Gå til innhold

Politiet vil ha tiggeforbud

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

9

• Nord og ned

7

• Angustia

7

• laguna1

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest kitsune

''Ulf Leirstein, Stortingsrepresentant for Frp, støtter et slikt forbud og håper det vil bidra til å styrke landets bortvisningspolitikk.

– Dette forbudet betyr ikke at man skal ta slitne narkomane og putte dem i fengsel. Det viktigste her er ikke kampen mot tiggerne, men organisert kriminalitet. Tigging er ofte et skalkesjul for kriminalitet, sier han, og legger til at romfolket er «godt representert» i den kategorien.''

Og det stemmer nok.

Gjest Appelsinrush

Egentlig burde det vel kun gjelde for fattige; millionærer bør kunne tigge.

Det enkleste ville jo være å gjøre det kriminelt å være fattig, for det ville selvsagt løst problemet.

/sarkasme

''Almost half the world — over three billion people — live on less than $2.50 a day.''

http://www.globalissues.org/article/26/poverty-facts-and-stats

Mener du at lille Norge skal forsørge alle disse?

''Almost half the world — over three billion people — live on less than $2.50 a day.''

http://www.globalissues.org/article/26/poverty-facts-and-stats

Mener du at lille Norge skal forsørge alle disse?

''Mener du at lille Norge skal forsørge alle disse? – Appelsinrush''

Hva lever gjennomsnittsbefolkningen i Norge på?

Ingen har sagt at Norge skal redde hele Norges befolkning, inkl. fordi de ØNSKER ikke å flytte her selv om de kunne.

Men vi kan gjøre noe for de som ER her og er fattige. En liten brøkdel av vår enorme overflod kunne gjort livet litt mer levelig for de fattige.

Annonse

Gjest mener det seriøst

''Mener du at lille Norge skal forsørge alle disse? – Appelsinrush''

Hva lever gjennomsnittsbefolkningen i Norge på?

Ingen har sagt at Norge skal redde hele Norges befolkning, inkl. fordi de ØNSKER ikke å flytte her selv om de kunne.

Men vi kan gjøre noe for de som ER her og er fattige. En liten brøkdel av vår enorme overflod kunne gjort livet litt mer levelig for de fattige.

''Men vi kan gjøre noe for de som ER her og er fattige. En liten brøkdel av vår enorme overflod kunne gjort livet litt mer levelig for de fattige.''

Helt enig. Jeg er iallefall villig til å gi av min overflod. Blant annet har jeg veldig mange klær i alle slags størrelser liggende, fra barna var små til nå. Og selv har jeg masse, masse som jeg ikke bruker lenger.

Og en del av maten kan jeg også unnvære. Det går også an å spare litt penger hver måned og gi til dem. Hvis alle gjorde det så hadde de kunnet ha det tålelig bra mens de var her.

Gjest kitsune

''Men vi kan gjøre noe for de som ER her og er fattige. En liten brøkdel av vår enorme overflod kunne gjort livet litt mer levelig for de fattige.''

Helt enig. Jeg er iallefall villig til å gi av min overflod. Blant annet har jeg veldig mange klær i alle slags størrelser liggende, fra barna var små til nå. Og selv har jeg masse, masse som jeg ikke bruker lenger.

Og en del av maten kan jeg også unnvære. Det går også an å spare litt penger hver måned og gi til dem. Hvis alle gjorde det så hadde de kunnet ha det tålelig bra mens de var her.

'' Jeg er iallefall villig til å gi av min overflod.''

Men hvorfor gjør du det ikke da?

Dette er bare et eksempel på overformynderi, og en forkjærlighet for forbud og påbud. I "gamle dager" var det partier som SV som pleide å forfekte slik, men for tiden er det Frp (som startet som et "liberalistisk parti") som leder an angrepet på våre friheter.

Det ville egentlig vært interessant om de hadde bodd noen uker i kloakken i Bucuresti, for så å se om de hadde tigget selv...

serenity777

Jeg bor i oslo, og jeg er drittlei tiggere, det kan høres hardt ut, men her kommer de til og med å ringer på døra noen ganger. Om narkomane skal skånes? Nei, det synes jeg ikke. Det er ikke noe edelt over å sitte å tigge, for å på dra seg hjerneskader og sykdommer av ett liv på heroin.

Dette er bare et eksempel på overformynderi, og en forkjærlighet for forbud og påbud. I "gamle dager" var det partier som SV som pleide å forfekte slik, men for tiden er det Frp (som startet som et "liberalistisk parti") som leder an angrepet på våre friheter.

Det ville egentlig vært interessant om de hadde bodd noen uker i kloakken i Bucuresti, for så å se om de hadde tigget selv...

Enig. Jeg kan ikke engang få formulert hvor teit og innhumant jeg synes det ville være å forby tigging. (Og paradisk ironisk, hadde det ikke vært så jævla trist!)

Men nå er det jo heller ikke noen hemmelighet at politiet liker å ha noe å gjøre, for penger vil de jo tjene, og særlig greit er det jo når "jobben" rettes mot svake grupper det er lett å ta, og som har vondt for å ta igjen.

Og sofasittende sjælgode nordmenn som synes det er "litt ekkelt" å se skitne fattige sitter vel nå og nikker med brede rumper og forstoppa ansiktsutrykk og synes det er "typisk norsk å være bra" bare fordi det føles best sånn.

Nei så faen ta!

Gjest Juhuuu

Enig. Jeg kan ikke engang få formulert hvor teit og innhumant jeg synes det ville være å forby tigging. (Og paradisk ironisk, hadde det ikke vært så jævla trist!)

Men nå er det jo heller ikke noen hemmelighet at politiet liker å ha noe å gjøre, for penger vil de jo tjene, og særlig greit er det jo når "jobben" rettes mot svake grupper det er lett å ta, og som har vondt for å ta igjen.

Og sofasittende sjælgode nordmenn som synes det er "litt ekkelt" å se skitne fattige sitter vel nå og nikker med brede rumper og forstoppa ansiktsutrykk og synes det er "typisk norsk å være bra" bare fordi det føles best sånn.

Nei så faen ta!

''Men nå er det jo heller ikke noen hemmelighet at politiet liker å ha noe å gjøre, for penger vil de jo tjene''

Enten du tror det eller ikke, så tjener politiet penger enten de arresterer tiggere eller ikke. De har lønn sånn som andre folk som arbeider fast, politiarbeid er ikke provisjonsbasert.

Annonse

Gjest Juhuuu

Egentlig burde det vel kun gjelde for fattige; millionærer bør kunne tigge.

Det enkleste ville jo være å gjøre det kriminelt å være fattig, for det ville selvsagt løst problemet.

/sarkasme

''Egentlig burde det vel kun gjelde for fattige; millionærer bør kunne tigge.''

For en utrolig flåsete kommentar!

Jeg bor i oslo, og jeg er drittlei tiggere, det kan høres hardt ut, men her kommer de til og med å ringer på døra noen ganger. Om narkomane skal skånes? Nei, det synes jeg ikke. Det er ikke noe edelt over å sitte å tigge, for å på dra seg hjerneskader og sykdommer av ett liv på heroin.

Jeg bor midt i Oslo, og går hele Karl Johan og langs Grønland hver uke (ofte flere ganger).

Det er aldri noe problem med tiggere - de sitter stort sett på huk/kne, med en kopp foran seg. Smiler du til dem, så smiler de til deg.

Problemet med tiggere er at de er fattige, ikke at vi ser at fattigdom eksisterer.

Marie Simonsen skrev en god artikkel om dette - noen svarte henne ved å legge en "diger bæsj" på døren hennes.

http://www.dagbladet.no/digital/a/?p2=3108c223186892869

Med vennlig hilsen

Nei så faen ta!

Helt korrekt - det fremstilles som om problemet med tiggingen er at vi utsettes for det, og ikke at folk er så fattige i 2012 at de må tigge.

Her er litt fra Marie Simonsens artikkel:

''

Ubehaget i parken

Når politikere begynner å snakke om ekskrementer, stinker det, skriver Marie Simonsen.

SIDE 3

Det er ikke mange år siden løsgjengerparagrafen ble opphevet med støtte fra et samlet storting. Debatten den gang handlet blant annet om verdighet.

De mest utslåtte blant oss skulle ikke utsettes for trakassering og forfølgelse med loven i hånd. Renovasjon kunne ikke være samfunnets svar på rusmisbruk og fattigdom.

Det handlet om oss alle. Lakmustesten for et samfunn er hvordan det behandler de svakeste.''

Med vennlig hilsen

''Egentlig burde det vel kun gjelde for fattige; millionærer bør kunne tigge.''

For en utrolig flåsete kommentar!

Det er en del mennesker som lider av den tankegangen at problemet med tigging er at de ser fattigdom, og folk spør dem om penger.

Problemet med tigging er at det er mennesker i 2012 som er så fattige at de må tigge. Det er en skam at det fremdeles er slik.

Nord og ned

Forbudet mot tigging ble avskaffet i løsgjengerloven så seint som i 2006 og da av den enkle grunn at det hadde vært en sovende paragraf lenge. Oslos narkomane finaniserte sitt forbruk av dop via tigging i stedet for innbrudd. De plaget ingen og det var således en vinn-vinn situasjon for alle.

Men når det så viser seg at dette til de misbrukes av mobile kjeltringebander, som både tigger, stjeler, raner og plyndrer sier det seg selv at det igjen må innføres forbud. Forhåpentligvis går det an å gjøre det kun ovenfor utenlandske statborgere.

''Men nå er det jo heller ikke noen hemmelighet at politiet liker å ha noe å gjøre, for penger vil de jo tjene''

Enten du tror det eller ikke, så tjener politiet penger enten de arresterer tiggere eller ikke. De har lønn sånn som andre folk som arbeider fast, politiarbeid er ikke provisjonsbasert.

Men det ville jo vært jævlig kjedelig for dem når vi fant ut at vi faktisk ikke trenger så mye politi som det vi har.

Å ta tiggere, narkomane eller ellers lovlydige folk som har lyst til å røyke litt marihuana i helga i stedet for å drikke seg lørdagsdrita er ganske mye politijobb.

Et realistisk antall politi som faktisk gjorde noe viktig for samfunnet hadde vært kjedelig nytt for etaten.

Helt korrekt - det fremstilles som om problemet med tiggingen er at vi utsettes for det, og ikke at folk er så fattige i 2012 at de må tigge.

Her er litt fra Marie Simonsens artikkel:

''

Ubehaget i parken

Når politikere begynner å snakke om ekskrementer, stinker det, skriver Marie Simonsen.

SIDE 3

Det er ikke mange år siden løsgjengerparagrafen ble opphevet med støtte fra et samlet storting. Debatten den gang handlet blant annet om verdighet.

De mest utslåtte blant oss skulle ikke utsettes for trakassering og forfølgelse med loven i hånd. Renovasjon kunne ikke være samfunnets svar på rusmisbruk og fattigdom.

Det handlet om oss alle. Lakmustesten for et samfunn er hvordan det behandler de svakeste.''

Med vennlig hilsen

Kan bare signere på dette, selvsagt. :)

Men får nesten magesår av at det ikke ser ut til å være en blodig selvfølgelighet..:S

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...