Gå til innhold

Alkohol og matvarer inn i landet

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Vi har noen franske venner som skal komme og besøke oss snart. De lurer på hvor mye de kan ta med inn i Norge av matvarer og champagne.

Gjelder de samme reglene for franskmenn som er turister i Norge, som når vi er i utlandet og skal hjem?

Noen som vet det eller har link til reglene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381856-alkohol-og-matvarer-inn-i-landet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Champagnebrus

Hei,

Reglene ligger nok på www.toll.no og er de samme for franskmenn.

I tillegg til alkohol (1 + 1 liter) kan man ta 10 kg landbruksprodukter per person.

Med vennlig hilsen

Har man kun champagne kan man innføre 3 liter (4 flasker).

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=220890

Gjest prust

Har man kun champagne kan man innføre 3 liter (4 flasker).

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=220890

Ser ut som om du har rett. Jeg synes det er litt merkelig at en kan ta med inn 4 flasker vin/champagne, og i tillegg 2 liter øl - og at en ikke kan "veksle" de to literne med øl med 1 eller 2 flasker vin/champagne dersom en heller har lyst på det? Hva er logikken i det tro?

Men toll.no hadde faktisk en veldig ok oversettelse til fransk, så jeg gir dem linken, så kan de lese selv :-)

Bella Dotte

Ser ut som om du har rett. Jeg synes det er litt merkelig at en kan ta med inn 4 flasker vin/champagne, og i tillegg 2 liter øl - og at en ikke kan "veksle" de to literne med øl med 1 eller 2 flasker vin/champagne dersom en heller har lyst på det? Hva er logikken i det tro?

Men toll.no hadde faktisk en veldig ok oversettelse til fransk, så jeg gir dem linken, så kan de lese selv :-)

''Jeg synes det er litt merkelig at en kan ta med inn 4 flasker vin/champagne, og i tillegg 2 liter øl - og at en ikke kan "veksle" de to literne med øl med 1 eller 2 flasker vin/champagne dersom en heller har lyst på det? Hva er logikken i det tro?''

Du kan bytte til svakere, men ikke til sterkere, det er logikken...! Brennevin/sterkvin -> vin -> øl/cider/rusbrus. Ikke andre veien.

''Jeg synes det er litt merkelig at en kan ta med inn 4 flasker vin/champagne, og i tillegg 2 liter øl - og at en ikke kan "veksle" de to literne med øl med 1 eller 2 flasker vin/champagne dersom en heller har lyst på det? Hva er logikken i det tro?''

Du kan bytte til svakere, men ikke til sterkere, det er logikken...! Brennevin/sterkvin -> vin -> øl/cider/rusbrus. Ikke andre veien.

Rusbrus går som vin faktisk, enda jeg later som det går som øl når jeg er i Sverige ;)

Annonse

mariaflyfly

De har jo selvsagt muligheten til å fortolle ei kasse vin også...

Gjest prust

De har jo selvsagt muligheten til å fortolle ei kasse vin også...

Ja, det kan de jo gjøre. De lager champagnen selv, så kostnadene pr flaske er jo veldig mye lavere enn dersom en skulle kjøpt champagnen i butikk. Så det var toll på 40 kr pr flaske - det er jo forsåvidt en grei pris for en flaske champagne av ypperste kvalitet :-)))

Men vet ikke helt om vi kan spørre dem om å få kjøpt en kasse slik at de fortoller den for oss? Vi kjenner dem ikke så veldig godt, men de skal bo hos oss i tre dager.

Gjest prust

''Du kan bytte til svakere, men ikke til sterkere, det er logikken...! Brennevin/sterkvin -> vin -> øl/cider/rusbrus. Ikke andre veien.

''

OK, takk. men jeg synes nå at en skal kunne bytte det inn slik at det totalt blir omtrent like mye alkohol da - f.eks ei flaske ekstra uten noe øl.

mariaflyfly

Ja, det kan de jo gjøre. De lager champagnen selv, så kostnadene pr flaske er jo veldig mye lavere enn dersom en skulle kjøpt champagnen i butikk. Så det var toll på 40 kr pr flaske - det er jo forsåvidt en grei pris for en flaske champagne av ypperste kvalitet :-)))

Men vet ikke helt om vi kan spørre dem om å få kjøpt en kasse slik at de fortoller den for oss? Vi kjenner dem ikke så veldig godt, men de skal bo hos oss i tre dager.

Det er vel bare å spørre om? Si at dere syntes den var så nydelig i fjor at dere gjerne vil kjøpe ei kasse og at denne må fortolles PDA regelverk?

Annonse

Gjest prust

Oi! Ca kr 125 for den dyreste utgaven? Det er ikke til å tro! :(

Ja, ingen fordyrende mellomledd, vet du. De har vinstokker selv, har all gjæring og lagring selv, men selger videre til grossist, i tillegg til noe direkte salg til faste kunder. Vi tok med oss kvota i fjor (vi fløy jo) - men vi burde jo spørre om de har plass til ei kasse (vet ikke hvor mye ei kasse egentlig er) i bilen når de kommer. Da blir det jo 120 + 40 kr for den dyreste.

Vi kjøpte litt forskjellige typer, og de midt på treet var også helt utrolig gode - tørre og akkurat slik champagne skal være :-)

De hadde tre typer druer, som de hadde uliks mix og lagring på.

mariaflyfly

Ja, ingen fordyrende mellomledd, vet du. De har vinstokker selv, har all gjæring og lagring selv, men selger videre til grossist, i tillegg til noe direkte salg til faste kunder. Vi tok med oss kvota i fjor (vi fløy jo) - men vi burde jo spørre om de har plass til ei kasse (vet ikke hvor mye ei kasse egentlig er) i bilen når de kommer. Da blir det jo 120 + 40 kr for den dyreste.

Vi kjøpte litt forskjellige typer, og de midt på treet var også helt utrolig gode - tørre og akkurat slik champagne skal være :-)

De hadde tre typer druer, som de hadde uliks mix og lagring på.

Så kult!

160 kr for ei flaske Champagne er fortsatt uhyre billig... :/

Gjest prust

Så kult!

160 kr for ei flaske Champagne er fortsatt uhyre billig... :/

Nå har jeg skrevet og spurt om de har plass i bilen til å ta med noen flasker vi kan kjøpe :-)

Du får komme hit og smake en gang da! Hadde vært koselig det :-) Kanksje du til og med treffer på nissesøstera mi... :-P

Vi er forresten ganske gode venner for tida.

Bella Dotte

''Du kan bytte til svakere, men ikke til sterkere, det er logikken...! Brennevin/sterkvin -> vin -> øl/cider/rusbrus. Ikke andre veien.

''

OK, takk. men jeg synes nå at en skal kunne bytte det inn slik at det totalt blir omtrent like mye alkohol da - f.eks ei flaske ekstra uten noe øl.

Det er mye man skulle ønske :-P

mariaflyfly

Nå har jeg skrevet og spurt om de har plass i bilen til å ta med noen flasker vi kan kjøpe :-)

Du får komme hit og smake en gang da! Hadde vært koselig det :-) Kanksje du til og med treffer på nissesøstera mi... :-P

Vi er forresten ganske gode venner for tida.

Åjaaaa! Det hadde vært stas! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...