Gå til innhold

Øyenoperasjon for å bli kvitt briller; erfaring?

Anbefalte innlegg

.

Jeg bruker briller på grunn av skjev hornhinne og nedsatt syn...

Vurderer om jeg skal la meg operere øynene pga å slippe å bruke briller...men er temmelig nervøs med å gå skrittet ut med virkelig å la meg operere...

Noen her som har erfaring med slike operasjoner?

Fortsetter under...

Gjest prust

Jeg har veldig skjeve hornhinner, og snakket med optikeren min om operasjon nå da jeg var der sist. Hun sa at for de med stor skjevhet så er det ikke å anbefale. Veldig mange som tar operasjon med denne synsfeilen kommer tilbake til optikeren en stund etterpå og må likevel ha briller :-(

Kjipt. Det hadde vært så deilig å slippe briller. Jeg brukte linser i mange år, men nå korrigerer ikke linsene godt nok, så jeg bruker dem veldig sjeldent. Begynner vel å slå meg til ro med at det blir briller på meg resten av livet....

Men snakk med optikeren din, og deretter evt med noen som opererer.

Jeg har gjennomgått laseroperasjon for skjeve hornhinner og nærsynthet og er kjempefornøyd. Synet mitt er nå perfekt og operasjonen var ikke noe stress. 15 minutter inne hos kirurgen, så var han ferdig.

I motsetning til prust, vil jeg ikke anbefale deg å snakke med optikeren, men heller bestille en vurderingstime hos noen som utfører operasjonene... Memira er jeg veldig fornøyd med - ønsker deg lykke til, det er en helt fantastisk følelse å kunne se så godt uten briller:-)

Gjest prust

Jeg har gjennomgått laseroperasjon for skjeve hornhinner og nærsynthet og er kjempefornøyd. Synet mitt er nå perfekt og operasjonen var ikke noe stress. 15 minutter inne hos kirurgen, så var han ferdig.

I motsetning til prust, vil jeg ikke anbefale deg å snakke med optikeren, men heller bestille en vurderingstime hos noen som utfører operasjonene... Memira er jeg veldig fornøyd med - ønsker deg lykke til, det er en helt fantastisk følelse å kunne se så godt uten briller:-)

Sier du det altså?

Hm....

Hvor lenge siden er det du ble operert? Hadde du stor skjevhet?

Sier du det altså?

Hm....

Hvor lenge siden er det du ble operert? Hadde du stor skjevhet?

Ja jeg sier det;-) Det er for all del helt sikkert forskjell på optikere, men jeg erfarte at "min" optiker var mest interessert i å tjene penger, og var ikke noe særlig hypp på at jeg skulle la meg operere. Kirurgen på Memira sa noe helt annet;-)

Jeg ble operert for ett år siden, hadde skjevhet på 1,25 - nærsynthet på 2.75 og 5,25... Og nå står jeg altså i 0 på begge øynene;-)

Gjest prust

Ja jeg sier det;-) Det er for all del helt sikkert forskjell på optikere, men jeg erfarte at "min" optiker var mest interessert i å tjene penger, og var ikke noe særlig hypp på at jeg skulle la meg operere. Kirurgen på Memira sa noe helt annet;-)

Jeg ble operert for ett år siden, hadde skjevhet på 1,25 - nærsynthet på 2.75 og 5,25... Og nå står jeg altså i 0 på begge øynene;-)

Jeg husker ikke hvor sterk skjevheten er - skal sjekke det i kveld. Er ikke mye nærsynt, men veldig skjev ;-)

Når jeg ikke har på briller, ser jeg fem måner på skrå oppå hverandre mot høyre om natta....

Annonse

Jeg husker ikke hvor sterk skjevheten er - skal sjekke det i kveld. Er ikke mye nærsynt, men veldig skjev ;-)

Når jeg ikke har på briller, ser jeg fem måner på skrå oppå hverandre mot høyre om natta....

Teknikkene for operasjon forbedres stadig, for to år siden opererte de ikke nærsynthet så sterk som min, men nå har de teknikken. Og denne kommer sikkert også til å blir forbedret framover:-)

Teknikkene for operasjon forbedres stadig, for to år siden opererte de ikke nærsynthet så sterk som min, men nå har de teknikken. Og denne kommer sikkert også til å blir forbedret framover:-)

''for to år siden opererte de ikke nærsynthet så sterk som min''

Hvis ikke du hadde mer enn minus 5,25, så stemmer vel ikke det?

En bekjent opererte for nærmere 10 år siden - og det var minus...mer enn det. 7 eller 9, mener jeg.

''for to år siden opererte de ikke nærsynthet så sterk som min''

Hvis ikke du hadde mer enn minus 5,25, så stemmer vel ikke det?

En bekjent opererte for nærmere 10 år siden - og det var minus...mer enn det. 7 eller 9, mener jeg.

Men da er det snakk om en mer medisinsk snarere enn korrigerende operasjon. Litt på samme måte som stær-operasjoner. Et mye mer omfattende inngrep som det tok endel lenger tid å komme seg fra etterpå...

Men da er det snakk om en mer medisinsk snarere enn korrigerende operasjon. Litt på samme måte som stær-operasjoner. Et mye mer omfattende inngrep som det tok endel lenger tid å komme seg fra etterpå...

Nei, min bekjente tok akkurat maken laseroperasjon som jeg selv gjorde - en kjapp sak...med rask recovery.

Men, det kan jo hende det var skjevheten du tenker på, som har blitt enklere de siste få årene?

Jeg ville gjort som prust foreslo og forhørt meg med optikeren i tillegg til en evt. synskirurg.

For noen uker siden gikk en del øyenleger ut og advarte mot vel lettvindt reklame relatert til synskirurgi. Det ble hevdet at risikoen ved operasjonene ble underkomunisert (slik jeg husker det i farten).

Har forøvrig en venninne som ble operert i fjor og som foreløpig er fornøyd (og som ble anbefalt operasjon av sin optiker).

Flimmer1365381250

Jeg har gjort det for 1,5 år siden. Hadde bare lett skjevhet og moderat nærsynthet. Valgte å gjøre det fordi jeg aldri har syntes briller var pent til meg, jeg fikk mer og mer sensitive øyne og kunne til slutt nesten ikke bruke linser.

Jeg var en av de som får komplikasjoner i form av smerter etter operasjonen, ble "sveiseblind" og det var fryktelig ubehagelig. Opplevde også en gang i ettertid å bli solbrent på øynene etter å ha brukt dårlige solbriller (iløpet av første året) og var mer lyssky. Men vil uansett anbefale det på det sterkeste!

Nå kjennes alt normalt, kan være litt mer følsom om jeg skulle gni meg i øynene ved uhell e.l. men absolutt en liten pris å betale for å slippe linser og briller! :)

Nei, min bekjente tok akkurat maken laseroperasjon som jeg selv gjorde - en kjapp sak...med rask recovery.

Men, det kan jo hende det var skjevheten du tenker på, som har blitt enklere de siste få årene?

Mulig det, informasjonen jeg fikk fra Memira var i alle fall slik... For mindre enn -6 opererer man med metoden Lasik, og for over -6 benytter man metoden Femtolasik. Siden jeg lå så tett opp til -6 fikk jeg bestemme selv hva jeg ønsket, og valgte derfor alternative som ga meg minst plager i ettertid...

Annonse

Mulig det, informasjonen jeg fikk fra Memira var i alle fall slik... For mindre enn -6 opererer man med metoden Lasik, og for over -6 benytter man metoden Femtolasik. Siden jeg lå så tett opp til -6 fikk jeg bestemme selv hva jeg ønsket, og valgte derfor alternative som ga meg minst plager i ettertid...

Ok,- ja det kan jo selvsagt også være forskjell fra klinikk til klinikk.. Mener det var lasik som ble brukt. Og mener det var mer enn minus 6.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...