Gå til innhold

Gjør barnevernet noe?

Anbefalte innlegg

Det virker som du ikke kjenner til hvordan barnevernet i Norge har utviklet seg, Sør. Dessverre er det blitt slik at barnevernet ofte fratar barna deres foreldre hvis foreldrene er fattige. Norske barn altså. Istedenfor at foreldrene får økonomisk hjelp. Dette er helt feil at de gjør, i mine øyne. Barnevernet i Norge blir verre og verre, og det er en svært alvorlig sak, som bekymrer meg. Nå snakker jeg altså ikke om Romfolket, beklager min digresjon.

Da skyldes nok (sikkert med unntak) ikke at foreldrene er fattige, men andre ting i tillegg.

Selvsagt gjør BV av og til feil (det gjør alle), men antall overtakelser er såpass lav at de nok heller lar barn være forlenge hos foreldre (f. eks. som tar heroin).

Men selvsagt skal man forsikre seg mot at fattigdom brukes mot foreldre.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

43

• flisa

13

• Mrs D

13

• Colette

5

Mest aktive i denne tråden

Jeg er helt enig med deg Sør i at det burde være sånn.

Du har mye innsikt i mange til. Jeg skulle ønske....tenk om...jeg vil gi deg en oppfordring, du med ditt store sosiale engasjement, å oppdatere deg på hvordan barnevernet har utviklet seg de siste årene. Ditt engasjement trengs virkelig på dette området! (jeg snakker ikke her om Romfolket).

Jeg har selv et yrke hvor jeg har fått barnevernssaker nært innpå meg, og utviklingen i barnevernet er virkelig skremmende. Jeg har lyst å rope det ut til alle: SE!!! Se hva som skjer!!! men jeg vet verken hvor eller hvordan.

Kjære Sør, jeg skulle ønske du kunne hjelpe. Til å rope ut altså.

http://www.hra-n.no/#cid=15

http://www.barnasrett.no/

http://www.barnasrett.no/Artikler/barnevernets_metoder.htm

http://www.knut.com/

Men "ekte nick", jo flere slike "angrepssider" mot BV som finnes, jo oftere vil de gode BV-ansatte tenke at "jeg gidder ikke jobbe her lengre".

BV kan ikke bare "ta unger" - det må gjennom rettsprosesser, og mye annet.

Med vennlig hilsen

Omsorgssvikten skyldes jo trakasseringen og diskrimineringen i meget høy grad.

Det er ingen annen gruppe i Europa som utsettes for så mye diskriminering og trakassering.

Med vennlig hilsen

''Omsorgssvikten skyldes jo trakasseringen og diskrimineringen i meget høy grad. ''

Du gjentar dette ofte som om det ikke er noen vei tilbake. Det er svært ofte sånn at om man skal bedre ting, så må man begynne med seg selv. Spørre seg hva som er grunnen til at folk har fordommer mot en, hvorfor har det fortsatt er slik, hva en selv kan gjøre.

Det er _ingen_ som ikke, i alle fall til en viss grad, kan bedre egen situasjon. Og _i_alle_fall_ for etterkommerne.

Men alle andre tiltak som har vært forsøkt de siste 800 årene har feilet enda mer.

Det har vært kjørt noen få prosjekter i Norge, og da med norske reisende romfolk, etter det jeg husker. De som "bor på Årvoll" er ikke reisende på samme måte - de bor vanligvis i Romania fast, men kommer her "på jobb" om sommeren for å tigge/jobbe. Nå er det krise der, så jeg vet ikke hva de gjør.

Her er en beskrivelse hva de gjorde i Spania:

http://www.nytimes.com/2010/12/06/world/europe/06gypsy.html?_r=1&pagewanted=all

De har hatt mer suksess med dette enn resten av Europa har sammenlagt. Men det krever tid, og energi.

Med vennlig hilsen

''Men alle andre tiltak som har vært forsøkt de siste 800 årene har feilet enda mer.''

Hvordan kan noe feile enda mer enn noe som har vært totalt fjasko?

''Omsorgssvikten skyldes jo trakasseringen og diskrimineringen i meget høy grad. ''

Du gjentar dette ofte som om det ikke er noen vei tilbake. Det er svært ofte sånn at om man skal bedre ting, så må man begynne med seg selv. Spørre seg hva som er grunnen til at folk har fordommer mot en, hvorfor har det fortsatt er slik, hva en selv kan gjøre.

Det er _ingen_ som ikke, i alle fall til en viss grad, kan bedre egen situasjon. Og _i_alle_fall_ for etterkommerne.

Begynner du med deg selv?

Eller forventer du bare at andre skal gjøre det?

Annonse

Ingen ble sendt i konsentrasjonsleirer, slik som opptil 500 000 romfolk ble.

Fra en som stadig gjentar at dette gjelder folket på Årvoll (bl.a.) i 2012, så har du en merkelig hang til å nevne tida før 1945. Hvordan mener du romfolket skal greie se fremover hvis folk som deg stadig minner dem om tidligere urett og hjelper dem med å unnskylde seg for dagens situasjon ved å dra frem fortida? Å sylte seg i gammel elendighet har aldri kommet noe godt ut av. Skal man komme noen vei må man se fremover, det er en gylden leveregel både du og romfolket kanskje bør ta med dere.

Dette minner, uten sammenligning forøvrig, om naboer i to bygder her som har sloss og kranglet i mange generasjoner. Man hadde etter hvert glemt hva man krangla om, men holdt det i hevd av gammel vane. Generasjon på generasjon har ikke tålt trynet på hverandre, selv om de aldri har sagt et ord til hverandre noen sinne.

Fra en som stadig gjentar at dette gjelder folket på Årvoll (bl.a.) i 2012, så har du en merkelig hang til å nevne tida før 1945. Hvordan mener du romfolket skal greie se fremover hvis folk som deg stadig minner dem om tidligere urett og hjelper dem med å unnskylde seg for dagens situasjon ved å dra frem fortida? Å sylte seg i gammel elendighet har aldri kommet noe godt ut av. Skal man komme noen vei må man se fremover, det er en gylden leveregel både du og romfolket kanskje bør ta med dere.

Dette minner, uten sammenligning forøvrig, om naboer i to bygder her som har sloss og kranglet i mange generasjoner. Man hadde etter hvert glemt hva man krangla om, men holdt det i hevd av gammel vane. Generasjon på generasjon har ikke tålt trynet på hverandre, selv om de aldri har sagt et ord til hverandre noen sinne.

Du spurte:

''Hvordan kan noe feile enda mer enn noe som har vært totalt fjasko? – Mrs Doolittle''

Svaret er at det som skjedde i løpet av de 800 årene er verre enn "totalt fjasko".

Gjest April's gone

Begynner du med deg selv?

Eller forventer du bare at andre skal gjøre det?

Hvorfor fokuserer du på meg nå? Merkelig ettersom du tidligere har mast om at andre fokuserer på DEG. Det var romfolket og barnevernet vi snakker om nå.

Og ja, de bør begynne med seg selv. Så skal du gi deg f*en i hva jeg fokuserer på i mitt liv. Det er uvesentlig i denne sammenhengen, en sånn personfokusering bør du holde deg for god til. Men du mangler vel bare svar når du tyr til personfokusering i stedet for å være konstruktiv.

Hvorfor fokuserer du på meg nå? Merkelig ettersom du tidligere har mast om at andre fokuserer på DEG. Det var romfolket og barnevernet vi snakker om nå.

Og ja, de bør begynne med seg selv. Så skal du gi deg f*en i hva jeg fokuserer på i mitt liv. Det er uvesentlig i denne sammenhengen, en sånn personfokusering bør du holde deg for god til. Men du mangler vel bare svar når du tyr til personfokusering i stedet for å være konstruktiv.

Fordi det handler om hva du forventer av andre.

Du mener de skal ta "første skritt" - hvilket er nær umulig for dem, ettersom de ikke har forutsetninger til verken å ta utdanning, få seg jobb eller leie hus. Det vet du godt.

Det som må til er at storsamfunnet kvitter seg med fordommene, og at de kan få ansettelser, osv.

Det er enklet å gjøre noe med fordommene.

Du mener de skal ta "første skritt" - hvilket er nær umulig for dem, ettersom de ikke har forutsetninger til verken å ta utdanning, få seg jobb eller leie hus. Det vet du godt.

Det som må til er at storsamfunnet kvitter seg med fordommene, og at de kan få ansettelser, osv.

Det er den tynneste unnskylding jeg har hørt på lenge. Og kanskje særlig når det kommer fra deg som er den som har mast mest om personfokusering.

At man skal begynne med seg selv for å bedre egen livssituasjon gjelder - bombe - for alle.

Annonse

Gjest old lady

Dette er virkelig hakk i plata sør.

Gud hjelpe meg så mange tråder du har gjentatt dette i.

Vi er innforstått med ditt syn på romfolket, og at vi absolutt alle andre tenker feil.

Også de som jager dem fra Malvik idag, og Oslo kommune som nekter dem en ny leir.

Herre min hatt, men dette maset om romfolket virker virkelig feil vei nå.

Dette er virkelig hakk i plata sør.

Gud hjelpe meg så mange tråder du har gjentatt dette i.

Vi er innforstått med ditt syn på romfolket, og at vi absolutt alle andre tenker feil.

Også de som jager dem fra Malvik idag, og Oslo kommune som nekter dem en ny leir.

Herre min hatt, men dette maset om romfolket virker virkelig feil vei nå.

Du får si det til den som startet tråden, og til de som legger skylden på ofrene for fordommer.

Det er den tynneste unnskylding jeg har hørt på lenge. Og kanskje særlig når det kommer fra deg som er den som har mast mest om personfokusering.

At man skal begynne med seg selv for å bedre egen livssituasjon gjelder - bombe - for alle.

Men du repeterer jo bare det samme omatt og omatt og omatt og enda en gang.

Det nytter ikke å forvente at romfolket bare magisk skal "skaffe seg jobber" så lenge omtrent ingen vil ansette dem. Og det er intet merkbart individuelle romfolk kan gjøre med det.

Gjest old lady

Det nytter ikke å forvente at romfolket bare magisk skal "skaffe seg jobber" så lenge omtrent ingen vil ansette dem. Og det er intet merkbart individuelle romfolk kan gjøre med det.

Slik dettenharutviklet seg, så ønsker jeg de drar hjem til Romania, eller hva som måtte stå på bilskiltene deres.

Nå tar de rett og slett for mye plass her. Det snakkes og skrives knapt nok om noe annet.

Og da mener jeg naturligvis andre stedet en dol også.

Sempå Syria. Jeg vil anta de har et akutt mye større behov enn rom folket idag. Likeså folket på Afrikas horn, med naboland.

Jada, 800 år og bla, bla , bla....romfolket vet utmerket godt i 2012 hva som skal til.

Gjest old lady

Mer og mer plass, og flere og flers som er bekymret.

Og like naturlig ; flere og flere som begynner å bli lei....

Hvor er myndighetene våre ?

Skal det avles mere hat rundt omkring....http://www.nettavisen.no/nyheter/article3440055.ece

Slik dettenharutviklet seg, så ønsker jeg de drar hjem til Romania, eller hva som måtte stå på bilskiltene deres.

Nå tar de rett og slett for mye plass her. Det snakkes og skrives knapt nok om noe annet.

Og da mener jeg naturligvis andre stedet en dol også.

Sempå Syria. Jeg vil anta de har et akutt mye større behov enn rom folket idag. Likeså folket på Afrikas horn, med naboland.

Jada, 800 år og bla, bla , bla....romfolket vet utmerket godt i 2012 hva som skal til.

Det er neppe romfolkets feil at folk har så få problemer at de bare snakker om romfolket.

Ja, mange i Syria har større problemer, og bør også få hjelp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...