Gå til innhold

Dere som har det ryddig, strøken hele tiden

Anbefalte innlegg

Tror jeg er kommet litt inn i sone systemet. Det hjelper litt, men for eksempel ligger det masse rot på vaskerommet som sikkert har sone der, men jævlig utrivelig likevel. Men ønsker å komme lengre, ryddig - ikke rotete soner :)

Pakk bort ting dere ikke bruker for å frigjøre plass.

Jeg har et rydde-i-boden-prosjekt på planleggingsstadiet.

Fortsetter under...

• Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

10

• Mrs D

8

• cathlin

6

• XbellaX

3

Mest aktive i denne tråden

''Selv har jeg det ryddig kun for min egen del fordi jeg trives langt bedre når det er ryddig. Skuldrene senker seg og jeg slapper best av da. Den avslappende følelsen er det som trigger min rydding/vasking ;)''

Ja kjente nesten en enorm lykkefølelse da vi hadde fått ryddet ganske bra opp før et besøk.

For min del er lykkefølelsen større etter å ha rydda opp _etter_ å ha hatt besøk ;) Jeg rydder ikke opp for andre, men for meg selv :P

Gjest Elextra

Ja, i diverse kjendis-stylist-interiørreportasjer tenker jeg nettopp på det - at hemmeligheten ligger ikke i riktige puter og tepper, men snarere å ha det helt rent og ryddig. Hvem har det slik til enhver tid!? :P

Må innrømme at jeg ikke er særlig nøye selv, men har hjelp av vaskehjelp i mellom. Viktigere i hverdagen er dog at vi rydder unna aviser, leker og div klær og utstyr.

Hm..lurer litt på om man burde konsekvent be barna rydde opp sine ting. Så kanskje de lærte nettopp det å holde orden på sine ting.

Hvis man altid rydder etter ungene så lærer de i alle fall ikke å rydde selv.

Gjest Seriøst spørsmål

Hva bruker du når du vasker da?

Jeg bruker tørrmopp fra Enjo... vasker tak og vegger...lister.... fort ferdig:)

Jeg bruker mikrofiberklut og eddikvann med en såpeskvett i. Samt mirakelsvamp på vanskelige flekker. Vi har hvit gang så det blir en del sorte flekker etter sko og skitne hender sikkert. Samt en skitten snute...

Aldri hørt om Enjo produkter. Når jeg bruker tørrmopp er det sånn engangs innsatt med olje. Men det er kanskje bedre med en sånn fra Enjo da. Du bruker altså ikke vann sammen med den? Men våtvasker gulv en gang i uka? Hva støvtørker du tv-bord og andre møbler med?

Annonse

Åhhhhh.... jeg har en haug med unskyldninger for hvorfor man ikke kan legge ting på plass med en gang man har brukt det. Tenk f.eks. på hvor mye unødig slitasje det blir på parketten? Og hvor viktig det er å sjekke mail med en gang man kommer inn døra, sånn det fungerer best å legge fra seg sekk og jakke på lenestolen i stua. Også kan det jo hende at det er viktigere å redde den ene planten som fortsatt er levende fra tørkedøden enn å fortsette helt ut på kjøkkenet med oppvasken. Jeg kan _mange_ slike argumenter.

Trøsten er at jeg roter - men du finner ikke gammel skitt i kroker eller under sofaen. Det man gjør, gjør man fullt og helt ikke stykkevis og delt! (Gjelder også husrengjøring som gjerne tar litt tid når jeg først setter i gang. Det må jo ryddes en del først....*s*)

Du aner ikke hvor godt det var å lese dette - alle de andre ser jo ut til å ha det shinet, ryddig og gullende rent til enhver tid!

"Det er jo bare å legge tingene tilbake med en gang når man er ferdig med å bruke dem"... *himler med øynene* Jadda! Men si det til nesten-12-åringen i huset her da! Nesten-14-åringen ser jeg nesten ikke spor etter, nesten-12-åringen kan gå gjennom en helt ryddig stue og etterlate seg en sti av rot! *stønner* Og når mora heller ikke er verdens aller mest disiplinerte på ryddefronten så...

Tak og vegger tar jeg en gang i året med tørrmopp... Tar meg fem til ti minutter pr rom. Listene taes også i samme slengen, men listene tar jeg gjerne innimellom ellers i året også. Tar dem når jeg ser at det er støvete der.

En ettermiddag/kveld pr uke vasker jeg alle rom i huset, og hver dag tørrmopper jeg kjapt gulvene (det tar meg ca 5-10 min). Jeg synes aldri jeg rydder..... Når ting taes fram, settes de tilbake igjen. Ungene er også vant til å gjøre det slik, og da føles det ikke som rydding. Ungene rydder rommene sine en gang pr uke hvis det trengs (det trengs alltid hos eldste på femten ;) - hun vet at jeg ikke vasker rommet hennes om hun ikke rydder der.. da får hun vaske rommet selv..)

''Tak og vegger tar jeg en gang i året med tørrmopp...''

Tak og vegger? *legger hodet bakover og ser opp i taket* Skal det vaskes også nå?

Jeg bruker mikrofiberklut og eddikvann med en såpeskvett i. Samt mirakelsvamp på vanskelige flekker. Vi har hvit gang så det blir en del sorte flekker etter sko og skitne hender sikkert. Samt en skitten snute...

Aldri hørt om Enjo produkter. Når jeg bruker tørrmopp er det sånn engangs innsatt med olje. Men det er kanskje bedre med en sånn fra Enjo da. Du bruker altså ikke vann sammen med den? Men våtvasker gulv en gang i uka? Hva støvtørker du tv-bord og andre møbler med?

''Jeg bruker mikrofiberklut og eddikvann med en såpeskvett i. Samt mirakelsvamp på vanskelige flekker. Vi har hvit gang så det blir en del sorte flekker etter sko og skitne hender sikkert. Samt en skitten snute..

Aldri hørt om Enjo produkter. Når jeg bruker tørrmopp er det sånn engangs innsatt med olje. Men det er kanskje bedre med en sånn fra Enjo da. Du bruker altså ikke vann sammen med den? Men våtvasker gulv en gang i uka? Hva støvtørker du tv-bord og andre møbler med?.''

Problemet med såpe og olje er at skitten setter seg veldig fort igjen.... Når jeg finner flekker, så bruker jeg riktignok bittelitt zalo på en vanlig klut og tørker bort flekkene. Ellers bruker jeg aldri såpe, og huset har aldri vært så rent som etter at jeg slutta med såpebruken...

Jeg bruker tørrmoppen fra Enjo hver dag på gulvene (har tre barn og to katter ;)). En dag i uka vasker jeg gulvene med rent vann etter at de er tørrmoppa. Da jeg kjøpte Enjoproduktene slutta jeg med såpe på gulvene med det samme.. De første gangene jeg vaska gulvene var moppen tung å dra pga gammel såpe som lå igjen på gulvet. Etterhvert som gammel såpe ble borte, gikk det helt fint. Huset både dufter bedre og blir mindre skittent uten all såpa.

Enjo koster litt, men er innspart ganske fort... Kjøper jo minimalt med såpe nå, og engangsmopp er det slutt på...

Det lureste er å f.eks. be om å få ha et homeparty hos deg selv med enjo. Jeg fikk da langkosten som vertinnegave.... Jeg har langkosten, en tørrmopp (oransje), to våtmopper - en grov (grønn) som brukes f.eks. på fliser og en fin (gul) som brukes ellers. Jeg har gul sprayflaske som kun er fylt med kaldt vann. Med denne sprayer jeg gulvet før jeg våtmopper. Sprayer også benkeplater etc før jeg vasker dem.

Tv-bord osv vasker jeg med tørrkluten fra Enjo. Innimellom bruker jeg også rent vann i tillegg.

Jeg har baderomssettet, kjøkkensettet og vindussettet. Å vaske vinduene med rent vann og Enjo har fått vinduene mine til å bli langt renere enn før. Moren min er i den generasjonen som kun tror på såpe... også hun har blitt frelst etter å ha prøvd Enjo;)

(for ordens skyld - jeg driver ikke med salg av Enjo :P)

Du aner ikke hvor godt det var å lese dette - alle de andre ser jo ut til å ha det shinet, ryddig og gullende rent til enhver tid!

"Det er jo bare å legge tingene tilbake med en gang når man er ferdig med å bruke dem"... *himler med øynene* Jadda! Men si det til nesten-12-åringen i huset her da! Nesten-14-åringen ser jeg nesten ikke spor etter, nesten-12-åringen kan gå gjennom en helt ryddig stue og etterlate seg en sti av rot! *stønner* Og når mora heller ikke er verdens aller mest disiplinerte på ryddefronten så...

Jeg kunne tidligere skylde på bikkja, han la sko over hele huset. Periodevis kan jeg også skylde på en del besøkende unger; men i realiteten klarer jeg det visst helt selv...*s*

Jepp, før skitten tar overhånd...

Hilsen kontrollfreaken :P

Men hvor skittent kan det bli i taket!? Det røykes aldri her inne og om det dukker opp et spindelvev så tar jeg jo det selvfølgelig, men ellers er jo taket hvitt og fint?

Om man har grove vegger eller liggende panel så samler jo støvet seg, det skjønner til og med jeg. :o)

Men hvor skittent kan det bli i taket!? Det røykes aldri her inne og om det dukker opp et spindelvev så tar jeg jo det selvfølgelig, men ellers er jo taket hvitt og fint?

Om man har grove vegger eller liggende panel så samler jo støvet seg, det skjønner til og med jeg. :o)

Nei, det kan du si - men når det tar meg to minutter å sveipe over taket før jeg tar veggene, så why not ;) Dessuten er det alltid endel støv på tørrmoppen når taket er tatt, så støv blir det - okke som ;)

Annonse

Hvis jeg tar ei saks fra sin faste plass i skuffen, bruker saksa og legger den på plass etter bruk, så rydder jeg ikke. Jeg holder orden. Jeg tar et glass fra skapet, drikker vann og setter inn i oppvaskmaskinen. Da holder jeg orden, jeg rydder ikke. Jeg rydder etter middagen når jeg tar av bordet, setter i oppvaskmaskinen og vasker kjeler. Men... tar jeg det med det samme så føles det mer som jeg holder orden enn rydder.

Rydde eller holde orden, det går nå ut på det samme uansett hva man kaller det. Jeg smårydder hele dagen. Det er ikke direkte lystbetont, men det må nå gjøres for å unngå kaos.

Gjest Seriøst spørsmål

Nei, det kan du si - men når det tar meg to minutter å sveipe over taket før jeg tar veggene, så why not ;) Dessuten er det alltid endel støv på tørrmoppen når taket er tatt, så støv blir det - okke som ;)

Men jeg nekter å tro at det tar to minutter. Så liten plass bor du vel ikke på. Dessuten skal man grue seg minst en time, kanskje et par dager på forhånd ;)

Men jeg nekter å tro at det tar to minutter. Så liten plass bor du vel ikke på. Dessuten skal man grue seg minst en time, kanskje et par dager på forhånd ;)

Hehe, har ikke tatt tida, men det føles iallefall ikke som mer enn et par minutter i snitt pr rom :)

Grue seg et par dager på forhånd er ikke LOV! :P

Gjest hater rot

Rydder vekk det jeg / vi roter frem når vi er ferdige med det.

Mann og barn er godt oppdratt, "sliter" litt med yngstejenta, men hun begynner også å "få det inn" nå :o)

Jeg har en støvmopp, det siste jeg gjør før jeg legger meg om kvelden etter å ha stablet inn i oppvaskmaskina de siste kaffekoppene som er brukt om kvelden, så tar jeg moppen over gulvene, så hver morgen starter vi i et ryddig hus.

Jeg har mine faste ettermiddager (jobber i 100% stilling) hvor jeg vasker og støvsuger alt av gulver, tørker støv en gang i uken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...