Gå til innhold

Blind og musikalsk geni


Anbefalte innlegg

Jeg synes overhodet ikke det er tåpelig skrevet. Å ha gjort en så stor musikalsk karriere som han har gjort, er ekstra oppsiktsvekkende gitt hans blindhet. Hans talent har sannsynligvis måttet være større enn hva som ville vært tilfelle for en seende for å oppnå det han har gjort.

Jeg synes faktisk det er mer litt mer naivt å tro at tap av en sans forsterker musikalitet enn synspunktet som kommer til uttrykk i avisen.

Det er liten grunn til å forskjønne fremstillingen av blindes situasjon. Å leve som blind innebærer adskillige utfordringer, se bare på hvor mange av de blinde barna som strever.

Fortsetter under...

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    9

  • Mrs D

    8

  • Dorthe

    5

  • Sør

    3

Mest aktive i denne tråden

Synes ikke det var så teit sagt, jeg. I tillegg til grunnen som Sør er inne på, er det da innlysende at fyren ville hatt enda bedre forutsetninger for å bli god til å spille piano og gitar dersom han hadde sett...?

Hvorfor er det innlysende? Hm.... det er mulig dette er vanskelig å forstå for de som ikke har sanser som er ekstra skjerpede..... Søstra mi hadde en blind elev i klassen. Han sykla til skolen uten å se noe som helst, men han måtte lage lyder for å finne ut hvor i løypa han var, om noe/noen sto i veien etc - men han sykla som et olja lyn ;)

Jeg kjenner musikk andre ikke kan høre.... opplevde det f.eks. en gang på en skole jeg jobba. Vinduene var lukket og man kunne ikke høre musikken i skolegården, men jeg kjente den godt i gulvet (noe ingen andre gjorde). Kjenner også forresten vibrasjon fra kjøkkenvifta i første etasje når jeg selv er i andre etasje.... Flere som hører har forsøkt det samme, men de kjenner ikke noe som helst.

Sjekk f.eks. denne linken: http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/3893739.stm

Jeg ville ikke satt navnet mitt under et slikt utsagn.

Hadde han som blind vært verdensmester i orientering, hadde saken vært en annen.

Ser ingen grunn til å sette et musikalsk talent opp mot blindhet.

mvh

Nettopp! Egentlig ikke noe å irritere seg over, men jeg blir allikevel til tider en smule oppgitt over lite gjennomtenkte utsagn i pressen. Ord har så altfor stor makt ;)

Jeg synes overhodet ikke det er tåpelig skrevet. Å ha gjort en så stor musikalsk karriere som han har gjort, er ekstra oppsiktsvekkende gitt hans blindhet. Hans talent har sannsynligvis måttet være større enn hva som ville vært tilfelle for en seende for å oppnå det han har gjort.

Jeg synes faktisk det er mer litt mer naivt å tro at tap av en sans forsterker musikalitet enn synspunktet som kommer til uttrykk i avisen.

Det er liten grunn til å forskjønne fremstillingen av blindes situasjon. Å leve som blind innebærer adskillige utfordringer, se bare på hvor mange av de blinde barna som strever.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/3893739.stm

Jo, men musikalsk karriere forutsetter _mye_ mer enn musikalitet. Det er derfor sannsynligvis nødvendig med større grad av musikalitet enn det ville vært for en person uten funksjonsnedsettelse for å oppnå karriere.

Blindes musikalitet ble jo tidligere utnyttet ved at man utdannet mange av dem til pianostemmere. Ikke fullt så mange med musikerkarrierer.

Jo, men musikalsk karriere forutsetter _mye_ mer enn musikalitet. Det er derfor sannsynligvis nødvendig med større grad av musikalitet enn det ville vært for en person uten funksjonsnedsettelse for å oppnå karriere.

Blindes musikalitet ble jo tidligere utnyttet ved at man utdannet mange av dem til pianostemmere. Ikke fullt så mange med musikerkarrierer.

Ja, det er jeg enig i - jeg tenker allikevel at det bygger opp under fordommer å si at han "på tross av sin blindhet" er et musikalsk geni..

For meg er det ingen god følelse om folk imponeres over f.eks. min høyskoleutdanning fordi de ikke hadde forventa det av meg som er døv. Hvorfor skulle det være vanskeligere for meg å ta høyskoleutdanning enn for andre (med tolk selvsagt)?

Jeg har slitt hele livet med tanken om at når jeg får skryt for noe, så er det sikkert fordi de ikke hadde forventa det av meg - jeg vil ha skryt for ting jeg har prestert fordi jeg er dyktig, ikke fordi jeg er døv... Når slike ting står skrevet i mediene, så blir jeg småirritert, ja!

Annonse

Jeg synes overhodet ikke det er tåpelig skrevet. Å ha gjort en så stor musikalsk karriere som han har gjort, er ekstra oppsiktsvekkende gitt hans blindhet. Hans talent har sannsynligvis måttet være større enn hva som ville vært tilfelle for en seende for å oppnå det han har gjort.

Jeg synes faktisk det er mer litt mer naivt å tro at tap av en sans forsterker musikalitet enn synspunktet som kommer til uttrykk i avisen.

Det er liten grunn til å forskjønne fremstillingen av blindes situasjon. Å leve som blind innebærer adskillige utfordringer, se bare på hvor mange av de blinde barna som strever.

''Jeg synes faktisk det er mer litt mer naivt å tro at tap av en sans forsterker musikalitet enn synspunktet som kommer til uttrykk i avisen.''

Det er et faktum at tap av en sans gjør at andre sanser skjerpes. Jo tidligere i livet sansetapet skjer, desto bedre blir personen til å bruke de andre sansene.

Ingen ting naivt ved å tro at tidlig tap av syn kan forsterke utviklingen av en musikalsk evne. Når jeg tenker på det, har et flertall av de jeg har møtt som har absolutt gehør, vært blinde eller svaksynte. Mange av dem har vært pianostemmere.

Det underslår selvsagt ikke at blinde har problemer å kjempe med som kan kreve så mye at 'synsnøytrale' talenter ikke kommer til sin rett.

Uten å kunne uttale meg på vegne av alle, tror jeg et flertall av personer med sansetap eller andre handicap foretrekker å verdsettes for sine prestasjoner, ikke for hva de har klart til tross for.

En dyslektisk forfatter ønsker at boken skal bedømmes ut fra innhold og språklig kvalitet, ikke at h*n har klart å skrive den tross sin dysleksi.

mvh

''Jeg synes faktisk det er mer litt mer naivt å tro at tap av en sans forsterker musikalitet enn synspunktet som kommer til uttrykk i avisen.''

Det er et faktum at tap av en sans gjør at andre sanser skjerpes. Jo tidligere i livet sansetapet skjer, desto bedre blir personen til å bruke de andre sansene.

Ingen ting naivt ved å tro at tidlig tap av syn kan forsterke utviklingen av en musikalsk evne. Når jeg tenker på det, har et flertall av de jeg har møtt som har absolutt gehør, vært blinde eller svaksynte. Mange av dem har vært pianostemmere.

Det underslår selvsagt ikke at blinde har problemer å kjempe med som kan kreve så mye at 'synsnøytrale' talenter ikke kommer til sin rett.

Uten å kunne uttale meg på vegne av alle, tror jeg et flertall av personer med sansetap eller andre handicap foretrekker å verdsettes for sine prestasjoner, ikke for hva de har klart til tross for.

En dyslektisk forfatter ønsker at boken skal bedømmes ut fra innhold og språklig kvalitet, ikke at h*n har klart å skrive den tross sin dysleksi.

mvh

Tusen takk, PieLill - du har skjønt det :)

Synes ikke det var så teit sagt, jeg. I tillegg til grunnen som Sør er inne på, er det da innlysende at fyren ville hatt enda bedre forutsetninger for å bli god til å spille piano og gitar dersom han hadde sett...?

''I tillegg til grunnen som Sør er inne på, er det da innlysende at fyren ville hatt enda bedre forutsetninger for å bli god til å spille piano og gitar dersom han hadde sett...?''

Hverken pianospill eller gitarspill forutsetter at man ser på instrumentet. Man spiller best om man ikke trenger å se noe som helst for å plassere fingrene riktig.

En blind vil ikke så lett kunne nyttegjøre seg snarveien om noter. Derimot vil h*n desto mer være nødt til å lytte ut hver detalj i musikken, akkurat som h*n bruker lyder til å orientere seg der andre stoler på synet.

Det burde gi gode forutsetninger for å utvikle musikaliteten på en annen måte enn om h*n kunne støtte seg på visuelle bilder for å forstå musikken.

mvh

''I tillegg til grunnen som Sør er inne på, er det da innlysende at fyren ville hatt enda bedre forutsetninger for å bli god til å spille piano og gitar dersom han hadde sett...?''

Hverken pianospill eller gitarspill forutsetter at man ser på instrumentet. Man spiller best om man ikke trenger å se noe som helst for å plassere fingrene riktig.

En blind vil ikke så lett kunne nyttegjøre seg snarveien om noter. Derimot vil h*n desto mer være nødt til å lytte ut hver detalj i musikken, akkurat som h*n bruker lyder til å orientere seg der andre stoler på synet.

Det burde gi gode forutsetninger for å utvikle musikaliteten på en annen måte enn om h*n kunne støtte seg på visuelle bilder for å forstå musikken.

mvh

Nettopp! Storbritannia har en fantastisk trommis som er døv. Hun spilte under åpningsseremonien til London-OL, og hun spiller visst alltid barbeint for å kunne kjenne rytmen :) Hvis jeg ikke tar helt feil så er hun rangert som en av verdens beste trommiser? (har det fra muntlig hold)

Jo, men musikalsk karriere forutsetter _mye_ mer enn musikalitet. Det er derfor sannsynligvis nødvendig med større grad av musikalitet enn det ville vært for en person uten funksjonsnedsettelse for å oppnå karriere.

Blindes musikalitet ble jo tidligere utnyttet ved at man utdannet mange av dem til pianostemmere. Ikke fullt så mange med musikerkarrierer.

''Blindes musikalitet ble jo tidligere utnyttet ved at man utdannet mange av dem til pianostemmere. Ikke fullt så mange med musikerkarrierer.''

Dette hadde sannsynligvis sammenheng med at det var svært vanskelig å leve av musikk. Kunne du se, kunne du være møbelsnekker i tillegg til musiker. En blind musiker ville ha svært lite å falle tilbake på.

Som pianostemmer hadde man et forholdsvis sikkert yrke og trygt inntektsgrunnlag.

Mange musikalske talenter, både blant seende og blinde/svaksynte, har nok godt tapt fordi man har prioritert mat på bordet og tak over hodet.

mvh

Nettopp! Storbritannia har en fantastisk trommis som er døv. Hun spilte under åpningsseremonien til London-OL, og hun spiller visst alltid barbeint for å kunne kjenne rytmen :) Hvis jeg ikke tar helt feil så er hun rangert som en av verdens beste trommiser? (har det fra muntlig hold)

Det er både imponerende og fasinerende. Og jeg tipper på at en så habil trommis, ikke ønsker å bedømmes for hva hun klarer til tross for...

Menneskehjernen er fantastisk til å spille på de strenger den har.

mvh

Nettopp! Storbritannia har en fantastisk trommis som er døv. Hun spilte under åpningsseremonien til London-OL, og hun spiller visst alltid barbeint for å kunne kjenne rytmen :) Hvis jeg ikke tar helt feil så er hun rangert som en av verdens beste trommiser? (har det fra muntlig hold)

http://www.ted.com/speakers/evelyn_glennie.html

http://www.drummerworld.com/drummers/Evelyn_Glennie.html

mvh

Annonse

Det er både imponerende og fasinerende. Og jeg tipper på at en så habil trommis, ikke ønsker å bedømmes for hva hun klarer til tross for...

Menneskehjernen er fantastisk til å spille på de strenger den har.

mvh

Det er sant :)

Jeg fascineres jo av dette fordi jeg har kjent, og kjenner, på kroppen selv hvordan de andre sansene kan kompensere for en manglende sans. Jeg har fått redusert de evnene litt etter CI-operasjonen min, og det skremte vannet av meg ;) Å føle at man mister sanseevner er fryktelig, og det tapet led jeg etter at jeg fikk "hørsel"..... men jeg har funnet ut at evnen kommer gradvis tilbake igjen etter noen lydløse dager, så sånn sett kan jeg velge hvilken sans som er viktigst for meg der og da :)

''I tillegg til grunnen som Sør er inne på, er det da innlysende at fyren ville hatt enda bedre forutsetninger for å bli god til å spille piano og gitar dersom han hadde sett...?''

Hverken pianospill eller gitarspill forutsetter at man ser på instrumentet. Man spiller best om man ikke trenger å se noe som helst for å plassere fingrene riktig.

En blind vil ikke så lett kunne nyttegjøre seg snarveien om noter. Derimot vil h*n desto mer være nødt til å lytte ut hver detalj i musikken, akkurat som h*n bruker lyder til å orientere seg der andre stoler på synet.

Det burde gi gode forutsetninger for å utvikle musikaliteten på en annen måte enn om h*n kunne støtte seg på visuelle bilder for å forstå musikken.

mvh

Rent bortsett fra det praktiske, og å lese noter:

Jeg er helt enig med Togli og andre i at det selvsagt ikke er noen grunn til at en blind person ikke skal kunne bli en utmerket og sågar spesiell musiker.

Poenget som jeg, og en del andre har påpekt, er at det i samfunnet er mye diskriminering av funksjonshemmede (f. eks. blinde), og at diskrimineringen (ikke funksjonshemningen) reduserer sjansen for at en blind person skal bli oppdaget og få trening og komme på en scene.

Det kan være noe så enkelt som at den blinde ikke kan kjøre selv, og derfor ikke kan møte opp (fordi de ikke har familie som stiller opp). Dette er ting som går på diskrimineringen, ikke funksjonshemningen.

Hvorvidt journalisten tenker på det ene eller andre er ikke godt å si, men det er tvetydig og dårlig skrevet.

Med vennlig hilsen

Det er sant :)

Jeg fascineres jo av dette fordi jeg har kjent, og kjenner, på kroppen selv hvordan de andre sansene kan kompensere for en manglende sans. Jeg har fått redusert de evnene litt etter CI-operasjonen min, og det skremte vannet av meg ;) Å føle at man mister sanseevner er fryktelig, og det tapet led jeg etter at jeg fikk "hørsel"..... men jeg har funnet ut at evnen kommer gradvis tilbake igjen etter noen lydløse dager, så sånn sett kan jeg velge hvilken sans som er viktigst for meg der og da :)

Har ikke tenkt over i hvilken grad sansene konkurrerer om vår oppmerksomhet. Ikke bare den umiddelbare, men også hvilke inntrykk vi forhåndsprioriterer.

Takk for at du forteller dette. Interessant.

mvh

''I tillegg til grunnen som Sør er inne på, er det da innlysende at fyren ville hatt enda bedre forutsetninger for å bli god til å spille piano og gitar dersom han hadde sett...?''

Hverken pianospill eller gitarspill forutsetter at man ser på instrumentet. Man spiller best om man ikke trenger å se noe som helst for å plassere fingrene riktig.

En blind vil ikke så lett kunne nyttegjøre seg snarveien om noter. Derimot vil h*n desto mer være nødt til å lytte ut hver detalj i musikken, akkurat som h*n bruker lyder til å orientere seg der andre stoler på synet.

Det burde gi gode forutsetninger for å utvikle musikaliteten på en annen måte enn om h*n kunne støtte seg på visuelle bilder for å forstå musikken.

mvh

''Hverken pianospill eller gitarspill forutsetter at man ser på instrumentet. Man spiller best om man ikke trenger å se noe som helst for å plassere fingrene riktig.''

Selvfølgelig trenger man ikke se mens man spiller, men det vil da være langt enklere å lære det fra begynnelsen dersom man ser...?

''Hverken pianospill eller gitarspill forutsetter at man ser på instrumentet. Man spiller best om man ikke trenger å se noe som helst for å plassere fingrene riktig.''

Selvfølgelig trenger man ikke se mens man spiller, men det vil da være langt enklere å lære det fra begynnelsen dersom man ser...?

''Selvfølgelig trenger man ikke se mens man spiller, men det vil da være langt enklere å lære det fra begynnelsen dersom man ser...?''

Om man ikke er vant med å ta seg fram etter visuelle intrykk er det ingen vesentlig forskjell på å finne fram på en gitar eller et piano med eller uten syn.

Og om det visuelle i starten skulle gi et forsprang, kan det over tid være et dråpback fordi man gjør seg for avhengig av det. Blinde trenger aldri øve seg på å ikke se på tangentene...

Å ikke kunne lese noter er selvsagt et minus, spesielt i starten. Samtidig får man i lengden en styrke ved å være tvunget til å ta inn det aller meste audielt. Store musikktalent kan rendyrkes ved 'manglende støtte' fra synet.

For skapmusikere, som meg, spiller det nok liten rolle. Verden har ikke tapt noen Bethoven i meg.

:-)

mvh

Har ikke tenkt over i hvilken grad sansene konkurrerer om vår oppmerksomhet. Ikke bare den umiddelbare, men også hvilke inntrykk vi forhåndsprioriterer.

Takk for at du forteller dette. Interessant.

mvh

Jeg synes selv det er interessant, og savner faktisk mer forskning på området :)

Jeg lurer på om det er det amerikanske kvinnlandslaget i baseball som har en døv spiller som visstnok er av de beste på laget. Hun spiller uten høreapparater fordi hun da er på topp. Etter et OL, VM (??) var det noen forskere som fattet interesse for hennes evner til å _se_ spillet, og de ønsket å finne ut hvordan de kunne hjelpe hørende spillere til å utnytte synssansen bedre - hva som har skjedd videre med denne saken er jeg dog usikker på...

Det er også bevist at døve sjåfører er utsatt for langt færre uhell i trafikken enn sjåfører som hører (USA-undersøkelse som ble krevd igangsatt av døveorganisasjonene der borte en gang det ble snakk om å nekte døve å ta lappen).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...