Gå til innhold

Baksnakking jobb


zuff

Anbefalte innlegg

''Tvilen og usikkerheten min i denne situasjonen går mer på hva jeg kan gjøre enn om det jeg opplever er baksnakking eller ei. Jeg setter pris på forslag på løsninger.

''

Evt. løsningsforslag vil jo være avhengig av hva som foregår. Det er stor forskjell på om det som skjer er at kollegaer diskuterer hverandre fra tid til annen eller om det foregår direkte ondskapsfull ryktespredning.

Det er også viktig å få sortert om du er overdrevent følsom i forhold til at andre har omtalt deg eller om du utsettes for noe som er direkte uakseptabelt.

I første omgang tror jeg du bør ignorere sladringen. I tillegg synes jeg du evt. skal drøfte det som foregår med din nærmeste overordnede-

Takk for forslag til hva jeg kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Mener du at det kan ha vært misforståelser? At det er ment annerledes enn hva jeg tolker? Saken er den at forskjellige medarbeidere har uavhengig av hverandre fortalt meg om at de andre baksnakker meg. Dette har tatt seg veldig opp. Baksnakkingen går på alt mulig fra at jeg ikke gidder å gjøre jobben min, at jeg er udugelig, at andre arbeidsgivere ikke har villet ha meg, at jeg ikke er normal, legningen min og mye annet som jeg ikke ønsker å si noe om på nettet.''

Er du sikker på at du ikke strever med paranoid tenkning for tiden?

Eller har det skjedd episoder på jobb som har gitt dine kollegaer "vann på mølla"?

Det har skjedd store forandringer som har fått alvorlige konsekvenser for andre. dette har gitt dem vann på mølla. Jeg har blitt trukket inn i noe som andre har reagert svært negativt på. Men de som har fortalt meg om all baksnakkingen forteller at det har pågått en stund. Nå har det eskallert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er en liten arbeidsplass. Flere har blitt syke som følge av dårlig miljø.nå føler jeg at jeg står for tur. Jeg er skikkelig redd. Har ikke sikkerhetsnett.

''. Jeg er skikkelig redd. Har ikke sikkerhetsnett.

''

Hva mener du med at du ikke har sikkerhetsnett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''. Jeg er skikkelig redd. Har ikke sikkerhetsnett.

''

Hva mener du med at du ikke har sikkerhetsnett?

Kan ikke si opp og evt. bli sykmeldt. Mangler sykepengerettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har skjedd store forandringer som har fått alvorlige konsekvenser for andre. dette har gitt dem vann på mølla. Jeg har blitt trukket inn i noe som andre har reagert svært negativt på. Men de som har fortalt meg om all baksnakkingen forteller at det har pågått en stund. Nå har det eskallert.

Jeg tror du tillegger praten overdreven betydning. Folk sier så mangt når de er frustrerte og ikke alt er uttrykk for vedvarende oppfatninger.

Jeg er f.eks. for tiden superfrustrert over det noen har gjort i forhold til meg. Har snakket om det i overkant mye og til overkant mange noen dager nå, men innen uka er over så har jeg sannsynligvis ryddet opp hele greia. Det at jeg synes vedkommende har oppført seg dårlig og for tiden ikke tilhører min yndlingskrets av personer, har sannsynligvis roet seg betraktelig i løpet av kort tid.

Pass på at du ikke tillegger mer eller mindre naturlig frustrasjon ( og dermed påfølgende klanderverdig oppførsel) for stor betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si opp og evt. bli sykmeldt. Mangler sykepengerettigheter.

''Kan ikke si opp og evt. bli sykmeldt. Mangler sykepengerettigheter.''

I såfall har du vel krav på AAP? Det er sjelden at arbeidstakere er helt uten sikkerhetsnett i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Kan ikke si opp og evt. bli sykmeldt. Mangler sykepengerettigheter.''

I såfall har du vel krav på AAP? Det er sjelden at arbeidstakere er helt uten sikkerhetsnett i Norge.

Jeg tror ikke man har krav på AAP i en oppsigelsesperiode som f.eks varer i 3 måneder. Men det er mulig jeg tar feil. Usikker. Da er man jo på en måte i jobb. men hvis man ikke klarer det så er man syk uten rett til å være syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest søk hjelp

Jeg syns at du skal ta det opp med ledelsen, og det er viktig at dere snakker om arbeidsmiljøet på personalmøter. Noen ganger trengs det å trekke inn noen utenfra. Det høres ut som problemet hos dere er nokså omfattende.

Jeg er uenig i det som Frosken sier (under her). Vel og bra at man skal reflektere over ulike måter å se ting på. Men for meg høres det ut som Frosken ikke tror deg, og det blir bare kverulerende. Jeg tror deg. Jeg tror ikke det er "din skyld" det som skjer. Jeg syns det er viktig at det blir tatt tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man har krav på AAP i en oppsigelsesperiode som f.eks varer i 3 måneder. Men det er mulig jeg tar feil. Usikker. Da er man jo på en måte i jobb. men hvis man ikke klarer det så er man syk uten rett til å være syk.

Her roter du.

Problemet ligger ikke i manglende økonomiske rettigheter, men i situasjonen og din reaksjon på og tolkning av det som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at du skal ta det opp med ledelsen, og det er viktig at dere snakker om arbeidsmiljøet på personalmøter. Noen ganger trengs det å trekke inn noen utenfra. Det høres ut som problemet hos dere er nokså omfattende.

Jeg er uenig i det som Frosken sier (under her). Vel og bra at man skal reflektere over ulike måter å se ting på. Men for meg høres det ut som Frosken ikke tror deg, og det blir bare kverulerende. Jeg tror deg. Jeg tror ikke det er "din skyld" det som skjer. Jeg syns det er viktig at det blir tatt tak i.

''Jeg er uenig i det som Frosken sier (under her). Vel og bra at man skal reflektere over ulike måter å se ting på. Men for meg høres det ut som Frosken ikke tror deg, og det blir bare kverulerende. ''

Dersom det er høy sannsynlighet for at tendenser til paranoid tenkning forverrer situasjonen trådstarter er i, så tror jeg det kan være til stor hjelp - og angstreduserende - å få sortert hva som er den reelle situasjonen og hva i trådstarters tenkning om situasjonen som er influert av sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest søk hjelp

''Jeg er uenig i det som Frosken sier (under her). Vel og bra at man skal reflektere over ulike måter å se ting på. Men for meg høres det ut som Frosken ikke tror deg, og det blir bare kverulerende. ''

Dersom det er høy sannsynlighet for at tendenser til paranoid tenkning forverrer situasjonen trådstarter er i, så tror jeg det kan være til stor hjelp - og angstreduserende - å få sortert hva som er den reelle situasjonen og hva i trådstarters tenkning om situasjonen som er influert av sykdom.

Hvorfor forutsetter du at trådstarteren er paranoid? Jeg kjenner ikke trådstarter. Dersom hun/han har tedens til å være paranoid, er jeg enig i at det er viktig å sortere dette ut først. Men selv om man har paranoide tendenser, så betyr ikke det at virkeligheten ikke kan være slik han/hun beskriver.

Dersom vedk ikke pleier ha paranoide tendenser, kan virkeligheten også være slik som beskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at du skal ta det opp med ledelsen, og det er viktig at dere snakker om arbeidsmiljøet på personalmøter. Noen ganger trengs det å trekke inn noen utenfra. Det høres ut som problemet hos dere er nokså omfattende.

Jeg er uenig i det som Frosken sier (under her). Vel og bra at man skal reflektere over ulike måter å se ting på. Men for meg høres det ut som Frosken ikke tror deg, og det blir bare kverulerende. Jeg tror deg. Jeg tror ikke det er "din skyld" det som skjer. Jeg syns det er viktig at det blir tatt tak i.

Takk for nyttig svar, og takk for at du trodde på meg.

Jeg har tatt saken opp med ledelsen, og det var en lettelse. De kunne også bekrefte at jeg var blitt utsatt for sterk grad av illojalitet og baksnakkelser av ansatte på stedet. Jeg har både skriftlig og muntlig fått beklagelser fra styrets leder og styremedlemmer. De beklager på det sterkeste det at de ansatte står for denne baksnakkelsen og ryktespredningen. De er veldig tydelige på at dette er en kultur som dessverre har herjet en tid og som jeg i så måte har ”arvet” følgene av. De er fortvilte over at det har utviklet seg slik, og vet ikke hva godt de kan gjøre for å få meg til å bli.

Det er jeg selvfølgelig takknemlig for. Men det er jeg som skal stå i hverdagene i miljøet og forholde meg til disse menneskene.

Saken ble ikke bedre etter at styret som følge av denne illojaliteten ovenfor meg ga en av de ansatte sparken. Dette har som jeg nevnte tidligere fått det hele til å eskalere.

Jeg har aldri vært i en slik situasjon før og føler meg usikker på hvilke grep jeg kan ta for å snu trenden. Styreleder har bedt om et fellesmøte med alle involverte. Jeg gruer meg til det. På sett og vis føles det ydmykende å ha blitt dårlig behandlet selv om det har vært uforskyldt. Jeg skal selvsagt gjennomføre møtet med så rank rygg jeg nå klarer. Det er det beste og klokeste jeg kan gjøre. Men, som jeg har skrevet ellers i tråden så går det på nattesøvnen løs, og jeg gruer meg til arbeidsdagene.

Jeg tar fortsatt gjerne i mot innspill på hvordan en best kan møte mennesker som er falske og illojale når en vender ryggen til, og ikke minst hvordan jeg bør tenke for å komme meg igjennom dagene.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tvilen og usikkerheten min i denne situasjonen går mer på hva jeg kan gjøre enn om det jeg opplever er baksnakking eller ei. Jeg setter pris på forslag på løsninger.

''

Evt. løsningsforslag vil jo være avhengig av hva som foregår. Det er stor forskjell på om det som skjer er at kollegaer diskuterer hverandre fra tid til annen eller om det foregår direkte ondskapsfull ryktespredning.

Det er også viktig å få sortert om du er overdrevent følsom i forhold til at andre har omtalt deg eller om du utsettes for noe som er direkte uakseptabelt.

I første omgang tror jeg du bør ignorere sladringen. I tillegg synes jeg du evt. skal drøfte det som foregår med din nærmeste overordnede-

Ja det er superviktig å få sortert. Det har jeg merket viktigheten av. I begynnelsen forsøkte jeg å ignorere sladringen. Det var nesten som jeg ikke trodde på det. På en måte klarte jeg å la det prelle litt av. Men så tok det seg opp.

Jeg er nok følsom ovenfor slik atferd og blir lett usikker når det skjer ting jeg ikke forstår. Men som du skriver så er dette direkte uakseptabelt. Det hjalp som jeg har skrevet i tråden å snakke med nærmeste overordnede. På sett og vis både lettende og trist, da vedkommende jo understreket at det nettopp var så omfattende som jeg fryktet.

Jeg håper at et fellesmøte kan roe tingene ned. Selv har jeg forsøkt å nærmest late som ingenting, late som jeg ikke vet så mye om hva som egentlig har skjedd. Men de alvorlige konsekvensene vet jo nå alle om så det er det ikke lett å se bort i fra. Jeg forsøker å la det få så lite plass som mulig i livet mitt, men jeg kjenner at det preger tenkningen en hel del.

Det beste jeg kan gjøre er vel det gamle rådet om å ta en dag av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er superviktig å få sortert. Det har jeg merket viktigheten av. I begynnelsen forsøkte jeg å ignorere sladringen. Det var nesten som jeg ikke trodde på det. På en måte klarte jeg å la det prelle litt av. Men så tok det seg opp.

Jeg er nok følsom ovenfor slik atferd og blir lett usikker når det skjer ting jeg ikke forstår. Men som du skriver så er dette direkte uakseptabelt. Det hjalp som jeg har skrevet i tråden å snakke med nærmeste overordnede. På sett og vis både lettende og trist, da vedkommende jo understreket at det nettopp var så omfattende som jeg fryktet.

Jeg håper at et fellesmøte kan roe tingene ned. Selv har jeg forsøkt å nærmest late som ingenting, late som jeg ikke vet så mye om hva som egentlig har skjedd. Men de alvorlige konsekvensene vet jo nå alle om så det er det ikke lett å se bort i fra. Jeg forsøker å la det få så lite plass som mulig i livet mitt, men jeg kjenner at det preger tenkningen en hel del.

Det beste jeg kan gjøre er vel det gamle rådet om å ta en dag av gangen.

Bra at det hjalp å ta saken opp med nærmeste overordnede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...