Colette Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Det høres logisk ut. Hele regnestykket i forbindelse med gjeldsordningen er jo satt opp i forhold til hvor mye personen må ha og leve for, og resten fordeles mellom alle kreditorer. Hvis det så i ettertid blir oppdaget at man kunne unnvære 2000 til pr. mnd, så vil de andre kreditorene føle seg lurt, vil jeg tro. Eller "støtt" som loven sier. Jeg kjente en gang en kar som fikk gjeldsordning på en 1 mill. i forfalt gjeld. Kreditorene måtte si seg fornøyd med og få tilbake under 1/3 av gjelden i løpet av 5 år med tvungen gjeldsordning. Det sier seg selv at man ikke kan betjene nye krediotrer på eget initiativ under et slikt "regime":-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/page/4/#findComment-3367640 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Hva sier mannen til dette? Hva tenker han om tilbakebetalinga? Jeg synes det er fullstendig på jordet av din svigermor å ta opp dette temaet med deg, særlig i og med at dette er gamle penger som ble lånt lang, lang tid før du var inne i bildet. For øvrig er det også litt merkelig at hun ser ut til å bestemme det månedlige avdraget uten å ha snakket med din mann. MEN: Det faktum at mannen din har gjeldsordning og i tillegg ser ut til å skylde foreldra sine penger, mener jeg er en medvirkende forklaring til hvorfor svigermora di til stadighet mener noe om deres pengebruk - og kanskje også til og med forklarer det hvorfor hun virker å ha et jerngrep om sønnen... Du og mannen må prate om dette bare dere to først, og siden med en gjeldsrådgiver dersom det virkelig viser seg at hun krever tilbakebetalinga nå. Jeg har ingen problemer med å forstå at dette er kjipt. Du må skaffe deg jobb, dere kan jo ikke ha det sånn her! ''MEN: Det faktum at mannen din har gjeldsordning og i tillegg ser ut til å skylde foreldra sine penger, mener jeg er en medvirkende forklaring til hvorfor svigermora di til stadighet mener noe om deres pengebruk - og kanskje også til og med forklarer det hvorfor hun virker å ha et jerngrep om sønnen... :('' Det forklarer faktisk en god del av oppførselen hennes. Det er ikke dermed sagt det er greit, men det er mer forståelig at man mener noe og ytrer det i en slik situasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/page/4/#findComment-3367689 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Det er strenge krav til hvordan man forholder seg til kreditorene under en gjeldsordning. Og jeg tror ikke det er anledning for nye kreditorer og melde krav under gjeldssaneringsperioden, uten at de andre kreditorene og namsmannen koples inn. Og betjene privat gjeld med kr. 2000 i mnd vil i verste fall bli ansett som forfordeling av kreditorer, noe som i sin ytterste konsekvens er straffbart. Så enten måtte svigerforeldrene ha vært med blant kreditorene med sitt krav, fra begynnelsen, eller de må vente til gjeldssaneringen er over. Slik har jeg forstått det i hvert fall. Det høres riktig ut at de må vente til etter gjeldsordningen er over, men ut i fra hvor mye hjelp det ser ut som om fyren har fått av sine foreldre, så synes jeg det er kjipt om han da ikke forsøker å gjøre opp for seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/page/4/#findComment-3367705 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bella Dotte Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Her var det mye rart! Begynner det å rable litt for svigermor? Når du er gift med Mann og dere har felles økonomi, burde du ha innsyn i gjeldsordingen. Jeg ville ha vært mistenksom mht hva han "skjuler", hva går pengene til? Har hans familie generelt en lemfeldig omgang med penger, det ser ut som det kan være et mønster her? Gjeldssaneringsordninger er lagt opp slik at man skal ha til nødvendig livsopphold, verken mer eller mindre, etter at gjelden er betalt; dere kan ikke begynne å betale annen gjeld nå. Jeg tror ikke engang man kan få gjeldssanering mer enn én gang heller. Man bør være tydelig på om noe er en gave eller et lån, og ihvertfall ikke gjøre gaver om til lån, og ihvertfall ikke mange år etter, og ihvertfall ikke når mottakeren er i en vanskelig økonomisk periode, og ihvertfall ikke når mottakeren ikke har bedt om gaven/lånet. Dette kan ikke Mann ha tenkt på som lån da gjeldsordningen ble opprettet - eller har han fortrengt det med vilje? Det vil være helt umulig å kreve inn vha et "overslag" - skal man ta med prisstigningen eller ikke, hvor mye ble gitt, hvor mye mer enn de andre søsknene fikk han? Om man skal kreve tilbake penger for innflyttingsgaver, bør man også ha tilbake det man har betalt av mat, klær, kinobilletter osv gjennom oppveksten! Dette er jo helt koko. Hva svigers har i inntekt og formue, og hva du tjener og gjør nå, er ikke relevant i denne saken, etter min mening. Det er lover og regler og vanlig folkeskikk som gjelder :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/page/4/#findComment-3367708 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 ''MEN: Det faktum at mannen din har gjeldsordning og i tillegg ser ut til å skylde foreldra sine penger, mener jeg er en medvirkende forklaring til hvorfor svigermora di til stadighet mener noe om deres pengebruk - og kanskje også til og med forklarer det hvorfor hun virker å ha et jerngrep om sønnen... :('' Det forklarer faktisk en god del av oppførselen hennes. Det er ikke dermed sagt det er greit, men det er mer forståelig at man mener noe og ytrer det i en slik situasjon. ''Det forklarer faktisk en god del av oppførselen hennes. Det er ikke dermed sagt det er greit, men det er mer forståelig at man mener noe og ytrer det i en slik situasjon.'' Ja, det var det jeg mente. Jeg sier ikke at det er noe ok, altså, men at det antagelig forklarer i det minste _noe_ av den gale svigermoras oppførsel og handlinger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/page/4/#findComment-3367710 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Nå kjenner jeg ikke til hvordan gjeldssaneringsplan virker. Men er det ikke slik at en da får en fullstendig oversikt over økonomien - ser på alle lån, utgifter og inntekter - og setter end en plan om hvordan en skal betale tilbake meste mulig av dette over en femårs- eller tiårsperiode? Jeg er enig med deg at foreldrene har rett på pengene sine, men dersom økonomien til lagunas mann er helt elendig, er det vel bedre for foreldrene å få tilbake f.eks. 70% av pengene enn ingenting? Foreldrene må nok vente til gjeldsordningen er ferdig, men etter det mener jeg han bør sørge for å gjøre opp for seg i forhold til dem. Ut i fra hva Laguna har skrevet her inne, så har jeg inntrykk av at han har mottatt ikke helt ubetydelig støtte også under gjeldsordingsperioden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/page/4/#findComment-3367713 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Det høres riktig ut at de må vente til etter gjeldsordningen er over, men ut i fra hvor mye hjelp det ser ut som om fyren har fått av sine foreldre, så synes jeg det er kjipt om han da ikke forsøker å gjøre opp for seg. Det tror jeg faktisk ikke han har lov til, så lenge gjeldsordningen pågår. Foreldrene måtte da ha meldt seg som kreditor, sammen med de andre. Alle kreditorer skal godta gjeldsordningen, og det skal ikke oppstå nye kreditorer i denne perioden. Hvis de betaler kr. 2000 i mnd utenom gjeldsordningen for og tilbakebetale et privat lån, så vil dette være penger som skulle ha vært delt med de andre kreditorene etter den fordelingsnøkkel som ligger til grunn. Jeg er helt enig i at sønnen bør gjøre opp med foreldrene sine, men dette kan han ikke gjøre før han er ute av gjeldsordningen. Og denne gjelden har ingenting med laguna og gjøre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/page/4/#findComment-3367723 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Det tror jeg faktisk ikke han har lov til, så lenge gjeldsordningen pågår. Foreldrene måtte da ha meldt seg som kreditor, sammen med de andre. Alle kreditorer skal godta gjeldsordningen, og det skal ikke oppstå nye kreditorer i denne perioden. Hvis de betaler kr. 2000 i mnd utenom gjeldsordningen for og tilbakebetale et privat lån, så vil dette være penger som skulle ha vært delt med de andre kreditorene etter den fordelingsnøkkel som ligger til grunn. Jeg er helt enig i at sønnen bør gjøre opp med foreldrene sine, men dette kan han ikke gjøre før han er ute av gjeldsordningen. Og denne gjelden har ingenting med laguna og gjøre! Hvis du tolker det jeg skrev velvillig, så vil du kanskje se at jeg i kommentaren til deg sa at det nok stemte at han ikke kunne betale foreldrene under perioden med gjeldsording, men at han deretter burde gjøre opp for seg. Så jeg var enig med deg, men uttrykte meg knotete :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/page/4/#findComment-3367728 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Hei, Jeg leser du har en gjeldsordning: 1) Når du inngår en gjeldsordning må ALLE krav frafalles eller behandles likt (prosentvis). 2) HVIS du betaler én kreditor (f. eks. svigermor) kan andre kreditorer få HELE gjeldsordningen kjent ugyldig, fordi du forfordeler. Du kan altså "tape alt". Dere må IKKE betale noe som helst. Svigermor har tapt pengene, akkurat som de andre kreditorene. 3) Jeg er 99,9% sikker på at kravet hennes uansett er foreldet. Det er altså INTET hun kan gjøre med det, bortsett fra masse støy og kvalme, hvilket jeg forstår bare er "mer av det samme". Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/page/4/#findComment-3367735 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bella Dotte Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Hvis du tolker det jeg skrev velvillig, så vil du kanskje se at jeg i kommentaren til deg sa at det nok stemte at han ikke kunne betale foreldrene under perioden med gjeldsording, men at han deretter burde gjøre opp for seg. Så jeg var enig med deg, men uttrykte meg knotete :-) ''han ikke kunne betale foreldrene under perioden med gjeldsording, men at han deretter burde gjøre opp for seg. '' Han bør verken motta pengegaver eller betale annen gjeld under gjeldsordning. Etterpå står han helt fritt til å betale privat gjeld, men dette bør avklares og avtales skikkelig, helst i forkant...! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/page/4/#findComment-3367736 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Hvis du tolker det jeg skrev velvillig, så vil du kanskje se at jeg i kommentaren til deg sa at det nok stemte at han ikke kunne betale foreldrene under perioden med gjeldsording, men at han deretter burde gjøre opp for seg. Så jeg var enig med deg, men uttrykte meg knotete :-) Ok:-) Jeg tenkte på det etter at innlegget var sendt:-) Jeg synes laguna1 har et greit svar og gi på svigermors henvendelse: "Dette er ikke min gjeld, så dette må ta opp med sønnen din" Og sønnen bør svare sine foreldre at han ikke har verken lov eller mulighet til og tilbakebetale gjeld til dem så lenge han er under gjeldsordning. Men svigermor vet kanskje at han ikke har mulighet til og betale nå, og at det er grunnen til at hun henvender seg til laguna, for og få henne til og betale? Utrolig frekt, i så fall.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/page/4/#findComment-3367755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GPn Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Hei, Jeg leser du har en gjeldsordning: 1) Når du inngår en gjeldsordning må ALLE krav frafalles eller behandles likt (prosentvis). 2) HVIS du betaler én kreditor (f. eks. svigermor) kan andre kreditorer få HELE gjeldsordningen kjent ugyldig, fordi du forfordeler. Du kan altså "tape alt". Dere må IKKE betale noe som helst. Svigermor har tapt pengene, akkurat som de andre kreditorene. 3) Jeg er 99,9% sikker på at kravet hennes uansett er foreldet. Det er altså INTET hun kan gjøre med det, bortsett fra masse støy og kvalme, hvilket jeg forstår bare er "mer av det samme". Med vennlig hilsen Hva med selvaktelsen? Er ikke det det viktigste at en kan se seg i speilet uten å skjemmes? Har en lånt penger av noen, skal en betale tilbake - spesialt til familien. En annen sak er at foreldrene må vente i 2 år til nåværende gjeldordning er fullført. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/page/4/#findComment-3367777 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Hva med selvaktelsen? Er ikke det det viktigste at en kan se seg i speilet uten å skjemmes? Har en lånt penger av noen, skal en betale tilbake - spesialt til familien. En annen sak er at foreldrene må vente i 2 år til nåværende gjeldordning er fullført. Hvis man har en gjeldsordning så er det vesentlige at man ikke gjør noe som helst slik at kreditorene kan få den kjent ugyldig. Man får nemlig heller ikke en ny sjanse med gjeldsordning. Jeg er selvsagt enig i at man skal betale folk tilbake, men lovverket gir faktisk føringer for hva som er lov når man er underlagt en gjeldsordning. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/page/4/#findComment-3367787 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Hva med selvaktelsen? Er ikke det det viktigste at en kan se seg i speilet uten å skjemmes? Har en lånt penger av noen, skal en betale tilbake - spesialt til familien. En annen sak er at foreldrene må vente i 2 år til nåværende gjeldordning er fullført. ''Har en lånt penger av noen, skal en betale tilbake - spesialt til familien'' Saken her er egentlig ganske enkel. Laguna har ingenting med dette og gjøre. Det er mannen som har lånt penger da han var ung og så kommer svigermor mange år etter og tar det opp med svigerdatteren sin. Det er svigermor som burde skjemmes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/page/4/#findComment-3367807 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 ''han ikke kunne betale foreldrene under perioden med gjeldsording, men at han deretter burde gjøre opp for seg. '' Han bør verken motta pengegaver eller betale annen gjeld under gjeldsordning. Etterpå står han helt fritt til å betale privat gjeld, men dette bør avklares og avtales skikkelig, helst i forkant...! Økonomisk støtte tror jeg han allerede for lengst har mottatt fra tid til annen fra sine foreldre, men han får vente til etter at gjeldsordningen er slutt med å gjøre opp med sine foreldre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/page/4/#findComment-3367813 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest luftslott Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 ''Og det gikk uten for gjeldsordningen, fordi foreldrene ville tape på det om det gikk innenfor. Fair enough, men da kunne de vil vente til han var ferdig? '' Da får begge parter evt tjene på det. Da må de bli enig om et beløp foreldrene kan være fornøyd med. Riset bak speilet er at lånet ellers er foreldet. De holdt den private gjelden utenfor gjeldsordninga? Ble namsmann informert om den private gjelden? Her må rett og slett foreldrene vente til han er ferdig med gjeldsordning. Dersom kreditorene får vite at han har brukt penger på å tilbakebetale privat gjeld vil de kunne gå til namsmann og kreve gjeldsordningen ugyldig, da han dermed har brukt penger på privat gjeld som han kunne brukt på nedbetaling av den gjelden som ER en del av gjeldsordning. Dermed vil han måtte tilbakebetale hele gjelden, ikke bare den delen han nå har fått forhandlet frem i gjeldsordning, og gjeldsordning får man bare en gang. Det vil jo selvsagt ha veldig mye å si for deres økonomi om hans gjeldsordning blir avbrutt! Jeg tror rett og slett foreldrene hans trenger å få et møte med en gjeldsrådgiver som kan forklare for dem dette med gjeldsordning, så de skjønner hvorfor de må vente. At de i det hele tatt velger å kreve inn gammel gjeld nå når dere har det trangt er ufølsomt, og at hun velger å trekke deg inn i det som er hans privat gjeld er helt utrolig. Selv om dere er gift er du kun ansvarlig for gjeld dere har anskaffet sammen, hans gjeld fra gamle dager er bare hans. Ønsker deg lykke til med svigertrollet... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/page/4/#findComment-3367817 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 ''Har en lånt penger av noen, skal en betale tilbake - spesialt til familien'' Saken her er egentlig ganske enkel. Laguna har ingenting med dette og gjøre. Det er mannen som har lånt penger da han var ung og så kommer svigermor mange år etter og tar det opp med svigerdatteren sin. Det er svigermor som burde skjemmes. Og det er mannen som har gjeldsordning, ikke laguna. Som en liten digresjon når det gjelder lån av penger fra foreldre...Det var avtalt og betale tilbake med 3000 i mnd, og noen ganger kunne det holde hardt og klare for den det gjaldt. Da trakk de fra gjelden ved og unnlate og gi bursdags/julepresanger....ved kr. 500 pr. gave. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/page/4/#findComment-3367821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Ok:-) Jeg tenkte på det etter at innlegget var sendt:-) Jeg synes laguna1 har et greit svar og gi på svigermors henvendelse: "Dette er ikke min gjeld, så dette må ta opp med sønnen din" Og sønnen bør svare sine foreldre at han ikke har verken lov eller mulighet til og tilbakebetale gjeld til dem så lenge han er under gjeldsordning. Men svigermor vet kanskje at han ikke har mulighet til og betale nå, og at det er grunnen til at hun henvender seg til laguna, for og få henne til og betale? Utrolig frekt, i så fall.... Det var min første tanke, at det må være grunnen. Håper laguna tør si fra klart og tydelig at dette ikke er hennes problem, og at dama må ta det med sønnen sin. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/page/4/#findComment-3367828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Hva med selvaktelsen? Er ikke det det viktigste at en kan se seg i speilet uten å skjemmes? Har en lånt penger av noen, skal en betale tilbake - spesialt til familien. En annen sak er at foreldrene må vente i 2 år til nåværende gjeldordning er fullført. ''Hva med selvaktelsen? Er ikke det det viktigste at en kan se seg i speilet uten å skjemmes? Har en lånt penger av noen, skal en betale tilbake - spesialt til familien. En annen sak er at foreldrene må vente i 2 år til nåværende gjeldordning er fullført.'' Enig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/page/4/#findComment-3367830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Det var min første tanke, at det må være grunnen. Håper laguna tør si fra klart og tydelig at dette ikke er hennes problem, og at dama må ta det med sønnen sin. Det MÅ hun tørre. Utydelige grenser og uklare tilbakemeldinger i denne sammenhengen er livsfarlig. Selv om svigermor definerer dem som "ett", så betyr ikke det at laguna må stå for ektemannens gamle "synder". Det som skjedde før hun kom inn i bildet må ektemann og svigermor ordne opp i selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381796-n%C3%A5-blir-jeg-sikkert-popul%C3%A6r/page/4/#findComment-3367832 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.