Gå til innhold

diverse spørsmål om konfirmasjonsselskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha vår første konfirmasjon om en måned, og jeg kjenner jeg begynner å bli litt stresset med tanke på alt jeg ikke har klart/vet hvordan vi skal gjøre. Derfor har jeg et par spørsmål: Jeg skal selve lage en enkel forrett, har noen en ide? Det må være noe litt barnevennlig, ikke for "sært". Hovedretten skal jeg bestille fra et sted, (kyllingbryst), og dette kommer levert i varmebokser og vi må danderer på fat. Til dessert tenkte jeg å ha varme bær og is. (Bør jo være mat som konfirmanten liker). Vi skal ha selskapet i 2. etasje på et stabbur, så man må ned en trapp og over i hovedhuset på gården (ikke mange metrene) for å komme til kjøkkenet. Mannen min mener jeg overdriver når jeg sier vi må ha serveringshjelp, men jeg ser for meg at jeg blir værende på kjøkkenet hele dagen ellers, så jeg vil gjerne ha hjelp. Jeg har ingen nære venninner jeg kan spørre, så jeg lurte på å høre om datteren til ei på jobb og et par venninner kan hjelpe. De er rundt 20 år. Hvor mye betalt bør de få? Vi blir ca 30 stk, så holder det kanskje med to jenter på kjøkkenet? Håper noen har erfaring og gode råd å komme med :-)

Skrevet

Selvfølgelig skal dere ha serveringshjelp! Ellers får pappan ta seg av den biten selv! Du sier ikke noe om hvor mange dere er, men dersom dere er rundt 20 stk holder det med to, er det mange flere ville jeg hatt både 3 og 4 serveringshjelper. Klart du kan spørre om datteren til en kollega og hennes venninner kan hjelpe til! :o)

Når det gjelder en enkel forrett - tja, skinke og vannmelon?

Skrevet

Selvfølgelig skal dere ha serveringshjelp! Ellers får pappan ta seg av den biten selv! Du sier ikke noe om hvor mange dere er, men dersom dere er rundt 20 stk holder det med to, er det mange flere ville jeg hatt både 3 og 4 serveringshjelper. Klart du kan spørre om datteren til en kollega og hennes venninner kan hjelpe til! :o)

Det glemte jeg å si ja.. Vi blir vel like under 30 stk ser det ut til. Takk for svar :-)

Gjest prust
Skrevet

Jeg synes helt klart at dere bør ha serveringshjelp!!!! Ellers kommer jo du og mannen din til å måtte løpet mye til og fra og ikke kunne slappe av og kose dere!

Spør de du har tenkt på. Tror jeg ville hatt tre. Da kan det være en hele tiden på kjøkkenet, en som alltid serverer, og den tredje hjelper til der det trengs mest.

Avstanden mellom stabbur og hovedhus vil jo ta litt mer tid enn om dere hadde kjøkkenet vegg i vegg med der dere spiste - så dere MÅ ha hjelp til dette.

Skrevet

Jeg synes helt klart at dere bør ha serveringshjelp!!!! Ellers kommer jo du og mannen din til å måtte løpet mye til og fra og ikke kunne slappe av og kose dere!

Spør de du har tenkt på. Tror jeg ville hatt tre. Da kan det være en hele tiden på kjøkkenet, en som alltid serverer, og den tredje hjelper til der det trengs mest.

Avstanden mellom stabbur og hovedhus vil jo ta litt mer tid enn om dere hadde kjøkkenet vegg i vegg med der dere spiste - så dere MÅ ha hjelp til dette.

Takk for støtten, jeg synes nemlig også det :-)

Skrevet

Du må ikke engang vurdere å stå for servering selv. Da får dere jo ikke tid til å være verter, og det blir megastress for dere.

Det er vel anvendte penger - Helt garantert!

Ferskenblomst
Skrevet

Vi hadde kmonfirmasjon i mai, med 37 gjester. Tidligere år har jeg stått for alt selv og vært totalt utslitt etterpå, i mange dager etterpå. Denne gangen leide jeg lokale, og serveringshjelp. Fikk tak i to unge damer, den ene 22 og den andre 18. De fikk 100 kr timen hver. Vi hadde koldtbord, så de hadde jobben med å dekke på til koldtbordet, fylle på fat og brød, ha nok med kaffe og drikke. Etterpå ryddet de vekk tallerkner og bestikk og sstte i oppvaskmaskinen før de fikk en liten pause og litt mat selv. Så var det å sette frem til kaffe og kaker, og rydde vekk etterpå. De holdt på i syv timer og fikk kjørt seg skikkelig. Jeg er bare SÅ GLAD for at jeg investerte i hjelp.Jeg fikk også tid til å være gjest og snakke med alle, istedet for å slave rundt på kjøkkenet.

Gjest Been there done that
Skrevet

Lurt ut med hjelp ja. Jeg tror du må finne ut hvor mye de vil være fornøyd med i betaling. Jeg betalte 1000 kr. Men hadde en en. Min datter tjener 150 kr timen. Tror derfor jeg ville tilbudt 1000 kr til de hver. Evt 700. Det er litt greit at de føler at de får godt betalt for jobben de skal gjøre. Har også opplevd å leie inn noen en gang og som ikke møtte opp......

Ferskenblomst
Skrevet

Lurt ut med hjelp ja. Jeg tror du må finne ut hvor mye de vil være fornøyd med i betaling. Jeg betalte 1000 kr. Men hadde en en. Min datter tjener 150 kr timen. Tror derfor jeg ville tilbudt 1000 kr til de hver. Evt 700. Det er litt greit at de føler at de får godt betalt for jobben de skal gjøre. Har også opplevd å leie inn noen en gang og som ikke møtte opp......

''Har også opplevd å leie inn noen en gang og som ikke møtte opp......

''

Sånt er bare så kjipt. Skjedde her, nå i mai. Den ene som skulle hjelpe til ble "syk", og kunne ikke møte opp. Dette fikk eg beskjed om dagen før, da jeg ringte og etterlyste henne. Etter litt stress fikk jeg tak i kjæresten til en venn av ene stesønnen min, ei ung jente på 18. Hun tok jobben på strak arm, og gjorde en kjempeinnsats.

Gjest sangsol
Skrevet

Jeg har ikke leid inn hjelp til våre konfirmasjoner, men så har vi jo ikke hatt så enorme selskap heller.

Vi har vært 15-16 gjester middag og 30 til kaffe.

Middagen satte jeg i gang på morgenkvisten før gjestene stod opp (poteter i kaseroller, grønnsaker kuttes, steikene gjøres klar osv). Middagsbordet ble dekt før kirkebesøk- og ovnen ble skrudd på med steika inni. Da vi kom hjem ble platene skrudd på. Når poteter/grønnsaker er klare er steika klar, og sausen ble laget.

Tiden jeg brukte på kjøkken i fravær av mine gjester var under tillagingen av saus. Det å plassere maten på bordet før man sier vær så god tar bare et øyeblikk.

Nær familie hjalp å tømme/gjøre rent etter middag, og andre hjalp å dekke til kaffebort til 30.

Dette har gått knirkefritt ved alle konfirmasjoner vi har holdt.

Sliten? Ja- i høyeste grad. Dagen før konfirmasjon har vi dessuten pleid å holde stort koldtbord for langveisfarende gjester.

Forrett og dessert? Nei, det har vi ikke hatt "tid" til. Skal jo ha tid til å nyte middag, og tid for kaffe/kaker helst FØR de langveisfarende må skyndte seg til flyplassen.

Skrevet

Selvsagt må du ha serveringshjelp hvis du ikke ønsker å servere kald mat. Ellers også, utrolig hvor mye mer jobb ting blir enn en opprinnelig har tenkt.

Skrevet

At du trenger hjelp på kjøkkenet vil jeg nok tro.

har selv vært med på mange konfirmasjoner både som gjest og servitør/hjelp

Et lite tips er i disse facebook tider er å søke etter "hjelp" til servering

og kjøkken på statusen sin.

Selv har jeg hjulpet en "gammal" venninne jeg ikke har sett på åresvis fordi

hun skrev hun var i skikkelig beit, merkelig hvor behjelpsomme mennekser k

kan være når de vet at selv venner som ikke er nære er i nøden :)

Skrevet

At du trenger hjelp på kjøkkenet vil jeg nok tro.

har selv vært med på mange konfirmasjoner både som gjest og servitør/hjelp

Et lite tips er i disse facebook tider er å søke etter "hjelp" til servering

og kjøkken på statusen sin.

Selv har jeg hjulpet en "gammal" venninne jeg ikke har sett på åresvis fordi

hun skrev hun var i skikkelig beit, merkelig hvor behjelpsomme mennekser k

kan være når de vet at selv venner som ikke er nære er i nøden :)

Jepp - gjorde det i går jeg - og vips fikk jeg kjøkkenhjelp! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...