Gå til innhold

Advarer mot bruk av diskriminerende ord

Anbefalte innlegg

Gjest fra bergen

''Ni organisasjoner har gått sammen og laget en svarteliste over ord de ønsker at publikum skal bruke, for å unngå å bli omtalt i diskriminerende vendinger. Dermed advares du mot å bruke ord som dverg, døvstum og autist.

Bl.a. skal følgende ord skal ikke brukes:

funksjonsfrisk

de funksjonshemmede

psykisk utviklingshemmet

lenket til rullestolen/sengen

dverg

autist

blinde + hund/bøker

tunghørt

døvstum

døve + tolk/språk

ordblind

multihandikappet''

http://www.moss-avis.no/nyheter/advarer-mot-bruk-av-diskriminerende-ord-1.7479356

Er virkelig ord som "funksjonsfrisk", "autist", "blindehund", "døvstum", "døvespråk", "ordblind" og "multihandikappet" degraderende og belastende? Og er ikke dette stakkarsliggjøring av funksjonshemmede?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/382450-advarer-mot-bruk-av-diskriminerende-ord/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

17

• Sør

14

• frosken

8

• Lillemus

5

Mest aktive i denne tråden

''Er virkelig ord som "funksjonsfrisk", "autist", "blindehund", "døvstum", "døvespråk", "ordblind" og "multihandikappet" degraderende og belastende?''

Hvorfor er det så vanskelig å la være å bruke ord om folk, hvis de ikke liker dem?

''Og er ikke dette stakkarsliggjøring av funksjonshemmede?''

Du bedriver vel stakkasliggjøring av folk flest, for de flest av oss vet utmerket godt at vi ikke bør bruke ord som krøpling, dverg, og andre ord om folk som ikke liker ordene.

Døvstum er noe av det mest irriterende jeg hører ;)

Ingen døve er stumme med mindre taleorganet er defekt. Å være døv og stum har med andre ord ingen sammenheng med hverandre i det hele tatt og sist jeg sjekka fantes det ingen med kombinert hørselstap og stumhet her i landet.

Vel bruker ikke døve stemme når de snakker tegnspråk, men det er fordi tegnspråk er et visuelt språk i motsetning til talte språk som er auditive.

Å kalle norsk tegnspråk for døvespråk er like merkelig som å kalle norsk talespråk for hørendespråk ;)

Døvetolk er et uttrykk som fortsatt brukes ganske mye, også blant døve. Setter man seg litt inn i begrepet "døvetolk" så skjønner man imidlertid at det blir feil å bruke dette uttrykket. En person som tolker mellom en døv og en hørende, tolker like mye for den hørende. Jeg har flere ganger vært på seminarer etc der mindretallet er hørende - de får da oversatt tegnspråket til talespråk. Det blir et mye mer korrekt begrep å bruke "tegnspråktolk" da det er snakk om å tolke fra tegnspråk til norsk eller omvendt.

Annonse

Gjest fra bergen

''Er virkelig ord som "funksjonsfrisk", "autist", "blindehund", "døvstum", "døvespråk", "ordblind" og "multihandikappet" degraderende og belastende?''

Hvorfor er det så vanskelig å la være å bruke ord om folk, hvis de ikke liker dem?

''Og er ikke dette stakkarsliggjøring av funksjonshemmede?''

Du bedriver vel stakkasliggjøring av folk flest, for de flest av oss vet utmerket godt at vi ikke bør bruke ord som krøpling, dverg, og andre ord om folk som ikke liker ordene.

''Hvorfor er det så vanskelig å la være å bruke ord om folk, hvis de ikke liker dem?''

Har aldri hørt om noen har som problemer med disse ordene.

''for de flest av oss vet utmerket godt at vi ikke bør bruke ord som krøpling, dverg,''

Og vis du hadde giddet å lese hva jeg skrev hadde du sett at jeg ikke navnte disse ordene.

''Hvorfor er det så vanskelig å la være å bruke ord om folk, hvis de ikke liker dem?''

''for de flest av oss vet utmerket godt at vi ikke bør bruke ord som krøpling, dverg,''

Og vis du hadde giddet å lese hva jeg skrev hadde du sett at jeg ikke navnte disse ordene.

Ordene jeg nevnte var bare eksempler.

Gjest fra bergen

Tungvint. Hva er galt med døv? Enkelte av de andre kan jeg forstå, men jeg ser ikke helt hvorfor døv er feil.

''Tungvint. Hva er galt med døv?''

Selvfølgelig er det ikke noe galt med ordet "døv". Er heller "tunghørt", "autist", "ordblind" eller "multihandikappet".

Det enkleste er nok å slutte å snakke om dem, men jeg har en følelse av at det også blir feil;)

Hva kaller jeg døve på pk-norsk?

Døv er selvsagt helt greit å si - det er jo døv jeg er, men jeg er verken døvstum, bruker ikke døvetolk eller snakker ikke døvespråk ;)

Annonse

Jeg er imot ne negativt ladede ordene om døve, fordi jeg er døv selv - så nå kjenner du iallefall en :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...