veldig nøye med å tilbakebetale alt jeg låner, men det jeg låner ut til andre pleier jeg glemme, jeg tenker det husker de sikkert selv.

Jeg ville uansett ikke lånt ut penger veldig mange ganger til min tenåring hvis denne ikke tilbakebetalte, jeg ville nok da minnet om at hadde gjeld, for barn bør jo skjønne forskjellen på lån og å få, det siste innebærer jo ikke forpliktelser.

Så er jo feilen litt deres også.

""Så er jo feilen litt deres også."" sier du, - næææ det er vel bare Mann som skal føle på dette, ikke laguna1 som ikke var med i bildet en gang.

• Svar 107
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1

16

• Elis31

9

• Sør

8

• flisa

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Enig med Axcia. Hvorfor tror du ikke du vil få deg jobb? Mangler du referanser eller arbeidpraksis, eller er det lite å søke på? Hvis det er det siste bør du gjøre som jeg gjorde før når jeg trengte jobb, du bør ringe rundt eller banke på dører og spørre. Da viser du interesse, og det er noe som teller mye nå for tida. Det er mange som trenger folk selv om de ikke har lagt ut annonser på NAV. Jeg ville gitt deg en sjanse hvis du banket på og spurte etter jobb, og det er jeg sikker på at mange andre også ville gjort. Man kan da ikke bare sette seg ned og gi opp? Tenk så mye bedre liv dere får med bare noen tusenlapper mer i måneden!

Jeg starter med en liten utdannelse, og håper det hjelper :) Jeg har bare artium, og en litt rotete cv, med noen litt uforklrelige, lange utenlandsopphold og denslags, så her i småby har det ikke vært helt lett å få jobb.

I Oslo gikk det glatt, så jeg var litt uforberedet på den, har hatt mange typiske "lette å få" jobber - servitør, barjente, butikkarbeider etc, men de var ikke like greie å huke tak i her.

Vasking får jeg innimellom, men jeg har ikke klart å opparbeide meg den helt store kundekretsen akkurat, så det er kjempestas når jeg får litt, men jeg kamn ikke påregne meg noe fast..Det blir liksom mere sånn tre timer hver fjortende dag - so far!

Gjest prust
Skrevet

""Så er jo feilen litt deres også."" sier du, - næææ det er vel bare Mann som skal føle på dette, ikke laguna1 som ikke var med i bildet en gang.

Hun mente vel "deres" i tredje person, ikke i andre person. Her i Kristiansand sier vi "disses" i tredjeperson.

Altså "their", ikke "yours"

Altså at svigers burde vært tydeligere og sagt om det var gave eller lån, samt lært opp guttungen til å betale tilbake også småting opp gjennom oppveksten, slik at han forstod at et lån innebar forpliktelse....?

Gjest old lady
Skrevet

Til evig tid, tror jeg..;) Jeg får ikke helt greie på hva det er snakk om heller, bare at hun har notert seg summer han har fått gjennom årene i ei bok. Jeg vet det med hvitevarene (Men det GA de ham!) jeg tror det er et større lån oppi her også, men jeg vet ikke summen. Og det gikk uten for gjeldsordningen, fordi foreldrene ville tape på det om det gikk innenfor. Fair enough, men da kunne de vil vente til han var ferdig?

Samt drite i bortgitte/lånte tusenlapper fra nittitallet.

Synes jeg :)

Støttes :-)

En muntlig avtale ? en gang på nittitallet.....?

Nei, for fremtiden, så er det skriflige avtaler som gjelder.

Gjest Høstløve
Skrevet

Kravet inngikk ikke i ordningen. Da synes jeg ikke de kan ta nå, under ordningen heller, men vente til han er ferdig, og tjener ordentelig.

DE sulter ikke akkurat, altså.

Mann kommer nok til å betale, men NÅ, det ville rett og slett ta rotta på oss. (Dessuten er jeg såpass bortskjemt og kjip at jeg ville blitt helt vantro og trodd det var en spøk, om foreldra mine hadde sagt de skulle ha igjen, være seg gaver eller lån, som har kommet meg til gode gjennom årene og som ikke akkurat er dagsferske. Jeg er faktisk redd jeg hadde sagt tvert nei, men det er nå meg og mine;p)

Jeg kan godt være med å betale på dette, men jeg vil ikke, og kan ikke, nå. Og jeg synes at da kan vi ta det med en nøytralperson tilstede, foreksempel en familie eller gjeldsrådgiver.

:)

Du har ikke noe ansvar i forhold til den gjeld din mann hadde stiftet før dere ble gift og fikk felleseie.

Skrevet

Jeg starter med en liten utdannelse, og håper det hjelper :) Jeg har bare artium, og en litt rotete cv, med noen litt uforklrelige, lange utenlandsopphold og denslags, så her i småby har det ikke vært helt lett å få jobb.

I Oslo gikk det glatt, så jeg var litt uforberedet på den, har hatt mange typiske "lette å få" jobber - servitør, barjente, butikkarbeider etc, men de var ikke like greie å huke tak i her.

Vasking får jeg innimellom, men jeg har ikke klart å opparbeide meg den helt store kundekretsen akkurat, så det er kjempestas når jeg får litt, men jeg kamn ikke påregne meg noe fast..Det blir liksom mere sånn tre timer hver fjortende dag - so far!

Trodde det var lett å få jobb i butikk? Hva om du evt får praksis gjennom Nav først? Jeg er litt usikker på det fotgreiene, men om du har hørt at det går greit å få jobb så. Det passer kanskje uansett seg deg.

Gjest germinate
Skrevet

Har du tatt deg en runde i butikker og spurt om jobb?

Hos oss er det vanlig at det kommer arbeidssøkere og spør om jobb, og det er de som spør som prioriteres, fremfor de som legger igjen cv foreksempel... Vet også om flere som har fått jobb på den måten.

Som Elis 31 sier, så kan du evt også be om å få praksisplass gjennom nav for å vise hva du er god for. Det er flere bedrifter som gjør dette også.

Skrevet

Uforklarlige huller kan ofte bli tilgitt hvis du likevel forklarer dem og sier rett ut hvordan det var, men da må du vise en sterk vilje til å jobbe og stå på. Arbeidsgivere er mennesker de også, og veldig mange er villige til å gi folk en sjanse:)

Så bra at du skal få deg mer utdanning! Tror nok det er en bransje med gode sjanser for jobb.

Ferskenblomst
Skrevet

Først og fremst har jo svigerfamilien RETT til å få pengene sine tilbake. Det er jo deres penger. Men, det er jo en sak mellom din mann og hans foreldre, og IKKE deg. Da går jeg ut fra at pengene er lånt FØR du kom inn i bildet?! Din mann bør be om en spesifisert oversikt fra sine foreldre om hvor my de mener han skylder, og sett opp en plan. Der det ikke er mer å ta er det ikke mer, men han kan kanskje gjøre noe forefallende arbeid for dem innimellom. Plenklipp = 100, maling av huset = x kr osv. Og så bør man jo ikke låne mer penger av dem, da. Selv har jeg voksne barn som har både lånt penger i ny og ne, og på samme måte fått med seg mat fra fryser og skap, men holder da virkelig ikke regnskap med sånt. Noen ganger får jeg tilbake, sandre ikke, men det er fordi jeg vet at de er i etableringsfasen med små barn, og jeg vet at de ikke fjaser bort pengene. Men det kunne ikke falle meg iunn å forlange disse pengene tilbake, og ikke holder jeg regnskap med hvem som har fått hva heller. Så sånn sett syns jeg svigerfamilien er litt smålige, medmindre det dreier seg om svære summer.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg mente at svigerforeldrene selv hadde litt feil i det fordi de bare sånn lånte ut penger. Jeg tror jeg formulerte meg litt feil/upresist :)

Jeg mente at barn må lære at man låner ikke igjen og igjen da må foreldrene lære dem eks tenåringene at det er lån som skal tilbakebetales, så må man skille på hjelp/få penger og lån med forpliktelser.

Madelenemie
Skrevet

Hun mente vel "deres" i tredje person, ikke i andre person. Her i Kristiansand sier vi "disses" i tredjeperson.

Altså "their", ikke "yours"

Altså at svigers burde vært tydeligere og sagt om det var gave eller lån, samt lært opp guttungen til å betale tilbake også småting opp gjennom oppveksten, slik at han forstod at et lån innebar forpliktelse....?

Hei!

Det stemmer :)

Gjest old lady
Skrevet

Først og fremst har jo svigerfamilien RETT til å få pengene sine tilbake. Det er jo deres penger. Men, det er jo en sak mellom din mann og hans foreldre, og IKKE deg. Da går jeg ut fra at pengene er lånt FØR du kom inn i bildet?! Din mann bør be om en spesifisert oversikt fra sine foreldre om hvor my de mener han skylder, og sett opp en plan. Der det ikke er mer å ta er det ikke mer, men han kan kanskje gjøre noe forefallende arbeid for dem innimellom. Plenklipp = 100, maling av huset = x kr osv. Og så bør man jo ikke låne mer penger av dem, da. Selv har jeg voksne barn som har både lånt penger i ny og ne, og på samme måte fått med seg mat fra fryser og skap, men holder da virkelig ikke regnskap med sånt. Noen ganger får jeg tilbake, sandre ikke, men det er fordi jeg vet at de er i etableringsfasen med små barn, og jeg vet at de ikke fjaser bort pengene. Men det kunne ikke falle meg iunn å forlange disse pengene tilbake, og ikke holder jeg regnskap med hvem som har fått hva heller. Så sånn sett syns jeg svigerfamilien er litt smålige, medmindre det dreier seg om svære summer.

Har de rett på å få tilbake pengene ?

Hvilke penger ? Hvor mye ?

Hva ble sagt den dagen gutten fikk pengene ?

Trodde han det var gave, eller fikk han i det hele tatt vite at det var et lån ?

Ikke ETT ord er skrevet.

Jeg har søren ikke sett noe så vagt noengang.

Skrevet

Hei!

Jeg mente at svigerforeldrene selv hadde litt feil i det fordi de bare sånn lånte ut penger. Jeg tror jeg formulerte meg litt feil/upresist :)

Jeg mente at barn må lære at man låner ikke igjen og igjen da må foreldrene lære dem eks tenåringene at det er lån som skal tilbakebetales, så må man skille på hjelp/få penger og lån med forpliktelser.

ja - sånn ja :)

Ja - det kunne jo laguna1 sagt: "dere får skylde dere sjøl, som har oppdratt poden sånn" :)

mariaflyfly
Skrevet

Hva sier mannen til dette? Hva tenker han om tilbakebetalinga?

Jeg synes det er fullstendig på jordet av din svigermor å ta opp dette temaet med deg, særlig i og med at dette er gamle penger som ble lånt lang, lang tid før du var inne i bildet. For øvrig er det også litt merkelig at hun ser ut til å bestemme det månedlige avdraget uten å ha snakket med din mann.

MEN: Det faktum at mannen din har gjeldsordning og i tillegg ser ut til å skylde foreldra sine penger, mener jeg er en medvirkende forklaring til hvorfor svigermora di til stadighet mener noe om deres pengebruk - og kanskje også til og med forklarer det hvorfor hun virker å ha et jerngrep om sønnen... :(

Du og mannen må prate om dette bare dere to først, og siden med en gjeldsrådgiver dersom det virkelig viser seg at hun krever tilbakebetalinga nå. Jeg har ingen problemer med å forstå at dette er kjipt. Du må skaffe deg jobb, dere kan jo ikke ha det sånn her! :(

Skrevet

De er jo sprø (og det har du erfart før).

Hvis de skulle gjort det hele rettferdig kunne de jo sørge for å skjevdele arven (hvis Mann har søsken) i det forholdet støtte har vært gitt opp gjennom årene.

Skrevet

Dette er en sak mellom mannen din og foreldrene hans. Veldig rart at dette lånet ikke ble tatt med i gjeldssaneringsplanen. Jeg synes han/dere skal få ordnet et møte med de som har ansvar for gjeldssaneringsplanen og foreldrene hans, slik at dere kan få ryddet opp i dette. Da får dere en nøytral part i saken.

Når det er sagt, så synes jeg det er sløvt av mannen din å ha slike lån hengende over seg som han ikek informerer deg om. Jeg synes også det er sløvt å forvente at dersom en ber foreldrene om å få låne penger, så drøyer en med å betale tilbake, og etterhvert regner en med at gjelda blir ettergitt. Foreldrene kunne sikekrt også vært klarere på om det var gaver eller lån.

Vi lånte 20000 til min søster og mannen en gang, uten plan for tilbakebetaling. Etter ett år kom de med 5000, og så hørte vi ikke mer. Da det var gått ca 5 år uten at de hadde sagt noe mer om det, tok jeg det opp - og vi fikk pengene. Jeg syntes dette ble leit og pinlig. De har ikke hatt dårligere råd enn oss - kjøpte masse møbler, kunst og pusset opp i løpet av de årene.

En skal ha respekt for tilbakebetaling av penger når en får låne dem privat, uansett om långiver er rik eller fattig.

Har du undersøkt mulighet for assistent i barnehage eller SFO? Eller ringt rundt til bedrifter og spør konkret om de trenger arbeidskraft - du kan stille opp på kort varsel? Håper dere får privatøkonomien på rett kjøl snart, slik at dere kan konsentrere dere om hverandre - ikke svigermors innfall....

*klem*

''Veldig rart at dette lånet ikke ble tatt med i gjeldssaneringsplanen.''

Det er jeg ikke enig i. At foreldrene som har gitt et sannsynligvis rentefritt lån i årevis skulle måtte gi avkall på å få tilbake hele beløpet (om det er det de ønsker), synes jeg ville være dårlig i forhold til dem. I tillegg har sikkert foreldrene hjulpet ham økonomisk i ekstra vanskelige perioder.

En helt annen sak er at svigermor selvfølgelig ikke skal ta opp dette med laguna men med sønnen sin!

Gjest prust
Skrevet

Det er jeg ikke enig i. At foreldrene som har gitt et sannsynligvis rentefritt lån i årevis skulle måtte gi avkall på å få tilbake hele beløpet (om det er det de ønsker), synes jeg ville være dårlig i forhold til dem. I tillegg har sikkert foreldrene hjulpet ham økonomisk i ekstra vanskelige perioder.

En helt annen sak er at svigermor selvfølgelig ikke skal ta opp dette med laguna men med sønnen sin!

Nå kjenner jeg ikke til hvordan gjeldssaneringsplan virker. Men er det ikke slik at en da får en fullstendig oversikt over økonomien - ser på alle lån, utgifter og inntekter - og setter end en plan om hvordan en skal betale tilbake meste mulig av dette over en femårs- eller tiårsperiode?

Jeg er enig med deg at foreldrene har rett på pengene sine, men dersom økonomien til lagunas mann er helt elendig, er det vel bedre for foreldrene å få tilbake f.eks. 70% av pengene enn ingenting?

Gjest germinate
Skrevet

Nå kjenner jeg ikke til hvordan gjeldssaneringsplan virker. Men er det ikke slik at en da får en fullstendig oversikt over økonomien - ser på alle lån, utgifter og inntekter - og setter end en plan om hvordan en skal betale tilbake meste mulig av dette over en femårs- eller tiårsperiode?

Jeg er enig med deg at foreldrene har rett på pengene sine, men dersom økonomien til lagunas mann er helt elendig, er det vel bedre for foreldrene å få tilbake f.eks. 70% av pengene enn ingenting?

det stemmer det du skriver om gjeldsanering. det er slik det er.

vi har en såkalt utenomrettslig gj.sanering og innen 5 år er vi gjeldsfrie(unntatt boliglånet, som vi også fikk gjennom kommunen og som vi har avdragsfrihet på i disse 5 årene).

man kontakter gjeldsrådgiver i kommunen.

Skrevet

Det er strenge krav til hvordan man forholder seg til kreditorene under en gjeldsordning. Og jeg tror ikke det er anledning for nye kreditorer og melde krav under gjeldssaneringsperioden, uten at de andre kreditorene og namsmannen koples inn. Og betjene privat gjeld med kr. 2000 i mnd vil i verste fall bli ansett som forfordeling av kreditorer, noe som i sin ytterste konsekvens er straffbart.

Så enten måtte svigerforeldrene ha vært med blant kreditorene med sitt krav, fra begynnelsen, eller de må vente til gjeldssaneringen er over.

Slik har jeg forstått det i hvert fall.

Gjest prust
Skrevet

Det er strenge krav til hvordan man forholder seg til kreditorene under en gjeldsordning. Og jeg tror ikke det er anledning for nye kreditorer og melde krav under gjeldssaneringsperioden, uten at de andre kreditorene og namsmannen koples inn. Og betjene privat gjeld med kr. 2000 i mnd vil i verste fall bli ansett som forfordeling av kreditorer, noe som i sin ytterste konsekvens er straffbart.

Så enten måtte svigerforeldrene ha vært med blant kreditorene med sitt krav, fra begynnelsen, eller de må vente til gjeldssaneringen er over.

Slik har jeg forstått det i hvert fall.

Det høres logisk ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...