Gå til innhold

Skutt & drept i USA: 12000, Japan: 11

Anbefalte innlegg

Skrevet

''

Mennesker skutt og drept hvert år:

USA: 12.000 – Japan: 11

I Japan finnes det omlag 700 000 privateide skytevåpen, ifølge tall fra FNs program for narkotika og kriminalitet (UNODC), det er 0,6 skytevåpen per 100 personer.

I USA var tallet på samme tid 270 millioner, en tetthet på 88 våpen per 100 personer.

I USA bor omlag 311 millioner innbyggere, til sammenligning bor det rundt 127 millioner mennesker i Japan.''

Kilde: http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8255773

Og hvordan reagerte man på kino-skytingen i Colorado?

''Våpensalget i Colorado har nærmest eksplodert i kjølvannet av kinomassakren i Aurora.''

Kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Okt-vapensalg-i-Colorado-etter-kinomassakre-6950285.html

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

18

• Goliath

10

• Katt-ja

3

• WaTfM?

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest MrNobody
Skrevet

Jeg er ikke overrasket.

Jeg har jobbet sammens med amerikanere som er direkte sjokkert at jeg ikke har våpen i hus.

Dette slik at jeg kan forsvare familien og beskytte mot innbrudd.

Men ta en refleksjon til. Etter Kathrina som herjet New Orleans (samt nærliggende områder.) i 2005, så måtte hæren innkalles.

Dette for å beskytte folk, og hindre innbrudd og robbing.

I Japan, etter tsunamien, så ble hæren også innkalt. Utelukkende for å hjelpe med rydding og gjenoppbygging.

Ikke for å beskytte hverken folk eller verdier.

Skrevet

Er det noe du vil frem til med dette innlegget?

Du får ta det som en utfordring.

Skrevet

Du får ta det som en utfordring.

Nei, jeg klarer ikke. Beklager. Jeg mistenkte med en gang noe som minnet om rasisme her, men til å komme fra Sør kunne det vel umulig stemme...

Skrevet

Jeg er ikke overrasket.

Jeg har jobbet sammens med amerikanere som er direkte sjokkert at jeg ikke har våpen i hus.

Dette slik at jeg kan forsvare familien og beskytte mot innbrudd.

Men ta en refleksjon til. Etter Kathrina som herjet New Orleans (samt nærliggende områder.) i 2005, så måtte hæren innkalles.

Dette for å beskytte folk, og hindre innbrudd og robbing.

I Japan, etter tsunamien, så ble hæren også innkalt. Utelukkende for å hjelpe med rydding og gjenoppbygging.

Ikke for å beskytte hverken folk eller verdier.

Hei,

Ja, det skal også ha vært mange som faktisk ble skutt i USA.

Det er også imponerende hvor mye de har fått til i Japan.

Med vennlig hilsen

Gjest MrNobody
Skrevet

Hei,

Ja, det skal også ha vært mange som faktisk ble skutt i USA.

Det er også imponerende hvor mye de har fått til i Japan.

Med vennlig hilsen

Etter enhver "større" skyteepisode i USA, så kommer diskusjonen om våpenlovginingen opp.

Tidligere Charlston Heston var president i National Rifle Accociation i noen år. Han kjørte knallhard på denne loven, og fikk livsvarig medlemskap.

Det finnes så mye våpen i sirkulasjon i statene, at jeg vanskelig kan se en retardasjon i dette...

Men at jo mere våpen, jo mere drepinig har vel USA bevist.

Åjada, har lest utallige ganger at våpene er ikke farlige i det hele tatt.

Det er folkene bak, som trekker av.

Nord og ned
Skrevet

Og poenget var antagelig den selvfølgeligheten at et Japan Som jo er renset for skytevåpen i privat eie naturlig nok ender i null skytevåpen.

Hvorfor drar du forresten til USA for dette? Glemt at Breivik drepte 69 av 77 med lovlig ervervede skytevåpen.

Gjest slubbert
Skrevet

Nei, jeg klarer ikke. Beklager. Jeg mistenkte med en gang noe som minnet om rasisme her, men til å komme fra Sør kunne det vel umulig stemme...

''Jeg mistenkte med en gang noe som minnet om rasisme her''

Hvordan kunne du dra den konklusjonen?

Skrevet

Personlig tror jeg folk blir lettere på avtrekkeren og mer skvetne av å vite at "alle" har våpen. De må nesten trekke gunnern når de VET at den andre også har. Redsel skyter sikkert like mange som sinne.

Her i Norge kan man ikke gripe til et balltre en gang om man treffer på noen som romstrerer i bilen din og stjeler. Vi opplevde i alle fall innbrudd i bilen -den står helt inntil huset - innmari ekkelt. Gubben sier til politiet at han er glad han ikke våknet for da hadde han sikkert gjort noe dumt. Da sier politiet; da er det om å gjøre å ikke ha balltre, for det blir å regne som våpen, - ha heller en 2"4 stående strategisk til - den har man i så fall bare grepet til...

Glad vi sov jeg.

Skrevet

Siden du ser ut til å tro at det er så fantastisk fint i Japan (siden det er vanskelig å finne noen annen hensikt med innlegget ditt), så kan jeg jo gi deg en utfordring.

Se på selvmordstatistikken for Japan kontra USA - og se hva du da kommer frem til....

For øvrig så er det ikke spesielt rart at Japan har lavt antall "skutt og drept", siden det tilnærmet ikke finnes våpen der.

Da velger man selvfølgelig andre måter å ta livet av folk på, skulle man ønske å gjøre det. Det er ikke nødvendigvis bare tilgang til våpen som er årsaken, men hele kulturen - der Japan er ganske så spesiell, på godt OG vondt.

Skrevet

Siden du ser ut til å tro at det er så fantastisk fint i Japan (siden det er vanskelig å finne noen annen hensikt med innlegget ditt), så kan jeg jo gi deg en utfordring.

Se på selvmordstatistikken for Japan kontra USA - og se hva du da kommer frem til....

For øvrig så er det ikke spesielt rart at Japan har lavt antall "skutt og drept", siden det tilnærmet ikke finnes våpen der.

Da velger man selvfølgelig andre måter å ta livet av folk på, skulle man ønske å gjøre det. Det er ikke nødvendigvis bare tilgang til våpen som er årsaken, men hele kulturen - der Japan er ganske så spesiell, på godt OG vondt.

''Det er ikke nødvendigvis bare tilgang til våpen som er årsaken, men hele kulturen - der Japan er ganske så spesiell, på godt OG vondt.''

Ja, det var noe sånt jeg tenkte på også - de er sykt effektive - men jeg har ikke inntrykk av at det er et samfunn jeg ville ønsket å bo i.

Skrevet

''Det er ikke nødvendigvis bare tilgang til våpen som er årsaken, men hele kulturen - der Japan er ganske så spesiell, på godt OG vondt.''

Ja, det var noe sånt jeg tenkte på også - de er sykt effektive - men jeg har ikke inntrykk av at det er et samfunn jeg ville ønsket å bo i.

Siden Sør (høyst sannsynlig) aldri vil ta oppfordringen om å se på selvmordstatistikken, så kan jeg opplyse om at den er ca dobbelt så høy i Japan som i USA (20 pr 100.000 innbyggere mot 10 pr 100.000 innbyggere) - og faktisk høyest i verden.

Og hvis man samtidig tar i betraktning at det er enklere å begå selvmord i "et øyeblikks fortvilelse" hvis du har lett tilgang på skytevåpen, så kommer Japan svært dårlig ut sammenliknet med USA her.

Det er ikke et spesielt godt tegn på at samfunnet fungerer optimalt.....

Skrevet

Siden Sør (høyst sannsynlig) aldri vil ta oppfordringen om å se på selvmordstatistikken, så kan jeg opplyse om at den er ca dobbelt så høy i Japan som i USA (20 pr 100.000 innbyggere mot 10 pr 100.000 innbyggere) - og faktisk høyest i verden.

Og hvis man samtidig tar i betraktning at det er enklere å begå selvmord i "et øyeblikks fortvilelse" hvis du har lett tilgang på skytevåpen, så kommer Japan svært dårlig ut sammenliknet med USA her.

Det er ikke et spesielt godt tegn på at samfunnet fungerer optimalt.....

Det forundrer meg ikke - jeg har inntrykk av et kaldt samfunn med høye krav til enkeltmenneskene... Uten at dog jeg har belegg for det - så takk for info ;-)

Skrevet

Men er det ikke slike i alle land da? Der mordstatestikken er lav er selvmordsraten høy og omvendt. Bare se hvor høy selvmordsraten er her.

Skrevet

Men er det ikke slike i alle land da? Der mordstatestikken er lav er selvmordsraten høy og omvendt. Bare se hvor høy selvmordsraten er her.

Selvmordsraten i Norge er på nivå med USA.

Jeg har aldri sett eller hørt noe om den type sammenlikning som du viser til noe sted.

Her er noen tall som også tilbakeviser det:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_suicide_rate

Mange av de land som har høy kriminalitet/kriminalrelaterte dødsfall ligger høyt på listen over de som har høyest selvmordsrate.

Men hovedpoenget mitt var vel egentlig å spørre Sør om hva han ønsket å fortelle med denne tråden. Om det lå noe "dypere" bak, eller kun var ment som en harselering om "hvor ille det er i USA" i forhold til i Japan - hvilket ikke på noen som helst måte kan vises ut i fra en slik statistikk.

I Norge har antall knivdrepte skutt i været de senere år (sammen med antall mord totalt). En "tradisjon" som de senere år har blitt tilført Norge som en del av "multikulturalismen". Så kan man gjerne stille seg de samme spørsmål som Sør muligens mente med sitt innlegg - om hva som er årsaken til det....

Gjest Duen Pollyana
Skrevet

Og poenget ditt er? Eller er det bare litt meningsløs kveldsralling?

Gjest Sinbad Sjøfareren
Skrevet

USA har 88.8 skytevåpen per 100 innbyggere (flest i verden),

4.8 drap per 100000 innbyggere.

Honduras har 6.2 skytevåpen per 100 innbyggere (nr. 88 i verden), 87 drap per 100000 innbyggere (flest i verden).

Norge 31.3 skytevåpen per 100 innbyggere (nr. 11 i verden),

0.68 drap per 100000 innbyggere.

http://en.wikipedia.org/wiki/Guns_per_capita

http://en.wikipedia.org/wiki/Murder_rate

Så hva var poenget ditt Sør ?

Skrevet

''Jeg mistenkte med en gang noe som minnet om rasisme her''

Hvordan kunne du dra den konklusjonen?

Tja... Sør er jo veldig typisk av seg... Islam good, USA bad, mkay? Ikke sant.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...