Gå til innhold

Min feil?

Gjest Takknemlig for svar fra dere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far har solgt hytta til 150 000,- under takst (pris: 290 000,-)

Han hadde bare 4 timer på seg, og måtte ta en snarlig avgjørelse.

Jeg hadde nettbank-brikken deres, og de måtte inn på kontoen for å hente noen opplysninger, som ville ha en viss betydning for om de kunne akseptere budet eller ikke.

De har lite penger fra før, og formålet med salget var å betale ut gjeld, pga at de aksepterte budet på 150 000,- under takst, får de ikke betalt ut all gjelden.

Min far hadde prøvd å få tak i meg flere ganger på telefon. Jeg hadde ikke orket å ta noen telefon fra han, fordi min erfaring er at han vil at jeg skal gjøre tjenester for han som feks handling. Jeg var langt nede og hadde nok med meg selv, og var utkjørt, så jeg orket ikke å ta den.

Nå i ettertid har jeg fått høre dette flere ganger, "vi måtte selge til den prisen fordi vi ikke fikk tak i deg".

Jeg er på ferie, og dette går jeg og tenker på hele tiden.

Synes du at jeg skal belastes for dette? Det er snakk om en så stor sum og jeg har skyldfølelser og dårlig samvittighet for at jeg ikke tok telefonen... Hadde jeg tatt telefonen, ville ikke dette hendt.

Hjelp...

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

8

• fineline

7

• Lillemus

5

• cathlin

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra
Skrevet

Dette må din far ta ansvar for selv, det er ikke ditt ansvar. Dårlig gjort av din far å lempe ansvaret over på deg, synes jeg.

Gjest sangsol
Skrevet

Dette er selvsagt ikke din feil.

Din far er voksen mann som må ta ansvar for sine handlinger selv. Han kan ikke belaste deg for sine feilvurderinger. At du hadde kodebrikken er ingen unnskyldning. Hvorfor velger han selge hytta før han har ting på stell? Han kunne ventet.

Skrevet

Dette er selvsagt ikke din feil.

Din far er voksen mann som må ta ansvar for sine handlinger selv. Han kan ikke belaste deg for sine feilvurderinger. At du hadde kodebrikken er ingen unnskyldning. Hvorfor velger han selge hytta før han har ting på stell? Han kunne ventet.

Han var hardt presset fordi hytta har stått til salgs i flere måneder uten et eneste bud.

Skrevet

Selvfølgelig skal ikke du ha skylden for dette. Voksne mennesker må selv ta ansvar for sine handlinger og det gjelder også din far.

Skrevet

Han var hardt presset fordi hytta har stått til salgs i flere måneder uten et eneste bud.

Da får de selv ta ansvart for nettbanken sin heretter.

Gjest sangsol
Skrevet

Og så har han ikke sørget for å alltid ha sin egen kodebrikke tilgjengelig? Nei, han får ikke min sympati.

Dette er ikke ditt ansvar. Dette er ikke din skyld.

Skrevet

Da får de selv ta ansvart for nettbanken sin heretter.

Det gjør han, men fordi jeg betalte regninger for de sist gang, hadde jeg brikken, jeg hadde glemt å levere den tilbake....

Gjest sangsol
Skrevet

Det gjør han, men fordi jeg betalte regninger for de sist gang, hadde jeg brikken, jeg hadde glemt å levere den tilbake....

Du gjorde han en tjeneste, og det minste han kunne gjort var å selv sørge for å hente tilbake brikken. Skal du måtte springe etter han?

Skrevet

Du gjorde han en tjeneste, og det minste han kunne gjort var å selv sørge for å hente tilbake brikken. Skal du måtte springe etter han?

Han er syk, og det er ikke så lett for han å dra ut fordi min mor er pleietrengende og må ha tilsyn hele tiden...

Skrevet

Det er noe uforståelig over dette. Hvis din far aksepterte et hvilket som helst tilbud fordi han hadde prøvd å selge hytta lenge og ikke fått noe bedre så er det virkeligheten.

Hva skulle han med kodebrikken til banken da han fikk tilbudet? For å sjekke hvor mye penger han skyldte?

Hvis du glemte å levere et eller annet og reiste vekk med det så er det ditt ansvar så klart, men jeg tror jeg hadde levd godt med det.

Det er noe som skurrer i dette.

Gjest sangsol
Skrevet

Han er syk, og det er ikke så lett for han å dra ut fordi min mor er pleietrengende og må ha tilsyn hele tiden...

Forsøker du selv å påta deg skylden for noe som ikke er din skyld?

Hans regninger er uansett hans ansvar, uansett hvor syk han er- og hvor pleietrengende din mor er. Du har ingen plikt til å betale hans regninger for deretter løpe etter han med kodebrikke.

Dette er hva jeg ville kalt en uheldig omstendighet. Han fikk tilfeldigvis bud på hytta akkurat da du ikke var tilgjengelig (grunnen til utilgjengeligheten er IRRELEVANT). Han kunne ringt banken, i stedet for til deg.

Ikke plag deg selv med dette. Forsøk å nyte ferien for å lade opp batteriene. Høsten kommer tidsnok, og du blir sikkert å måtte forholde deg til foreldrene dine fra tid til annen. Ferien er DIN, og jeg anbefaler deg til å fokusere tankene dine på noe annet og mer positivt.

Slå deg til ro med at dette var virkelig ikke din skyld.

Skrevet

De måtte jo selge den uansett, fordi den hadde stått så lenge til salgs. Jeg kan derfor ikke skjønne at det med minnebrikken er en veldig viktig greie i det hele.

Ikke la faren din manipulere deg og spille på din samvittighetsfølelse.

Skrevet

Det er noe uforståelig over dette. Hvis din far aksepterte et hvilket som helst tilbud fordi han hadde prøvd å selge hytta lenge og ikke fått noe bedre så er det virkeligheten.

Hva skulle han med kodebrikken til banken da han fikk tilbudet? For å sjekke hvor mye penger han skyldte?

Hvis du glemte å levere et eller annet og reiste vekk med det så er det ditt ansvar så klart, men jeg tror jeg hadde levd godt med det.

Det er noe som skurrer i dette.

Det var for å sjekke saldo på lån de har. Han har ikke full oversikt selv og har hatt hjelp av en av mine søsken, som følgelig også er sure på meg pga at han ikke fikk tak i meg.

Gjest sangsol
Skrevet

Det var for å sjekke saldo på lån de har. Han har ikke full oversikt selv og har hatt hjelp av en av mine søsken, som følgelig også er sure på meg pga at han ikke fikk tak i meg.

Enn banken? Kunne han ikke ringt dem?

Uansett- han er et voksent menneske som selv burde ha oversikt over sin økonomi. Særlig når han står i situasjon hvor han ønsker selge. Helt TÅPELIG å da vente til salget er i ferd med å skje- for DA FØRST forsøke finne ut hva han trenger selge hytta for.

Dårlig planlegging fra hans side.

Skrevet

Men saldoen på lånet endrer seg da ikke noe på de dagene han ikke får sjekket dette fordi du har brikken?

Salget av hytta har heller ikke noe med brikken å gjøre, så det kan du da heller ikke belastes noe for.

Jeg skjønner ikke hva din far legger skylde på deg for.

Skrevet

Enn banken? Kunne han ikke ringt dem?

Uansett- han er et voksent menneske som selv burde ha oversikt over sin økonomi. Særlig når han står i situasjon hvor han ønsker selge. Helt TÅPELIG å da vente til salget er i ferd med å skje- for DA FØRST forsøke finne ut hva han trenger selge hytta for.

Dårlig planlegging fra hans side.

Tusen takk skal dere ha. Det hjelper å diskutere det med noen og få noen nye innfallsvinkler.

Skrevet

At man ikke vet på krona hvor stor gjeld man har er nå så, men selv godt voksne bør da vite sånn omtrent hva gjelden deres er - dette er ikke ditt ansvar overhodet. Dersom denne andre slektningen også er sur på deg så foreslå at vedkommende heretter tar på seg å hjelpe fin far med nettbanken.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Klarer ikke faren din og ta en telefon til banken?

Skrevet

Klarer ikke faren din og ta en telefon til banken?

Får man opplyst på telefon hvor stor gjeld noen har? Hvem som helst kan jo ringe og spørre om det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...