Gå til innhold

Småunger tas med på letingen etter Sigrid

Anbefalte innlegg

Jonathan på 7 år er med mormor og leter etter Sigrid.

http://www.dagbladet.no/2012/08/10/nyheter/innenriks/sigrid_giskegjerde_schjetne/22899475/

Jeg må innrømme at dette synes jeg ikke noe om. Hva om guttungen faktisk skulle finne henne, ille tilredt? Nei, la de voksne ta seg av letingen.

Fortsetter under...

• Svar 126
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

27

• PieLill

10

• Mandolaika

7

• Dorthe

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletida

Ja, denne synes jeg også var drøy. Det ville jeg ikke ha gjort.

I går var det ei på facebookvennelista mi som var med og lette. Hun la ut bilde av hvor mange som møtte opp og det var greit nok, men så begynte hun og legge ut av selve leteaksjonen også og da begynner ihvertfall jeg og lure på hva som forgår i hodet på folk. Leter de for å finne henne eller er de med for å legge ut bilder og vise hvor flinke de er facebook?

Jeg oppfatter dette som en misforstått støtte eller lojalitet. 'Dette er så viktig at selv ungene er med å leter.'

Man tar selvfølgelig ikke med sjuåringer på potensielle liksøk. Synes heller ikke det er nødvendig å involvere barn i alle tragedier. Noe må man få lov å bli skjermet for når man er sju.

Samtidig sitter jeg med en noe beklemt følelse. En dansk ungdom forsvant i grenseområdet mellom Norge og Sverige, i utgangspunktet på svensk side. Der stoppet letingen opp pga tåpelige formaliteter mellom landene. Nå er det visst i gang igjen.

Jeg unner Sigrids familie alle hjelp og støtte de kan få. Men det må være fryktelig bittert for den danske familien som opplevde at letingen på norsk side ikke kom i gang pga en formalitet. Kan ikke huske å ha lest mye om dette i norske aviser.

mvh

Ja, denne synes jeg også var drøy. Det ville jeg ikke ha gjort.

I går var det ei på facebookvennelista mi som var med og lette. Hun la ut bilde av hvor mange som møtte opp og det var greit nok, men så begynte hun og legge ut av selve leteaksjonen også og da begynner ihvertfall jeg og lure på hva som forgår i hodet på folk. Leter de for å finne henne eller er de med for å legge ut bilder og vise hvor flinke de er facebook?

Jeg skjønner ikke dette.

Sigrid kan ha stukket av og arrangert forsvinningen og lagt inn forvirrende ledetråder. Det at hun alltid har vært så pliktoppfyllende lyder mistenkelig, jeg tenker automatisk at hun kan ha vært oppdratt altfor strengt, evt blitt misbrukt. Men hun må ha hatt enklere anledninger tidligere, eller kanskje ikke?

Hvis Chiller'n hjemme-meldingen ble sendt av en kidnapper, hvordan kan vedkommende ha visst at mottakeren var (beste)venninnen hun nettopp hadde vært hos? Alt dette skjedde veldig fort! Har man beregnet når Sigrid burde befunnet seg hvor? Hva slags sko hadde hun på seg, kunne hun ha løpt?

Hun kan være hvor som helst. Er hun plukket opp med bil, kan hun ha kommet langt. Hun kan bli holdt fanget hjemme hos noen, hvem som helst. Hvorfor letes det i skogen?

Folk som vaser rundt i terrenget ødelegger lett eventuelle spor.

Hvis tilgang til Facebook-en hennes kan gjøre det mulig å finne henne i live, dvs det haster, hvorfor må politiet vente på å få adgang? Mange har tipset om alternative måter å komme seg inn.

Folk flest har ingen forutsetninger for å håndtere å finne et dødt menneske på en god måte.

Bare noen strøtanker fra

Jeg skjønner ikke dette.

Sigrid kan ha stukket av og arrangert forsvinningen og lagt inn forvirrende ledetråder. Det at hun alltid har vært så pliktoppfyllende lyder mistenkelig, jeg tenker automatisk at hun kan ha vært oppdratt altfor strengt, evt blitt misbrukt. Men hun må ha hatt enklere anledninger tidligere, eller kanskje ikke?

Hvis Chiller'n hjemme-meldingen ble sendt av en kidnapper, hvordan kan vedkommende ha visst at mottakeren var (beste)venninnen hun nettopp hadde vært hos? Alt dette skjedde veldig fort! Har man beregnet når Sigrid burde befunnet seg hvor? Hva slags sko hadde hun på seg, kunne hun ha løpt?

Hun kan være hvor som helst. Er hun plukket opp med bil, kan hun ha kommet langt. Hun kan bli holdt fanget hjemme hos noen, hvem som helst. Hvorfor letes det i skogen?

Hvis tilgang til Facebook-en hennes kan gjøre det mulig å finne henne i live, dvs det haster, hvorfor må politiet vente på å få adgang? Mange har tipset om alternative måter å komme seg inn.

Folk flest har ingen forutsetninger for å håndtere å finne et dødt menneske på en god måte.

Bare noen strøtanker fra

''Det at hun alltid har vært så pliktoppfyllende lyder mistenkelig, jeg tenker automatisk at hun kan ha vært oppdratt altfor strengt, evt blitt misbrukt. Men hun må ha hatt enklere anledninger tidligere, eller kanskje ikke?''

Nå synes jeg du er langt over streken drøy, Bella Dotte.

Gjest Scarlet O'Hara

Jeg skjønner ikke dette.

Bare noen strøtanker fra

''Det at hun alltid har vært så pliktoppfyllende lyder mistenkelig, jeg tenker automatisk at hun kan ha vært oppdratt altfor strengt, evt blitt misbrukt. ''

Disse ekle spekulasjonene her kan du holde for deg selv! Tenk på familien hennes, som om de ikke har det ille nok om det ikke skal begynne å florere med rykter om misbruk på nettet!! FY!!

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Jeg skjønner ikke dette.

Bare noen strøtanker fra

''Sigrid kan ha stukket av og arrangert forsvinningen og lagt inn forvirrende ledetråder. Det at hun alltid har vært så pliktoppfyllende lyder mistenkelig, jeg tenker automatisk at hun kan ha vært oppdratt altfor strengt, evt blitt misbrukt. Men hun må ha hatt enklere anledninger tidligere, eller kanskje ikke?''

Det finnes mange muligheter, men jeg tror ikke sannsynligheten for dette er stor.

''Hvis Chiller'n hjemme-meldingen ble sendt av en kidnapper, hvordan kan vedkommende ha visst at mottakeren var (beste)venninnen hun nettopp hadde vært hos? ''

Hun kan f.eks ha motatt en melding som lyder slik:- Hei, hva driver du med nå? eller - Hva gjør du i kveld? og kidnapperen har svart slik for å forvirre.

''Alt dette skjedde veldig fort! Har man beregnet når Sigrid burde befunnet seg hvor? Hva slags sko hadde hun på seg, kunne hun ha løpt?''

I følge bildene som har blitt lagt ut, hadde hun sko hun kunne løpe med. Det kan ha vært en skikkelig kamp på åstedet, slik at hun har mistet dem og slike ankelsokker glir lett av, er min erfaring. Mange hørte hyl og at de bått stoppet, så det kan jo ha vært slik at hun ble hold for munnen.

Men det er så mye som kan ha skjedd og det er rart at ingen har observert henne gående, så det er ikke sikkert at det var i barnehagen hun ble plukket opp i det hele tatt.

''Hun kan være hvor som helst. Er hun plukket opp med bil, kan hun ha kommet langt. Hun kan bli holdt fanget hjemme hos noen, hvem som helst. Hvorfor letes det i skogen?''

Ja, hun kan være hvor som helst, men det er naturlig at det letes først på steder hvor en kidnapper lettest kan dumpe henne i fre seg uten å bli sett.

''Folk som vaser rundt i terrenget ødelegger lett eventuelle spor''

Jeg synes det er bra at folk leter, men ikke unger.

''Hvis tilgang til Facebook-en hennes kan gjøre det mulig å finne henne i live, dvs det haster, hvorfor må politiet vente på å få adgang? Mange har tipset om alternative måter å komme seg inn''

Fordi facebook garanterer anonymitet sikkert, men i sånne saker bør det gjøres unntak.

''Folk flest har ingen forutsetninger for å håndtere å finne et dødt menneske på en god måte''

Jeg synes at hver enkelt må vurdere selv når de er voksne, men jeg ville ikke dratt med meg unger. Jeg merker selv at jeg er litt på leting når jeg går tur. Det håper jeg andre også er.

Bare noen strøtanker fra

– Bella Dotte

Jeg skjønner ikke dette.

Bare noen strøtanker fra

Så enten ungdom oppfører seg bra eller dårlig er det tegn på at noe er galt.

Motbydelige spekulasjoner.

mvh

Jeg oppfatter dette som en misforstått støtte eller lojalitet. 'Dette er så viktig at selv ungene er med å leter.'

Man tar selvfølgelig ikke med sjuåringer på potensielle liksøk. Synes heller ikke det er nødvendig å involvere barn i alle tragedier. Noe må man få lov å bli skjermet for når man er sju.

Samtidig sitter jeg med en noe beklemt følelse. En dansk ungdom forsvant i grenseområdet mellom Norge og Sverige, i utgangspunktet på svensk side. Der stoppet letingen opp pga tåpelige formaliteter mellom landene. Nå er det visst i gang igjen.

Jeg unner Sigrids familie alle hjelp og støtte de kan få. Men det må være fryktelig bittert for den danske familien som opplevde at letingen på norsk side ikke kom i gang pga en formalitet. Kan ikke huske å ha lest mye om dette i norske aviser.

mvh

Det forsvinner folk hele tiden, men det er sjelden det blir så mye oppstyr som i denne saken. Det hjelper at det er en ung pen jente og at foreldene er såkalt "ressurssterke".

Det forsvinner folk hele tiden, men det er sjelden det blir så mye oppstyr som i denne saken. Det hjelper at det er en ung pen jente og at foreldene er såkalt "ressurssterke".

Du har rett.

Medias oppmerksomhet er hverken jevnt eller rettferdig fordelt. Påvirker det politiets resursbruk også?

Kan ikke være godt for pårørende til en som savnet som er glemt.

mvh

Du har rett.

Medias oppmerksomhet er hverken jevnt eller rettferdig fordelt. Påvirker det politiets resursbruk også?

mvh

Selvsagt påvirker det politiets ressursbruk. Det er sjelden en ser at politiet bruker så mye ressurser som i denne saken. Og som sagt, det forsvinner folk hele tiden.

Du har rett.

mvh

Det har jeg tenkt på. Tenk på så mange foreldre som sitter der nå og har mistet sine unger og aldri fikk noe særlig hjelp. Kanskje de ikke var så "pene" mennesker.

Det har jeg tenkt på. Tenk på så mange foreldre som sitter der nå og har mistet sine unger og aldri fikk noe særlig hjelp. Kanskje de ikke var så "pene" mennesker.

Alvorlig talt - dette handler da ikke om folk er pene eller ikke - eller om de er fra rike familier eller ikke????

Det synes jeg var stygt sagt.

Annonse

Jeg ville ALDRI ha tillatt mine barn å være med på en slik leteaksjon. De bør være minst 16, helst 18, mener jeg. Forstår godt at barn i området er fortvilet over det som har skjedd, særlig de som kjenner henne - men å lete etter henne, er en oppgave for de voksne.

Leste et intervju med en barnepsykolog som sa akkurat det samme.

Gjest Nickløsheletida

''Det hjelper at det er en ung pen jente og at foreldene er såkalt "ressurssterke''

Men det er ikke deres skyld at de er ressurssterke. Ressurssterk betyr og bruke de ressursene man har til å tenke ut og gjennomføre, samt at ressurssterke folk gjerne har flere ressursterke folk rundt seg som hjelper til med og organisere. Det må være lov og bruke de ressursene man har uten og få skyldfølelse for at andre ikke har de samme ressursene.

Alvorlig talt - dette handler da ikke om folk er pene eller ikke - eller om de er fra rike familier eller ikke????

Det synes jeg var stygt sagt.

Er det?

Hvor mange ganger har en forsvinning fått så mye oppmerksomhet fra media, folk og politiet?

Og i hvor mange av de tilfellene der dette var tilfettet, var det snakk om unge pene jenter med ressurssterke foreldre?

''Det hjelper at det er en ung pen jente og at foreldene er såkalt "ressurssterke''

Men det er ikke deres skyld at de er ressurssterke. Ressurssterk betyr og bruke de ressursene man har til å tenke ut og gjennomføre, samt at ressurssterke folk gjerne har flere ressursterke folk rundt seg som hjelper til med og organisere. Det må være lov og bruke de ressursene man har uten og få skyldfølelse for at andre ikke har de samme ressursene.

''Det må være lov og bruke de ressursene man har uten og få skyldfølelse for at andre ikke har de samme ressursene.

''

Veldig enig i det du skriver her.

Anklager ikke foreldrene jeg. Men heller de som lar seg rive med.

Jeg tenker tilbake på Madeleine-saken. Her har politiet brukt mer ressurser enn på noen annen sak. Mediene har skrevet side opp og side ned. Foreldrene krever at politiet ikke skal gi opp.

Klart slikt er sårt for foreldre som ikke får i nærheten av denne oppmerksomheten og oppfølgingen.

Gjest Nickløsheletida

Anklager ikke foreldrene jeg. Men heller de som lar seg rive med.

Jeg tenker tilbake på Madeleine-saken. Her har politiet brukt mer ressurser enn på noen annen sak. Mediene har skrevet side opp og side ned. Foreldrene krever at politiet ikke skal gi opp.

Klart slikt er sårt for foreldre som ikke får i nærheten av denne oppmerksomheten og oppfølgingen.

'' Foreldrene krever at politiet ikke skal gi opp''

Ja og det er nok fordi de nettopp er ressurssterke. Ville ikke du også gjort det?

Er det?

Hvor mange ganger har en forsvinning fått så mye oppmerksomhet fra media, folk og politiet?

Og i hvor mange av de tilfellene der dette var tilfettet, var det snakk om unge pene jenter med ressurssterke foreldre?

Da de to jentene forsvant i Baneheia i 2000, var det stor mediadekning, og veldig mange frivillige var med og lette. Facebook fantes imildertid ikke da, og det var ikke så lett å kommunisere direkte med folk. Likevel var det stor oppslutning.

Uten at jeg kan konkretisere, så har det jo vært søk etter forsvunnede personer tidligere, der folk har engasjert seg?

Jeg forstår ikke helt poenget her - er det noe galt i å prøve å engasjere privatpersoner til å hjelpe med letingen? Skulle en latt være å gjøre det FORDI en bor i "et ressurssterkt" område fordi andre et annet sted ikke ville hatt mulighet til det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...