Gå til innhold

Advarer mot bruk av diskriminerende ord

Anbefalte innlegg

Nei, ikke helt enkelt det der.... Selv kalte jeg meg tunghørt/hørselshemmet i oppveksten, da det nok beskriver mitt funksjonsnivå bedre enn det "døv" gjør (jeg er riktgnok medisinsk døv) - men jeg likte det aldri... Følte meg "hemma" pga de begrepene og følte de definerte meg som menneske, noe som ble helt feil. Etter at jeg lærte tegnspråk og endelig kunne føle meg som en fullverdig person, altså en fullverdig døv (vet det er feil å snakke om "fullverdig", men det føltes sånn) - så var det en enorm lettelse :) Endelig var jeg MEG, og jeg var "bare" døv, ikke hemma eller hadde tungt for noe ;)

Hmm...

Ord som ikke vil falle i god jord:

Lesehemmet.

Visuelt tilbakestående.

Fysisk utviklingshemmet.

Lenket til briller/høreapparat/implantat.

Noen flere?

mvh

Fortsetter under...

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

17

• Sør

14

• frosken

8

• Lillemus

5

Mest aktive i denne tråden

Istedet for tunghørt kan man kanskje si at vedkommende har hørselsvansker? Eller blir det feil også?

Ja, det blir like ille... for søker jeg jobb og skriver at jeg har "hørselsvansker", så ser de at jeg har "vansker", noe jeg alvorlig talt ikke har i en jobb som passer for meg :P

Ja, det blir like ille... for søker jeg jobb og skriver at jeg har "hørselsvansker", så ser de at jeg har "vansker", noe jeg alvorlig talt ikke har i en jobb som passer for meg :P

Da ender vi med det gode gamle "Han hører litt dårlig" da? ;o)

'' Savner forøvrig et mer nøytralt ord for tunghørt og/eller hørselshemma ''

Problemet er jo at "alle" ord blir ansett som diskriminerende etter en stund.

''

Problemet er jo at "alle" ord blir ansett som diskriminerende etter en stund. – petter smart''

Det er jo rett og slett ikke sant.

Noen ord blir ansett som negative/diskriminerende, men vanligvis er det en god grunn til dette.

Med vennlig hilsen

Hmm...

Ord som ikke vil falle i god jord:

Lesehemmet.

Visuelt tilbakestående.

Fysisk utviklingshemmet.

Lenket til briller/høreapparat/implantat.

Noen flere?

mvh

Tilbakestående, hemmet, lenket.... alle er negativt ladede ord, og gir en utenforstående et dårlig førsteinntrykk av vedkommende som blir betegnet på denne måten....

Annonse

Tilbakestående, hemmet, lenket.... alle er negativt ladede ord, og gir en utenforstående et dårlig førsteinntrykk av vedkommende som blir betegnet på denne måten....

Ja, og man hører det bedre om man setter ordene sammen på litt nye måter.

mvh

Men pussig nok er det tilsynelatende greit å si at folk har lese- og skrivevansker eller lærevansker. Læringshemmet går nok dårligere.

mvh

Men pussig nok er det tilsynelatende greit å si at folk har lese- og skrivevansker eller lærevansker. Læringshemmet går nok dårligere.

mvh

Kan det ha noe med at man ofte ikke bruker de uttrykkene om seg selv når man f.eks. skal presentere seg, søke jobb etc?

Før jeg fikk CI pleide jeg alltid å si til mennesker jeg prata med at jeg var døv, så jeg måtte se munnen deres når de snakka. Hørselshemma hadde jeg ikke orka å betegne meg som.. og i de årene jeg sa "tunghørt" føltes det bare flaut....

Har man lese- og skrivevansker trengs det ikke nevnes så ofte. Opplever uansett som regel at folk sier "dysleksi".

Kan det ha noe med at man ofte ikke bruker de uttrykkene om seg selv når man f.eks. skal presentere seg, søke jobb etc?

Før jeg fikk CI pleide jeg alltid å si til mennesker jeg prata med at jeg var døv, så jeg måtte se munnen deres når de snakka. Hørselshemma hadde jeg ikke orka å betegne meg som.. og i de årene jeg sa "tunghørt" føltes det bare flaut....

Har man lese- og skrivevansker trengs det ikke nevnes så ofte. Opplever uansett som regel at folk sier "dysleksi".

''Kan det ha noe med at man ofte ikke bruker de uttrykkene om seg selv når man f.eks. skal presentere seg, søke jobb etc?''

Ting blir ganske annerledes når man skal si dem om seg selv. Det har du rett i. Man burde smake mer på slike setninger.

''Før jeg fikk CI pleide jeg alltid å si til mennesker jeg prata med at jeg var døv, så jeg måtte se munnen deres når de snakka. Hørselshemma hadde jeg ikke orka å betegne meg som.. og i de årene jeg sa "tunghørt" føltes det bare flaut.... ''

'Døv' oppfatter jeg som et kommunikasjonsmessig effektivt ord i den sammenhengen, også følelsesmessig ganske nøytralt.

''Har man lese- og skrivevansker trengs det ikke nevnes så ofte. Opplever uansett som regel at folk sier "dysleksi".''

De fleste sier ordblind eller dysleksi. Men det virker som spespedene har omdøpt det til spesifikke lese- og skrivevansker.

Man trenger ikke forklare at man har dysleksi like ofte som at man f.eks. er døv. Til gjengjeld har jeg inntrykk av at det er desto vanskeligere å møte forståelse for de litt sære behov dette kan skape.

mvh

For deg og meg er de kanskje ikke negative, men så lenge noen syns det er negativt så må vi jo respektere det??

''For deg og meg er de kanskje ikke negative, men så lenge noen syns det er negativt så må vi jo respektere det??''

Ikke nødvendigvis. Dersom forskjellighet i overdreven grad anses som nødvendig å pakkes inn i stadig nye termer, vil det like gjerne kunne medføre økte, og ikke reduserte, negative forestillinger knyttet til annerledeshet.

''Kan det ha noe med at man ofte ikke bruker de uttrykkene om seg selv når man f.eks. skal presentere seg, søke jobb etc?''

Ting blir ganske annerledes når man skal si dem om seg selv. Det har du rett i. Man burde smake mer på slike setninger.

''Før jeg fikk CI pleide jeg alltid å si til mennesker jeg prata med at jeg var døv, så jeg måtte se munnen deres når de snakka. Hørselshemma hadde jeg ikke orka å betegne meg som.. og i de årene jeg sa "tunghørt" føltes det bare flaut.... ''

'Døv' oppfatter jeg som et kommunikasjonsmessig effektivt ord i den sammenhengen, også følelsesmessig ganske nøytralt.

''Har man lese- og skrivevansker trengs det ikke nevnes så ofte. Opplever uansett som regel at folk sier "dysleksi".''

De fleste sier ordblind eller dysleksi. Men det virker som spespedene har omdøpt det til spesifikke lese- og skrivevansker.

Man trenger ikke forklare at man har dysleksi like ofte som at man f.eks. er døv. Til gjengjeld har jeg inntrykk av at det er desto vanskeligere å møte forståelse for de litt sære behov dette kan skape.

mvh

'''Døv' oppfatter jeg som et kommunikasjonsmessig effektivt ord i den sammenhengen, også følelsesmessig ganske nøytralt.''

"Følelsesmessig ganske nøytralt" tror jeg er en ganske bra betegnelse, ja :)

Annonse

Jammen....Det blir så ryddig og oversiktlig og fint med båser. Jeg blir helt stressa når alt bare flyter! Muslimer, svensker, dverger og trøndere og hva det nå er. Ryddig og pent og oversiktlig. Det blir jo bare surr med VI. Jeg må jo vite hvem av VI vi snakker om. DE er bra. Ikke at det er noe galt med dem. Ja, bortsett fra trønderne:)

haha, trøndere ja, de kan vi sette i bås. Da blir det vi og trønderne ;-D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...