Gå til innhold

Småunger tas med på letingen etter Sigrid

Anbefalte innlegg

De er jo helt blinde av godhet, disse damene.

Jeg har meldt meg på FB-siden "Vi som ønsker at Sigrid osv. skal bli funnet i live". Du vil ikke tro hva jeg leser av gudommelige kjærlighetsbuskap....Det sitter folk i Nord-Norge som bare nesten ikke kan styre seg for og reise ned og lete. Og så er det jo sjefer som styrer siden, og de er jo bare helt oversvømt av kjærlighet/saklighet og god moral:-(

Det verste er at jeg ikke finner ut hvordan jeg melder meg ut av denne siden igjen - selv om budskapet er greit nok.

Fortsetter under...

• Svar 126
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

27

• PieLill

10

• Mandolaika

7

• Dorthe

6

Mest aktive i denne tråden

''Da blir det kanskje litt mer riktig og si at du er lei deg pga. den manglende mediedekningen når det gjelder den andre ungdommen. Jeg er enig med deg i det.''

Jeg er lei meg pga de som ikke blir prioritert, spesielt av politiet. Ille om/når media styrer hvor mye offentlige resurser en savnet person er verdt.

Men jeg blir også småkvalm av en del av mediedekningen og alle som skal stå fram og fortelle at også vi leter. Innkludert de som tar med seg sjuåringer på potensielle liksøk.

Å punktvis fremstå som så superfantastiskomsorgsfull, når man normalt ikke lar seg berøre til handling, er ikke vakkert. De som gang på gang går ut å leter etter både den ene og den andre, pleier ikke stå på TV og skryte av det.

Det er altså ikke bare omfanget av mediedekningen, men måten det gjøres på. Og at de gir f. i å samtidig skrive om de andre som er savnet.

mvh

''Jeg er lei meg pga de som ikke blir prioritert, spesielt av politiet. Ille om/når media styrer hvor mye offentlige resurser en savnet person er verdt.''

Enig! Tenker du da også en norsk statsborger på 13-18 år som blir holdt igjen i sitt "hjemland" etter ferie for å giftes der?

''Men jeg blir også småkvalm av en del av mediedekningen og alle som skal stå fram og fortelle at også vi leter. Innkludert de som tar med seg sjuåringer på potensielle liksøk.''

Barn bør ikke involveres i dette, punktum. (Jeg anser deg som barnas forkjemper på DOL, så ikke ta det ille opp).

''Å punktvis fremstå som så superfantastiskomsorgsfull, når man normalt ikke lar seg berøre til handling, er ikke vakkert. De som gang på gang går ut å leter etter både den ene og den andre, pleier ikke stå på TV og skryte av det.''

Engasjement er alltid bra, men man bør ikke nødvendigvis involvere barn.

''Det er altså ikke bare omfanget av mediedekningen, men måten det gjøres på. Og at de gir f. i å samtidig skrive om de andre som er savnet.''

Applauderer!

Jeg hadde klikket i vinkel om noen hadde tatt med seg mine unger på liksøk - det er helt sikkert! Skal tro om denne bestemora har godkjent dette med foreldrene først?

''Skal tro om denne bestemora har godkjent dette med foreldrene først?''

Det tenkte jeg også på. Det må jo finnes noen foreldre i bildet her?

Det forsvinner folk hele tiden, men det er sjelden det blir så mye oppstyr som i denne saken. Det hjelper at det er en ung pen jente og at foreldene er såkalt "ressurssterke".

''..men det er sjelden det blir så mye oppstyr som i denne saken. Det hjelper at det er en ung pen jente og at foreldene er såkalt "ressurssterke".''

Kan nok hende at det er medvirkende, men jeg tror en viktig grunn til at denne saken treffer så mange, er at det "like godt kunne vært ens egen datter" - liten sannsynlighet for at det er rømning eller dop osv. At det kunne skjedd en selv hvis ikke man hadde hentet sist tenåringen skulle hjem... Og selvsagt at man fant eiendelene og at skrikene ble hørt og at det ble tatt alvorlig med en gang.

''..men det er sjelden det blir så mye oppstyr som i denne saken. Det hjelper at det er en ung pen jente og at foreldene er såkalt "ressurssterke".''

Kan nok hende at det er medvirkende, men jeg tror en viktig grunn til at denne saken treffer så mange, er at det "like godt kunne vært ens egen datter" - liten sannsynlighet for at det er rømning eller dop osv. At det kunne skjedd en selv hvis ikke man hadde hentet sist tenåringen skulle hjem... Og selvsagt at man fant eiendelene og at skrikene ble hørt og at det ble tatt alvorlig med en gang.

Jeg vet ingenting om foreldrene, annet enn at moren jobber i et eller annet departement. Broren til faren mistet sønnen på Utøya i fjor - så det er vel en medvirkende årsak til oppmerksomheten. En tidligere fotballspiller/Tv2-ansatt er en familievenn.

Ellers framstår ikke jenta som usedvanlig pen for meg - hun ser ut som en helt vanlig ungdom på 16 år.

Så det med "ressurssterke foreldre og pen jente" blir betydningsløst for meg i denne sammenhengen, og virker noe overdrevet.

Jeg har meldt meg på FB-siden "Vi som ønsker at Sigrid osv. skal bli funnet i live". Du vil ikke tro hva jeg leser av gudommelige kjærlighetsbuskap....Det sitter folk i Nord-Norge som bare nesten ikke kan styre seg for og reise ned og lete. Og så er det jo sjefer som styrer siden, og de er jo bare helt oversvømt av kjærlighet/saklighet og god moral:-(

Det verste er at jeg ikke finner ut hvordan jeg melder meg ut av denne siden igjen - selv om budskapet er greit nok.

''Jeg har meldt meg på FB-siden "Vi som ønsker at Sigrid osv. skal bli funnet i live". Du vil ikke tro hva jeg leser av gudommelige kjærlighetsbuskap....Det sitter folk i Nord-Norge som bare nesten ikke kan styre seg for og reise ned og lete. Og så er det jo sjefer som styrer siden, og de er jo bare helt oversvømt av kjærlighet/saklighet og god moral:-(

Det verste er at jeg ikke finner ut hvordan jeg melder meg ut av denne siden igjen - selv om budskapet er greit nok.''

Jeg tittet på den siden nå - å herlighet sier jeg bare!

Annonse

Synes du? Venninna mi ble myrdet av mannen sin da hun var 20 år og det var ingen som lette etter henne. Nå lå hun tre måneder under snøen og var dermed forsvunnet og når snøen smeltet så fant de liket av henne og skjønte at hun var myrdet, men hele den tida så gikk vi rundt og ventet og ventet. Hun ble funnet av en tilfeldig forbipasserende på en parkeringsplass utenfor Oslo.

Men hun giftet seg da hun var 14 år med en vanlig arbeidsmann og mora hennes var ugift.

Hva med hun som mistet dattera si i Skippergata, hun som mistet dattera si Drammen, hva med hun som mistet dattera si i Tønsberg, hva med han som ble borte i Guatemala på ferie.

Jeg synes det er flott at folk hjelper til, det jeg ikke synes er flott er forskjellsbehandlingen mellom pene mennesker og vanlige folk.

''Jeg synes det er flott at folk hjelper til, det jeg ikke synes er flott er forskjellsbehandlingen mellom pene mennesker og vanlige folk.''

Dette har neppe noe som helst å gjøre med "pene mennesker" eller ikke. Derimot har den frivillige innsatsen nok i stor grad å gjøre med at familien bor i et lokalmiljø som er oversiktlig og hvor folk kjenner hverandre- og vant til å stille opp for hverandre. Blant de frivillige vil du kunne finne mange som har hatt barn sammen med henne på skolen, i idrettslaget mm . Det er vanskelig for folk ikke å bry seg når det treffer så "nært" og dette forsterkes sannsynligvis ytterligere av grove sexovergrep som har skjedd i området tidligere.

Det er trist at engasjementet ikke alltid er like stort i andre saker, men etter min oppfatning kan man ikke kritisere det engasjementet som nå faktisk utvises i denne saken.

''Jeg har meldt meg på FB-siden "Vi som ønsker at Sigrid osv. skal bli funnet i live". Du vil ikke tro hva jeg leser av gudommelige kjærlighetsbuskap....Det sitter folk i Nord-Norge som bare nesten ikke kan styre seg for og reise ned og lete. Og så er det jo sjefer som styrer siden, og de er jo bare helt oversvømt av kjærlighet/saklighet og god moral:-(

Det verste er at jeg ikke finner ut hvordan jeg melder meg ut av denne siden igjen - selv om budskapet er greit nok.''

Jeg tittet på den siden nå - å herlighet sier jeg bare!

Ja....ikke bra i det hele tatt:-( Her har det oppstått så mye rart....at jeg begynner og tvile på mange menneskers dømmekraft. Det er nedstemmende, rett og slett. De stenger forumet for innlegg hver kveld kl. 00.00, slik at de skal være sikre på og få slettet alt som ikke faller i smak.

"Dykkergjengen" var et kapittel for seg, og var jo henrykt over at Aftenposten tok kontakt for intervjuer og reportasje.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Dykkerne-uten-funn-onsdag-6961319.html

Jeg så bl.a. ei dame som mente at hun kjente igjen mannen på fantomtegningen. Hun skulle bli oppringt av VG dagen etter, sa hun. Men ingenting skjedde.

Gjest Nickløsheletida

Jeg vet ingenting om foreldrene, annet enn at moren jobber i et eller annet departement. Broren til faren mistet sønnen på Utøya i fjor - så det er vel en medvirkende årsak til oppmerksomheten. En tidligere fotballspiller/Tv2-ansatt er en familievenn.

Ellers framstår ikke jenta som usedvanlig pen for meg - hun ser ut som en helt vanlig ungdom på 16 år.

Så det med "ressurssterke foreldre og pen jente" blir betydningsløst for meg i denne sammenhengen, og virker noe overdrevet.

Enig! Hun er søt, men slik som mange norske ungjenter ser ut når de er 16 år.

Ser at venninnene hennes mener hun ikke ville ha uttrykt seg slik det ble gjort i den siste meldingen. Da er er det sannsynligvis gjerningsmannen som har skrevet den og han/ hun bruker ungdomsspråk. Da må gjerningsmannen være ung.

Gjest Nickløsheletida

''Jeg synes det er flott at folk hjelper til, det jeg ikke synes er flott er forskjellsbehandlingen mellom pene mennesker og vanlige folk.''

Dette har neppe noe som helst å gjøre med "pene mennesker" eller ikke. Derimot har den frivillige innsatsen nok i stor grad å gjøre med at familien bor i et lokalmiljø som er oversiktlig og hvor folk kjenner hverandre- og vant til å stille opp for hverandre. Blant de frivillige vil du kunne finne mange som har hatt barn sammen med henne på skolen, i idrettslaget mm . Det er vanskelig for folk ikke å bry seg når det treffer så "nært" og dette forsterkes sannsynligvis ytterligere av grove sexovergrep som har skjedd i området tidligere.

Det er trist at engasjementet ikke alltid er like stort i andre saker, men etter min oppfatning kan man ikke kritisere det engasjementet som nå faktisk utvises i denne saken.

Enig!

Ser at venninnene hennes mener hun ikke ville ha uttrykt seg slik det ble gjort i den siste meldingen. Da er er det sannsynligvis gjerningsmannen som har skrevet den og han/ hun bruker ungdomsspråk. Da må gjerningsmannen være ung.

''Da er er det sannsynligvis gjerningsmannen som har skrevet den og han/ hun bruker ungdomsspråk. Da må gjerningsmannen være ung.''

Kan være skrevet slik med vilje også, gjerningsmannen behøver ikke være ung for det.

Du har sikkert en liste i høyre meny over ulike grupper du er med i. Hvis du fører musa over der det står "grupper" kan du velge "mer." Da får du opp en egen side med gruppene du er medlem i. Til venstre for navnet på gruppa er en blyant. Trykker du der kan du melde deg ut igjen.

Gjest Nickløsheletida

''Da er er det sannsynligvis gjerningsmannen som har skrevet den og han/ hun bruker ungdomsspråk. Da må gjerningsmannen være ung.''

Kan være skrevet slik med vilje også, gjerningsmannen behøver ikke være ung for det.

Nei, ikke nødvendigvis, men ihvertfall en som er kjent med hva slags språk ungdommer bruker.

Annonse

Eller gjerningsmannen vet sånn ca hva som er typisk for ungdom å skrive... Jeg kunne gjerne skrevet det på den måten om jeg prøvde å "spille fjortis"....

Eller han har brukt det språket som han regner med at en 16-åring bruker. Jeg reagerte da jeg så hva hun skulle ha skrevet. For hun var jo ikke hjemme for og "chille" da meldingen ble sendt. Så det var litt rart....

Du har sikkert en liste i høyre meny over ulike grupper du er med i. Hvis du fører musa over der det står "grupper" kan du velge "mer." Da får du opp en egen side med gruppene du er medlem i. Til venstre for navnet på gruppa er en blyant. Trykker du der kan du melde deg ut igjen.

Ok. Takk:-)

Gjest Nickløsheletida

Eller han har brukt det språket som han regner med at en 16-åring bruker. Jeg reagerte da jeg så hva hun skulle ha skrevet. For hun var jo ikke hjemme for og "chille" da meldingen ble sendt. Så det var litt rart....

''Eller han har brukt det språket som han regner med at en 16-åring bruker''

Ja det kan hende og da er det i så fall en som omgås ungdommer, tror jeg da. Jeg har hørt sønnen min bruke det ordet, men jeg tror han har lagt det fra seg nå. Har ikke hørt det på en stund.

''

''Derimot har den frivillige innsatsen nok i stor grad å gjøre med at familien bor i et lokalmiljø som er oversiktlig og hvor folk kjenner hverandre- og vant til å stille opp for hverandre. Blant de frivillige vil du kunne finne mange som har hatt barn sammen med henne på skolen, i idrettslaget mm . Det er vanskelig for folk ikke å bry seg når det treffer så "nært" ''

Det området vi bor i er også oversiktelig selv om det er mange her. Ungene går på samme skole, det er mange felles fritidsaktiviteter og vi voksne vet hvem mange av både barn og ungdom og voksne er, selv om vi ikke kjenner alle nært. Vil tro at i et slikt miljø er det større sjanse for et stort engasjement blant private enn i et område der barna går på ulike skoler, der det ikke finnes så mange fellesarenaer for voksne og barn å treffes - der en rett og slett ikke har så stor kjennskal til hverandre.

''Det er trist at engasjementet ikke alltid er like stort i andre saker, men etter min oppfatning kan man ikke kritisere det engasjementet som nå faktisk utvises i denne saken.''

Er veldig enig med deg i dette. Synes det er smålig å kritisere folk for å bruke tid og krefter på leting i denne saken. En bør jo heller oppfordre folk overalt til å bry seg om naboer og nærområde - slik at en kan se slikt engasjement i andre sammenhenger og.

Ja....ikke bra i det hele tatt:-( Her har det oppstått så mye rart....at jeg begynner og tvile på mange menneskers dømmekraft. Det er nedstemmende, rett og slett. De stenger forumet for innlegg hver kveld kl. 00.00, slik at de skal være sikre på og få slettet alt som ikke faller i smak.

"Dykkergjengen" var et kapittel for seg, og var jo henrykt over at Aftenposten tok kontakt for intervjuer og reportasje.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Dykkerne-uten-funn-onsdag-6961319.html

Jeg så bl.a. ei dame som mente at hun kjente igjen mannen på fantomtegningen. Hun skulle bli oppringt av VG dagen etter, sa hun. Men ingenting skjedde.

Ja, her var det MYE RART. Det verste er at en mulig gjerningsmann kan følge alt på den gruppa!

''Da er er det sannsynligvis gjerningsmannen som har skrevet den og han/ hun bruker ungdomsspråk. Da må gjerningsmannen være ung''

Eller en som følger med ungdom på ulike måter. Det er jo mange av oss som kan slike uttrykk, uten at vi dermed anvender dem selv;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...