PieLill Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Jeg synes selv det er interessant, og savner faktisk mer forskning på området Jeg lurer på om det er det amerikanske kvinnlandslaget i baseball som har en døv spiller som visstnok er av de beste på laget. Hun spiller uten høreapparater fordi hun da er på topp. Etter et OL, VM (??) var det noen forskere som fattet interesse for hennes evner til å _se_ spillet, og de ønsket å finne ut hvordan de kunne hjelpe hørende spillere til å utnytte synssansen bedre - hva som har skjedd videre med denne saken er jeg dog usikker på... Det er også bevist at døve sjåfører er utsatt for langt færre uhell i trafikken enn sjåfører som hører (USA-undersøkelse som ble krevd igangsatt av døveorganisasjonene der borte en gang det ble snakk om å nekte døve å ta lappen). Ja, det er et enormt forskningspotensiale. Mye kunnskap om synssansen kom forresten gjennom forskning på krigsskadde. ''Det er også bevist at døve sjåfører er utsatt for langt færre uhell i trafikken enn sjåfører som hører (USA-undersøkelse som ble krevd igangsatt av døveorganisasjonene der borte en gang det ble snakk om å nekte døve å ta lappen).'' Godt de gav svar på tiltale. Tipper det skyldes en kombinasjon av at døve ikke lar seg distrahere av lyder/samtale og at hørende kan stole for mye på hørselen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382244-blind-og-musikalsk-geni/page/3/#findComment-3372913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Ja, det er et enormt forskningspotensiale. Mye kunnskap om synssansen kom forresten gjennom forskning på krigsskadde. ''Det er også bevist at døve sjåfører er utsatt for langt færre uhell i trafikken enn sjåfører som hører (USA-undersøkelse som ble krevd igangsatt av døveorganisasjonene der borte en gang det ble snakk om å nekte døve å ta lappen).'' Godt de gav svar på tiltale. Tipper det skyldes en kombinasjon av at døve ikke lar seg distrahere av lyder/samtale og at hørende kan stole for mye på hørselen. mvh Jeg tok lappen på Majorstua Trafikkskole som den gangen hadde en sjåførlærer som hadde hatt mange hørselshemmede elever. Han sa at hos de hørende elevene måtte han mase om å se i speilet "hele tiden". Dette trengte han ikke engang å nevne for de hørselshemmede elevene;) Jeg ser at jeg ofte reagerer langt raskere på visuelle ting enn det mine hørende venner og familie gjør - og enda flinkere er jeg når jeg kjører i trafikken uten CI på meg. Morfaren min elsket å gå tur med meg på fjellet fordi vi alltid traff på så mange dyr på veien når jeg var med 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382244-blind-og-musikalsk-geni/page/3/#findComment-3372923 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Ja, det er jeg enig i - jeg tenker allikevel at det bygger opp under fordommer å si at han "på tross av sin blindhet" er et musikalsk geni.. For meg er det ingen god følelse om folk imponeres over f.eks. min høyskoleutdanning fordi de ikke hadde forventa det av meg som er døv. Hvorfor skulle det være vanskeligere for meg å ta høyskoleutdanning enn for andre (med tolk selvsagt)? Jeg har slitt hele livet med tanken om at når jeg får skryt for noe, så er det sikkert fordi de ikke hadde forventa det av meg - jeg vil ha skryt for ting jeg har prestert fordi jeg er dyktig, ikke fordi jeg er døv... Når slike ting står skrevet i mediene, så blir jeg småirritert, ja! ''For meg er det ingen god følelse om folk imponeres over f.eks. min høyskoleutdanning fordi de ikke hadde forventa det av meg som er døv. Hvorfor skulle det være vanskeligere for meg å ta høyskoleutdanning enn for andre (med tolk selvsagt)? '' Det er ikke så lett å finne den gode balansen her. For de som ikke har opplevd funksjonsnedsettelsen som hindrende for utdanning og yrkesdeltagelse, så oppleves det ofte som uønsket med kommentarer av typen "på tross av". For de som ikke har klart det, vil ofte omgivelsenes manglende innsikt i hvilke hindringer deres funksjonsnedsettelse medfører oppleves som belastende. Jeg synes funksjonhemmingsdiskursen i stor grad er preget av på den ene siden eufeminisering og på den andre elendighetsbeskrivelser. Jeg liker begge deler dårlig. Hørte for noen år siden Hilde Haualand holde et foredrag om hvorfor hun på et tidspunkt skiftet jobb fra et hørende til et hovedsakelig ikke-hørende arbeidsmiljø. Det var befriende at hun valgte å si noe om hvordan hun opplevde en arbeidshverdag med et koppel av tolker hengende etter seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382244-blind-og-musikalsk-geni/page/3/#findComment-3372994 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 ''For meg er det ingen god følelse om folk imponeres over f.eks. min høyskoleutdanning fordi de ikke hadde forventa det av meg som er døv. Hvorfor skulle det være vanskeligere for meg å ta høyskoleutdanning enn for andre (med tolk selvsagt)? '' Det er ikke så lett å finne den gode balansen her. For de som ikke har opplevd funksjonsnedsettelsen som hindrende for utdanning og yrkesdeltagelse, så oppleves det ofte som uønsket med kommentarer av typen "på tross av". For de som ikke har klart det, vil ofte omgivelsenes manglende innsikt i hvilke hindringer deres funksjonsnedsettelse medfører oppleves som belastende. Jeg synes funksjonhemmingsdiskursen i stor grad er preget av på den ene siden eufeminisering og på den andre elendighetsbeskrivelser. Jeg liker begge deler dårlig. Hørte for noen år siden Hilde Haualand holde et foredrag om hvorfor hun på et tidspunkt skiftet jobb fra et hørende til et hovedsakelig ikke-hørende arbeidsmiljø. Det var befriende at hun valgte å si noe om hvordan hun opplevde en arbeidshverdag med et koppel av tolker hengende etter seg. Det er selvsagt ikke alltid slik at ting går som smurt når man som funksjonshemma skal ta utdanning og være ute i jobb... så også for meg - men å imponeres over at en funksjonshemma "greier" slike ting, handler for folk flest om fordommer overfor den funksjonshemedes hjernekapasitet... det er dette jeg ikke liker. Hilde kjenner jeg forresten Vi har tatt deler av utdanningen sammen, og kjent hverandre mer eller mindre siden vi var ganske unge 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382244-blind-og-musikalsk-geni/page/3/#findComment-3373011 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs D Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Tror ikke du skjønner hva jeg mener.... Poenget var at det fremstilles som at "på tross av at han ikke ser, så er han et musikalsk geni" - og hvorfor skulle han ha mindre forutsetninger for å være et musikalsk geni fordi han mangler synet? Kanskje er det heller slik at hans manglende syn gjør hans talent for musikk enda større fordi han har bedre utvikla de andre sansene som kompenserer for det manglende synet. Som døv har jeg f.eks. utvikla synssansen bedre enn folk flest. Jeg velger ofte å gå ute i naturen uten min "kunstige hørsel" fordi jeg vet at jeg da vil se langt mer dyreliv etc. Når jeg hører forsvinner mye av den evnen. Bare for å ta et eksempel. Jeg skjønte meget godt hva du mente. Poenget mitt er at talenter har man uavhengig av handikap. Jeg tror ikke at et musikalsk talent blir større av at en person er blind, det er akkurat like stort som det ville vært om han var seende. For noen er det selvsagt en større terskel å komme over for å nå langt. Det er det også for en fattig person med et liknende talent, f.eks. Men skal du nå opp og frem, så må du gjerne uansett ha hjelpt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382244-blind-og-musikalsk-geni/page/3/#findComment-3373071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Jeg skjønte meget godt hva du mente. Poenget mitt er at talenter har man uavhengig av handikap. Jeg tror ikke at et musikalsk talent blir større av at en person er blind, det er akkurat like stort som det ville vært om han var seende. For noen er det selvsagt en større terskel å komme over for å nå langt. Det er det også for en fattig person med et liknende talent, f.eks. Men skal du nå opp og frem, så må du gjerne uansett ha hjelpt. Det er bevist at man har flere strenger å spille på (nesten bokstavelig talt i denne sammenhengen:P) dersom man har et musikalsk talent og i tillegg er blind - har lagt ved en link om dette andre steder i denne tråden..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382244-blind-og-musikalsk-geni/page/3/#findComment-3373084 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs D Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Det er bevist at man har flere strenger å spille på (nesten bokstavelig talt i denne sammenhengen:P) dersom man har et musikalsk talent og i tillegg er blind - har lagt ved en link om dette andre steder i denne tråden..... Den linken viser til absolutt gehør, gjør den ikke? Å ha absolutt gehør betyr ikke at man er et musikalsk geni. ''"Despite this, we need to be careful not to stereotype blind children - there is more to musicality than absolute pitch and we can't assume that all will grow, or indeed want to grow, into the talents of Stevie Wonder or Andrea Bocelli." '' 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382244-blind-og-musikalsk-geni/page/3/#findComment-3373097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Den linken viser til absolutt gehør, gjør den ikke? Å ha absolutt gehør betyr ikke at man er et musikalsk geni. ''"Despite this, we need to be careful not to stereotype blind children - there is more to musicality than absolute pitch and we can't assume that all will grow, or indeed want to grow, into the talents of Stevie Wonder or Andrea Bocelli." '' Poenget er at når synssansen ikke forstyrrer, så utvikles hørselssansen optimalt - noe som kan komme blinde musikalske genier til gode slik at de ofte blir enda flinkere enn om de hadde vært seende. Dette er ting man har visst i mangfoldige år, og som skjer mer eller mindre med alle som har en sans for lite. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382244-blind-og-musikalsk-geni/page/3/#findComment-3373099 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs D Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Poenget er at når synssansen ikke forstyrrer, så utvikles hørselssansen optimalt - noe som kan komme blinde musikalske genier til gode slik at de ofte blir enda flinkere enn om de hadde vært seende. Dette er ting man har visst i mangfoldige år, og som skjer mer eller mindre med alle som har en sans for lite. Det var derfor jeg tok med det avsnittet fra artikkelen du linket til i mitt forrige svar. Det som sies i det avsnittet er nok noe å tenke på for de som automatisk mener at man blir et større talent fordi man mangler en sans. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382244-blind-og-musikalsk-geni/page/3/#findComment-3373197 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Det var derfor jeg tok med det avsnittet fra artikkelen du linket til i mitt forrige svar. Det som sies i det avsnittet er nok noe å tenke på for de som automatisk mener at man blir et større talent fordi man mangler en sans. Noen automatikk er det selvsagt ikke i det, men man har som regel større forutsetninger for å utvikle seg på dette området dersom man mangler en sans - jeg fikk det muligvis ikke tydelig nok fram i mitt første innlegg... Å skrive "på tross av sin synshemning ble han et musikalsk geni" (husker ikke helt ordlyden) blir nesten like dumt som å skrive om meg: "på tross av sin hørselshemning ble hun et geni i munnavlesning" (satt litt på spissen) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382244-blind-og-musikalsk-geni/page/3/#findComment-3373211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs D Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Noen automatikk er det selvsagt ikke i det, men man har som regel større forutsetninger for å utvikle seg på dette området dersom man mangler en sans - jeg fikk det muligvis ikke tydelig nok fram i mitt første innlegg... Å skrive "på tross av sin synshemning ble han et musikalsk geni" (husker ikke helt ordlyden) blir nesten like dumt som å skrive om meg: "på tross av sin hørselshemning ble hun et geni i munnavlesning" (satt litt på spissen) ''Å skrive "på tross av sin synshemning ble han et musikalsk geni" (husker ikke helt ordlyden) blir nesten like dumt som å skrive om meg: "på tross av sin hørselshemning ble hun et geni i munnavlesning" (satt litt på spissen) ;)'' Jeg vil tro at å være svært musikalsk ikke er noe man kan tilegne seg, men det kan man med munnavlesning. Men jeg er enig i at det er idiotisk å si at han ble musikalsk _på_tross_av_ .... (eller hvordan ordlyden var igjen. ) Man er enten musikalsk eller ikke, men et talet kan selvsagt bli bedre ved øving helt uavhengig av om han er blind eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382244-blind-og-musikalsk-geni/page/3/#findComment-3373653 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 ''Å skrive "på tross av sin synshemning ble han et musikalsk geni" (husker ikke helt ordlyden) blir nesten like dumt som å skrive om meg: "på tross av sin hørselshemning ble hun et geni i munnavlesning" (satt litt på spissen) ;)'' Jeg vil tro at å være svært musikalsk ikke er noe man kan tilegne seg, men det kan man med munnavlesning. Men jeg er enig i at det er idiotisk å si at han ble musikalsk _på_tross_av_ .... (eller hvordan ordlyden var igjen. ) Man er enten musikalsk eller ikke, men et talet kan selvsagt bli bedre ved øving helt uavhengig av om han er blind eller ikke. Vrææææl... med fare for å gjenta meg selv Hvis man hadde en blind og en seende som begge i utgangspunktet hadde de samme forutsetningene for å bli genierklærte musikere, og begge fikk de samme vilkårene og utviklingsmulighetene - så er sannsynligheten størst for at den blinde ville blitt hakket flinkere enn den seende - fordi han/hun pga sin blindhet hadde utviklet hørselssansen (nyansene) bedre enn den seende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382244-blind-og-musikalsk-geni/page/3/#findComment-3373658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs D Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Vrææææl... med fare for å gjenta meg selv Hvis man hadde en blind og en seende som begge i utgangspunktet hadde de samme forutsetningene for å bli genierklærte musikere, og begge fikk de samme vilkårene og utviklingsmulighetene - så er sannsynligheten størst for at den blinde ville blitt hakket flinkere enn den seende - fordi han/hun pga sin blindhet hadde utviklet hørselssansen (nyansene) bedre enn den seende. Og det er den jeg hele tiden har sagt at jeg ikke kjøper. Musikalsk geni er ikke så enkelt å forklare, tror jeg. Man har et utgangspunkt, man foredler utgangspunktet til genialitet. Og jeg tror altså ikke at det der er noen stor fordel å være blind, men det er neppe en ulempe heller. Og det var IKKE musikalsk genialitet linken din skrev om, men absolutt gehør. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382244-blind-og-musikalsk-geni/page/3/#findComment-3373846 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs D Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Vrææææl... med fare for å gjenta meg selv Hvis man hadde en blind og en seende som begge i utgangspunktet hadde de samme forutsetningene for å bli genierklærte musikere, og begge fikk de samme vilkårene og utviklingsmulighetene - så er sannsynligheten størst for at den blinde ville blitt hakket flinkere enn den seende - fordi han/hun pga sin blindhet hadde utviklet hørselssansen (nyansene) bedre enn den seende. Når jeg skriver at det å være blind ikke nødvendigvis er en ulempe, så mener jeg hvis man kan og vil nok. Sør og andre har jo allerede påpekt en del ulemper ved det å være blind musiker kontra å være seende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382244-blind-og-musikalsk-geni/page/3/#findComment-3373853 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Og det er den jeg hele tiden har sagt at jeg ikke kjøper. Musikalsk geni er ikke så enkelt å forklare, tror jeg. Man har et utgangspunkt, man foredler utgangspunktet til genialitet. Og jeg tror altså ikke at det der er noen stor fordel å være blind, men det er neppe en ulempe heller. Og det var IKKE musikalsk genialitet linken din skrev om, men absolutt gehør. Jeg pleier å tro på forskning og på egenerfaring 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382244-blind-og-musikalsk-geni/page/3/#findComment-3373862 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Når jeg skriver at det å være blind ikke nødvendigvis er en ulempe, så mener jeg hvis man kan og vil nok. Sør og andre har jo allerede påpekt en del ulemper ved det å være blind musiker kontra å være seende. Klart det er mange ulemper ved å mangle en sans, enten det er å være blind eller døv... men det er ikke det jeg diskuterer her... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382244-blind-og-musikalsk-geni/page/3/#findComment-3373863 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.