Gå til innhold

flytte til sverige - usikker på rettigheter

Anbefalte innlegg

youngatheart

Hei!

Jeg er en trygdet dame på 63 år som har tanker om å flytte til Sverige. Er usikker på grunn av at jeg lurer på hvordan det stiller seg med helsehjelp osv. Hva med trygden hvis man har svensk personnummer, og er det nødvendig å skifte personnummer eller kan man beholde det norske?

Tar mer enn gjerne imot råd og tips angående dette!

MVH

Fortsetter under...

Gjest Tante Navn

Du får svensk personnummer når du flytter til Sverige, samtidig som du beholder det norske personnummeret.

I de første 4 - 5 årene etter utflytting er du skattepliktig til Norge og blir også skattelagt i Sverige. Den svenske skatten er høyere enn den norske dog er det slik at du bare betaler den høyeste skatten, altså ikke dobbelt beskatning.

Vedr. helsehjelp er jeg ikke helt sikker men mener at du vil motta helsehjelp på lik linje med svenskene.

http://www.norden.org/no/norden-for-deg/flytte-innenfor-eller-til-norden/flytte-til-sverige

youngatheart

Du får svensk personnummer når du flytter til Sverige, samtidig som du beholder det norske personnummeret.

I de første 4 - 5 årene etter utflytting er du skattepliktig til Norge og blir også skattelagt i Sverige. Den svenske skatten er høyere enn den norske dog er det slik at du bare betaler den høyeste skatten, altså ikke dobbelt beskatning.

Vedr. helsehjelp er jeg ikke helt sikker men mener at du vil motta helsehjelp på lik linje med svenskene.

http://www.norden.org/no/norden-for-deg/flytte-innenfor-eller-til-norden/flytte-til-sverige

Takk for svar, Tante Navn.

Må man melde om flytting omgående da?

Jeg har en hytte som jeg tenker å selger til våren igjen, men ønsker å flytte til Sverige nå i høst.

Hvor høy er beskatningen på salg av bolig i Sverige, noen som vet?

Og om man bor det en stund uten å ha meldt flytting, hva kan konsekvensene av det være?

Er det noen flere som har svar? Takknemlig for alle svar.

MVH

Gjest Tante Navn

Takk for svar, Tante Navn.

Må man melde om flytting omgående da?

Jeg har en hytte som jeg tenker å selger til våren igjen, men ønsker å flytte til Sverige nå i høst.

Hvor høy er beskatningen på salg av bolig i Sverige, noen som vet?

Og om man bor det en stund uten å ha meldt flytting, hva kan konsekvensene av det være?

Er det noen flere som har svar? Takknemlig for alle svar.

MVH

Kanskje du kan få svar på spørsmålene dine her:

http://www.skattebetalarna.se/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...