Gå til innhold

Gjør barnevernet noe?

Anbefalte innlegg

Hva, sånn konkret, er det du mener BV skal gjøre?

Man burde selvsagt ha laget et prosjekt for romfolk med barn, hvor man f. eks. hadde hus og jobbtrening, hvis ungene gikk på skole. Dette har de hatt suksess med i Spania.

Alle "slemme"-tiltak har vært forsøkt i de siste 800 årene, og vi VET at de ikke funker.

Med vennlig hilsen

''Man burde selvsagt ha laget et prosjekt for romfolk med barn, hvor man f. eks. hadde hus og jobbtrening, hvis ungene gikk på skole. Dette har de hatt suksess med i Spania.

''

Har ikke lest resten av tråden så dette har kanskje blitt påpekt av andre, men den typen tiltak du beskriver har blitt prøvd i vesentlig omfang i Norge også. Dessverre med dårlig hell.

Fortsetter under...

• Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

43

• flisa

13

• Mrs D

13

• Colette

5

Mest aktive i denne tråden

''BV er ikke helt blåst - de forstår jo at foreldre må ha et sted å bo''

Nå tenker jeg helst på de som ikke ønsker å ha et sted å bo.

Men de fleste gjør jo det.

En del samer er jo nomader, og da fant man ut av en tilpasset skolegang. (Husker ikke hvordan, men de løste det.)

Med vennlig hilsen

''Man burde selvsagt ha laget et prosjekt for romfolk med barn, hvor man f. eks. hadde hus og jobbtrening, hvis ungene gikk på skole. Dette har de hatt suksess med i Spania.

''

Har ikke lest resten av tråden så dette har kanskje blitt påpekt av andre, men den typen tiltak du beskriver har blitt prøvd i vesentlig omfang i Norge også. Dessverre med dårlig hell.

Men alle andre tiltak som har vært forsøkt de siste 800 årene har feilet enda mer.

Det har vært kjørt noen få prosjekter i Norge, og da med norske reisende romfolk, etter det jeg husker. De som "bor på Årvoll" er ikke reisende på samme måte - de bor vanligvis i Romania fast, men kommer her "på jobb" om sommeren for å tigge/jobbe. Nå er det krise der, så jeg vet ikke hva de gjør.

Her er en beskrivelse hva de gjorde i Spania:

http://www.nytimes.com/2010/12/06/world/europe/06gypsy.html?_r=1&pagewanted=all

De har hatt mer suksess med dette enn resten av Europa har sammenlagt. Men det krever tid, og energi.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletida

Men de fleste gjør jo det.

En del samer er jo nomader, og da fant man ut av en tilpasset skolegang. (Husker ikke hvordan, men de løste det.)

Med vennlig hilsen

''Men de fleste gjør jo det''

Men det sier du nå ca 2 år etter at vi diskuterte de som ramponerte husene de fikk og reiste videre.

Da var du klar og tydelig på at det var da menigsløst å gi dem hus, siden de var et reisende folk.

''Men de fleste gjør jo det''

Men det sier du nå ca 2 år etter at vi diskuterte de som ramponerte husene de fikk og reiste videre.

Da var du klar og tydelig på at det var da menigsløst å gi dem hus, siden de var et reisende folk.

Altså, hvis det er folk (individer) som hele tiden reiser, så har de selvsagt ikke større behov for et fast hus enn en fisk har for en sykkel.

Imidlertid vil nok de flest romfolk slå seg til ro hvis de har mulighet for tak over hodet, jobb osv. Motkravet vil da være at ungene går på skolen.

Dette er også resultatet fra Spania, hvor kun 3-4% nå reiser.

Med vennlig hilsen

Problemet med romfolket som det fokuseres på i media om dagen, er vel at de rett og slett er turister (hvis jeg ikke har misforstått helt), de er her på 3 måneders turistvisum for å tigge før de etter planen skal reise tilbake til Romania. Dermed faller de vel heller ikke under norske velferdstiltak, verken barna eller de voksne og slik sett blir det vel vanskelig for norske instanser å sette inn tiltak.

Annonse

Gjest Tørkel

Altså, hvis det er folk (individer) som hele tiden reiser, så har de selvsagt ikke større behov for et fast hus enn en fisk har for en sykkel.

Imidlertid vil nok de flest romfolk slå seg til ro hvis de har mulighet for tak over hodet, jobb osv. Motkravet vil da være at ungene går på skolen.

Dette er også resultatet fra Spania, hvor kun 3-4% nå reiser.

Med vennlig hilsen

''Imidlertid vil nok de flest romfolk slå seg til ro hvis de har mulighet for tak over hodet, jobb osv. Motkravet vil da være at ungene går på skolen.''

Hvorfir skulle romfolket få oppholdstillatelse når vi allerede har tusenvis av krigsrammede og fattige asylsøkere her i landet som ikke får det?

''Imidlertid vil nok de flest romfolk slå seg til ro hvis de har mulighet for tak over hodet, jobb osv. Motkravet vil da være at ungene går på skolen.''

Hvorfir skulle romfolket få oppholdstillatelse når vi allerede har tusenvis av krigsrammede og fattige asylsøkere her i landet som ikke får det?

Fordi de i utgangspunktet har rett til å bo i Norge hvis de har jobb. Så det er altså snakk om jobbkurs/jobb, og litt starthjelp.

Jeg sier ikke at det skal være eksklusivt for denne gruppen. Det vil vi spare på på sikt.

Ja, og ungene har det best med foreldrene, med mindre de mishandler dem.

Problemet løses altså ved å fjerne årsaken - fattigdommen.

Med vennlig hilsen

''Ja, og ungene har det best med foreldrene, med mindre de mishandler dem.''

"Mishandling" kan være så mangt! Det må ikke være fysisk eller psykisk mishandling for at man kan påberope seg grov omsorgsvikt. Manglende skolegang er grov omsorgsvikt.

''Men dette er vi da skjønt enige i og hvis norske barn hadde levd under slik forhold ville barevernet ha grepet og sørget for at de fikk det bedre. Dette er diskriminering av Rombarn. Skolegang er gratis i Norge. – Nickløsheletida''

Nei, da ville barnevernet lagt til rette slik at familien hadde et sted å bo, og trygd.

SÅ ville de se på skolegang. BV er ikke helt blåst - de forstår jo at foreldre må ha et sted å bo, før de kan sende ungene på skolen.

Med vennlig hilsen

Det virker som du ikke kjenner til hvordan barnevernet i Norge har utviklet seg, Sør. Dessverre er det blitt slik at barnevernet ofte fratar barna deres foreldre hvis foreldrene er fattige. Norske barn altså. Istedenfor at foreldrene får økonomisk hjelp. Dette er helt feil at de gjør, i mine øyne. Barnevernet i Norge blir verre og verre, og det er en svært alvorlig sak, som bekymrer meg. Nå snakker jeg altså ikke om Romfolket, beklager min digresjon.

Ja, skal du utvise foreldrene, slik at ungene ikke kan ha foreldrene i nærheten?

Eller skal du tvinge foreldrene til å bo "på fortauet" for å være nær ungene?

Dette er helt akademisk, for øvrig, for man skal ha forsøkt "alt annet" før omsorgsovertakelse, inkl. finansiell hjelp (som er det de trenger).

Med vennlig hilsen

Helt enig i at fattige familier (norske eller utenlandske) trenger finansiell hjelp. Dessverre tar barnevernet oftere og oftere barn fra deres foreldre, uten at slike (og andre) hjelpetiltak har blitt gjort. Terskelen er blitt mye lavere enn tidligere for omsorgsovertakelse. Noe jeg mener er veldig bekymringsfullt.

''Ja, og ungene har det best med foreldrene, med mindre de mishandler dem.''

"Mishandling" kan være så mangt! Det må ikke være fysisk eller psykisk mishandling for at man kan påberope seg grov omsorgsvikt. Manglende skolegang er grov omsorgsvikt.

Det gjelder jo for millioner av barn rundt i verden - det viktigste er mat og medisiner og et sted å bo, vi kan da ikke sammenligne fattige folk med oss selv og si de driver med misshandling av ungene sine fordi de mangler alt?

Annonse

Dette er resultat av fattigdom, ikke fordi de er slemme.

Man tar ikke barn fra foreldre fordi de er fattige. Man gjør noe med fattigdommen.

Med vennlig hilsen

Jeg er helt enig med deg Sør i at det burde være sånn.

Du har mye innsikt i mange til. Jeg skulle ønske....tenk om...jeg vil gi deg en oppfordring, du med ditt store sosiale engasjement, å oppdatere deg på hvordan barnevernet har utviklet seg de siste årene. Ditt engasjement trengs virkelig på dette området! (jeg snakker ikke her om Romfolket).

Jeg har selv et yrke hvor jeg har fått barnevernssaker nært innpå meg, og utviklingen i barnevernet er virkelig skremmende. Jeg har lyst å rope det ut til alle: SE!!! Se hva som skjer!!! men jeg vet verken hvor eller hvordan.

Kjære Sør, jeg skulle ønske du kunne hjelpe. Til å rope ut altså.

http://www.hra-n.no/#cid=15

http://www.barnasrett.no/

http://www.barnasrett.no/Artikler/barnevernets_metoder.htm

http://www.knut.com/

Har du vært med på en omsorgsovertagelse`? Det har jeg, det er ikke noe man gjør før man er pokka nødt. Har du sett et barn hyle ut som i smerte etter mamma? neivel.

da prøver man ALT annet først. Mat og bolig er en god start.

Slik burde det vært Flisa, at alt annet blir forsøkt først. Dessverre er det ikke slik barnevernet fungerer i Norge idag.

Det gjelder jo for millioner av barn rundt i verden - det viktigste er mat og medisiner og et sted å bo, vi kan da ikke sammenligne fattige folk med oss selv og si de driver med misshandling av ungene sine fordi de mangler alt?

Jeg trodde det var opplagt at jeg mente barn i Norge, men men ...

de kommer jo ikke fra Norge, de kommer fattige fra Romania, så klart primærbehovene må dekkes først før vi begynner å mase om skole.

Jeg mener fortsatt barn i Norge (=barn bosatt i Norge), og det var en generell kommentar til Sørs innlegg. Jeg har ikke nevnt barn av romfolk spesielt når jeg sier at å nekte barn skolegang er grov omsorgsvikt.

Men siden du muligens er inne på denne gruppen: Å nekte barn skolegang generasjon etter generasjon fører i alle fall ikke til bedring av forholdene, ikke en gang på sikt. Og ja, da er det grov omsorgsvikt, også mot generasjonene som kommer etter.

Jeg mener fortsatt barn i Norge (=barn bosatt i Norge), og det var en generell kommentar til Sørs innlegg. Jeg har ikke nevnt barn av romfolk spesielt når jeg sier at å nekte barn skolegang er grov omsorgsvikt.

Men siden du muligens er inne på denne gruppen: Å nekte barn skolegang generasjon etter generasjon fører i alle fall ikke til bedring av forholdene, ikke en gang på sikt. Og ja, da er det grov omsorgsvikt, også mot generasjonene som kommer etter.

Omsorgssvikten skyldes jo trakasseringen og diskrimineringen i meget høy grad.

Det er ingen annen gruppe i Europa som utsettes for så mye diskriminering og trakassering.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...