Gå til innhold

Å låne/få penger av familie/venner

Anbefalte innlegg

Gjest nøkternt forbruk

Har du noengang lånt penger av familie eller venner?

Hvor raskt betaler du tilbake?

Jeg lurer bare på hvor vanlig dette er.

Kommer du til å ha mulighet til å låne/gi dine barn titusener eksta ved knipe?

Jeg håper selvsagt at vi kan hjelpe til, men aller helst vil jeg at de klarer seg selv.

Fortsetter under...

Jeg har lånt 15000 av mor og far en gang - da vi måtte betale et innskudd for en campingplass en måned før jeg fikk feriepenger - de fikk tilbake pengene med en gang og en gave som takk for hjelpen.

Ellers har jeg nok vært en "curlingmamma" selv, og gitt til ungene mer enn jeg har hatt godt av :) men jeg angrer ikke.

Vi har en avtale da - om de ikke begynner å røyke før de er 18, får de billappen,- men om de begynner etter det, så skylder de meg pengene :) nå driver jeg og betaler for lappen til den mellomste. Eldstemann røykte lenge før hun ble 18, og yngstemann skal ta lappen om 3 år.

Kan ikke huske at jeg har lånt noe selv...

Har heldigvis muligheten til å yte noe til unger hvis de har noen ekstra behov. Om det ble veldig skjevt dem imellom, ville jeg vel enten sørge for å gi tilsvarende slik at det ble rettferdig, eller skrive ned så det kunne tas hensyn til ved arv.

Gjest prust

Nei, jeg har aldri lånt penger av venner eller familie. Men mannen min og jeg lånte bort et ganske stort beløp til min mor en gang hun skulle kjøpe bil (tror det var 50.000 eller noe sånt). Da skrev vi avtale, med avdrag fire ganger i året over en treårs periode, tror jeg. Jeg signerte hver gang jeg fikk pengene. Veldig ryddig og greit.

Vi lånte også bort 20000 til min søster da de skulle kjøpe hus. Det gikk ikke så greit, men vi fikk dem til slutt tilbake, etter ca 6 år.

Vet ikke hvordan det blir når ungene blir voksne, hvordan vi skal gjøre det. Vi har lite gjeld nå, og kommer sikkert til å ha økonomi til å hjelpe. Men jeg vet ikke helt, synes vel at de stort sett skal klare seg selv - men gaver i form av noen møbler/husholdningsprodukter og mat kommer vi helt sikkert til å gi dem!

Gjest Høstløvet

''Har du noengang lånt penger av familie eller venner?''

Nei. jeg tror ikke det. Jeg har lånt penger til foreldrene mine og fått de tilbake.

''Kommer du til å ha mulighet til å låne/gi dine barn titusener eksta ved knipe?''

Ja.

Hvis jeg låner av venner (hvilket jeg har gjort flere ganger) betaler jeg lynraskt tilbake.

Må innrømme at jeg er sløvere med mor & far. De ettergir meg ofte smålån, og gjør om til gave, men er det noe vi er helt enige om at skal betales strax, straxer jeg selvsagt.

Barn har jeg ikke, men jeg er alltid raus med venner og godtfolk, og deler gjerne, gir og låner ut av det jeg har.

Annonse

1 gang av en onkel.

''Hvor raskt betaler du tilbake?''

Så fort som overhodet mulig.

''Kommer du til å ha mulighet til å låne/gi dine barn titusener eksta ved knipe?''

Det er noen år fram i tid, så jeg vet ikke.

''Jeg håper selvsagt at vi kan hjelpe til, men aller helst vil jeg at de klarer seg selv.''

Det vil jeg også. Jeg har klart meg selv fra jeg var myndig.

Lånte litt av mine foreldre når jeg var ung, og betalte tilbake i avdrag pr. måned, husker ikke beløpet, men det var ikke noe store greier. Utover det har jeg ikke lånt penger av private som jeg kan huske.

Men jeg låner og gir bort endel til venner og til mine barn. Aldri store beløp, men opp til ett par tusen. Til venner så har de som regel hjulpet meg med noe og da får de pengene, de sitter dårligere i det enn hva jeg gjør, men de stiller opp så fort jeg ber om hjelp, så akkurat de pengene bryr jeg meg ikke om.

Barna får endel, aldri lånt dem ei krone, men det er fordi de ikke er noen surrehuer med penger, så de ber sjeldent om lån. Hjelper jeg dem så får de andre noe tilsvarende, ikke nødvendigvis med en gang, men ved neste korsvei.

Jeg er nøye på å ikke gjøre forskjell på barna mine.

De to eldste har fått førerkort av oss og det er vel det meste de kan ha fått i penger på en gang tror jeg, men nå skal de to eldste bygge, så da har vi bestemt å gi dem tomtene, så det blir forskudd på arv.

Jeg har stålkontroll på penger og økonomi og har så jeg klarer meg og hjelper gjerne til hvis det er nødvendig.

Det er ikke lommer på likskjorta likevel.

Lånte litt av mine foreldre når jeg var ung, og betalte tilbake i avdrag pr. måned, husker ikke beløpet, men det var ikke noe store greier. Utover det har jeg ikke lånt penger av private som jeg kan huske.

Men jeg låner og gir bort endel til venner og til mine barn. Aldri store beløp, men opp til ett par tusen. Til venner så har de som regel hjulpet meg med noe og da får de pengene, de sitter dårligere i det enn hva jeg gjør, men de stiller opp så fort jeg ber om hjelp, så akkurat de pengene bryr jeg meg ikke om.

Barna får endel, aldri lånt dem ei krone, men det er fordi de ikke er noen surrehuer med penger, så de ber sjeldent om lån. Hjelper jeg dem så får de andre noe tilsvarende, ikke nødvendigvis med en gang, men ved neste korsvei.

De to eldste har fått førerkort av oss og det er vel det meste de kan ha fått i penger på en gang tror jeg, men nå skal de to eldste bygge, så da har vi bestemt å gi dem tomtene, så det blir forskudd på arv.

Jeg har stålkontroll på penger og økonomi og har så jeg klarer meg og hjelper gjerne til hvis det er nødvendig.

har du 4000 til meg? :D

Cherry Lady

Jeg lånte penger av mine foreldre i forbindelse med et samlivsbrudd. Vi hadde en egen bok hvor vi noterte nedbetaling, og det ble tatt over et par år.

Vi har økonomi til å hjelpe barna hvis de trenger det, men de vil helst klare seg selv. Glad for det! Vi gir dem gaver av og til da, siden vi har råd til det. Blir det krise for dem, så vil vi hjelpe etter beste evne. Men det skal betales tilbake etter fastsatt plan. Ingen slinger i valsen, det må ikke bli krangel mellom ungene pga at vi foreldre gjør forskjell.

Annonse

Det kan hende for mange, mange år siden, max et par tusen.

''Hvor raskt betaler du tilbake?''

Veldig raskt.

Ikke sånn som økonomien min er nå, nei. Men jeg ville gitt dem penger om jeg hadde hatt muligheten.

Gjest Psyk av alt

Jeg har lånt penger av foreldrene mine, aldri noen andre. Det har skjedd to ganger og jeg har den ene gangen betalt tilbake alt ved første anledning, den andre gangen betalte jeg 2500 i mnd (lånte 42000 til bil).

Som regel er det slik at de tilbyr seg å betale, nå f.eks. måtte bilen på verksted, det kostet ni tusen, og vil ikke høre snakk om at jeg skal betale tilbake. De er svært generøse og har veldig god råd.

Jeg vil nok aldri komme i en økonomisk situasjon hvor jeg kan hjelpe min sønn med titusener av kroner.

Da må jeg bli superfrisk i en fart og få meg en 100% stilling umiddelbart og jobbe fullt til jeg går av med pensjon.

Det er nå det overordnede målet også da. Jeg har tenkt å prøve å ta knekken på den vanlige situasjonen at langtisdstrygdede ikke kommer seg i jobb på ordentlig.

Jeg har aldri engang spurt om å få låne noe av min mor. Hvis jeg spør kommer hun til å bruke det mot meg til evig tid, selv om jeg betaler tilbake kjapt, så det blir ikke aktuelt. Hun skal ikke ha noe på meg, nei:)

Jeg låner ikke av venner heller, men det har hendt at vi har gjort avtaler av typen "jeg tar den regninga for deg mot at du fikser ditt eller datt".

Gjest Psyk av alt

Det hadde jeg faktisk glemt, jeg har betalt sertifikatet til min sønn, det ble noen kroner.

Det hadde jeg faktisk glemt, jeg har betalt sertifikatet til min sønn, det ble noen kroner.

Ja, det er ikke billig, vet ikke hvor mye det koster nå, men helt sikkert rundt 20.000,- Minstemann her spurte akkurat nå om han kunne begynne med kjøretimer. Han er flink til å kjøre bil fordi han kjører billøp. Håper derfor at ikke det blir altfor mange timene:-)

Gjest Psyk av alt

Ja, det er ikke billig, vet ikke hvor mye det koster nå, men helt sikkert rundt 20.000,- Minstemann her spurte akkurat nå om han kunne begynne med kjøretimer. Han er flink til å kjøre bil fordi han kjører billøp. Håper derfor at ikke det blir altfor mange timene:-)

Jeg øvelseskjørte MASSE med min sønn, pluss at han hadde kjørt cross og moped fra han var 16. Han hadde en kartleggingstime (690 kr) og fikk beskjed om at han ikke trengte kjøretimer, kun de obligatoriske "boggene", glattkjøring, bykjøring, landeveiskjøring etc. Førstehjelp og mørkekjøring hadde han fra før.

Jeg ble veldig glad for at det kom til å bli billig. Hehe! Prislappen ble rett under tjue tusen. Gjennomsnittlig pris ligger på tredve tusen. Jeg spurte kjørelæreren. Jeg fikk sjokk, men vi har tross alt spart ti tusen da....minus dieselkostnader, mopedlappen etc. Så hadde han begynt helt på scratsj så hadde det blitt det samme som vi har brukt til sammen allikevel, ca.

Gjest Shira :o)

Jeg lånte en gang 1500 kr til en fysioterapiregning som 17-åring og hybelboer.

Sambo lånte 5000 av moren når vi trengte hvitevarer, da var vi 18 og 21 år gamle. Det ble betalt tilbake etter ca 5-6 mnd.

Ellers har jeg ikke lånt penger nei. Jeg har lånt bort til gode venner og ikke helt vært så nøye på å få så mye igjen, de har hatt det trangt og heller gitt meg/oss tjenester og hjelp som har verdt gull verdt for meg pga helsa.

Vi vil nok hjelpe guttungen ja, men han vil ikke få alt oppi hendene. Selv ble vi hjulpet med sertifikat og småting da vi flyttet for oss selv. Og ikke minst hjelp med oppussing og bygging, ikke i penger, men i ren hjelp og det betyr svært mye for oss.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...