Gå til innhold

Trygd og bostøtte

Anbefalte innlegg

Gjest kronisk_syk_hver_dag

Jeg var så heldig å få nesten 200 kr økning på trygden i mnd. Var glad for det helt til jeg i dag så at det lille jeg fikk ble borte i bostøtten, som da ble 200 kr mindre pr mnd.

Resultatet er at jeg får det enda dårligere i fjor. Husleien har øket, men ikke taket for bostøtten som er latterlig lav i forhold til de reelle boutgiftene.

Så når alt går opp, sitter jeg igjen med enda mindre.

Trygden økte også prosentvis, på den trygden de allerede hadde. Så da øker bare fattigdommen rundt omkring da.

De som har høy trygd, fikk en tilsvarende høy økning, de med mindre fikk minst, og så dro de jammen økningen vekk i bostøtten gitt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/382478-trygd-og-bost%C3%B8tte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bostøtten behandles dessverre som en sosial stønad, dvs at hva du enn får inn av inntektsøkning, arv eller andre midler trekkes fra på bostøtten.

Dermed er du i en fastlåst økonomisk situasjon.

Vil du ha mulighet til å flytte til en billigere bolig, evt på et annet sted, slik at du ikke har behov for bostøtte lengre. Det vil gi en helt annen mulighet til å påvirke din økonomiske situasjon.

mvh

Bostøtten behandles dessverre som en sosial stønad, dvs at hva du enn får inn av inntektsøkning, arv eller andre midler trekkes fra på bostøtten.

Dermed er du i en fastlåst økonomisk situasjon.

Vil du ha mulighet til å flytte til en billigere bolig, evt på et annet sted, slik at du ikke har behov for bostøtte lengre. Det vil gi en helt annen mulighet til å påvirke din økonomiske situasjon.

mvh

Jeg forstår at bostøtten anses som sosialhjelp, men burde ikke sosialhjelpen også ha en økning i året?

Jeg forstår bare ikke hvordan det tenkes hverken når det kommer til trygden eller bostøtten.

La oss si at økningen i trygden er på 5% ( ønsketenking).

da får en som har 20.000 kr utbetalt 1000 kr mer i mnd.

Mens en som har 10.000 får bare halvparten, altså 500kr i økning.

Dette må jo være å øke fattigdommen?

Jeg bor sammen med en skoleungdom, og kan ikke se at jeg kan klare å finne noe til oss som ikke ligger sånn ca på det jeg må betale nå. Hvert år øker indeksreguleres bostøttet, og matprisene øker, mens vi som har lav trygd sakker mer og mer akterut, og får mindre og mindre kjøpekraft.

NAV operere med et tak på 5000 kr, hvor skal en familie med barn, eller som meg da med en nesten voksen ungdom finne et sted å bo som koster 5000 kr i dag?

Jeg forstår det rett og slett ikke. Jeg forventer ikke å ha mye penger, men når jeg hvert år får mindre og mindre å klare meg på forstår jeg ikke tankegangen.

Jeg forstår at bostøtten anses som sosialhjelp, men burde ikke sosialhjelpen også ha en økning i året?

Jeg forstår bare ikke hvordan det tenkes hverken når det kommer til trygden eller bostøtten.

Jeg bor sammen med en skoleungdom, og kan ikke se at jeg kan klare å finne noe til oss som ikke ligger sånn ca på det jeg må betale nå. Hvert år øker indeksreguleres bostøttet, og matprisene øker, mens vi som har lav trygd sakker mer og mer akterut, og får mindre og mindre kjøpekraft.

NAV operere med et tak på 5000 kr, hvor skal en familie med barn, eller som meg da med en nesten voksen ungdom finne et sted å bo som koster 5000 kr i dag?

Jeg forstår det rett og slett ikke. Jeg forventer ikke å ha mye penger, men når jeg hvert år får mindre og mindre å klare meg på forstår jeg ikke tankegangen.

Hvert år indeksreguleres husleien, og matprisene øker skulle det stå.

Jeg er helt enig med deg.

Først og fremst burde trygd ha en størrelse som sørget for at man ikke ble permanent avhengig av midlertidige sosiale stønader.

Bostøtte burde ikke være en sosial stønad slik den er nå. Ta f.eks. psykisk utviklingshemmede. De vil aldri få noen mulighet til høy inntekt. De blir plassert i kommunale boliger med svinhøy leie som gjør dem avhengig av bostøtte.

Om de da skulle være så heldige å f.eks. arve 100.000,- vil bostøtten trekkes til alle disse pengene er brukt opp. Dermed fratas de en hver mulighet til å bygge opp kapital eller på andre måter påvirke sin økonomiske situasjon.

De er dømt til livsvarig hånd-til-munn-økonomi, med mindre noen hjelper dem å skaffe bolig de selv eier.

mvh

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...