Gjest Seriøst spørsmål Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Hvordan klarer dere det? Rydder dere hele tiden. Hvordan får dere tatt inne i skap, vasket gulv, vegger og lister osv? Ahhh...sliter, og tar gjerne imot råd . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382107-dere-som-har-det-ryddig-str%C3%B8ken-hele-tiden/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 ''Ahhh...sliter, og tar gjerne imot råd .'' Jeg på min side sliter med å skjønne hvorfor det skal være et mål å ha det strøkent _hele_ tiden prikkfritt? Normal ryddighet og renslighet, ja, men _hele_ tiden? Som den dokumentaren på nrk/tv2 for noen år(?) siden, hun som hadde kokosboller fremme til pynt(?!), hjemmet var som en bohusreklame og la man nøkkelknippet ned på kjøkkenbenken så det ut som en bombe hadde slått ned. Herregud, jeg synes sånt er skummelt jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382107-dere-som-har-det-ryddig-str%C3%B8ken-hele-tiden/#findComment-3370981 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Tak og vegger tar jeg en gang i året med tørrmopp... Tar meg fem til ti minutter pr rom. Listene taes også i samme slengen, men listene tar jeg gjerne innimellom ellers i året også. Tar dem når jeg ser at det er støvete der. En ettermiddag/kveld pr uke vasker jeg alle rom i huset, og hver dag tørrmopper jeg kjapt gulvene (det tar meg ca 5-10 min). Jeg synes aldri jeg rydder..... Når ting taes fram, settes de tilbake igjen. Ungene er også vant til å gjøre det slik, og da føles det ikke som rydding. Ungene rydder rommene sine en gang pr uke hvis det trengs (det trengs alltid hos eldste på femten - hun vet at jeg ikke vasker rommet hennes om hun ikke rydder der.. da får hun vaske rommet selv..) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382107-dere-som-har-det-ryddig-str%C3%B8ken-hele-tiden/#findComment-3370983 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 ''Dere som har det ryddig, strøkent hele tiden'' Jeg kan overhodet ikke påberope meg å ha noen slik erfaring;-) Men en snusfornuftig 8-åring fortalte meg for noen år siden at det var enkelt å ha det ryddig: man skulle bare legge ting på sin rette plass med en gang, ikke utsette det... Hvis det er oppskriften, så skjønner jeg hvorfor huset mitt ikke akkurat er strøkent til enhver tid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382107-dere-som-har-det-ryddig-str%C3%B8ken-hele-tiden/#findComment-3370984 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Tak og vegger tar jeg en gang i året med tørrmopp... Tar meg fem til ti minutter pr rom. Listene taes også i samme slengen, men listene tar jeg gjerne innimellom ellers i året også. Tar dem når jeg ser at det er støvete der. En ettermiddag/kveld pr uke vasker jeg alle rom i huset, og hver dag tørrmopper jeg kjapt gulvene (det tar meg ca 5-10 min). Jeg synes aldri jeg rydder..... Når ting taes fram, settes de tilbake igjen. Ungene er også vant til å gjøre det slik, og da føles det ikke som rydding. Ungene rydder rommene sine en gang pr uke hvis det trengs (det trengs alltid hos eldste på femten - hun vet at jeg ikke vasker rommet hennes om hun ikke rydder der.. da får hun vaske rommet selv..) '' Når ting taes fram, settes de tilbake igjen.'' Hmmm.... det kan se ut som om den snusfornuftige ungen jeg har skrevet om et annet sted i denne tråden, hadde rett :-( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382107-dere-som-har-det-ryddig-str%C3%B8ken-hele-tiden/#findComment-3370988 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 '' Når ting taes fram, settes de tilbake igjen.'' Hmmm.... det kan se ut som om den snusfornuftige ungen jeg har skrevet om et annet sted i denne tråden, hadde rett :-( Hehe Her har jeg ei balje stående i trappa.... ungene vet de skal legge rot som er tatt fram og ferdiglekt med i balja.. så havner balja på loftet der rommene deres er, og det som ikke er rydda bort fra balja neste morgen går i søpla (jeg truer iallefall med det:P). Jeg pleier å si litt høyt "Åja, ingen som eier dette, nei.. da er det vel bare å kaste det i søpla.." - og da kommer ungene fykende og plukker med seg tingene sine Minsta sa her en dag "Du mamma... alle de andre mammaene rydder sånn hele tiden... de maser på barna om å rydde og rydde.. men vi rydder jo aldri vi!" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382107-dere-som-har-det-ryddig-str%C3%B8ken-hele-tiden/#findComment-3370991 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Hehe Her har jeg ei balje stående i trappa.... ungene vet de skal legge rot som er tatt fram og ferdiglekt med i balja.. så havner balja på loftet der rommene deres er, og det som ikke er rydda bort fra balja neste morgen går i søpla (jeg truer iallefall med det:P). Jeg pleier å si litt høyt "Åja, ingen som eier dette, nei.. da er det vel bare å kaste det i søpla.." - og da kommer ungene fykende og plukker med seg tingene sine Minsta sa her en dag "Du mamma... alle de andre mammaene rydder sånn hele tiden... de maser på barna om å rydde og rydde.. men vi rydder jo aldri vi!" Jeg husker baljen din i trappa fra tidligere diskusjoner om orden. Men du må tone ned hvor bra dette går hos dere, ellers kommer det til å gå med den som med oss som sier vi ikke krangler med partneren. Noen kommer til å fortelle deg at det er _deg_ det noe galt med, ikke oss som roter...*s* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382107-dere-som-har-det-ryddig-str%C3%B8ken-hele-tiden/#findComment-3370994 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Hehe Her har jeg ei balje stående i trappa.... ungene vet de skal legge rot som er tatt fram og ferdiglekt med i balja.. så havner balja på loftet der rommene deres er, og det som ikke er rydda bort fra balja neste morgen går i søpla (jeg truer iallefall med det:P). Jeg pleier å si litt høyt "Åja, ingen som eier dette, nei.. da er det vel bare å kaste det i søpla.." - og da kommer ungene fykende og plukker med seg tingene sine Minsta sa her en dag "Du mamma... alle de andre mammaene rydder sånn hele tiden... de maser på barna om å rydde og rydde.. men vi rydder jo aldri vi!" Håper det ikke går opp for henne at det er fordi dere rydder hele tida, hehe! Tenk deg bebreidelsene når de oppdager at andre barn får lov til å slenge fra seg ting hvor de vil;) Jeg har ingen problemer med å holde det ryddig når det bare er meg her, for jeg er ganske flink til å rydde opp etterhvert. Man kan omtrent ikke se at jeg har laget mat når det er tid for å sette seg til bordet, for jeg rydder bort alt med det samme, og setter inn i oppvaskmaskinen. Det er når vi er flere her det skjærer ut. Når det blir mange å smårydde etter ser det ALDRI strøkent ut her i huset. Mora mi var på besøk i sommer, og du milde som den dama rotet! Det lå ting etter henne overalt. Alt hun tok fram ble liggende der det var til jeg ryddet det bort, og hun tok fram ting hele tida. Sikkert på faenskap. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382107-dere-som-har-det-ryddig-str%C3%B8ken-hele-tiden/#findComment-3370997 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annve Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Jo det er stort sett ryddig her. Men jeg er håpløs med det som ikke synes. Jeg klarer aldri å holde orden i skaper og skuffer. Papirer er et annet problem, men jeg finner ut av det etter mye frustrasjon- Prøver gang på gang å rydde i skapene og holde orden, men nei det nytter ikke:( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382107-dere-som-har-det-ryddig-str%C3%B8ken-hele-tiden/#findComment-3371012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
meg__123! Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Tak og vegger tar jeg en gang i året med tørrmopp... Tar meg fem til ti minutter pr rom. Listene taes også i samme slengen, men listene tar jeg gjerne innimellom ellers i året også. Tar dem når jeg ser at det er støvete der. En ettermiddag/kveld pr uke vasker jeg alle rom i huset, og hver dag tørrmopper jeg kjapt gulvene (det tar meg ca 5-10 min). Jeg synes aldri jeg rydder..... Når ting taes fram, settes de tilbake igjen. Ungene er også vant til å gjøre det slik, og da føles det ikke som rydding. Ungene rydder rommene sine en gang pr uke hvis det trengs (det trengs alltid hos eldste på femten - hun vet at jeg ikke vasker rommet hennes om hun ikke rydder der.. da får hun vaske rommet selv..) Blir veggene og takene rene ved å bare bruke en tørrmopp? Forestiller meg at det bare drar støvet utover. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382107-dere-som-har-det-ryddig-str%C3%B8ken-hele-tiden/#findComment-3371030 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Jeg husker baljen din i trappa fra tidligere diskusjoner om orden. Men du må tone ned hvor bra dette går hos dere, ellers kommer det til å gå med den som med oss som sier vi ikke krangler med partneren. Noen kommer til å fortelle deg at det er _deg_ det noe galt med, ikke oss som roter...*s* Det er vel minst like mye galt med meg som med de som roter altfor ille Når noen spør meg om jeg har negative sider, så pleier jeg å si at jeg skulle ønske jeg kunne tålt litt mer rot og trives med det (andres rot i andres hjem gir jeg blaffen i, for det er det ikke jeg som skal rydde - så det å holde orden i rotet hjemme hos meg handler om å være i forkant av ting/ha kontroll på ting - er meget klar over det ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382107-dere-som-har-det-ryddig-str%C3%B8ken-hele-tiden/#findComment-3371034 Del på andre sider Flere delingsvalg…
meg__123! Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 ''Ahhh...sliter, og tar gjerne imot råd .'' Jeg på min side sliter med å skjønne hvorfor det skal være et mål å ha det strøkent _hele_ tiden prikkfritt? Normal ryddighet og renslighet, ja, men _hele_ tiden? Som den dokumentaren på nrk/tv2 for noen år(?) siden, hun som hadde kokosboller fremme til pynt(?!), hjemmet var som en bohusreklame og la man nøkkelknippet ned på kjøkkenbenken så det ut som en bombe hadde slått ned. Herregud, jeg synes sånt er skummelt jeg. Jeg hater nøkler og slikt dilldall som ligger på stuebordet/kjøkkenbenken. Blir nesten gal av det Slikt skal jo ikke ligge der . =) Jeg rydder og vasker bordet, og når samboeren kommer hjem så slenger han nøkler og kortholder på stuebordet. Da syns jeg det er rotete med en gang 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382107-dere-som-har-det-ryddig-str%C3%B8ken-hele-tiden/#findComment-3371035 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Håper det ikke går opp for henne at det er fordi dere rydder hele tida, hehe! Tenk deg bebreidelsene når de oppdager at andre barn får lov til å slenge fra seg ting hvor de vil;) Jeg har ingen problemer med å holde det ryddig når det bare er meg her, for jeg er ganske flink til å rydde opp etterhvert. Man kan omtrent ikke se at jeg har laget mat når det er tid for å sette seg til bordet, for jeg rydder bort alt med det samme, og setter inn i oppvaskmaskinen. Det er når vi er flere her det skjærer ut. Når det blir mange å smårydde etter ser det ALDRI strøkent ut her i huset. Mora mi var på besøk i sommer, og du milde som den dama rotet! Det lå ting etter henne overalt. Alt hun tok fram ble liggende der det var til jeg ryddet det bort, og hun tok fram ting hele tida. Sikkert på faenskap. Jeg går også rundt og smårydder etter besøkende, så her i huset får jeg alltid skylda når folk ikke finner igjen kaffekoppen sin eller brillene sine 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382107-dere-som-har-det-ryddig-str%C3%B8ken-hele-tiden/#findComment-3371036 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Blir veggene og takene rene ved å bare bruke en tørrmopp? Forestiller meg at det bare drar støvet utover. Hvordan kan tak bli annet enn støvete? Vegger kan selvsagt få fingermerker etc, men da vasker jeg bare bort evt flekker jeg ser nær dørkarmer etc. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382107-dere-som-har-det-ryddig-str%C3%B8ken-hele-tiden/#findComment-3371037 Del på andre sider Flere delingsvalg…
meg__123! Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Hvordan kan tak bli annet enn støvete? Vegger kan selvsagt få fingermerker etc, men da vasker jeg bare bort evt flekker jeg ser nær dørkarmer etc. Jeg skrev jo at jeg forestilte meg at støvet bare ble dratt utover 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382107-dere-som-har-det-ryddig-str%C3%B8ken-hele-tiden/#findComment-3371041 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 ''Dere som har det ryddig, strøkent hele tiden'' Jeg kan overhodet ikke påberope meg å ha noen slik erfaring;-) Men en snusfornuftig 8-åring fortalte meg for noen år siden at det var enkelt å ha det ryddig: man skulle bare legge ting på sin rette plass med en gang, ikke utsette det... Hvis det er oppskriften, så skjønner jeg hvorfor huset mitt ikke akkurat er strøkent til enhver tid. ''Men en snusfornuftig 8-åring fortalte meg for noen år siden at det var enkelt å ha det ryddig: man skulle bare legge ting på sin rette plass med en gang, ikke utsette det...'' 8-åringen har skjønt det Jeg prøver etter beste evne også, men det skjærer seg stadig. Jeg trodde barna var godt oppdratt; Vesla lever etter dette, og min eldste har irriterende god orden i eget hjem. Sønnen derimot, sukk.. Jeg var nylig bortreist noen dager og kom hjem til en sprekkferdig stolt sønn: "Jeg har tatt inn klær fra tørkestativet og bretta det!". Joda, klærne lå pent bretta på bokhylla i stua.. Jeg gikk ut på terrassen, skua utover en halvmeter gress og løvetann og spurte hvorfor han ikke hadde klipt plenen som han hadde lova. Svar: "Jeg prioriterte å vaske opp". På spørsmål om oppvaskmaskina hadde streika, svarte han: "Grytene og en del annet måtte vaskes for hånd". Hmmpf. På kjøkkenbordet stod det en stor bolle, ei paiform, en karaffel og ei mugge. Han bedyra så kjekt at de var vaska, men han visste ikke hvor de skulle stå (!). Greit at han flytta i fjor, men han har bodd hjemme i 19 år og burde ha en viss peiling på kjøkkenoppbevaring, og det hadde uanset ikke vært krise om tinga sto på feil hylle eller i feil skap :-/ Popcorn på alle gulv: "Hæ, det har jeg ikke lagt merke til? Ola, Per, Anne og Kari var her på spillekveld, men vi støvsuga, vi". Nå høres det ut som om sønnen er vrang, det er han ikke, men må "veiledes", hehe. Ei heller er jeg superhusmor, snarere tvert imot. Jeg lever i samsvar med en tallerken jeg arva etter min bestemor der det står "Her er det rent nok til å beholde helsen og rot nok til å beholde lykken". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382107-dere-som-har-det-ryddig-str%C3%B8ken-hele-tiden/#findComment-3371043 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Jeg er ganske ryddig, men liker ikke så godt å rydde opp hele tiden. Jeg gjør det sånn at alt har en fast plass, og da skal det være der også. tolerer lettere at det er litt rot på bordet og sånn enn at det blir uorden i systemer og faste plasser. Ellers fredagsvasker jeg, da tar jeg alle rommene, og rydder opp i ting og tang som ikke er der det skulle samtidig. Skap og skuffer tar jeg ca annen hver måned, men ikke alle på engang, selvsagt, for det er stress. Også er jeg rå til å kaste/lofte ting vi faktisk ikke bruker, og vi har absolutt ingen "roteskuffer" eller lignende. Jeg får mye skryt for ryddig og koselig hus, uten at jeg legger alt for mye jobb i det : Vaske opp, re senger, smårydde litt hver dag, vaske tøy og støvsuge et par ganger i uka, fredagsvaske grundig, og et prosjekt med no skuff og skap månedlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382107-dere-som-har-det-ryddig-str%C3%B8ken-hele-tiden/#findComment-3371057 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 ''Men en snusfornuftig 8-åring fortalte meg for noen år siden at det var enkelt å ha det ryddig: man skulle bare legge ting på sin rette plass med en gang, ikke utsette det...'' 8-åringen har skjønt det Jeg prøver etter beste evne også, men det skjærer seg stadig. Jeg trodde barna var godt oppdratt; Vesla lever etter dette, og min eldste har irriterende god orden i eget hjem. Sønnen derimot, sukk.. Jeg var nylig bortreist noen dager og kom hjem til en sprekkferdig stolt sønn: "Jeg har tatt inn klær fra tørkestativet og bretta det!". Joda, klærne lå pent bretta på bokhylla i stua.. Jeg gikk ut på terrassen, skua utover en halvmeter gress og løvetann og spurte hvorfor han ikke hadde klipt plenen som han hadde lova. Svar: "Jeg prioriterte å vaske opp". På spørsmål om oppvaskmaskina hadde streika, svarte han: "Grytene og en del annet måtte vaskes for hånd". Hmmpf. På kjøkkenbordet stod det en stor bolle, ei paiform, en karaffel og ei mugge. Han bedyra så kjekt at de var vaska, men han visste ikke hvor de skulle stå (!). Greit at han flytta i fjor, men han har bodd hjemme i 19 år og burde ha en viss peiling på kjøkkenoppbevaring, og det hadde uanset ikke vært krise om tinga sto på feil hylle eller i feil skap :-/ Popcorn på alle gulv: "Hæ, det har jeg ikke lagt merke til? Ola, Per, Anne og Kari var her på spillekveld, men vi støvsuga, vi". Nå høres det ut som om sønnen er vrang, det er han ikke, men må "veiledes", hehe. Ei heller er jeg superhusmor, snarere tvert imot. Jeg lever i samsvar med en tallerken jeg arva etter min bestemor der det står "Her er det rent nok til å beholde helsen og rot nok til å beholde lykken". Hehe... sønnen din høres ut som om noen ungdommer jeg kjenner. Usedvanlig snille, men periodevis også usedvanlig sløve. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382107-dere-som-har-det-ryddig-str%C3%B8ken-hele-tiden/#findComment-3371058 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Jeg skrev jo at jeg forestilte meg at støvet bare ble dratt utover Det blir det ikke når du bruker tørrmopp som har statisk elektrisitet i seg (eller noe i den dur ). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382107-dere-som-har-det-ryddig-str%C3%B8ken-hele-tiden/#findComment-3371059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Håper det ikke går opp for henne at det er fordi dere rydder hele tida, hehe! Tenk deg bebreidelsene når de oppdager at andre barn får lov til å slenge fra seg ting hvor de vil;) Jeg har ingen problemer med å holde det ryddig når det bare er meg her, for jeg er ganske flink til å rydde opp etterhvert. Man kan omtrent ikke se at jeg har laget mat når det er tid for å sette seg til bordet, for jeg rydder bort alt med det samme, og setter inn i oppvaskmaskinen. Det er når vi er flere her det skjærer ut. Når det blir mange å smårydde etter ser det ALDRI strøkent ut her i huset. Mora mi var på besøk i sommer, og du milde som den dama rotet! Det lå ting etter henne overalt. Alt hun tok fram ble liggende der det var til jeg ryddet det bort, og hun tok fram ting hele tida. Sikkert på faenskap. ''Mora mi var på besøk i sommer, og du milde som den dama rotet! Det lå ting etter henne overalt. Alt hun tok fram ble liggende der det var til jeg ryddet det bort, og hun tok fram ting hele tida. '' Moren min er litt omvendt, rydder alltid opp etter seg, insisterer på å bruke kun en kaffekopp hele helgen osv. Av og til ser jeg at det klør i fingrene hennes etter å gjøre ting hun nok synes jeg burde ha gjort, men hun skjønner hun ikke bør prøve seg dersom hun ikke ønsker at jeg skal bli gretten. Jeg presterte å bli småsur fordi hun kommenterte på hvor ryddig det var hos sist hun var her (for jeg er jo ikke dummere enn at hun da sammenligner med hvordan (hun synes) det pleier å være her...). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382107-dere-som-har-det-ryddig-str%C3%B8ken-hele-tiden/#findComment-3371062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.