Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Men han parodierer jo de følelsene, og viser hvor urimelige og tåpelige de er, for ikke å snakke om ulogiske.

Setninger som denne: "Jeg blir en annen, en jeg ikke liker og det er romfolkets skyld." er åpenbart klassisk Knut Nærum, hvor han gir romfolket skylden for noe som helt åpenbart ikke er deres feil. Han parodierer og ironiserer.

====

''Et tiggerforbud vil selvfølgelig ikke fjerne all nød. Det som derimot kan oppnås, er at vi hindrer de som trenger hjelp i selv å be om det. På denne måten slipper vi nordmenn å uthule våre egne prinsipper og vår egen godhet. Vi slipper å bli dårligere mennesker. ''

Med andre ord, tiggerforbudet er nettopp for at vi "gode nordmenn" skal glemme påminnelsen på at det finnes fattige mennesker i verden. Vi slipper påminnelsen om hvor lite som gjøres for de fattige.

====

Han er ærlig der han sier "Jeg blir en annen" - og så leker han videre og gir skylden for det på offeret. DET er satt på spissen. Det at han sier at "han blir en annen" er en følelse han lett kunne fornektet, rød som han er, - men han tør å si det, og så drar han det videre.

Det blir som å si "jeg er så forelsket" og det er DIN skyld. Det er en måte å unnskylde seg på, si det litt søtt, vri på saken.

Fortsetter under...

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

17

• Mrs D

12

• flisa

9

• Kalevaala

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg fant han ikke på Facebook - tenkte å spørre han :)

Hei,

Men det han skriver er jo:

"Det fæle med fattigdommen er at jeg kan se de fattige, og det får meg til å føle meg som et dårlig menneske siden jeg ikke gjør noe" (omskrevet til mine ord).

Det tror jeg vi er enige om.

Så er spørsmålet: Tror man virkelig at KN *mener* dette, eller parodierer han, og mener at det fæle med fattigdom er at folk sulter.

Jeg tror det er rimelig klart hva svaret er! ;-)

Med vennlig hilsen

Han er ærlig der han sier "Jeg blir en annen" - og så leker han videre og gir skylden for det på offeret. DET er satt på spissen. Det at han sier at "han blir en annen" er en følelse han lett kunne fornektet, rød som han er, - men han tør å si det, og så drar han det videre.

Det blir som å si "jeg er så forelsket" og det er DIN skyld. Det er en måte å unnskylde seg på, si det litt søtt, vri på saken.

Ja, og hele poenget er jo nettopp at å skylde på andre ikke er holdbart. Det er å skylde på offeret fordi vi føler det er ubehagelig at noen er så fattige.

Med vennlig hilsen

Hvorfor er du så nedsettende til folk som mener noe annet enn deg?

Jeg har lest den flere ganger, og uansett hvor mange ganger jeg leser den så kommer jeg ikke til å se den slik du gjør det. Så jeg foreslår at du leser innleggene andre har skrevet i denne tråden, og så PRØVER du å lese artikkelen med andres "tolkning" i bakhodet.

Det var ikke meningen å være nedsettende, men KN latterliggjør jo de følelsene han beskriver.

Han går så langt at man i stedet for å ha tiggere, skal ha firma med folk ansatt som tegner kontrakter med folk på kredittkort - slik at vi rike skal slippe å se de fattige.

Gjest Nickløsheletida

Hvorfor er du så nedsettende til folk som mener noe annet enn deg?

Jeg har lest den flere ganger, og uansett hvor mange ganger jeg leser den så kommer jeg ikke til å se den slik du gjør det. Så jeg foreslår at du leser innleggene andre har skrevet i denne tråden, og så PRØVER du å lese artikkelen med andres "tolkning" i bakhodet.

''Jeg har lest den flere ganger, og uansett hvor mange ganger jeg leser den så kommer jeg ikke til å se den slik du gjør det. Så jeg foreslår at du leser innleggene andre har skrevet i denne tråden, og så PRØVER du å lese artikkelen med andres "tolkning" i bakhodet''

Her har nok Sør tatt på seg de brillene han ønsker å lese med.

Gjest eldgammel dame

Hei,

Men det han skriver er jo:

"Det fæle med fattigdommen er at jeg kan se de fattige, og det får meg til å føle meg som et dårlig menneske siden jeg ikke gjør noe" (omskrevet til mine ord).

Det tror jeg vi er enige om.

Så er spørsmålet: Tror man virkelig at KN *mener* dette, eller parodierer han, og mener at det fæle med fattigdom er at folk sulter.

Jeg tror det er rimelig klart hva svaret er! ;-)

Med vennlig hilsen

Ja, vi noterer at dette innlegget er "klarere" for deg, enn diverse forskningsrapporter om et visst annet tema.

Hvis du leser i denne tråden, så er det ikke så er det ikke en klinkende klar oppfatning om hva KN mener.

Folk her inne " tror" han er ærlig........Legg merke til at de tror, men er langt fra sikre.

Men to ting er ihvertfall klart : andre er dumme, og du sitter som vanlig med selve fasiten.

Annonse

Det er en parodi! Han parodierer "følelsene" og tankene.

:rister på hodet:

Ja - han broderer på det - men følelsen han fikk er reell nok, men han har latt seg påvirke og provosere fordi han har gått midt oppi det.

Jeg er litt vågal her nå:

Litt som når man skal prøve å "redde" et barnevernsbarn. Man har alle de rette meningene og man ønsker helt ærlig å hjelpe, man forstår at barnet er skadet fordi det har vokst opp sånn og slik. Og så står man der - etter å ha bli sjekket i hue og ræva - blitt godkjent som fosterhjem, og så står det en vilt fremmed unge - som du så gjerne vil gi alt og skriker; "JÆVLA FITTEKJERRING", stjeler lommeboka di og hopper ut av vinduet. Da kan mange kjenne et sinne mot drittungen, som man for all del må legge lokk på, og ikke snakke om. Jeg tror det er litt sånn med romfolket også. De har aldri blitt behandlet pent - "dårlig oppdratt" for å si det slik, og de er vant til å måtte stjele eller tigge for å overleve.

Vet ikke om du skjønner hva jeg sammenligner her. Men jeg vet at selv om man er aldri så god og velmenende så kan man komme i en situasjon hvor man kjenner det ulmer av dårlige følelser overfor de man vil hjelpe, enten det er et folk eller en villfaren unge.

Det er da man må kjempe seg igjennom det, og vite at man kan komme ut på andre siden som et sterkere menneske, og også få snudd på den man vil hjelpe.

Det viktigste er å være klar over at vi har slike reaksjoner, at man nesten kan bli redd seg selv - fordi man jo er bare snill og god. Da gir man ikke opp!

Gjest meget gammel mann

''Ja, partifolka holder jo sammen. – meget gammel mann''

Det gjør de sikkert, og jeg noterer meg at du igjen er redusert til vrøvl om at Menneskerettigheter, ytringsfrihet og individets rett er noe som folk i RV forfekter.

''Det gjør de sikkert, og jeg noterer meg at du igjen er redusert til vrøvl om at Menneskerettigheter, ytringsfrihet og individets rett er noe som folk i RV forfekter.''

HÆ? Hvor har jeg skrevet det?

Gjest meget gammel mann

He, he, det var meningen også, etter en lang natt med innlegg der vi andre fikk oss en god latter :-)

''He, he, det var meningen også, etter en lang natt med innlegg der vi andre fikk oss en god latter :-)''

Jeg ler ennå jeg;)))

Det er så klart satt på spissen, men det kommer helt klart fra hans egne følelser og så broderer han på det.

''Det er så klart satt på spissen, men det kommer helt klart fra hans egne følelser og så broderer han på det.''

Jeg er enig. Han har selvinnsikt og dybde nok til å erkjenne negative følelser han egentlig ikke vil vedkjenne seg, hente dem frem i tankene; plukke dem fra hverandre - og så gjøre dem om til en satire over de som stopper ved punkt 1.

Ja - han broderer på det - men følelsen han fikk er reell nok, men han har latt seg påvirke og provosere fordi han har gått midt oppi det.

Litt som når man skal prøve å "redde" et barnevernsbarn. Man har alle de rette meningene og man ønsker helt ærlig å hjelpe, man forstår at barnet er skadet fordi det har vokst opp sånn og slik. Og så står man der - etter å ha bli sjekket i hue og ræva - blitt godkjent som fosterhjem, og så står det en vilt fremmed unge - som du så gjerne vil gi alt og skriker; "JÆVLA FITTEKJERRING", stjeler lommeboka di og hopper ut av vinduet. Da kan mange kjenne et sinne mot drittungen, som man for all del må legge lokk på, og ikke snakke om. Jeg tror det er litt sånn med romfolket også. De har aldri blitt behandlet pent - "dårlig oppdratt" for å si det slik, og de er vant til å måtte stjele eller tigge for å overleve.

Vet ikke om du skjønner hva jeg sammenligner her. Men jeg vet at selv om man er aldri så god og velmenende så kan man komme i en situasjon hvor man kjenner det ulmer av dårlige følelser overfor de man vil hjelpe, enten det er et folk eller en villfaren unge.

Det er da man må kjempe seg igjennom det, og vite at man kan komme ut på andre siden som et sterkere menneske, og også få snudd på den man vil hjelpe.

Det viktigste er å være klar over at vi har slike reaksjoner, at man nesten kan bli redd seg selv - fordi man jo er bare snill og god. Da gir man ikke opp!

Veldig godt skrevet! :-)

''Det er så klart satt på spissen, men det kommer helt klart fra hans egne følelser og så broderer han på det.''

Jeg er enig. Han har selvinnsikt og dybde nok til å erkjenne negative følelser han egentlig ikke vil vedkjenne seg, hente dem frem i tankene; plukke dem fra hverandre - og så gjøre dem om til en satire over de som stopper ved punkt 1.

Yess - det er jo det som er så genialt med den teksten :)

Annonse

Det var en veldig god sammenligning.

Å ikke alltid vite hva som er det riktige å gjøre, men helt sikkert vite at det eneste som ikke funker på sikt er å ikke hjelpe.

Det var ikke meningen å være nedsettende, men KN latterliggjør jo de følelsene han beskriver.

Han går så langt at man i stedet for å ha tiggere, skal ha firma med folk ansatt som tegner kontrakter med folk på kredittkort - slik at vi rike skal slippe å se de fattige.

Hvis å sette ting på spissen NØDVENDIGVIS betyr at man latterliggjør, så er det sikkert riktig. Men jeg oppfatter han ikke slik. Jeg oppfatter at han skriver om sin egen opplevelse og egne følelser i forhold til temaet, og så setter han det på spissen.

En god sammenligning!

''Det gjør de sikkert, og jeg noterer meg at du igjen er redusert til vrøvl om at Menneskerettigheter, ytringsfrihet og individets rett er noe som folk i RV forfekter.''

HÆ? Hvor har jeg skrevet det?

Du insinuerer jo at jeg hører til på ytterste venstre?

Jeg forstår sammenligningen din, men jeg mener han er mer opptatt av (egne) irrasjonelle følelser (eller følelsene som flommet over i kommentarfeltene), og parodierer og harsellerer dem.

Det han reagerer på er jo nettopp "vår" reaksjon på å se fattigdom, og få den tett opp i ansiktet. Vi reagerer på fattigdommen. Vi reagerer på at vi får se det. Og mange liker ikke sin egen reaksjon på det. Det som står i kommentarfeltene er pinlig. Det er flaut. Og det erkjenner mange.

Romfolket får mange til å reagere på en måte de selv knapt vil vedkjenne seg. Folk som er ved sine fulle fem vet jo godt at man ikke skal reagere slikt på fattigdom - spesielt ikke når vi sitter i verdens rikeste land.

Derfor nevner KN nettopp det med å "betale tiggere via kredittkort" - det han sier er "ja, ta pengene mine slik at jeg fremdeles kan tro jeg er et godt menneske". Men jeg orker ikke se dem!

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...