Gå til innhold

Baksnakking jobb


zuff

Anbefalte innlegg

Hvordan forholder jeg meg til massiv baksnakking og ryktespredning på jobb. Hva kan jeg gjøre for å stoppe det? Jeg har skjønt at jeg ikke en gang kan stole på lojaliteten til min nærmeste medarbeider. Jeg gruer meg til å gå på jobb. Det går på helsa løs. Sover dårlig på grunn av dette. Skal man konfrontere eller late som ingenting og la baksnakkerne regjere? Eller er det nytteløst og det beste er å trekke seg unna før en blir skikkelig sjuk? Det finnes ikke verneombud. Ingen å henvende seg til. Alle er involverte i denne aktiviteten. Det føles som om ingenting nytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Det finnes ikke verneombud.''

Er du sikker på det? Skal nå være en veldig liten arbeidsplass for at der ikke skal være verneombud. Trodde alle arbeidsplasser over en gitt størrelse var pålagt å ha fungerende verneombud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det finnes ikke verneombud.''

Er du sikker på det? Skal nå være en veldig liten arbeidsplass for at der ikke skal være verneombud. Trodde alle arbeidsplasser over en gitt størrelse var pålagt å ha fungerende verneombud?

Ja det er en liten arbeidsplass. Flere har blitt syke som følge av dårlig miljø.nå føler jeg at jeg står for tur. Jeg er skikkelig redd. Har ikke sikkerhetsnett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det finnes ikke verneombud.''

Er du sikker på det? Skal nå være en veldig liten arbeidsplass for at der ikke skal være verneombud. Trodde alle arbeidsplasser over en gitt størrelse var pålagt å ha fungerende verneombud?

Ved virksomheter med mer enn 10 ansatte skal det velges verneombud, og det er ledelsens ansvar at valg gjennomføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det finnes ikke verneombud.''

Er du sikker på det? Skal nå være en veldig liten arbeidsplass for at der ikke skal være verneombud. Trodde alle arbeidsplasser over en gitt størrelse var pålagt å ha fungerende verneombud?

Vi deler lokaler med andre som ikke tilhører bedriften. Disse tar del i det sosiale som kaffepauser og lignende. Disse er sterkt involverte i baksnakkingen og ryktespredningen selvom de ikke tilhører jobben formelt sett. Derfor er det overveldende og vanskelig å stoppe. Det har tatt av og spredd seg. Har noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det deg de baksnakker og sprer rykter om?

Jeg har lenge trodd at jeg gikk fri for dette. Nå har det eksplodert og jeg er blitt gjort kjent med alt som er sagt av usannheter og stygg kritikk av meg. Også av min nærmeste medarbeider som jeg har hatt det jeg har opplevd som et godt samarbeid med. Nå er det så mye vondt på arbeidsplassen og jeg er redd for å gå dit. Jeg begynner å føle meg dårlig av alt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge trodd at jeg gikk fri for dette. Nå har det eksplodert og jeg er blitt gjort kjent med alt som er sagt av usannheter og stygg kritikk av meg. Også av min nærmeste medarbeider som jeg har hatt det jeg har opplevd som et godt samarbeid med. Nå er det så mye vondt på arbeidsplassen og jeg er redd for å gå dit. Jeg begynner å føle meg dårlig av alt dette.

Dette hørtes fryktelig leit ut. Føler du deg sterk nok til f.eks. å innkalle til et "allmannamøte" i kantina el.l. og dementere alt og be folk stoppe?

Hvis ikke, så synes jeg det er best for deg å finne deg en annen jobb raskest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes fryktelig leit ut. Føler du deg sterk nok til f.eks. å innkalle til et "allmannamøte" i kantina el.l. og dementere alt og be folk stoppe?

Hvis ikke, så synes jeg det er best for deg å finne deg en annen jobb raskest mulig.

Ja jeg har tenkt litt på et slikt fellesmøte. Det har imidlertid vært prøvd før uten ønsket effekt. Men ikke av meg. Det er vanskelig å stå opp i mot alt dette. Jeg føler meg ydmyket og alene. Jeg har ikke så mye mot og emosjonelle krefter til å klare en slik offensiv mot alle som har utsatt meg for dette. Det er ikke lett å få seg jobb. Jeg tror allikevel ikke at jeg klarer å leve i alt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har tenkt litt på et slikt fellesmøte. Det har imidlertid vært prøvd før uten ønsket effekt. Men ikke av meg. Det er vanskelig å stå opp i mot alt dette. Jeg føler meg ydmyket og alene. Jeg har ikke så mye mot og emosjonelle krefter til å klare en slik offensiv mot alle som har utsatt meg for dette. Det er ikke lett å få seg jobb. Jeg tror allikevel ikke at jeg klarer å leve i alt dette.

Det er bare du selv som vet hva du holder ut med og ikke. Jeg synes dette høres ille ut. Er det noen sjanse for at baksnakkingen og ryktespredningen vil avta etter hvert? Hvis det har vært et møte hvor ting har blitt forsøkt klarlagt, så er jo folk direkte onde hvis de fortsetter å baksnakke og spre rykter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare du selv som vet hva du holder ut med og ikke. Jeg synes dette høres ille ut. Er det noen sjanse for at baksnakkingen og ryktespredningen vil avta etter hvert? Hvis det har vært et møte hvor ting har blitt forsøkt klarlagt, så er jo folk direkte onde hvis de fortsetter å baksnakke og spre rykter!

Ja jeg må innrømme at jeg er ganske rystet. På dette møte kom det fram at flere før min tid var blitt uføre som følge av denne kulturen. Det er akkurat som om det er noen krefter som er så sterke at fornuft og innsats ikke virker. Det hjelper tydeligvis ikke å appellere til redelighet og ansvarsfølelse. Det får alvorlige konsekvenser å falle ut av arbeidslivet. Det er jeg redd for. Det fører til en usikker framtid med dårlig økonomi. Jeg er veldig usikker på hva jeg kan gjøre. Jeg har ganske lang oppgigelsestid og kan ikke se hvordan jeg skal klare å være der i tre måneder slik forholdene er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvordan forholder jeg meg til massiv baksnakking og ryktespredning på jobb. Hva kan jeg gjøre for å stoppe det?''

Hva er det som sies om deg? Er du sikker på at innholdet kvalifiserer for å kalles "massiv baksnakking og ryktespredning"?

'' Jeg har skjønt at jeg ikke en gang kan stole på lojaliteten til min nærmeste medarbeider. ''

Hva har vedkommende gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvordan forholder jeg meg til massiv baksnakking og ryktespredning på jobb. Hva kan jeg gjøre for å stoppe det?''

Hva er det som sies om deg? Er du sikker på at innholdet kvalifiserer for å kalles "massiv baksnakking og ryktespredning"?

'' Jeg har skjønt at jeg ikke en gang kan stole på lojaliteten til min nærmeste medarbeider. ''

Hva har vedkommende gjort?

Jeg ønsker ikke å komme med konkrete eksempler her på nettet. Jeg skjønner ikke helt at det er rangeringer i forhold til hva som kvalifiserer for hva som er baksnakkIng. Det jeg tenker på er at andre snakker nedsettende, usant og konstruerer rykter om en person som ikke er tilstede og kan forsvare seg. Når dette gjøres av medarbeidere som en har et nært samarbeid med er det skremmende og skaper usikkerhet. Det jeg først of fremst ønsKet med denne tråden var konkrete råd om hva som kan gjøres. Tvilen og usikkerheten min i denne situasjonen går mer på hva jeg kan gjøre enn om det jeg opplever er baksnakking eller ei. Jeg setter pris på forslag på løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Hvordan forholder jeg meg til massiv baksnakking og ryktespredning på jobb. Hva kan jeg gjøre for å stoppe det?''

Hva er det som sies om deg? Er du sikker på at innholdet kvalifiserer for å kalles "massiv baksnakking og ryktespredning"?

'' Jeg har skjønt at jeg ikke en gang kan stole på lojaliteten til min nærmeste medarbeider. ''

Hva har vedkommende gjort?

Jeg skjønte ikke helt hva du mente og svarte kanskje på siden av det du spurte om. Jeg skjønte ikke helt dette med hva som kvalifiserer for baksnakking. Jeg var kanskje litt uklar i responsen og beklager det. Mener du at det kan ha vært misforståelser? At det er ment annerledes enn hva jeg tolker? Saken er den at forskjellige medarbeidere har uavhengig av hverandre fortalt meg om at de andre baksnakker meg. Dette har tatt seg veldig opp. Baksnakkingen går på alt mulig fra at jeg ikke gidder å gjøre jobben min, at jeg er udugelig, at andre arbeidsgivere ikke har villet ha meg, at jeg ikke er normal, legningen min og mye annet som jeg ikke ønsker å si noe om på nettet. Jeg har tydeligvis vært godtroende lenge og ikke forstått hva som har foregått. Det skjønner jeg jo nå, men vet ikke hva jeg kan gjøre for å stoppe det. Jeg tar gjerne i mot forslag på hvordan dette kan håndteres slik at det går an å være der uten å gå å være konstant redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest germinate

Ja det er en liten arbeidsplass. Flere har blitt syke som følge av dårlig miljø.nå føler jeg at jeg står for tur. Jeg er skikkelig redd. Har ikke sikkerhetsnett.

Har du vurdert arbeidstilsynet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert arbeidstilsynet?

Jeg er så redd for at det skal bli verre hvis jeg "provoserer" hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Jeg er så redd for at det skal bli verre hvis jeg "provoserer" hvis du skjønner hva jeg mener.

Kjedelig det du er oppe i.

Hva om du forsøker la det dø ut? Kan ikke forstå at det skal være artig eller underholdende for andre å snakke om deg i evigheter. Så de stopper vel av seg selv?

Så mitt forslag er å gi det et par uker - hvor du smiler og gjør så god jobb du kan. Forsøk å være hyggelig og komme med små komplimenter der det passer (fin T-skjorte, godt jobba osv). Sjekk om ikke du får smil tilbake. :-)

Ei smilende og hyggelig kollega er det vanskelig å baksnakke negativt.

(vet det er utfordrende å forsøke være blid etc når man opplever det du gjør- men jeg råder deg til det som VÅPEN mot baksnakking)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke å komme med konkrete eksempler her på nettet. Jeg skjønner ikke helt at det er rangeringer i forhold til hva som kvalifiserer for hva som er baksnakkIng. Det jeg tenker på er at andre snakker nedsettende, usant og konstruerer rykter om en person som ikke er tilstede og kan forsvare seg. Når dette gjøres av medarbeidere som en har et nært samarbeid med er det skremmende og skaper usikkerhet. Det jeg først of fremst ønsKet med denne tråden var konkrete råd om hva som kan gjøres. Tvilen og usikkerheten min i denne situasjonen går mer på hva jeg kan gjøre enn om det jeg opplever er baksnakking eller ei. Jeg setter pris på forslag på løsninger.

''Tvilen og usikkerheten min i denne situasjonen går mer på hva jeg kan gjøre enn om det jeg opplever er baksnakking eller ei. Jeg setter pris på forslag på løsninger.

''

Evt. løsningsforslag vil jo være avhengig av hva som foregår. Det er stor forskjell på om det som skjer er at kollegaer diskuterer hverandre fra tid til annen eller om det foregår direkte ondskapsfull ryktespredning.

Det er også viktig å få sortert om du er overdrevent følsom i forhold til at andre har omtalt deg eller om du utsettes for noe som er direkte uakseptabelt.

I første omgang tror jeg du bør ignorere sladringen. I tillegg synes jeg du evt. skal drøfte det som foregår med din nærmeste overordnede-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke helt hva du mente og svarte kanskje på siden av det du spurte om. Jeg skjønte ikke helt dette med hva som kvalifiserer for baksnakking. Jeg var kanskje litt uklar i responsen og beklager det. Mener du at det kan ha vært misforståelser? At det er ment annerledes enn hva jeg tolker? Saken er den at forskjellige medarbeidere har uavhengig av hverandre fortalt meg om at de andre baksnakker meg. Dette har tatt seg veldig opp. Baksnakkingen går på alt mulig fra at jeg ikke gidder å gjøre jobben min, at jeg er udugelig, at andre arbeidsgivere ikke har villet ha meg, at jeg ikke er normal, legningen min og mye annet som jeg ikke ønsker å si noe om på nettet. Jeg har tydeligvis vært godtroende lenge og ikke forstått hva som har foregått. Det skjønner jeg jo nå, men vet ikke hva jeg kan gjøre for å stoppe det. Jeg tar gjerne i mot forslag på hvordan dette kan håndteres slik at det går an å være der uten å gå å være konstant redd.

''Mener du at det kan ha vært misforståelser? At det er ment annerledes enn hva jeg tolker? Saken er den at forskjellige medarbeidere har uavhengig av hverandre fortalt meg om at de andre baksnakker meg. Dette har tatt seg veldig opp. Baksnakkingen går på alt mulig fra at jeg ikke gidder å gjøre jobben min, at jeg er udugelig, at andre arbeidsgivere ikke har villet ha meg, at jeg ikke er normal, legningen min og mye annet som jeg ikke ønsker å si noe om på nettet.''

Er du sikker på at du ikke strever med paranoid tenkning for tiden?

Eller har det skjedd episoder på jobb som har gitt dine kollegaer "vann på mølla"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig det du er oppe i.

Hva om du forsøker la det dø ut? Kan ikke forstå at det skal være artig eller underholdende for andre å snakke om deg i evigheter. Så de stopper vel av seg selv?

Så mitt forslag er å gi det et par uker - hvor du smiler og gjør så god jobb du kan. Forsøk å være hyggelig og komme med små komplimenter der det passer (fin T-skjorte, godt jobba osv). Sjekk om ikke du får smil tilbake. :-)

Ei smilende og hyggelig kollega er det vanskelig å baksnakke negativt.

(vet det er utfordrende å forsøke være blid etc når man opplever det du gjør- men jeg råder deg til det som VÅPEN mot baksnakking)

Takk for forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...