Gå til innhold

Skutt & drept i USA: 12000, Japan: 11

Anbefalte innlegg

Men er det ikke slike i alle land da? Der mordstatestikken er lav er selvmordsraten høy og omvendt. Bare se hvor høy selvmordsraten er her.

ps: Japan har også en meget homogen (ikke multikulturell) befolkning, og svært lav innvandring.

Det har høyst sannsynlig også bidratt til den lave mordstatistikken......

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

18

• Goliath

10

• Katt-ja

3

• WaTfM?

3

Mest aktive i denne tråden

Og alle som ønsker strengere straffer glemmer visst at ingen har strengere straffer enn USA, samtidig som de har mye mer kriminalitet.

Det er stor forskjell på å ønske strengere straffer enn 8 måneder for krek som forgriper seg på barn, og å ikke mene at folk som stjeler sitt 3. pizzastykke skal få livsvarig fengsel.

Personlig tror jeg folk blir lettere på avtrekkeren og mer skvetne av å vite at "alle" har våpen. De må nesten trekke gunnern når de VET at den andre også har. Redsel skyter sikkert like mange som sinne.

Her i Norge kan man ikke gripe til et balltre en gang om man treffer på noen som romstrerer i bilen din og stjeler. Vi opplevde i alle fall innbrudd i bilen -den står helt inntil huset - innmari ekkelt. Gubben sier til politiet at han er glad han ikke våknet for da hadde han sikkert gjort noe dumt. Da sier politiet; da er det om å gjøre å ikke ha balltre, for det blir å regne som våpen, - ha heller en 2"4 stående strategisk til - den har man i så fall bare grepet til...

Glad vi sov jeg.

Ja, samt at hvis alle huseiere har våpen, så vil selvsagt de kriminelle også ha det.

Og man får et våpenkappløp.

Med vennlig hilsen

Gjest pjokken jr.

Og alle som ønsker strengere straffer glemmer visst at ingen har strengere straffer enn USA, samtidig som de har mye mer kriminalitet.

Det er ingen ting som tyder på at USA ville hatt mindre kriminalitet hvis de hadde hatt samme straffenivå som Norge.

USA har 88.8 skytevåpen per 100 innbyggere (flest i verden),

4.8 drap per 100000 innbyggere.

Honduras har 6.2 skytevåpen per 100 innbyggere (nr. 88 i verden), 87 drap per 100000 innbyggere (flest i verden).

Norge 31.3 skytevåpen per 100 innbyggere (nr. 11 i verden),

0.68 drap per 100000 innbyggere.

http://en.wikipedia.org/wiki/Guns_per_capita

http://en.wikipedia.org/wiki/Murder_rate

Så hva var poenget ditt Sør ?

At i land hvor mange har våpen for å "beskytte seg", så er det mange drap. (Våpen i Norge er hovedsakelig for jakt - det er få som har maskingevær hjemme for å beskytte seg mot innbruddstyver.)

Annonse

Selvmordsraten i Norge er på nivå med USA.

Jeg har aldri sett eller hørt noe om den type sammenlikning som du viser til noe sted.

Her er noen tall som også tilbakeviser det:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_suicide_rate

Mange av de land som har høy kriminalitet/kriminalrelaterte dødsfall ligger høyt på listen over de som har høyest selvmordsrate.

Men hovedpoenget mitt var vel egentlig å spørre Sør om hva han ønsket å fortelle med denne tråden. Om det lå noe "dypere" bak, eller kun var ment som en harselering om "hvor ille det er i USA" i forhold til i Japan - hvilket ikke på noen som helst måte kan vises ut i fra en slik statistikk.

I Norge har antall knivdrepte skutt i været de senere år (sammen med antall mord totalt). En "tradisjon" som de senere år har blitt tilført Norge som en del av "multikulturalismen". Så kan man gjerne stille seg de samme spørsmål som Sør muligens mente med sitt innlegg - om hva som er årsaken til det....

''I Norge har antall knivdrepte skutt i været de senere år (sammen med antall mord totalt). En "tradisjon" som de senere år har blitt tilført Norge som en del av "multikulturalismen". Så kan man gjerne stille seg de samme spørsmål som Sør muligens mente med sitt innlegg - om hva som er årsaken til det.... – Goliath''

Fakta:

Mordraten i Norge har falt i årevis, med unntak av for 2011 hvor en høyreekstrem økte den fra normale "rundt 30" til over 100.

Med andre ord, nesten 3 ganger flere enn alle andre mord sammenlagt.

Men er det ikke slike i alle land da? Der mordstatestikken er lav er selvmordsraten høy og omvendt. Bare se hvor høy selvmordsraten er her.

Her tror jeg du blander korrelasjon og kausalitet?

Jeg tror ikke det ene forårsaker det andre.

Med vennlig hilsen

ps: Japan har også en meget homogen (ikke multikulturell) befolkning, og svært lav innvandring.

Det har høyst sannsynlig også bidratt til den lave mordstatistikken......

Nuvel, den ikke-multikulturelle ABB økte mordstatistikken i Norge fra under 30 til over 100.

''Det er ikke nødvendigvis bare tilgang til våpen som er årsaken, men hele kulturen - der Japan er ganske så spesiell, på godt OG vondt.''

Ja, det var noe sånt jeg tenkte på også - de er sykt effektive - men jeg har ikke inntrykk av at det er et samfunn jeg ville ønsket å bo i.

Norge ligger på toppen i produktivitet; vi ligger over Japan.

Med vennlig hilsen

Siden Sør (høyst sannsynlig) aldri vil ta oppfordringen om å se på selvmordstatistikken, så kan jeg opplyse om at den er ca dobbelt så høy i Japan som i USA (20 pr 100.000 innbyggere mot 10 pr 100.000 innbyggere) - og faktisk høyest i verden.

Og hvis man samtidig tar i betraktning at det er enklere å begå selvmord i "et øyeblikks fortvilelse" hvis du har lett tilgang på skytevåpen, så kommer Japan svært dårlig ut sammenliknet med USA her.

Det er ikke et spesielt godt tegn på at samfunnet fungerer optimalt.....

''Siden Sør (høyst sannsynlig) aldri vil ta oppfordringen om å se på selvmordstatistikken, så kan jeg opplyse om at den er ca dobbelt så høy i Japan som i USA (20 pr 100.000 innbyggere mot 10 pr 100.000 innbyggere) - og faktisk høyest i verden.''

Som har hvilken relevans her?

Annonse

Norge ligger på toppen i produktivitet; vi ligger over Japan.

Med vennlig hilsen

Tja, mulig det - men jeg oppfatter i alle fall Japan som et veldig effektivt samfunn, lange arbeidsdager, lite ferie og fritid, jerndisiplin. De har vel også veldig strenge straffer for dem som går utenfor den smale stien, blant annet dødsstraff. Det er vel faktorer som gjør sitt til å minske antall drap.

Jeg orker ikke å diskutere, poenget mitt var bare at Japan vel ikke er et samfunn jeg ville ønske å glorifisere.

Tja, mulig det - men jeg oppfatter i alle fall Japan som et veldig effektivt samfunn, lange arbeidsdager, lite ferie og fritid, jerndisiplin. De har vel også veldig strenge straffer for dem som går utenfor den smale stien, blant annet dødsstraff. Det er vel faktorer som gjør sitt til å minske antall drap.

Jeg orker ikke å diskutere, poenget mitt var bare at Japan vel ikke er et samfunn jeg ville ønske å glorifisere.

Jeg er enig i at det japanske samfunnet ikke er noe jeg ønsker, sånn generelt. Poenget mitt var vel heller at sosialdemokrati og velferdsstat faktisk er meget effektivt.

Med vennlig hilsen

Gjest slubbert

Ja, selvsagt, ettersom det er en viktig del av den norske økonomien. I Japan er det trolig pga. elektronikk og biler, for eksempel.

Og der er nettopp en viktig grunn til at Norge kommer så godt ut fordi olje- og gass-utvinning er så ekstremt lønnsomt.

Og der er nettopp en viktig grunn til at Norge kommer så godt ut fordi olje- og gass-utvinning er så ekstremt lønnsomt.

Selvsagt, likeledes som vi kommer dårligere ut enn ellers, på grunn av geografien vår. (Japan bygger ikke broer til øyer hvor det bor 3 pensjonister og en mannevond sau.)

Kostnaden av f. eks. T-banen er fordelt på millioner og millioner av folk som bruker den daglig.

Gjest slubbert

Selvsagt, likeledes som vi kommer dårligere ut enn ellers, på grunn av geografien vår. (Japan bygger ikke broer til øyer hvor det bor 3 pensjonister og en mannevond sau.)

Kostnaden av f. eks. T-banen er fordelt på millioner og millioner av folk som bruker den daglig.

Du må ikke prøve å fremstille dette som om den "norske arbeideren" er så mye mer effektiv enn andre, og at det er derfor Norge ligger på topp i "produktivitet".

Du må ikke prøve å fremstille dette som om den "norske arbeideren" er så mye mer effektiv enn andre, og at det er derfor Norge ligger på topp i "produktivitet".

''Du må ikke prøve å fremstille dette som om den "norske arbeideren" er så mye mer effektiv enn andre, og at det er derfor Norge ligger på topp i "produktivitet". – slubbert

''

Nei, det ville jo være grusomt hvis det var slik.

Er du en av disse som hater Norge og nordmenn?

Gjest slubbert

''Du må ikke prøve å fremstille dette som om den "norske arbeideren" er så mye mer effektiv enn andre, og at det er derfor Norge ligger på topp i "produktivitet". – slubbert

''

Nei, det ville jo være grusomt hvis det var slik.

Er du en av disse som hater Norge og nordmenn?

Mer personfokusert ralling fra deg. Som vanlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...