Gå til innhold

feil bankkort, misforståelse?

Anbefalte innlegg

Gjest Hulderen

Jeg handler både innenlands og fra England, USA, Irland, Hong Kong og diverse andre steder og jeg får ALLTID spørsmål om name of cardholder el.l. Selv da jeg handlet fra et jallasted som DealExtreme måtte jeg skrive hvem korteier var. Meget mulig det avhenger av type internettbutikk og om man handler som privatperson eller bedrift, men jeg handler fra mange steder og får spørsmål om korteier helt uavhengig av hva du har opplevd. Dette er dessuten helt uavhengig av hvilken bank man bruker, forresten, VISA setter reglene for hvordan VISA-kort skal brukes.

Så pussig at du alltid må oppgi navn på korteier. Er du sikker på at du ikke husker feil? Tidligere hendte det i blandt at jeg fikk spørsmål om det, men nesten aldri nå lenger. Derimot er det blitt stadig oftere at jeg automatisk blir koblet opp mot nettbanken og må bruke bankens kodenøkkel.

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs D

13

• Katt-ja

3

• candyqueen_83

3

• fresja

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Så pussig at du alltid må oppgi navn på korteier. Er du sikker på at du ikke husker feil? Tidligere hendte det i blandt at jeg fikk spørsmål om det, men nesten aldri nå lenger. Derimot er det blitt stadig oftere at jeg automatisk blir koblet opp mot nettbanken og må bruke bankens kodenøkkel.

Nei, jeg husker ikke feil. :) Nå er det ikke mer enn en uke siden jeg handlet på nett sist (programvare), og jeg fikk spørsmål om cardholder. Eneste stedet jeg ikke får det er på AppStore/AppleStore der jeg bruker en Apple-ID med passord for å betale med VISA.

De gangene jeg har blitt koblet opp mot banken har jeg sluppet unna, det er riktig. Da må jeg bruke kodebrikke + passordet jeg bruker for å komme inn i nettbanken. Men ... da kan man I ALLE FALL IKKE si at man har brukt andre kort ved et uhell. :D

Uansett: Poenget her er jo hvorvidt vedkommende kjæreste kan bruke andres kort uten å merke det, og til det er jeg uansett skeptisk. Identifikasjon ved bruk av bankkort til betaling på nett er såpass sikker i våre dager at det er umulig å bruke ett navn + en annens kortnummer.

Gjest Hulderen

De gangene jeg har blitt koblet opp mot banken har jeg sluppet unna, det er riktig. Da må jeg bruke kodebrikke + passordet jeg bruker for å komme inn i nettbanken. Men ... da kan man I ALLE FALL IKKE si at man har brukt andre kort ved et uhell. :D

Uansett: Poenget her er jo hvorvidt vedkommende kjæreste kan bruke andres kort uten å merke det, og til det er jeg uansett skeptisk. Identifikasjon ved bruk av bankkort til betaling på nett er såpass sikker i våre dager at det er umulig å bruke ett navn + en annens kortnummer.

Jeg tror heller ikke at samboeren klarte å bruke feil kort ved et uhell :-) Dessuten tviler jeg ikke på st du ofte må oppgi cardholder, det bare forundrer meg at du må det hver gang.

Jeg handler en del på nett, diverse steder. Tror aldri, og da mener jeg ALDRI NOEN SINNE, at jeg har opplevd at jeg ikke måtte skrive inn navn på korteier. Slike ting blir så sjekket opp mot kortnummer, og de må stemme for at transaksjonen skal gå gjennom. Altså kunne hun ikke skrive sitt navn på korteier og bruke kjærestens kort.

Jeg handler også mye på nett med visakort. Både i innland og utland. Men jeg tror jeg kan telle på en hånd de gangene jeg har blitt bedt om og skrive inn kortholders navn. "Kortnummer - utløpsdato og crc." Så blir jeg som oftest koplet videre til nettbanken, hvor jeg må oppgi kode og bank-id.

Før var det vanligere at man kunne betale uten og gå om nettbanken, og da var det mye lettere og kunne misbruke andres kort.

Jeg tror heller ikke at samboeren klarte å bruke feil kort ved et uhell :-) Dessuten tviler jeg ikke på st du ofte må oppgi cardholder, det bare forundrer meg at du må det hver gang.

Jeg gjør det i alle fall så ofte at det FØLES som hver gang. :D

Annonse

candyqueen_83

Jeg handler en del på nett, diverse steder. Tror aldri, og da mener jeg ALDRI NOEN SINNE, at jeg har opplevd at jeg ikke måtte skrive inn navn på korteier. Slike ting blir så sjekket opp mot kortnummer, og de må stemme for at transaksjonen skal gå gjennom. Altså kunne hun ikke skrive sitt navn på korteier og bruke kjærestens kort.

Jeg handler veldig mye på nett, men det er veldig sjelden at jeg må skrive inn kortholders navn.

''Jeg synes det er rimelig sjelden man må skrive inn "kortholders navn"?''

Jøss, hvor handle du hen da? Kan ikke huske at jeg ikke har blitt spurt om navn på korteier (cardholder), og jeg handler MYE på nett. Programvare, datautstyr, musikk, bøker osv osv.

Jeg handler masse på nett - i alle de kategorier du skriver om...underlig. Jeg vet at jeg av og til må skrive inn navnet, men som regel ikke...såvidt jeg husker :P

Jeg handler på mpx, komplett, cdon, platekompaniet, div helsekost-butikker, amazon, SAS, Ryanair...av det jeg kommer på første omgang...

Jeg skal i hvertfall legge merke til det neste gang jeg skal handle. Er som regel Mastercard jeg bruker - og noen ganger Visa kredittkort.

Annonse

Gjest quyint

Joda, men det gjorde hun ikke før han oppdaget det på kontoutskriften og spurte henne om det.

Kanskje det var først da det gikk opp for henne at hun hadde brukt feil kort? Det virker jo sannsynlig om hun virkelig har gjort feil. Da ville hun jo ikke oppdage det før hun ble konfrontert med det tenker jeg.

At hun skulle satse på at det ikke ble oppdaget høres merkelig ut. De fleste merker vel et uttak fra kontoen på det beløpet det her er snakk om.

Gjest Elextra

Jeg skjønner ikke dette.

For det første er det vanskelig å bruke andres kort ubevisst.

For det andre bør det være en selvfølge at man i en slik situasjon overfører beløpet så snart man oppdager feilen, med mindre man har helt felles økonomi.

Gjest Smulder

Jeg skjønner ikke dette.

For det første er det vanskelig å bruke andres kort ubevisst.

For det andre bør det være en selvfølge at man i en slik situasjon overfører beløpet så snart man oppdager feilen, med mindre man har helt felles økonomi.

Ja, det høres rart ut. Pengene er tilbakebetalt. Men mannen lurer selvsagt på hva som hadde skjedd hvis han ikke hadde sjekket konto og oppdaget det selv. Du tror det er bevisst svindel?

Gjest Elextra

Ja, det høres rart ut. Pengene er tilbakebetalt. Men mannen lurer selvsagt på hva som hadde skjedd hvis han ikke hadde sjekket konto og oppdaget det selv. Du tror det er bevisst svindel?

Hvorvidt det kan være bevisst svindel er jo helt umulig å si uten kjennskap til personene involvert og forholdet dem i mellom.

Jeg handler masse på nett - i alle de kategorier du skriver om...underlig. Jeg vet at jeg av og til må skrive inn navnet, men som regel ikke...såvidt jeg husker :P

Jeg handler på mpx, komplett, cdon, platekompaniet, div helsekost-butikker, amazon, SAS, Ryanair...av det jeg kommer på første omgang...

Jeg skal i hvertfall legge merke til det neste gang jeg skal handle. Er som regel Mastercard jeg bruker - og noen ganger Visa kredittkort.

Norske nettbutikker er jeg litt usikker på, utenlandske mer sikker. Bruker VISA, men ikke kredittkort.

Jeg må faktisk ikke det. Men at de bruker navnet fra bestillinga kan godt være.

Det er to forskjellige ting. Eller kan være. Bestiller og korteier kan være to forskjellige personer. For at en transakjson skal gå gjennom må all informasjon om kortet stemme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...